Maxim schreef:We zijn nog wat zoekend in hoe dit het beste weer te geven. Mensen kennen lijn 80, en aangezien het die route is, daarvoor gekozen in plaats van weer een nieuw nummer.
Ik had het idee dat het toch wel redelijk werkte als jullie een soortgelijk lijnnummer voor de pendeldienst gebruiken. Bijvoorbeeld toen met de omleiding op lijn 82, waarbij een pendeldienst 882 naar Maarn reed.
Reizigers moeten in dit geval immers ook juist bewust anders reizen om bijvoorbeeld van De Klomp in Scherpenzeel te komen en de vraag is of het onderscheid in bestemming daar helder genoeg voor is. Je hebt nu 's avonds op De Klomp immers twee lijnen 80 met gelijke vertrektijd staan, waarbij de ene naar Renswoude en de andere naar Amersfoort gaat qua bestemming op de bus. De vraag is of dat ook duidelijk is voor iemand die geografisch niet zo bekend is in die regio. Een afwijkend lijnnummer valt immers ook wel lekker op in de reisplanners, een andere bestemming niet zo gezien hoe vaak ik in de vorige dienstregeling wel niet iemand heb horen vragen of de 80 naar Amersfoort toevallig naar een willekeurige bestemming in Veenendaal ging
Haal je de haltes uit de planning en laat je de reisinfo helemaal kloppen, dan is er weer kans dat er met tarieven iets mis gaat (meer km’s/andere zones).
Gaat dat nu niet sowieso mis? Reizigers moeten immers omchecken bij het overstappen van de pendelbus op de reguliere bus, dus iemand die van Scherpenzeel naar De Klomp reist legt op basis van z'n check-in's en check-out's nu twee keer de afstand van Scherpenzeel naar Woudenberg De Poort af. Dat wordt bij reizen op saldo allicht een duur grapje.
Met abonnementen zal het waarschijnlijk al minder vaak mis gaan doordat je aan de rand van de provincie zit met daardoor een beperkte keuze aan centrumzones. Ik weet dat voor mezelf het al goed gaat als ik via de A12 reis (in de vorige dienstregeling was per 280 naar Veenendaal en dan bij de Korte Dreef op 80 naar De Klomp stappen een tussenliggend alternatief). Maargoed, ik ben een raar geval met een bij U-OV aangeschaft abonnement met een Gelderse zone (Scherpenzeel) als centrumzone
Maar een omleiding gaat pas op de dag zelf in, dus dat is nu wel weer onhandig met reisinfo. Optie 3 is helemaal niets in systemen verwerken, zoals dat voorheen altijd ging. Maarja dat is natuurlijk ook niet ideaal, dan kun je een reis niet plannen.
Het wel in de systemen verwerken kan ik als reiziger wel waarderen. Omleidingen waren voorheen altijd een wat cryptisch geheel waarbij je als reiziger eigenlijk geen flauw idee had hoe de bus nu reed.
Een leuke anekdote wel: ondertussen zo'n 15 jaar geleden beheerde ik als bijbaantje de website van het toenmalige Stadsvervoer Dordrecht. Daar hoorde dus ook het op de site zetten van de omleidingen bij, maar zelfs als ervaren reiziger in wat m'n geboortestad is en voorzien van het officiële omleidingsbericht moest ik soms nog navraag doen hoe de bus in hemelsnaam omreed. Want ook ik kwam er toen soms niet uit
Mijn complimenten voor de speciale pagina over de werkzaamheden in Renswoude trouwens. Die is naar omstandigheden erg verduidelijkend, want het zijn ook wel ontzettend gecompliceerde werkzaamheden met al die fases en sub-fases en data die door elkaar heen lopen.
Een tipje trouwens: hang die omroep over de werkzaamheden aan halte Kerkstraat i.p.v. Schalm/De Hof. Door de relatief lange afstand vanaf De Klomp is de omroepinstallatie nu zo'n beetje het hele stuk van De Klomp naar de Kerkstraat aan het omroepen omdat 'ie standaard al twee keer achter elkaar komt en dan is de eerste keer nog maar net afgelopen.
Hetzelfde gaat de mist in met de Corona-omroep bij Woudenberg Geerestein trouwens. Die komt door de halte-afstand ook twee keer en de tweede keer is 'ie op de eerste rotonde in Woudenberg (ruim voorbij Geeresteind dus) nog bezig met omroepen, waardoor De Poort er weer gelijk achteraan komt.