Spoordienstregeling Duitsland 2020

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De opening van station Jaderberg tussen Oldenburg en Wilhelmshaven is inmiddels vertraagd van april naar "mogelijk in juni". Dit station zou eigenlijk in december 2018 geopend worden volgens de initiële planning van DB Netz :')

https://friebo.de/index.php/aktuell/jad ... i-losgehen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Transdev gaat haar merknamen in het zuiden van Beieren de komende maanden vereenvoudigen. Uit drie merken wordt één merk met vier netwerknamen.

Allereerst de Bayerische Oberland-Bahn, die tussen juni en juli van dit jaar ook nog nieuwe LINT-treinen in gebruik neemt ter vervanging van alle Talent- en Integral-treinstellen. Deze zal binnenkort als Bayerische Regiobahn Oberland door het leven gaan.

Meridian, die elektrische treindiensten rondom Rosenheim uitvoert, gaat binnenkort verder als Bayerische Regiobahn Chiemgau-Inntal. Inmiddels zijn ook de eerste revisies aan de FLIRT-treinstellen van Meridian gestart, maar onbekend is of een nieuwe huisstijl wordt aangebracht

De al bestaande Bayerische Regiobahn zal voor de twee pakketten treindiensten rondom Augsburg ook regionale namen introduceren, te weten Ostallgäu-Lechfeld en Ammersee-Altmühltal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Zoals elk jaar gebruikelijk is er ook dit jaar een dienstregelingswijziging in juni. Dit jaar is dat op 14 juni.

De volgende wijzigingen vinden plaats bij regionale treindiensten:
  • Abellio Rail NRW neemt de RE1 Aachen - Köln - Düsseldorf - Dortmund - Hamm over van DB Regio. Op deze lijn gaan de nieuwe Desiro HC rijden, al bekend van de RE5, 6 en 11. DB Regio en Abellio hebben al een langdurige samenwerking voor de inzet van elkaars machinisten, dit moet personeelsgebrek voorkomen.
  • Bij Abellio Rail Baden-Württemberg gaat een nieuwe fase van start, waarbij de bestaande treindiensten (RE10a/b Mannheim - Stuttgart en RB18 Osterburken - Stuttgart) verlengd wordt van Stuttgart naar Tübingen v.v.. Daarnaast gaat de IRE6 Tübingen - Stuttgart naar Abellio over. Op deze diensten moeten Talent III gaan rijden, maar Bombardier loopt extreem achter bij de uitlevering van deze treinen, waardoor het vervangend concept nog even van kracht blijft. Nieuw vanaf juni zijn dat er ook gehuurde dubbeldekstreinstammen ingezet gaan worden.
  • DB Regio blijft de contractant voor de diensten op de Rheintalbahn en gaat met nieuw materieel rijden. Op de RE Basel - Offenburg (- Karlsruhe) komen Desiro HC's te rijden, op de RB-diensten Freiburg - Basel, Freiburg - Offenburg en Freiburg - Breisach/Endingen gaan voor het eerst in Duitsland elektrische Mireo-treinstellen rijden.
Bij het Fernverkehr komen vanaf 14 juni de eerste ingekorte ICE 1-stammen in dienst met 9 rijtuigen. Deze treinen hebben daarvoor een tweede revisie gehad. Vanwege de Corona-crisis zijn een aantal treinen nog voor langere termijn ingekort, vooral veel treinen die met ICE T-treinstellen rijden moeten het zonder tweede treinstel doen. Bij de IC's zijn diverse stammen ingekort, er kunnen daardoor in sommige treinen gaten in de rijtuignummering ontstaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Vinny »

Een bijzondere 'spooktrein' in Duitsland... :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=086R929KaVg
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door JordiBrabant »

Dat is niet meer 2020 hoor. :roll: Het filmpje komt uit begin 2016, ondertussen rijdt de Sylt Shuttle plus al niet meer (vanwege Corona).
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

De Sylt Shuttle Plus rijdt overigens gewoon weer hoor. In Duitsland mag je immers wel niet noodzakelijke reizen maken.

Maar twee van de BR 628 treinstellen rijden inmiddels (in de Sylt Shuttle Plus IC stijl) rond bij DB Südostbayernbahn *O*
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door JordiBrabant »

Vanmorgen zei de DB reisplanner nog dat alle D-treinen iig vandaag uitgevallen waren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Aking »

Bestaan er binnen Duitsland nog D-treinen? :o
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door JordiBrabant »

Zo is de trein blijkbaar wel gecategoriseerd, dus het is ook Fernverkehr.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

DB Fernverkehr legt deze zomer drie toeristische ICE-treindiensten in.

Vanaf 27 juni rijdt er elke zaterdag een ICE-treinpaar van Berlijn naar Innsbrück en weer terug.

Vanaf 3 juli rijdt er vrijdag t/m zondag een ICE-treinpaar van München via Augsburg, Würzburg, Kassel, Paderborn, Münster naar Norddeich Mole. Op zaterdag t/m maandag rijdt er een ICE de andere kant op.

Vanaf 31 juli rijdt er op vrijdag en zaterdag een ICE van Stuttgart via Würzburg, Kassel, Berlijn, Züssow (aansluiting Usedom) en Stralsund naar Binz. Op zaterdag en zondag rijdt er een ICE de andere kant op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Gebruikersnaam »

Is toevallig bekend wat voor een ICE (1,2,3,T,etc.) er naar Norddeich gaat rijden? Ik kan via de site van DB nog niks vinden in de reisplanner en Bahnhofstafel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De ICE naar/van Norddeich komt op 14 juni in de reisplanner.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Vanaf 14 juni is het Niedersachsen-Ticket goedkoper. Het kost dan nog maar € 23 in plaats van € 24. Elke extra reizigers kost € 5 (maximaal 5 reizigers per ticket). Ook komt er een nieuwe variant Niedersachsen-Ticket+Nordhausen voor € 27 (elke extra reiziger is € 6). Hiermee mag je ook gebruik maken van het traject Walkenried - Nordhausen van de spoorlijn Northeim - Herzberg - Nordhausen.

Kaartje: https://niedersachsenticket.de/infos-zu ... nordhausen

Ook het Bayern-ticket wordt goedkoper op 14 juni. Dat gaat € 25 ipv € 26 kosten, met een toeslag van € 7 in plaats van € 8 voor elke extra reiziger (maximaal 5 reizigers per ticket).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door dennistd »

Je vergeet nog het nieuwe Spar-ticket voor €6 enkele reis, geldig op trajecten tot 50km in Niedersachsen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Aking »

Heb je ook een linkje van die laatste?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Ook het NRW tarief gaat een prijsdaling krijgen. Enkele reizen worden 7,5% goedkoper, abonnementen 8%. De dagkaarten veranderen voorlopig nog niet in prijs, dit zou pas per 1 januari 2021 gaan gebeuren.
Aking schreef:Heb je ook een linkje van die laatste?
https://www.niedersachsentarif.de/fahrk ... par-ticket
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door ArrivaBas »

Zijn die prijswijzigingen niet gewoon een logisch gevolg van de recente BTW-verlaging?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Wat ik begrepen heb is deze verlaging nog het gevolg van de BTW verlaging op tickets boven de 50 kilometer, welke in december/januari al was doorgevoerd op de DB Fernverkehr tarieven. Dit staat nog los van de aangekondigde 2% verlaging.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

We zijn inderdaad nog niet klaar met de prijswijzigingen.

Vandaag kwam het bericht dat het Sachsen-Anhalt-Ticket, Sachsen-Ticket en Thüringen-Ticket (één ticket met drie namen) aanstaande zondag van € 25 naar € 24 gaat, en elke extra reiziger kost niet meer € 8 maar € 7.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Laat ik maar even dit documentje plaatsen. Vrijwel al deze tickets in dit document hebben vanaf 14 juni een lagere prijs.

Let op PDF van +500 pagina's. https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahninte ... 20_ber.pdf

En het Quer Durchs Land ticket wil ik nog even uitlichten. Die heeft al helemaal een mooie verlaging. Dat ticket krijgt de volgende verlaging:
Van €44,- + €8,- per persoon (bij 5 personen €15,20)
Naar €42, + €6,50 per persoon (bij 5 personen €13,60)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

In de categorie dingen waarvan ik dacht dat ze alleen zouden gebeuren als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag zouden vallen: de deelstaat Bayern heeft besloten lijnnummers in te gaan voeren voor het regionale treinverkeer. Sommige nummers lijken al in de reisplanner op te duiken

Ik weet nog niet alle nummers, maar de volgende nummers zijn al bekend:

RE 1 München - Nürnberg
RE 2 München - Hof
RE 3 München - Passau
RE 4 München - Mühldorf (- Simbach)
RE 5 München - Salzburg

RE 8 (München -) Augsburg - Treuchtlingen

RB 13 Augsburg - Ingolstadt
RB 14 Ingolstadt - Eichstätt
RB 15 Ingolstadt - Donauwörth - Ulm
RB 16 Treuchtlingen - Ingolstadt - München
RB 17 Ingolstadt Nord - Regensburg (- Plattling)
RE 18 Plattling - Regensburg - Ingolstadt - Donauwörth - Ulm
RB 19 Regensburg - Burglangenfeld (gereserveerd nummer voor reactivatieplannen)

RE 22 München Flughafen - Regensburg
RB 23 Marktredwitz - Regensburg

RE 25 München - Praag

RB 32 Neufahrn - Straubing - Bogen
RB 33 (München -) Freising - Landshut

RE 40 Nürnberg - Schwandorf - Regensburg
RB 40 München - Mühldorf

RB 44 Mühldorf - Rosenheim

RB 48 Wasserburg - Grafing

RE 50 Nürnberg - Regensburg (- Plattling)
RB 51 Neumarkt - Regensburg (- Plattling)

RB 53 Traunstein - Ruhpolding
RB 54 München - Kufstein
RB 55 München - Bayrischzell
RB 56 München - Lenggries
RB 57 München - Tegernsee
RB 58 München - Holzkirchen - Rosenheim

RB 67 Augsburg - Schongau
RB 68 München - Füssen
RB 69 Augsburg - Landsberg

RB 77 Augsburg - Füssen

RE 79 Augsburg - Füssen

RE 90 Nürnberg - Stuttgart

Mijn vermoeden is dat de eencijferige nummers worden gebruikt op de hoofdassen vanaf München (waarbij ik denk dat de RE6 München - Lindau/Oberstdorf wordt en de RE7 München - Augsburg - Ulm) en de tientallen (10, 20, 30 etc) voor de hoofdassen vanaf Nürnberg. De nummering van de hoofdlijnen vanaf München lijkt ook invloed te hebben op de nummering van de regionale diensten. Dubbelnummering lijkt echter onvermijdelijk, gezien het grote aantal treindiensten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Mooie ontwikkeling opzich. Daardoor worden sommige treinritten meteen iets duidelijker waar ze wel en/of niet stoppen. Opvallend overigens is de lijnnummering van sommige regionale verbindingen. Deze volgen de KBS nummers.

RB 32 Neufahrn - Straubing - Bogen > KBS 932
RB 40 München - Mühldorf > KBS 940
RB 44 Mühldorf - Rosenheim > KBS 944
RB 48 Wasserburg - Grafing > KBS 948
RB 53 Traunstein - Ruhpolding > KBS 953
RB 55 München - Bayrischzell > KBS 955
RB 56 München - Lenggries > KBS 956
RB 57 München - Tegernsee > KBS 957
RB 58 München - Holzkirchen - Rosenheim > KBS 958

Dus ik gok aan de hand van dit dat de rest van de lijnen van de Südostbayernbahn ook zo genummerd is. Dan krijg je dus de volgende lijnen nog:
RB 41 Mühldorf - Simbach
RB 42 Mühldorf - Burghausen
RB 45 Landshut - Salzburg
RB 47 Mühldorf - Traunstein
RB 52 Prien - Aschau
RB 59 Traunstein - Waging

En dan heb je de volgende al bestaande lijnen (als uitlopers van andere regio's) in Bayern:
RB 8 Würzburg - Lauda
IRE 8 Würzburg - Stuttgart
RE 7 Erfurt - Würzburg
RE 54 Frankfurt - Würzburg - Bamberg
RE 55 Aschaffenburg - Frankfurt
RB 58 Laufach - Aschaffenburg - Rüsselsheim Opelwerk
RE 59 Aschaffenburg - Frankfurt Flughafen
RB 75 Aschaffenburg - Darmstadt - Würzburg
Daarnaast heb je nog de dagelijkse 1x per dag rijdende RE 26 tussen Berechtesgaden en Freilassing. Maar dat is omdat de IC daar een rit van de S4 vervangt.

Overigens zie ik de lijnnummers nog niet opduiken. Waar kwam je ze tegen?
Laatst gewijzigd door cassie127 op za 13 jun 2020, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Soms lijkt een nummer af en toe gewoon op te duiken, kijk maar:

Afbeelding

Heb nog geen patroon gevonden welke treinen nu wel/niet een nummer hebben, maar men lijkt er mee bezig iig. Documentatie van de BEG over een aantal lopende aanbestedingen bevat ook al informatie over lijnnummers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Ah ja nu kom ik er ook een tegen maar ook alleen maar één specifieke rit

EDIT: Inmiddels nog meer nummers gevonden:
RB 53 Bamberg - Schweinfurt - Würzburg - Schlüchtern
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef:De voor dit jaar december geplande heropening van het traject Stolberg-Altstadt <> Breinig gaat volgens de lokale pers niet door. Nieuwe termijn is juli 2021.
En volgens de lokale pers van vandaag is juli 2021 nu ook weer van tafel. Een nieuwe termijn durft men intussen niet meer te zeggen, maar EVS en DB zijn druk in overleg voor een oplossing. Men heeft namelijk plots vastgesteld, dat de brug waar de spoorlijn onder de Finkensiefstraße in Stolberg door gaat (en die in de jaren `60 is gebouwd.....) te laag is voor een bovenleiding..... _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten