Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door teun »

De vervoerder Hermes heeft de afgelopen weken een aangepaste dienstregeling gereden in Zuidoost Brabant i.v.m. de sterk afgenomen vraag naar openbaar vervoer. Zowel omwille van de veiligheid als een besparing in operationele kosten is er daarom behoorlijk wat ongebruikelijk busmaterieel te zien; De gelede elektrische Bravodirect-Citeas die nu niet nodig zijn voor de gebruikelijke HOV-stadslijnen zijn op de reguliere stadsdienst te vinden op de lijnen 2, 3, 4, 7, 8, en 17, en in Son en Breugel rijden nu op de lijnen 21 en 22 12-meter MAN stadsbussen.

Nu wil het toeval dat ik heden ook wat meer vrijheid in de besteding van mijn tijd heb, en ik sinds een vakantie op Sicilië afgelopen zomer ook een hobby van fotografie ben gaan maken. Na eerst vooral wat opeenhopingen oude Griekse stenen, watervogels, en weilanden met eenzame knotwilgen als onderwerp te hebben genomen leek dit me een perfect moment om mijn plezier in openbaar vervoer en de platenschieterij samen te brengen. Dus heb ik een oude semi-racefiets van mijn moeder eens uit de klimop in de hoek van onze carport gevist en goed afgestoft, en heb ik twee vrije middagen besteed aan de lange toch naar Eindhoven en terug...

Mijn route op de eerste dag gaat in Helmond over de Vossenbeemd, door het Groot Goor, en vervolgens helemaal tot aan het havenhoofd in Eindhoven langs het Eindhovens kanaal. Onderweg langs het kanaal weet ik de volgende VIRMm naar Heerlen vast te leggen:
Afbeelding

Vervolgens kwam ik in Eindhoven terecht op de splinternieuwe Kanaalstraat en iets verderop de Vestdijk, die het afgelopen jaar heringericht is om het Eindhovense centrum eindelijk eens wat autoluwer te maken; Hier trof ik een tweetal bussen op de lijnen 5 en 320, die beiden wel gewoon met het reguliere materieel reden:
Afbeelding
Afbeelding

Na dit mooie nieuwe stukje Eindhoven vervolgde ik mijn route via het donkere fietsdoolhof onder de Fellenoord en de Kruisstraat op weg naar Woensel, waar nu verreweg de meeste buitengewone elektrische bussen rijden. Na een korte controle van OVZoeker leek het er op dat lijn 3, die momenteel slechts eenmaal in het uur rijdt, eerder aan mij voorbij zou komen dan een bus op de route van lijn 2. Spoedig zat ik weer op de fiets richting de winkelgalerij in de Generalenbuurt om de volgende scene vast te leggen:
Afbeelding

Daarna ging de rit weer terug richting het westen om tevens een bus op lijn 2 vast te kunnen leggen op de Doctor Cuyperslaan:
Afbeelding

...Waarna ik snel verder ging via de Churchilllaan naar de Andromedaplaats om van lijn vier ook nog een plaat te schieten, helaas dit keer met weinig succes; Mogen het mijn haast of domme pech zijn, de foto was erg bewogen. Tijd om te rouwen was er echter niet, want lijn 8 stond op het punt te beginnen aan zijn rondje door Acht, en ook die lijn wilde ik die dag nog graag vastleggen. Bij de Grote Beek had ik meer succes, een mooi dynamisch beeld van de bus die de halte nadert om twee passagiers mee te nemen:
Afbeelding

Na deze bus op de foto te hebben gezet ben ik nog naar het centrum van Eindhoven teruggekeerd om bij het bruggetje over de Dommel nog lijn 7 en 17 te fotograferen, maar het mocht niet meer baten. Na die laatste poging besloot ik terug te fietsen naar Helmond via dezelfde route als ik heengekomen was.


*****************************************


Op de tweede dag ging de route op de heenweg anders, ik wilde graag als eerste namelijk Son en Breugel aandoen, waardoor het logischer was om via Stiphout, Gerwen, en Nederwetten te fietsen. Toevallig rijdt de lijn 25 voor een deel ook langs die route, dus kon ik daar op de Aarle-Rixtelseweg ook nog een mooie foto van maken door tactisch het voetgangerslicht te activeren, wat leidde tot dit schone plaatje (met in de achtergrond nog dezelfde lijn in tegenovergestelde richting):
Afbeelding

Eenmaal in Breugel aangekomen zag ik dat lijn 21 spoedig al voorbij zou komen, dus zocht ik iets voorbij het Pieter Breughelplein de plek op waarvandaan de volgende foto genomen is:
Afbeelding

Diezelfde bus ging vervolgens verder naar de Meubelboulevard om daar om te keren en de 22 naar Son te worden, die bus zou er echter nog eventjes over doen om terug te keren, waardoor ik tijd had om in het centrum van Son ook een paar bussen van Arriva op de rol te krijgen:
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 22 wilde ik daarna als eerste een keer op de Europalaan en vervolgens in de Amerikalaan op de foto zetten, die tweede foto lukte ondanks dat ik stevig doorfietste om de bus op de foto te krijgen niet erg goed, dus met de eerste zult u het voor dit verslag moeten doen.
Afbeelding

Tijdens mijn rit naar Aalst om daar lijn 7 vast te leggen kwam ik nog lijn 4 aan het begin van zijn rondje door de Heesterakker en Vaartbroek tegen, en besloot ik bij het winkelcentrum eventjes te pauzeren om dit dynamische plaatje van een gelede bus in een bocht vast te leggen:
Afbeelding

Eenmaal in Aalst dacht ik dat deze locatie op de Prins Mauritsweg zich formidabel zou ontlenen aan het vastleggen van dit type bussen op "ongebruikelijke" plekken, alleen de route van de bus door de straat was niet zo fantastisch doordacht (waardoor enkel de voorkant zichtbaar is) en de foto is helaas enigszins bewogen, zin om de bus nog proberen in te halen of een uur te wachten was bij mij inmiddels ver te zoeken, dus ging ik verder met lijn 17.
Afbeelding

Lijn 17 is de enige lijn in Eindhoven die voor mij echt nostalgisch is, in een grijs (toen ook nog de huiskleur van Hermes) verleden toen deze bus nog doorreed tot aan Aalst maakte ik er vaak samen met mijn zusje gebruik van om op bezoek te gaan of te logeren bij een kennis in de Voldijn als ons moeder ons met de auto niet kon brengen. Tegenwoordig biedt bus 317 de beste aansluiting op de sprinter vanuit Helmond, en zijn we op een ietsje langere wandeling vanaf Hotel Eindhoven aangewezen. De bus heb ik gefotografeerd op het enige lusje van de 17 dat het nu nog als enige lijn bedient, bij de heerlijk aandoenlijke winkelstraat in Roosten:
Afbeelding

Tot zover mijn eerste fotoreeksje op dit forum, ik ben benieuwd wat u de mede-forummer er van vindt, of dat de schrijfstijl en de foto's wat zijn of dat er nog dingen zijn die wat leuker of beter kunnen, en of er interesse is naar meer "platententoonstellingen" in de toekomst. *O*

Ajuus,
teun
Laatst gewijzigd door teun op wo 20 apr 2022, 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door Daniel »

Leuke eerste serie hoor, het is goed te zien dat je al ervaring met dingen leuk op de foto zetten had.
Zou bij sommige plaatjes proberen nog iets meer zijkant van de bus erop te krijgen, dat maakt ze beter. Maar heel herkenbaar dat het soms lastig inschatten is hoe een bus een bocht gaat maken zodat je op de goeie plek staat om hem er leuk op te krijgen. Dat vergt gewoon wat praktijkervaring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door marcel.nl »

Leuk, dankjewel
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door ZO6176 »

Veel herkenbare plekken. Leuk om dit eens van iemand anders te zien. Jammer dat helmond geen fatsoenlijke stadsdienst meer heeft. Daar waren ook altijd wel leuke foto's te maken
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door umbusko »

Er zitten erg mooie foto's tussen! :)
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door teun »

Daniel schreef:Leuke eerste serie hoor, het is goed te zien dat je al ervaring met dingen leuk op de foto zetten had.
Zou bij sommige plaatjes proberen nog iets meer zijkant van de bus erop te krijgen, dat maakt ze beter. Maar heel herkenbaar dat het soms lastig inschatten is hoe een bus een bocht gaat maken zodat je op de goeie plek staat om hem er leuk op te krijgen. Dat vergt gewoon wat praktijkervaring.
Inderdaad, het viel me zelf ook al meteen op toen ik mijn eerste twee foto's in Eindhoven met elkaar vergeleek nadat ik ze gemaakt had (van de 5 en de 320., In the moment is het dan toch nog vaak lastig om in de juiste hoek en op het juiste moment te klikken, en omdat ik met de stadsdienst van Eindhoven ook nog weinig praktijkervaring heb is het toch lastig om het dan de eerste keer meteen goed te doen. Ik vertrouw er op dat dat met de tijd steeds beter gaat :D
ZO6176 schreef:Jammer dat Helmond geen fatsoenlijke stadsdienst meer heeft. Daar waren ook altijd wel leuke foto's te maken
Jammer inderdaad ja, het lijnennet tot 2016 had ik eigenlijk graag vast willen leggen, maar dat zit er helaas niet meer in. De 51 lijkt me zeker ook een leuke route om te fotograferen, maar die rijdt momenteel ook niet. Van de streek in de omgeving heb ik wel al wat plaatjes.

Iedereen verder erg bedankt voor de lof, dat anderen het leuk vinden maakt het fotograferen ook voor mij des te beter!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door ODRAIL »

Mooie foto's :pos: :wink: .
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door teun »

Ik heb nog één keer de lange tocht naar Eindhoven gemaakt om een paar betere foto's te maken van het "ongebruikelijke materieel" wat - ik vermoed - vandaag hun laatste rondjes reed op de betreffende lijnen.

Lijn 7 was eigenlijk de lijn waar ik het meest op verbetering hoopte, maar waar de kwaliteit wederom het meeste tegenviel. De foto is op dezelfde Prins Mauritsweg in Aalst, ongeveer 100 meter naar het noorden.
Afbeelding

Na lijn 7 had lijn 3 de hoogste prioriteit, daar had ik nog een goede 50 minuten voor om Eindhoven te doorkruisen richting het verre noorden. De enige bus die onderweg een beetje aansloot om vast te kunnen leggen was deze 17 in de Winkelstraat (die ik op de Leenderweg gemist had :X).
Afbeelding

De foto van lijn 3 ging echter niet helemaal goed, te laat geklikt om de bus er in het geheel op te krijgen, gelukkig is de tweede poging zeer mooi uitgevallen. Na die mislukte poging volgt deze ietwat artistieke plaat van de 2 vanaf het fietsbruggetje over de vijver bij diens eindpunt.
Afbeelding

Hier de tweede poging van lijn 3; Bij de winkelgalerij in de Elckerlyclaan, erg geslaagd naar mijn mening.
Afbeelding

Na de 3 wilde ik de 4 nog eens op een wat zonniger moment vastleggen, helaas ben ik uiteindelijk denk ik aan de verkeerde zijde van de weg gaan staan voor een echt mooie foto.
Afbeelding

Aansluitend op de 4 paste de 22 ook nog mooi, die mij in de Nieuwstaat voorbij ging en ik vervolgens bij de rotonde in de Afrikalaan weer kruiste, voldoende tijd om hem bij de Amerikalaan nog te fotograferen had ik gelukkig wel.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door teun op di 19 apr 2022, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door ZO6176 »

Leuke platen. Lijn 3 voor mijn favoriete Chinees restaurant.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door ODRAIL »

Ook de tweede serie bevat mooie foto's :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun

Bericht door Meltrain »

Er zitten een paar erg fraaie foto's tussen. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten