S-Bahn Münsterland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

S-Bahn Münsterland

Bericht door dennistd »

Afbeelding

In de regio Münster zijn grootse plannen voor het opzetten van een S-Bahn met daarbij flinke frequentieverhogingen en introductie van RE's waar nu alleen nog RB's rijden. Allereerst maar even een kaartje hoe men het voor ogen heeft (opklikken voor groot):

Afbeelding

Voor ons als Nederlanders zijn de lijnen vanaf Enschede natuurlijk het belangrijkst, dus die pak ik er even uit.

Richting Münster wordt er ingezet op een halfuursdienst Gronau-Münster die overal stopt, de S4. Daarnaast wordt er een RegionalExpress geïntroduceerd die alleen stopt in Gronau, Ochtrup, Steinfurt-Burgsteinfurt en Steinfurt-Borghorst. Meest opvallende hieraan is dat deze in Enschede gekoppeld wordt aan de IC naar Zwolle. In Münster wil men deze doortrekken naar Hamm en vanaf daar door laten gaan naar Venlo en Eindhoven, zoals de huidige RE13. Je krijgt dan dus een RE Zwolle-Eindhoven via Duitsland. Daarnaast wordt in de spits 1x per uur de S9 vanuit Paderborn vanaf Münster Zentrum Nord doorgetrokken naar Steinfurt-Burgsteinfurt.

Richting Dortmund wordt de uursdienst uitgebreid naar een halfuursdienst, waarbij de trein die vanaf Enschede komt als RegionalExpress rijdt en tussen Bork en Dortmund Hbf alleen stopt op Lünen Hbf.

Tussen Enschede en Gronau krijg je drie treinen per uur, waarvan twee ook stoppen op De Eschmarke en Glanerbrug:
- RE 13 Zwolle-Enschede-Münster(-Hamm-Venlo-Eindhoven), non-stop Enschede-Gronau
- S 4 Enschede-Münster
- RE 51 Enschede-Dortmund

Alle informatie, ook over de andere lijnen, staat in deze pdf: http://dennistd.nl/trein/dump/sbahn_munsterland.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Suus »

Wat volgens mij in NRW een beetje misgaat, is dat treindiensten maar steeds verder verlengd en verlengd worden. De presentatie heeft het ondertussen ook al over een RXX Minden - Koblenz, een RE Zwolle - Münster - Hagen - Venlo - Eindhoven is ook zo’n onmogelijk lange verbinding (met vier!! enkelsporige trajecten). Soms moet je gewoon accepteren dat er plekken zijn waar je het regionale verkeer moet knippen, en dat hoeft niet altijd de deelstaatgrens te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2843
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door ICE11 »

Je kunt alleen maar nog het hoofd schudden over dat, wat men tegenwoordig alles "S-Bahn" noemt..... :N
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door julsteren »

RE13 Zwolle-Eindhoven...

... via Enschede, Münster, Hamm, Wuppertal, Düsseldorf, Mönchengladbach, Venlo...

zijn die Duitsers helemaal gek geworden _O-

Ik zou hem wel eens nemen van begin tot eind :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door regenmaker »

Check je in Zwolle in bij de NS en in Eindhoven weer uit. _O-
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Ardan »

ICE11 schreef:Je kunt alleen maar nog het hoofd schudden over dat, wat men tegenwoordig alles "S-Bahn" noemt..... :N
In Duitse forumreportages noemen Duitsers heel Nederland wel eens één grote S-Bahn, omdat we overal elk half uur rijden :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door ArrivaBas »

De RE13 is tot Hamm al een zit van tweeënhalf uur. Hoe lang moet die wel niet worden als deze Zwolle-Eindhoven via Hamm gaat rijden? :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door waldo79 »

Even met beide benen op de grond bekeken: dit zijn in mijn ogen niets meer dan onuitgewerkte plannen.

Al die doorkoppelingen zijn funest voor de punctualiteit en de knip in station Enschede zie ik nog zo 1-2-3 niet verdwijnen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door trolly »

Ondanks alle hoogstwaarschijnlijk terechte kanttekeningen bij zo'n expres van Zwolle naar Eindhoven is het voordeel wel concentratie van het multicourante materieel op één lijn. Lekker overzichtelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Statler Rail »

Dit lijkt vooral een wensenlijstje van de regio Münster, maar zo´n enorm lange RE13 is totaal niet realistisch. Deze verbinding wordt door VRR/IenW aanbesteed per 2025, voor het traject Eindhoven-Hamm. Volgens mij is dat een concessie van 14 jaar, dus het wordt erg moeilijk om voor 2039 daar iets aan te veranderen.

Aan de Nederlandse zijde is het traject Zwolle - Enschede ook nog tot 2032 in een concessie vergeven waarin al vrijwel alle capaciteit gebruikt wordt. Dat matcht niet met de planning aan de Duitse zijde. Het opnemen van een compleet nieuwe verbinding in een bestaande lijnconcessie mag niet, dus je moet dan met Keolis een akkoord bereiken dat zij minder gaan rijden en een extra vervoerder gedogen. De monocourante treinstellen die daardoor overbodig worden moeten dan elders ingezet worden. Kortom, doorrijden in 2027 is nog niet zo eenvoudig.

Ik denk dat het beste is om gewoon regionale concessies voor Zwolle - Enschede en Enschede - Münster te hebben, en dan per 2032 daarbovenop een concessie voor een doorgaande RE Zwolle - Münster. Een dergelijke grensoverschrijdende aanbesteding is al moeilijk genoeg. Bij de grensoverschrijdende spoorlijnen die tot nu toe zijn aanbesteed ging het steeds om een relatief klein traject over de grens, waardoor één concessieverlener "in de lead" was: de Nederlandse concessie voor Groningen en Fryslân rijdt door naar Leer, de Duitse concessie voor Münsterland rijdt door naar Enschede, idem met Abellio naar Arnhem. Als het traject in beide landen min of meer gelijkwaardig is, dan is het niet een typisch "Nederlandse" of "Duitse" concessie die een stukje over de grens rijdt, maar een échte internationale concessie. Dat is gecompliceerd en daar is nog geen ervaring mee. RE13 Eindhoven - Hamm gaat al een beetje in die richting, maar ook daar is het primair een Duitse concessie waaraan Nederland medewerking verleend maar waarbij VRR de leiding heeft.
RobertT
Berichten: 584
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door RobertT »

3 treinen per uur tussen Enschede en Gronau.Moet er toch ergens gekruist worden
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door JothamvW »

Ergens anders had men het al over een verdubbeling van Glanerbrug.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door isadora »

Ergens anders? Heb je geen linkje?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door diederickx »

Hier, denk ik. Hoe vaag ook.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door isadora »

Dan doel je op het volgende waarschijnlijk (?):
Door de regionale treindiensten Münster-Enschede en Enschede-Zwolle aan elkaar te koppelen en tussen Enschede en Glanerbrug de treinen te laten passeren ..................
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door gpvos »

Dat wordt nog de vraag of het mogelijk zal zijn om één kaartje te kopen waarmee je van begin naar eind kan reizen met die RE13 (afgezien van Interrail). Kaartjes van land 1 naar land 1 via land 2 zijn meestal niet de sterke kant van kaartsystemen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Statler Rail »

De sporensituatie in Enschede is sinds de verbouwing van het emplacement niet echt heel handig voor doorgaande treinen. Je hebt dan een enorm lang perron (4ab) dat alleen voor een regionale trein wordt gebruikt en het enige doorgaande spoor is.

Spoor 5 is weer eenvoudig aan te sluiten aan de oostzijde (kant van Gronau), maar aan de andere zijde is dat lastiger omdat daar nu een opstelspoor in het verlengde ligt. Of je moet hem met een wissel weer aansluiten op spoor 4a, want als je er een kopspoor van maakt kunnen treinen Zwolle-Münster in Enschede elkaar niet kruisen.

Is er bij de verbouwing van het emplacement dan echt totaal geen rekening mee gehouden dat er ooit doorgaande treinen zouden gaan rijden? Je houdt nog slechts 3 perronsporen over voor zowel de NS-Intercity´s (2x/uur), de Keolis-stoptrein naar Zwolle (2x/uur) als de nog aan te besteden sprinter naar Apeldoorn (2x/uur). Nu heeft NS nog twee perronsporen nodig voor haar intercity´s.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Cas »

Was het bij de verbouwing niet expliciet het idee dat de doorgaande verbinding opgebroken werd? Zoiets kan ik me wel herinneren.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door reisthijs »

Nee, dat was vóór de verbouwing het geval. Nu ligt er juist een doorgaand spoor (met twee stootjukken in het midden).
Statler Rail schreef:Of je moet hem met een wissel weer aansluiten op spoor 4a, want als je er een kopspoor van maakt kunnen treinen Zwolle-Münster in Enschede elkaar niet kruisen.
Misschien hebben ze daarom wel bedacht om "tussen Enschede en Glanerbrug de treinen te laten passeren".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Wubbo »

Statler Rail schreef:Is er bij de verbouwing van het emplacement dan echt totaal geen rekening mee gehouden dat er ooit doorgaande treinen zouden gaan rijden? Je houdt nog slechts 3 perronsporen over voor zowel de NS-Intercity´s (2x/uur), de Keolis-stoptrein naar Zwolle (2x/uur) als de nog aan te besteden sprinter naar Apeldoorn (2x/uur). Nu heeft NS nog twee perronsporen nodig voor haar intercity´s.
Die Keolis-stoptrein kan prima keren op dezelfde sporen als de NS-IC's (dus alternerend op spoor 1 en 2).
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Gamma »

Leuk artikel over de ambities Zwolle - Münster en het feit dat daarvoor nog veel moet gebeuren (elektrificatie en uitbreiding infrastructuur): https://www.tubantia.nl/hengelo/wordt-h ... e~ae823e8a
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door en-es »

Zwolle-Eindhoven via Münster *O*
Alargule

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Alargule »

Waarom.
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door cassie127 »

en-es schreef:Zwolle-Eindhoven via Münster, Hamm en Hagen *O*
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: S-Bahn Münsterland

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Waarom.
Dat is de Hammvraag :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten