Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Basisdienstregeling

Bericht door The Greyhound »

Chrysa schreef:Studenten-ov afschaffen en dat geld direct uitkeren aan de studenten dan maar? Voor 95 euro per maand kan je best aardig rijden, en ben je meteen van de drukte in het OV af. *O*
De OV studenten kaart is ooit ingevoerd als bezuinigingsmaatregel, waarbij iedere student 60 gulden minder beurs kreeg en de overheid minder geld aan speciale reiskosten vergoedingen kwijt was. Vanaf dag 1 steeg het aantal reizigers kilometers per student enorm. In Groningen had voor de invoering van de OV Studentenkaart het Zernike gebied een 12/15 minuten verbinding met de overdag vanaf de Paddepoel doorgetrokken lijn 5. Na de invoering kwamen er direct speciale studentenlijnen voor studenten die blijkbaar voor de tijd gewoon de fiets namen. In de rest van Nederland zag je zowel bij bus als trein een vergelijkbaar effect. Helaas werd ook het mooie initiatief van de Noord Oost Express, een commerciële buslijn tussen Groningen en Twente van de GADO, DVM, TET en een aantal toerbedrijven hierdoor de nek omgedraaid. Ik heb het altijd een waardeloos product gevonden. Geef studenten de keuze tussen een stuk beurs of een OV product. Dat zou de druk op de spits enorm verminderen in Nederland ook na corronatijd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Als er nou meer studentenwoningen zouden zijn zou je minder studenten hebben die met het OV moeten forenzen. Dat zou heel wat effectiever zijn dan een maatregel die studenten die toch al op kamers zitten de kans geven om geld ipv Studenten-OV te krijgen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

^^^ jij gaat dus voortaan altijd met de fiets of benenwagen naar de uni?

Hoeveel studenten zullen er al niet zijn die hun OV reisproduct gebruiken om een bijbaan uit te voeren?
Die tref je dan ook.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mondkapjes in het OV:

Dat wordt toch ook weer een klucht mensen.. nu is het plan (las ik in de krant (NRC vandaag) dat de verplichten mondkapjes in het OV absoluut niet voorzien mogen zijn van een CE markering en/of medische classificatie. :shock:

Draag je wel zo'n masker.. zou je een beschikking kunnen riskeren.. :twisted: :?: :X

Ook fijn voor de medewerkers, waarvan een groot deel al zorgen maakt.. die kan men misschien wat verlagen door een medisch masker toe te staan.. denk ik dan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Ik ga gewoon niet met het OV, het beperkt mijn vrijheid enorm maar ik zie even geen andere optie.

Ik ga nog wel op bezoek bij familie, maar dan laat ik één persoon met een auto voorrijden. Voordat de afspraak doorgaat bellen we even om te controleren of iedereen gezond is. De chauffeur van de auto moet alleen komen, want je mag niet met meer dan twee personen in een auto zitten als ze niet uit één huishouden komen. In de auto ga ik op de achterbank aan de rechterkant zitten, want je moet ook in auto's zo veel mogelijk afstand houden als je uit verschillende huishoudens komt. De airco gaat uit om interne luchtcirculatie te voorkomen, in de plaats daarvan gaat een raam op een kiertje en dan maar over de snelweg en provinciale weg naar familie. Bij familie zitten we zo veel mogelijk op het terras, maar als dat niet gaat wordt er ook in de woonkamer ruim afstand gehouden (steeds met rolmaat opgemeten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

Dat vind ik wel heel strikt, die rolmaat, Suus.

Personen die schuin achter elkaar in de auto zitten, zie je inderdaad wel meer. Airco uit.. dát is juist een geschrapt advies uit het rijschoolhoudersprotocol.

Airco koelt lucht.. en het virus wordt minder actief bij lagere temperaturen. (las ik in een artikel over het maken van vaccins met een stukje actief virus).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Leuk en aardig, maar de airco staat tot nu toe meestal warmer dan het buiten is dus daarvoor hoef je die airco nu niet te doen. Besmetting komt vooral voor door beperkte luchtcirculatie in gesloten ruimtes, dus om te voorkomen dat zoiets in de auto gebeurt gaat het raam open, zodat er een uitwisseling met de veiligere buitenlucht is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

In het kader van betere luchtcirculatie zou het beter zijn als bussen en treinen weer ramen krijgen die zonder vierkantsleutel open kunnen. Dat is in tropische landen opgelost door schuiframen te monteren, zodat rijwind ook nog wat koelwerk doet bij heet weer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Chrysa »

Ooit met 35 graden in een SGM gezeten? Nee, doe mij die airco maar.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Basisdienstregeling

Bericht door ibodejoode »

Durashift schreef:Dat vind ik wel heel strikt, die rolmaat, Suus.

Personen die schuin achter elkaar in de auto zitten, zie je inderdaad wel meer. Airco uit.. dát is juist een geschrapt advies uit het rijschoolhoudersprotocol.

Airco koelt lucht.. en het virus wordt minder actief bij lagere temperaturen. (las ik in een artikel over het maken van vaccins met een stukje actief virus).
Antwoord van de politie op vragen over dit onderwerp. Het wordt niet aangeraden, maar ze bekeuren niet.

Met wie mag ik in de auto?

Mag ik met een vriend(in), familielid of collega (dus met 2 personen totaal) in één auto zitten als we geen huisgenoten zijn?
Het is erg onverstandig om met een vriend, buurman of collega in één auto te zitten. Doordat je zo dicht bij elkaar zit, loop je namelijk een grotere kans om het coronavirus te krijgen én om het te verspreiden. Ook als je maar met z'n tweeën bent. De basisafspraak is dat we áltijd 1,5 meter afstand houden als we niet tot één huishouden behoren. Je kunt er geen boete voor krijgen
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Basisdienstregeling

Bericht door marvinkok »

ArrivaBas schreef:In het kader van betere luchtcirculatie zou het beter zijn als bussen en treinen weer ramen krijgen die zonder vierkantsleutel open kunnen. Dat is in tropische landen opgelost door schuiframen te monteren, zodat rijwind ook nog wat koelwerk doet bij heet weer.
Toevallig stond daar een stukje over in de nieuwsbrief aan chauffeurs...
De klimaatregeling in de bussen zijn zo gebouwd dat er overdruk ontstaat in de bus. Zo ontstaat er vanzelf luchtcirculatie.
Er waren chauffeurs die voor de betere beluchting net raapje open wilden rijden zodat er minder kans was op besmetting vanuit de passagiers ruimte, maar door de overdrukconstructie werkt dat juist averechts, en wordt juist de lucht van achteren naar voren gezogen naar het open raam...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

^^^ maar, één keer de deur open en je overdruk is weg. :?:

Leuke theorie zolang het een gesloten systeem blijft, lijkt mij.

Ik vraag het mij ook af of zo'n bus airco systeem zodanig krachtig is dat dit overdruk in de bus kan bewerkstelligen?

Werkelijk een overdruk met filtering opbouwen (zoals je ook wel op zand/kiepauto's en kraanmachines ziet die met verontreinigde grond in aanraking komen) doe je met een speciaal stuk techniek.
https://www.freshfilter.nl/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Basisdienstregeling

Bericht door trolly »

Onderdruk of overdruk is heel eenvoudig te realiseren door respectievelijk een afzuigende of een aanzuigende ventilator. Filtering is zinnig als de buitenlucht vervuild is, maar heeft geen functie als (een deel van) de binnenlucht dat kan zijn. Een vrij gering drukverschil volstaat om de luchtstroom de gewenste richting uit te laten gaan. Openen van deuren verstoort die luchtstroom, maar laat de lucht uiteraard van de plek met overdruk naar buiten stromen, dus nog steeds van de chauffeur af.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

Durashift schreef: Mondkapjes in het OV:

Dat wordt toch ook weer een klucht mensen.. nu is het plan (las ik in de krant (NRC vandaag) dat de verplichten mondkapjes in het OV absoluut niet voorzien mogen zijn van een CE markering en/of medische classificatie. :shock:
Huh? Ik heb nog een fp2 masker (mijn opa was kunstenaar) oud en gebruikt. Ik neem aan dat de zorg deze niet betrouwbaar genoeg acht. Daarnaast zijn er vele maskers met "certificering" die toch waardeloos bleken. En hoe zit het met Duitsers die de grens over gaan? Volgens mij is daar de schaarste ook een stuk minder.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Maskers verslechteren in kwaliteit in verloop van tijd. Dat is een van de redenen waarom er zo plots een tekort aan maskers was in de zorg, in veel opslagplaatsen voor pandemievoorbereiding was de voorraad over datum.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

Daarom: het lijkt me een vreemde eis om er van uit te gaan dat elk masker met een etiketje daadwerkelijk weg is getrokken van de zorg.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bemined »

Vanaf 2 juni blijven de volgende treinseries opgeheven bij de NS:
- [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie]
- [serie=Nachtnet|2020|Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal1400[/serie]
- [serie=Intercity|2020|Eindhoven Centraal - Dordrecht1900[/serie]
- [serie=Intercity|2020|Haarlem - Alkmaar3400[/serie]
- [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie]
- [serie=Sprinter|2020|Assen - Groningen6200[/serie]
- [serie=Sprinter|2020|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie]
- [serie=Sprinter|2020|Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle6800[/serie]
- [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Gouda Goverwelle7700[/serie]
- [serie=Sprinter|2020|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie]
- [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] Amsterdam - Rotterdam (behalve in de vroegen ochtend en late avond).
- [serie=Intercity|2020|(Vlissingen -) Bergen op Zoom - Roosendaal12200[/serie] richting Roosendaal, richting Vlissingen rijdt wel.
- [serie=Sprinter|2020|Harderwijk - Amersfoort Centraal15600[/serie]
- [serie=Museumpendel|2020|Utrecht Maliebaan - Utrecht Centraal28300[/serie]
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Dennenboom »

Nu opgeheven vanwege Corona, straks als definitieve besparingsmaatregel :cry:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik vind het opvallend dat de HSL Noord het kennelijk moet stellen met 2x/uur een trein ipv 5. Die [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] had ik wel terug in de dienstregeling verwacht.

Klopt het dat de [serie=Sprinter|2020|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] wel rijdt? Dat is zo'n beetje de enige spitstrein die niet in het lijstje staat.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bemined »

De [serie=Sprinter|2020|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] staat inderdaad nog in de dienstregeling.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Basisdienstregeling

Bericht door gpvos »

Bemined schreef:Vanaf 2 juni blijven de volgende treinseries opgeheven bij de NS:
- 9200 Amsterdam - Rotterdam (behalve in de vroegen ochtend en late avond).
Die gaat wel weer rijden vanaf 8 juni, en dan ook weer naar Brussel Zuid.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Daniel »

Vanaf 29 juni wordt de dienstregeling weer verder uitgebreid: https://nieuws.ns.nl/ns-voegt-nachtnet- ... tregeling/

Speciaal voor de werknemers van het Spoorwegmuseum worden noodzakelijke reizen daarheen ook weer per trein mogelijk :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Ik hoop het gedrocht van een basisdienstregeling na 29 juni nooit meer mee te hoeven maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Dennenboom »

Welkomsttekst op de site en app zijn om half vijf ook aangepast. Als welkom niet meer "Reis alleen als het echt nodig is".
Je moet doorklikken om bij een tekst te komen waarin staat dat de trein er voorlopig is voor reizigers die echt noodzakelijk moeten reizen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Ik hoop het gedrocht van een basisdienstregeling na 29 juni nooit meer mee te hoeven maken.
Wacht maar tot er weer een vlokje sneeuw valt... :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

Dan komt gewoon de normale LUD toch? *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten