Trein 8149
Trein 8149
Trein 8149
Vrijdag 22 mei 2020, 15.24 uur
Trein 8149, de Sprinter van Zwolle naar Assen vertrekt van station Zwolle. De bestemming van deze trein zal niet bereikt worden; net onder Hooghalen, tussen Beilen en Assen, raakt de trein om 16.03 uur een trekker met kipper op een onbewaakte overweg. De machinist die de trein rijdt overlijdt ter plekke. Zijn cabine is weggevaagd.
Maandag 25 mei 2020, 15.24 uur
Trein 8149, de Sprinter van Zwolle naar Assen vertrekt van station Zwolle. Treinen in Nederland hebben vaste treinnummers waaronder ze worden ingezet. In tegenstelling tot de luchtvaart, waar na een ramp het vluchtnummer niet meer wordt gebruikt, blijven de treinnummers bij de spoorwegen gewoon hetzelfde. Het hele weekend heeft ProRail gewerkt aan het herstellen van de bovenleiding en het spoor en heeft trein 8149 niet gereden boven Beilen. Vandaag ben ik ingedeeld om trein 8149 te rijden. Het is de eerste rit na mijn vakantie, die eindigde met een zwarte rand. Op vrijdagavond werd ik via een appje in de groepsapp erop geattendeerd dat een van onze collega’s is omgekomen bij een aanrijding. Er staat een naam bij van de Zwolse machinist, een naam die me niks zegt. Later blijkt dat het zijn officiële naam is, maar wij kennen hem in Zwolle als Gert Jan. En Gert Jan ken ik goed, ik ben in de afgelopen elf jaar vele malen met hem op pad geweest. Net voordat mijn vakantie begon heeft hij me nog van Zwolle naar Utrecht gereden. Door de Corona-maatregelen hebben we elkaar wel in de ogen kunnen kijken, maar alleen contact via de portofoon gehad.
Ook de Zwolse conducteur die dienst had op die trein ken ik heel goed. We zijn rond dezelfde periode begonnen bij het spoor en hebben goed contact met elkaar. Hij noemt me zelfs zijn spoorzoon, ontfermt zich over me alsof hij mijn vader is. Hij had het kunnen zijn. Ik heb hem zaterdag aan de telefoon gehad, hij had een slechte nacht achter de rug. Hij vertelde stukjes van wat hij meegemaakt had. Vooral het ongeloof is me bijgebleven van het gesprek, de verslagenheid. Het besef was er nog niet, de klap moet nog komen. Hij krijgt professionele hulp aangeboden om alles te verwerken. En in zijn eigen tempo.
In de tussentijd is heel standplaats Zwolle in rouw. Er heerst mineur in het personeelsverblijf, waar ook een muur is ingericht om onze overleden collega te kunnen herdenken. Een rampzalig scenario heeft zich afgespeeld en we realiseren ons dat we allemaal op die trein hadden kunnen zitten. Ook door mijn hoofd heeft het hele weekend gezongen; wat nou als..., had hij niet..., zou hij niet..., waarom heeft hij niet..., was het niet mogelijk om...? Het antwoord op al die vragen is: kennelijk niet. We zijn een collega verloren en daar zullen we het de komende periode nog veel over hebben.
Dat ik nu als eerste weer met trein 8149 van Beilen naar Assen mag rijden, is een bevreemdend gevoel. Alsof ik samen met mijn machinist het stokje overneem, terwijl we dat helemaal niet willen. Het passeren van het punt waar het afgelopen vrijdag allemaal zo verschrikkelijk fout ging gaat ogenschijnlijk zoals altijd, bijna ongemerkt. Maar voorlopig zal ik, en de meeste collega’s met mij, deze plek niet ongemerkt voorbij kunnen rijden.
Rust zacht, Gert Jan.
Conducteur Mike
Vrijdag 22 mei 2020, 15.24 uur
Trein 8149, de Sprinter van Zwolle naar Assen vertrekt van station Zwolle. De bestemming van deze trein zal niet bereikt worden; net onder Hooghalen, tussen Beilen en Assen, raakt de trein om 16.03 uur een trekker met kipper op een onbewaakte overweg. De machinist die de trein rijdt overlijdt ter plekke. Zijn cabine is weggevaagd.
Maandag 25 mei 2020, 15.24 uur
Trein 8149, de Sprinter van Zwolle naar Assen vertrekt van station Zwolle. Treinen in Nederland hebben vaste treinnummers waaronder ze worden ingezet. In tegenstelling tot de luchtvaart, waar na een ramp het vluchtnummer niet meer wordt gebruikt, blijven de treinnummers bij de spoorwegen gewoon hetzelfde. Het hele weekend heeft ProRail gewerkt aan het herstellen van de bovenleiding en het spoor en heeft trein 8149 niet gereden boven Beilen. Vandaag ben ik ingedeeld om trein 8149 te rijden. Het is de eerste rit na mijn vakantie, die eindigde met een zwarte rand. Op vrijdagavond werd ik via een appje in de groepsapp erop geattendeerd dat een van onze collega’s is omgekomen bij een aanrijding. Er staat een naam bij van de Zwolse machinist, een naam die me niks zegt. Later blijkt dat het zijn officiële naam is, maar wij kennen hem in Zwolle als Gert Jan. En Gert Jan ken ik goed, ik ben in de afgelopen elf jaar vele malen met hem op pad geweest. Net voordat mijn vakantie begon heeft hij me nog van Zwolle naar Utrecht gereden. Door de Corona-maatregelen hebben we elkaar wel in de ogen kunnen kijken, maar alleen contact via de portofoon gehad.
Ook de Zwolse conducteur die dienst had op die trein ken ik heel goed. We zijn rond dezelfde periode begonnen bij het spoor en hebben goed contact met elkaar. Hij noemt me zelfs zijn spoorzoon, ontfermt zich over me alsof hij mijn vader is. Hij had het kunnen zijn. Ik heb hem zaterdag aan de telefoon gehad, hij had een slechte nacht achter de rug. Hij vertelde stukjes van wat hij meegemaakt had. Vooral het ongeloof is me bijgebleven van het gesprek, de verslagenheid. Het besef was er nog niet, de klap moet nog komen. Hij krijgt professionele hulp aangeboden om alles te verwerken. En in zijn eigen tempo.
In de tussentijd is heel standplaats Zwolle in rouw. Er heerst mineur in het personeelsverblijf, waar ook een muur is ingericht om onze overleden collega te kunnen herdenken. Een rampzalig scenario heeft zich afgespeeld en we realiseren ons dat we allemaal op die trein hadden kunnen zitten. Ook door mijn hoofd heeft het hele weekend gezongen; wat nou als..., had hij niet..., zou hij niet..., waarom heeft hij niet..., was het niet mogelijk om...? Het antwoord op al die vragen is: kennelijk niet. We zijn een collega verloren en daar zullen we het de komende periode nog veel over hebben.
Dat ik nu als eerste weer met trein 8149 van Beilen naar Assen mag rijden, is een bevreemdend gevoel. Alsof ik samen met mijn machinist het stokje overneem, terwijl we dat helemaal niet willen. Het passeren van het punt waar het afgelopen vrijdag allemaal zo verschrikkelijk fout ging gaat ogenschijnlijk zoals altijd, bijna ongemerkt. Maar voorlopig zal ik, en de meeste collega’s met mij, deze plek niet ongemerkt voorbij kunnen rijden.
Rust zacht, Gert Jan.
Conducteur Mike
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Trein 8149
Een emotionele column.
Gecondoleerd met het verlies van je collega. :(
Gecondoleerd met het verlies van je collega. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Trein 8149
Gecondoleerd, Mike. Ik kan me voorstellen dat dit een enorme impact heeft op de werkvloer. Dat er collega's overlijden als gevolg van ziekte of iets dergelijks, dat is al hard genoeg. Dit is anders, want dit is willekeur. Iedere machinist had op deze trein kunnen zitten.
Toen ik nog bij Arriva werkte, zat ik in de redactie van het personeelsblad. We hielden onze redactievergadering elke keer op een andere stallingslocatie. Zo kwamen we een keer in het Zwolse kantoortje van de Vechtdallijnen terecht. Daar stond een gedenkplaatsje op tafel voor Erik Breet, de machinist die in 2016 verongelukte bij Dalfsen. Dat vergeten zijn collega's ook nooit meer.
Toen ik nog bij Arriva werkte, zat ik in de redactie van het personeelsblad. We hielden onze redactievergadering elke keer op een andere stallingslocatie. Zo kwamen we een keer in het Zwolse kantoortje van de Vechtdallijnen terecht. Daar stond een gedenkplaatsje op tafel voor Erik Breet, de machinist die in 2016 verongelukte bij Dalfsen. Dat vergeten zijn collega's ook nooit meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Trein 8149
Een trieste column.
Gecondoleerd :( .
Gecondoleerd :( .
Re: Trein 8149
Mooi geschreven Mikos, veel sterkte gewenst voor jou en je collega's met het verwerken hiervan
Mijn Flickr account.
- AppleMoose
- Berichten: 6038
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein 8149
Gecondoleerd Mikos :(
Mooi geschreven ook weer trouwens :pos: . Kan me goed voorstellen dat het de eerste tijd nog vreemd voelt langs die plek te komen, dat had ik zelf ook met de plek waar ik voor het eerst een aanrijding met de trein waar ik in zat meemaakte.
En dan is het bij jou nog wel wat heftiger met het verlies van een directe collega. Sterkte!
Mooi geschreven ook weer trouwens :pos: . Kan me goed voorstellen dat het de eerste tijd nog vreemd voelt langs die plek te komen, dat had ik zelf ook met de plek waar ik voor het eerst een aanrijding met de trein waar ik in zat meemaakte.
En dan is het bij jou nog wel wat heftiger met het verlies van een directe collega. Sterkte!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein 8149
Veel sterkte Mikos! Zo'n einde gun je niemand. :( Goed dat je het hier hebt gedeeld!
Re: Trein 8149
Ontroerende column. Sterkte met het verwerken van dit trieste verlies :pos:
Re: Trein 8149
Mooi geschreven zoals altijd, en veel sterkte voor jou en je collega's.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8727
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Trein 8149
Mooie column, mooi geschreven... Sterkte met het verlies van je collega!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Trein 8149
Gecondoleerd Mike! Een collega verliezen is natuurlijk sowieso naar, maar een collega verliezen die zijn werk deed en daarbij een slachtoffer wordt van een noodlottig ongeval is onvoorstelbaar. Sterkte aan jou, alle collega's, en vooral de directe nabestaanden.
Re: Trein 8149
Hier word je even stil van. Je staat er eigenlijk nooit zo bij stil als je in de trein zit, dat het zo gruwelijk mis kan gaan. Sterkte!
Ik doe ook maar wat
Re: Trein 8149
Op dit soort momenten maakt het niet uit voor welke vervoerder je werkt.
We rouwen als 1 grote spoorfamilie om dit tragische verlies.
Sterkte aan jullie als naaste collega's...
We rouwen als 1 grote spoorfamilie om dit tragische verlies.
Sterkte aan jullie als naaste collega's...
Re: Trein 8149
Gecondoleerd Mikos, netjes geschreven maar dat doet er nu even niet toe
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Re: Trein 8149
Dank voor jullie reacties, het is momenteel vrij surreëel om op de trein te zitten. We zullen dit nog lang met ons meedragen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Trein 8149
Het voelt alsof het stof op de foto laat zien dat de ramp moeilijk vergeten gaat worden, alsof het daardoor altijd zichtbaar blijft zelfs al worden er geen bloemen en/of kransen gelegd (gebeurt dat overigens weleens bij rampen als deze?).
Hoe dan ook, gecondoleerd met het verlies van je collega. :(
Hoe dan ook, gecondoleerd met het verlies van je collega. :(
Re: Trein 8149
Een geliefde collega verliezen is een erg vervelende gebeurtenis weet ik helaas uit eigen ervaring. Dat het dan ook nog met een noodlottig ongeval op de werkplek gebeurd is helemaal ellende. Veel sterkte met het verlies Mikos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein 8149
Ja, dat gebeurt, maar is niet de bedoeling. Zoiets heeft vaak een psychische uitwerking op machinisten (en conducteurs), dus dat wordt niet erg gewaardeerd. Speciaal voor alle ongevallen rond het spoor is er het Landelijk Monument Spoorwegongevallen in Utrecht.TLP schreef:al worden er geen bloemen en/of kransen gelegd (gebeurt dat overigens weleens bij rampen als deze?).
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Trein 8149
Ik ben er stil van.
Veel sterkte met verwerken van het verlies van je collega.
Veel sterkte met verwerken van het verlies van je collega.
Re: Trein 8149
Er is wel een ander mooi eerbetoon voor de verongelukte machinist:
Bron: https://nos.nl/artikel/2335184-treinen- ... inist.htmlTreinen rijden langzaam als eerbetoon aan omgekomen machinist
Treinen van de NS rijden de komende tijd langzaam langs de onbewaakte spoorwegovergang bij Hooghalen in Drenthe. Vrijdag botste daar een trein op een aanhanger van een trekker. Bij dat ongeluk kwam de machinist om het leven.
"We doen dit als uiting van respect naar onze overleden collega", zegt een woordvoerder van NS tegen RTV Noord.
"De gebeurtenis heeft een enorme impact op iedereen. Daarom uiten we op deze manier ons medeleven, het respect en de rouw die we voelen."
Re: Trein 8149
Sterkte.
Re: Trein 8149
Ook rtv Drenthe heeft over het eerbetoon een artikel:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160272 ... -machinist
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160272 ... -machinist
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Trein 8149
Sterkte met dit trieste verlies Mike!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten