Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef:
Overigens, de wijzigingen in december vond ik nou niet persé iets om reizigers mee uit de bus te jagen. Ik ben er zelf als reiziger bijvoorbeeld juist blij mee dat er veel minder vertragingen vanuit Veenendaal (en Rhenen) doorwerken op m'n bus naar huis vanaf het werk.
Dat laatste ben ik volledig met jou eens, die vertragingen op de 80 in middagspits waren regelmatig zeer groot.
Alleen vanuit Veenendaal bekeken: Klomp - Veenendaal van 4 naar 2 x per uur, avond van 3 naar 1 en zondag van 3 naar 2 x per uur. Ik heb tegenwoordig een ouwe fiets om naar de Klomp te gaan want de bus ....
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Het grootste probleem ligt in de dienstregeling in het weekend. Dan is de overstap op Klp vaak 25 minuten. Door de wachttijd te verplaatsen naar andere plekken kun je veel beter aansluiten op Klp met lijn 50.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat probleem is echter niet ontstaan door de inkorting van lijn (X)80, immers kwam die vanuit Veenendaal aan als de trein naar Utrecht net weg was en vertrok 'ie net voor de aankomst van de trein van De Klomp naar Veenendaal.
henrivanderweijden schreef:Alleen vanuit Veenendaal bekeken: Klomp - Veenendaal van 4 naar 2 x per uur, avond van 3 naar 1 en zondag van 3 naar 2 x per uur. Ik heb tegenwoordig een ouwe fiets om naar de Klomp te gaan want de bus ....
Tja, leuk dat je vroeger vaker met de bus naar De Klomp kon maar lijn (X)80 sloot daar zoals gezegd van/naar Veenendaal ook niet op de trein aan, dat kan ook niet als je de voor lijn (X)80 belangrijker overstap richting Renswoude/Scherpenzeel/Woudenberg wilt bieden.
En ik kan me eerlijk gezegd niet echt een andere reden bedenken om naar De Klomp te reizen dan om over te stappen, dus zou 2x/uur een bus daar op zich moeten volstaan.
sirvinniei schreef:Het grootste probleem ligt in de dienstregeling in het weekend. Dan is de overstap op Klp vaak 25 minuten.
Ik weet niet in welke dienstregeling jij zit te kijken, maar die overstap van 25 minuten (het zijn er zelfs 29 overigens) bestaat er eigenlijk alleen in de avonduren vanuit Veenendaal. Overdag heb je vanuit Veenendaal zo'n 4 minuten (naar Arnhem) of 9 minuten (naar Utrecht) aan overstaptijd en terug zijn het 15 minuten (vanuit Utrecht) of 10 minuten (vanuit Arnhem). Zolang de treinen niet gelijktijdig op De Klomp aankomen gaat het lastig worden om die overstap heel veel in te korten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

De 80 gaf overdag een robuuste aansluiting op de trein naar Arnhem die ik met de 50 niet durfde te gokken. De 50 kwam namelijk vaak te laat voor die trein.
De andere kant op was de 50 bij een kleine trein vertraging vaak al weg en was de 80 ook een optie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Dat probleem is echter niet ontstaan door de inkorting van lijn (X)80, immers kwam die vanuit Veenendaal aan als de trein naar Utrecht net weg was en vertrok 'ie net voor de aankomst van de trein van De Klomp naar Veenendaal.
henrivanderweijden schreef:Alleen vanuit Veenendaal bekeken: Klomp - Veenendaal van 4 naar 2 x per uur, avond van 3 naar 1 en zondag van 3 naar 2 x per uur. Ik heb tegenwoordig een ouwe fiets om naar de Klomp te gaan want de bus ....
Tja, leuk dat je vroeger vaker met de bus naar De Klomp kon maar lijn (X)80 sloot daar zoals gezegd van/naar Veenendaal ook niet op de trein aan, dat kan ook niet als je de voor lijn (X)80 belangrijker overstap richting Renswoude/Scherpenzeel/Woudenberg wilt bieden.
En ik kan me eerlijk gezegd niet echt een andere reden bedenken om naar De Klomp te reizen dan om over te stappen, dus zou 2x/uur een bus daar op zich moeten volstaan.
sirvinniei schreef:Het grootste probleem ligt in de dienstregeling in het weekend. Dan is de overstap op Klp vaak 25 minuten.
Ik weet niet in welke dienstregeling jij zit te kijken, maar die overstap van 25 minuten (het zijn er zelfs 29 overigens) bestaat er eigenlijk alleen in de avonduren vanuit Veenendaal. Overdag heb je vanuit Veenendaal zo'n 4 minuten (naar Arnhem) of 9 minuten (naar Utrecht) aan overstaptijd en terug zijn het 15 minuten (vanuit Utrecht) of 10 minuten (vanuit Arnhem). Zolang de treinen niet gelijktijdig op De Klomp aankomen gaat het lastig worden om die overstap heel veel in te korten.
De overstap 50 80 ;)
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..)

Wat betreft die tijdelijke halten. Ik neem aan dat je noodhalte Westersingel bedoelt, dat moet een overstappunt worden dus dan is een haltekom om even te kunnen wachten wel handig.
Naam weet ik niet, deze ligt zo goed als buiten de bebouwde kom. Klinkt niet alsof wij dezelfde bedoelen. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Owja inderdaad, je had het over de zuidelijkste noodhalte. Dat is de Zandheuvelweg en is inderdaad juist geen overstaphalte.
Zal dan ongetwijfeld een kom krijgen om te zorgen dat niet al het verkeer vastloopt door een halterende bus.
De overstap 50 80 ;)
Alles wat je aan die overstap kunt doen is bij voorbaat zinloos omdat je dan juist de overstappen van een van beide lijnen op de trein slechter maakt.
Zie de avonduren: dan sta je vanuit de 50 29 minuten op de trein te wachten, maar kan je wel na 5 minuten met de 80 verder ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef:De 80 gaf overdag een robuuste aansluiting op de trein naar Arnhem die ik met de 50 niet durfde te gokken. De 50 kwam namelijk vaak te laat voor die trein.
De andere kant op was de 50 bij een kleine trein vertraging vaak al weg en was de 80 ook een optie.
Een kleine vertraging? Je hebt zelfs bij de trein vanuit Arnhem nog 8 minuten de tijd om over te stappen. Op de heenweg is de overstap vanuit de 50 richting Arnhem inderdaad wel krapper, maar dat is in de huidige dienstregeling wel een net wat betrouwbaarder overstap geworden.
Veruit de meeste reizigers die die overstap maken doen dat gewoon vanuit lijn 50 trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Waarom vervallen de haltes De Poort en Laanzicht (lijn 80) in Woudenberg tijdens de werkzaamheden bij Renswoude ook? Het lijkt me dat ze daar gewoon langsrijden?

Edit: lijkt me gewoon een foutje op de DRIS en website. Zie op OV-info gewoon een bus met -8 z'n tijd afwachten op De Poort. Overigens staat daar de omleiding ook niet helemaal goed in. Maar goed, met zoveel omleidingen in de regio... :oops:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De Poort is notabene de overstaphalte op de pendeldienst, net als Veenendaal-De Klomp die ook als vervallen halte aangemerkt staat. Het is dat tweede omleidingsbericht wat voor geen meter klopt qua vervallen haltes, want eigenlijk zijn zoals het eerste bericht ook aangeeft alleen de haltes tussen Scherpenzeel De Voorposten en Renswoude Barneveldsestraat vervallen.

Overigens klopt de dienstregeling inderdaad ook niet, want als we die mogen geloven rijden alle ritten tussen Woudenberg De Poort en Scherpenzeel De Voorposten en tussen Renswoude Barneveldsestraat en Veenendaal De Klomp met twee bussen. De pendelritten staan er namelijk keurig in (van 25 mei t/m 2 juni), maar de normale ritten die via de A12 rijden hebben ook tijden op alle haltes.
En als je op OV-zoeker een pendelrit aanklikt dan zie je dat die wel de eindbestemming van de pendelrit erbij hebben staan, maar het rode lijntje toont doodleuk de volledige route. Ook niet heel handig natuurlijk om die pendelbus ook lijn 80 te noemen, er rijden deze avond dus ook drie lijnen 80 tegelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

We zijn nog wat zoekend in hoe dit het beste weer te geven. Mensen kennen lijn 80, en aangezien het die route is, daarvoor gekozen in plaats van weer een nieuw nummer.

De normale ritten rijden een omleiding, daarin vervallen de haltes (ik zal laten checken of dat goed gaat en zo nee laten aanpassen). Haal je de haltes uit de planning en laat je de reisinfo helemaal kloppen, dan is er weer kans dat er met tarieven iets mis gaat (meer km’s/andere zones). Maar een omleiding gaat pas op de dag zelf in, dus dat is nu wel weer onhandig met reisinfo. Optie 3 is helemaal niets in systemen verwerken, zoals dat voorheen altijd ging. Maarja dat is natuurlijk ook niet ideaal, dan kun je een reis niet plannen.

Het is nog wat stoeien met wat het best werkt. Ik zal de opmerkingen meenemen in de evaluatie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Nou ja, voor die paar reizigers die mee mogen in deze tijd.. een paar euro's meer berekenen.. en terugstorten indien dit bekend raakt, zal de wereld niet kosten denk :?: :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maxim schreef:We zijn nog wat zoekend in hoe dit het beste weer te geven. Mensen kennen lijn 80, en aangezien het die route is, daarvoor gekozen in plaats van weer een nieuw nummer.
Ik had het idee dat het toch wel redelijk werkte als jullie een soortgelijk lijnnummer voor de pendeldienst gebruiken. Bijvoorbeeld toen met de omleiding op lijn 82, waarbij een pendeldienst 882 naar Maarn reed.

Reizigers moeten in dit geval immers ook juist bewust anders reizen om bijvoorbeeld van De Klomp in Scherpenzeel te komen en de vraag is of het onderscheid in bestemming daar helder genoeg voor is. Je hebt nu 's avonds op De Klomp immers twee lijnen 80 met gelijke vertrektijd staan, waarbij de ene naar Renswoude en de andere naar Amersfoort gaat qua bestemming op de bus. De vraag is of dat ook duidelijk is voor iemand die geografisch niet zo bekend is in die regio. Een afwijkend lijnnummer valt immers ook wel lekker op in de reisplanners, een andere bestemming niet zo gezien hoe vaak ik in de vorige dienstregeling wel niet iemand heb horen vragen of de 80 naar Amersfoort toevallig naar een willekeurige bestemming in Veenendaal ging :wink:
Haal je de haltes uit de planning en laat je de reisinfo helemaal kloppen, dan is er weer kans dat er met tarieven iets mis gaat (meer km’s/andere zones).
Gaat dat nu niet sowieso mis? Reizigers moeten immers omchecken bij het overstappen van de pendelbus op de reguliere bus, dus iemand die van Scherpenzeel naar De Klomp reist legt op basis van z'n check-in's en check-out's nu twee keer de afstand van Scherpenzeel naar Woudenberg De Poort af. Dat wordt bij reizen op saldo allicht een duur grapje.
Met abonnementen zal het waarschijnlijk al minder vaak mis gaan doordat je aan de rand van de provincie zit met daardoor een beperkte keuze aan centrumzones. Ik weet dat voor mezelf het al goed gaat als ik via de A12 reis (in de vorige dienstregeling was per 280 naar Veenendaal en dan bij de Korte Dreef op 80 naar De Klomp stappen een tussenliggend alternatief). Maargoed, ik ben een raar geval met een bij U-OV aangeschaft abonnement met een Gelderse zone (Scherpenzeel) als centrumzone :P
Maar een omleiding gaat pas op de dag zelf in, dus dat is nu wel weer onhandig met reisinfo. Optie 3 is helemaal niets in systemen verwerken, zoals dat voorheen altijd ging. Maarja dat is natuurlijk ook niet ideaal, dan kun je een reis niet plannen.
Het wel in de systemen verwerken kan ik als reiziger wel waarderen. Omleidingen waren voorheen altijd een wat cryptisch geheel waarbij je als reiziger eigenlijk geen flauw idee had hoe de bus nu reed.
Een leuke anekdote wel: ondertussen zo'n 15 jaar geleden beheerde ik als bijbaantje de website van het toenmalige Stadsvervoer Dordrecht. Daar hoorde dus ook het op de site zetten van de omleidingen bij, maar zelfs als ervaren reiziger in wat m'n geboortestad is en voorzien van het officiële omleidingsbericht moest ik soms nog navraag doen hoe de bus in hemelsnaam omreed. Want ook ik kwam er toen soms niet uit :P

Mijn complimenten voor de speciale pagina over de werkzaamheden in Renswoude trouwens. Die is naar omstandigheden erg verduidelijkend, want het zijn ook wel ontzettend gecompliceerde werkzaamheden met al die fases en sub-fases en data die door elkaar heen lopen.
Een tipje trouwens: hang die omroep over de werkzaamheden aan halte Kerkstraat i.p.v. Schalm/De Hof. Door de relatief lange afstand vanaf De Klomp is de omroepinstallatie nu zo'n beetje het hele stuk van De Klomp naar de Kerkstraat aan het omroepen omdat 'ie standaard al twee keer achter elkaar komt en dan is de eerste keer nog maar net afgelopen.

Hetzelfde gaat de mist in met de Corona-omroep bij Woudenberg Geerestein trouwens. Die komt door de halte-afstand ook twee keer en de tweede keer is 'ie op de eerste rotonde in Woudenberg (ruim voorbij Geeresteind dus) nog bezig met omroepen, waardoor De Poort er weer gelijk achteraan komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Alex99 »

Maxim schreef:Haal je de haltes uit de planning en laat je de reisinfo helemaal kloppen
Ik snap de dilemma's wel. Het blijven ook systemen en niet alles zal even goed te verwerken zijn, maar het is voor de reiziger wel handig tijdens (langdurige) omleidingen. Het is alleen niet handig dat een overstaphalte voor de pendel als 'vervallen' staat (nogmaals, ook op de DRIS "deze halte vervalt..."). Dat kan voor die incidentele reiziger (hoeveel zijn er nu nog van?) misschien wel voor wat verwarring zorgen.
Daniel schreef:Het wel in de systemen verwerken kan ik als reiziger wel waarderen. Omleidingen waren voorheen altijd een wat cryptisch geheel waarbij je als reiziger eigenlijk geen flauw idee had hoe de bus nu reed.
Ja!
Daniel schreef:Mijn complimenten voor de speciale pagina over de werkzaamheden in Renswoude trouwens. Die is naar omstandigheden erg verduidelijkend, want het zijn ook wel ontzettend gecompliceerde werkzaamheden met al die fases en sub-fases en data die door elkaar heen lopen.
Eens, en overigens ook die voor Veenendaal. Allemaal zeer overzichtelijk en duidelijk (ook de urls van de websites met syntusutrecht.nl/renswoude en /veenendaal)! Mag inderdaad ook wel even gezegd worden.
Daniel schreef:Bijvoorbeeld toen met de omleiding op lijn 82, waarbij een pendeldienst 882 naar Maarn reed.
Precies, een 880 bijvoorbeeld voor de pendels. Maar aan de andere kant, zo erg is het ook weer niet. De eindbestemming staat er tenminste op, dat lijkt mij het belangrijkste. Zeker omdat er zoveel fases zijn en de 80 iedere keer anders gaat rijden in elke fase, weet ik niet hoeveel meerwaarde zo'n 8 ervoor heeft (behalve misschien overzichtelijkheid wat wel en wat niet naar de normale eindbestemming rijdt).
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Een aantal van de opmerkingen hier zijn vandaag meteen opgepakt. DRIS wordt aangepast en voor de lange periode in augustus wordt extra reisinformatie geregeld voor het overstappen in Woudenberg, met name op de relatie Scherpenzeel - De Klomp v.v.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ben benieuwd, ik ga 't vanzelf wel een keer zien aannemelijk :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmiddag een nieuwe recordtijd neergezet met de bus... Aangekomen op De Klomp stond er nog een 80 met +25, die vertraagd van 87 af gekomen was. Via de A12 naar Woudenberg en over de X80-route Amersfoort in stapte ik al na 30 minuten reistijd uit in plaats van normaal 40 met de X80 (en deze weken 50 met de 80). Dat schoot tenminste lekker op zo en belooft aardig wat tijdwinst met de omleiding komende zomer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

De provincie Utrecht wil alle trams naar de sloop brengen. Super zonde denk ik dan zo. Het zou leuk zijn als er een in het museum komt. Moesten jullie deze gedachten delen dan is er nu een petitie om een tramstel veilig te stellen: https://petities.nl/petitions/red-de-la ... ?locale=nl
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Is voor zoiets niet vooral een zak geld nodig? (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Een hele grote zak geld vooral, want er is nog maar bar weinig origineel aan die trams sinds de laatste verbouwing waarbij ze hun huidige businterieur kregen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ik heb hem getekend, hij hoort gewoon te staan in het museum, dat is er juist voor voertuigen die heel iconisch zijn in het straatbeeld en dat is deze tram
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door The Greyhound »

Bumzle schreef:De provincie Utrecht wil alle trams naar de sloop brengen. Super zonde denk ik dan zo. Het zou leuk zijn als er een in het museum komt. Moesten jullie deze gedachten delen dan is er nu een petitie om een tramstel veilig te stellen: https://petities.nl/petitions/red-de-la ... ?locale=nl
De vraag is vooral, wie heeft er de ruimte voor zo'n gevaarte. Er ooit nog mee rijden zal denk ik heel erg lastig worden, gezien de afmetingen en de hoge vloer. Dan blijft over statisch bewaren en restaureren/conserveren. Na de diverse revisies is het uiterlijk er niet op vooruit gegaan. Vooral het vervangen van het oude comfortabele interieur door autobusbankjes heeft de trams een armoedig uiterlijk gegeven. Ik zou de tram het liefst in WN uiterlijk zien terugkomen, maar of iemand daar een zak geld en stallingsruimte voor heeft????
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

De Tramweg Stichting is wel bezig met de overname van een SIG.
Er ooit nog mee rijden zal denk ik heel erg lastig worden,
Ze passen nog op de Hofpleinlijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef:Er ooit nog mee rijden zal denk ik heel erg lastig worden, gezien de afmetingen en de hoge vloer. Dan blijft over statisch bewaren en restaureren/conserveren.
Dat geldt ook voor de metro's van de eerste generaties in Rotterdam en Amsterdam, maar ik ben toch blij dat er van elk type eentje bewaard is gebleven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bemined »

The Greyhound schreef:Er ooit nog mee rijden zal denk ik heel erg lastig worden, gezien de afmetingen en de hoge vloer.
Zijn er na de ombouw fysieke beperkingen waardoor de oude trams niet meer kunnen rijden? Perronhoogte is niet zo'n groot probleem voor museumritten, gewoon bij het beginpunt een tijdelijk perron opbouwen en niet halverwege laten in- en uitstappen. Als er qua boogstraal, railprofiel, bovenleiding en beveiliging niets verandert zou zo'n tram in principe nog kunnen rijden.

Dan rest natuurlijk het probleem van stalling en onderhoud, daar kan ik niet over oordelen. Maar de traditionele sneltram is toch een belangrijke mijlpaal in de Nederlandse OV-geschiedenis die straks verdwenen is. De HOV-tramlijnen die in Amsterdam en Utrecht de oude sneltram vervangen hebben toch een andere uitstraling, en de sneltram in Rotterdam is altijd al meer metro dan tram geweest (veel meer vrije baan) en zal binnenkort juridisch omgebouwd worden van tram naar spoorweg (J14 'let op tram' borden eruit en J12/J13 andreaskruizen erin). Dus de traditionele sneltram met hoge vloer verdwijnt spoedig uit ons land.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten