Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
bredie2003
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 21:32

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door bredie2003 »

ovVeluwe schreef:Wat ik mij afvraag, hoelang blijven de 7809 en 227 nog? Volgens mij zijn ze niet meer op dienst geweest sinds de vorige Keukenhof.
Daarnaast hoorde ik iets over een nieuwe lijn waar straks de 228 op gaat rijden. Kan iemand dit bevestigen?
De 227 en 7809 hebben vorig jaar gewoon gereden op de Keukenhof. De 228 rijdt voor TVV als pendel Leiden CS - Transferium als dat nodig is. Voor die nieuwe lijn weet ik niet.
Brett den Heijer, OV-Spotter Nieuwkoop
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lijn 45 »

Die nieuwe lijn zou lijn 6 moeten worden.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Daar word ik wel nieuwsgierig naar. Weet je wat die 'nieuwe lijn 6' zou moeten worden? Een extra stadslijn voor Gouda of Alphen?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lijn 45 »

Die lijn komt in Leiden volgens de reacties onder deze post.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Ah, dat is wel interessant, dank voor het delen. Dan ben ik helemaal benieuwd wat Arriva nu van plan is - een nieuwe opzet van de stadsdienst Leiden? De huidige lijn 6 is juist vanwege bezuinigingen teruggegaan in frequentie afgelopen december.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Suus »

De Keukenhof-bussen lijken toch nog gebruikt te worden dit jaar. Arriva heeft voor 6000 medewerkers bloembollen gekocht van de Keukenhof en brengt deze nu rond met de bus.

https://twitter.com/visitkeukenhof/stat ... 3590364162
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door bartjemestrom »

Dat brengen met de bus zal wel meevallen. :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik lees dat er in de middagspits enkele 685 ritten zijn ingelegd. Welke momenten gaan die ritten dan?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Die rijden om 15.16 (Oegstgeest) - 15.48 (Den Haag) en om 15.41 (Oegstgeest) - 16.18 (Den Haag). In de middag alleen naar Den Haag, in de ochtend alleen naar Oegstgeest.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ODRAIL »

Een artikel over de (vernieuwde) dienstregeling:

https://www.ad.nl/gouda/arriva-laat-van ... ~a8cd9fb3/
itsJereMe
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 23:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door itsJereMe »

Er is onderzoek gedaan naar het invoeren van een nachtnet in het weekend tussen Alphen en Leiden via Leiderdorp. Een pilot zou 100.000 euro kosten per jaar. Het onderwerp wordt meegenomen naar het conceptbeleidskader van de nieuwe concessie.

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 5ae1e2f70b

Het ziet er naar uit dat een nachtnet niet in de huidige concessieperiode wordt gerealiseerd. :N
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Voor 2022 verwacht ik ook niet de vervoersstromen die een nachtnet mogelijk maken, in tegenstelling tot Alphen - Schiphol zou Alphen - Leiden het meer van het uitgaanspubliek moeten hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Je weet maar nooit wat ze in ZHN gaan doen? ZHN is volgens mij ook de enige concessie waarin juist de Q-liners gedurende de concessieperiode om zeep worden geholpen (382, 386), terwijl dat juist in andere concessies vaak de groeilijnen zijn.
Maar inderdaad, zo'n voorstel voor een nachtnet tussen Leiden en Alphen getuigt meer van optimisme dan van vervoerkundige realiteit, zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door nvdw »

Nachtlijn 800 tussen Leiden en Zoetermeer is op eenzelfde manier opgezet (dus met financiering door de gemeente). Diezelfde constructie is hier ook voorgesteld, maar Alphen heeft er geen geld voor. Prima, maar geen geld = geen nachtbus.

Veel van de Qliners in ZHN zijn oude spits-Interliners waarvan de functie in het huidige OV-netwerk aanzienlijk is verminderd. Vanuit Oegstgeest en Waddinxveen/Boskoop is Den Haag toch een stuk aantrekkelijker te bereiken met (voortransport naar) de trein. En dan is het einde van de 380 en 381 uit Alphen ook al meerdere malen geopperd en toch weer uitgesteld. Volgens mij zijn die DRU's ook veel beter in te zetten door deze lijnen te vervangen door één busverbinding Alphen-Zoetermeer met een betere dagdekking en frequentie dan 165, 380 en 381 samen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
itsJereMe
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 23:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door itsJereMe »

nvdw schreef:Volgens mij zijn die DRU's ook veel beter in te zetten door deze lijnen te vervangen door één busverbinding Alphen-Zoetermeer met een betere dagdekking en frequentie dan 165, 380 en 381 samen.
Interessante gedachtegang, welke route had je in gedachten? De streekbus ontsluit nu West-Benthuizen en de Zoetermeerse wijk Oosterheem. Voor de Qliners is station Lansingerland belangrijk, maar rijden weer niet naar Centrum West, het busstation van Zoetermeer. De streeklijnroute is niet heel erg HOV.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

En als je het hele netwerk eens aanpast op bepaalde plekken en daarmee ook direct een reeks lijnen aanpast / verbeterd.
Hier heb ik mijn lijnennet idee voor ZHN geplaatst, waarbij ik ook heb gekeken naar de bundel Zoetermeer - Alphen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door nvdw »

itsJereMe schreef:Interessante gedachtegang, welke route had je in gedachten?
Geen specifieke. Dat is van heel veel zaken afhankelijk waar Arriva ongetwijfeld beter inzicht in heeft, zoals de daadwerkelijke reizigersstromen. De route in Zoetermeer (of anders gezegd: het doorrijden naar Centrum-West) zal toch voornamelijk bepaald worden door de vraag hoeveel mensen in Zoetermeer zelf moeten zijn of er overstappen voor een bestemming in Den Haag. Dat laatste is meer van belang voor de reizigers vanuit Hazerswoude en Benthuizen dan die uit Alphen, want die zijn sneller af door de trein te nemen (zelfs via Gouda).

Als de opwaardering van de spoorlijn Woerden-Leiden een keer van de grond komt, inclusief een station Hazerswoude, geeft dat in die hoek nog meer mogelijkheden om het busnetwerk te reconstrueren, omdat sommige verbindingen (zoals de 169 tussen Hazerswoude en Leiden) dan misschien niet meer nodig zijn. Dat het zover nog niet is, is waarschijnlijk een van de redenen dat dit proces ook op de plank is blijven liggen.

De ontsluiting binnen Zoetermeer is geen opdracht voor Arriva c.q. de concessiehouder binnen Zuid-Holland-Noord. Ik vraag me ook af in hoeverre je van een serieuze ontsluitende rol kunt spreken met een uurdienst. Oosterheem is al behoorlijk bediend met Randstadrail.

De bediening van Oosterheem is er simpelweg omdat ook de dorpskern van Benthuizen bediend wordt. De consequentie is een vrij vervelende, langzame route via de Zegwaartseweg (30 km-zone, drempels, paaltjes) omdat het stratenpatroon er op is gericht om sluipverkeer te weren zonder een fatsoenlijk alternatief voor een busroute te geven. Ergens begrijpelijk omdat, daar zijn we weer, er slechts een streekbus in een uurdienst rijdt. Voordeel van die route is wel dat reizigers al bij de Willem Dreeslaan kunnen overstappen op de tram naar Centrum-West.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Suus »

Er zijn ook redelijk wat mensen in Boskoop die naar Zoetermeer willen voor winkels of werk, maar de Interliner/Qliner heeft die markt nooit afgevangen. Een verbinding via de Hogeveenseweg zou logischer zijn, maar de overstap bij Driesprong (de turborotonde bij de Texaco) is nu niet echt aangenaam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daan76 »

En dan te bedenken dat de 165 vroeger (jaren 80) slechts een spitslijntje was en er toen nog ieder uur een 166 reed van Alphen via Boskoop, Benthuizen, Zoetermeer, Stompwijk naar Leidschendam vv.
Overstappen voor Waddinxveen/Gouda en Hazerswoude/Leiden gebeurde toen nog in het centrum van Boskoop.
Dit is 1 van de weinige voorbeelden die ik ken waarbij de spitslijn (165) is uitgegroeid tot een volwaardige lijn terwijl de hoofdverbinding (lijn 166 en later 166/134) stukje bij beetje juist steeds meer ingekort en uiteindelijk opgeheven werd.
PHS

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door PHS »

In de universiteitskrant van de Universiteit Leiden staat een artikel over de RijnGouweLijn en hoe die er niet kwam: https://www.mareonline.nl/achtergrond/w ... -een-tram/

Het artikel is het begin van een reeks artikelen over de verhouding tussen het stadsbestuur en het universiteitsbestuur in Leiden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

nvdw schreef:De route in Zoetermeer (of anders gezegd: het doorrijden naar Centrum-West) zal toch voornamelijk bepaald worden door de vraag hoeveel mensen in Zoetermeer zelf moeten zijn of er overstappen voor een bestemming in Den Haag. Dat laatste is meer van belang voor de reizigers vanuit Hazerswoude en Benthuizen dan die uit Alphen, want die zijn sneller af door de trein te nemen (zelfs via Gouda).
Ik heb ook al een hele tijd nagedacht over de optimale routes in Zoetermeer, ook m.b.t. doorreizigers naar Den Haag. Zoetermeer is deels een eindbestemming, deels een overstapbestemming. Voor Hazerswoudenaren die naar Den Haag willen, kun je op CW (Centrum-West) op de sneltram overstappen, maar ook op ZLL (Lansingerland) op de trein, of je kunt een 380/381/383 rechtstreeks over de A12 naar Den Haag laten rijden. De sneltram rijdt frequenter dan de trein. Vanaf Hazerswoude (en vanaf Moerkapelle) kun je via een langzame slingerroute naar CW (zoals nu de 165 en destijds de 177 deed), maar ook via een snelroute via de Verlengde Australiëweg. Bij die snelroute is de reistijd Groene Hart - Den Haag via CW nauwelijks langer dan via ZLL.
Voordeel van CW is dat je ook bestemmingsverkeer van/naar het Centrum hebt, en dat je in CW kunt overstappen op stadslijnen Zoetermeer en op R-net naar Leiden en Delft (en trouwens ook de bus naar Rijswijk). Op ZLL heb je nauwelijks bestemmingsverkeer (behalve werknemers op de omliggende bedrijven), maar kun je wel overstappen op de 170 naar Rotterdam.
Mijn conclusie was, dat je per saldo het beste de streeklijnen via de Verlengde Australiëweg naar CW kunt laten rijden (en niet meer op ZLL halteren), en dat doorrijden naar Den Haag (over de A12) weinig toevoegt. Met eindpunt CW ontstaan bijvoorbeeld goede overstapverbindingen Nesselande - Leiden (383 op 400) en Hazerswoude - Delft. Maar daarvoor zijn wel goede frequenties nodig op de lijnen 165 en 383.
De 165 rijdt dan niet meer door Benthuizen. Daarvoor zou je een 166 kunnen inleggen: pendelbusje Oosterheem - Benthuizen - Boskoop. Met een beetje geluk kan een midibusje die route in precies 14 minuten afleggen.

Na de komst van station Hazerswoude had ik het volgende in gedachten: lijn 165 rijdt na station Hazerswoude via de 169-route (via Koudekerk en Ridderveld) naar eindpunt Alphen. De 165 moet in H'woude goed aansluiten op de trein van/naar Leiden en zou bijv. overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur kunnen rijden.
De oude routes langs de Rijn (165 Alphen - H'woude en 169 H'woude - Leiden) hebben dan geen nut meer voor doorgaande reizigers, maar bedienen wel veel bedrijventerreinen. Daarom lijkt een (spits)lijntje 167 (Alphen - Leiden via zuidelijke Rijnoever) kansrijk, die bijv. overdag 1x/uur, spits 2x/uur, avond/weekend niet rijdt. Voor de 380 zie ik weinig toekomst, omdat die (na opening van station H'woude) vooral wijken rond stations bedient. Of de 381 toekomst heeft, betwijfel ik. Mogelijk is een (spits)lijn 381 Zoetermeer CW - N209 - N11- Avifauna - Alphen Noord kansrijk. Bewust kies ik voor eindpunt Zoetermeer CW, omdat je dan samen met de 165 in de spits een hoge frequentie hebt, en niet een versnipperd product zoals nu (een laagfrequent lijntje naar CW en een laagfrequent lijntje over de A12).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Een nieuwsberichtje over het vervoerplan ZHN 2021 van Arriva:
https://www.bollenstreekomroep.nl/2020/ ... usschemas/
Volgens het bericht:
- worden zaterdag-ritten op lijn 57 niet geschrapt (ik neem aan dat ze de halfuursdienst bedoelen, want de uurdienst van/naar Noordwijkerhout is een basisvoorziening)
- gaan Q-liners 361 en 365 in de vakantie minder rijden (1x/uur i.p.v. 2x)
- ook zou lijn 285 in de vakanties minder gaan rijden, maar (zover ik weet) rijdt er geen 285 in ZHN :o (wellicht bedoelen ze de 385 naar Den Haag?)
- komen er geen nachtbussen naar Alphen, Katwijk en Teylingen
Overigens staat er in dit bericht alleen wat er niet (of minder) rijdt, er staat niet bij, of er elders ook ritten bijkomen.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

De raad van Lisse heeft het concept-vervoersplan voor 2021 al openbaar gemaakt: https://lisse.raadsinformatie.nl/docume ... april_2020.

De voorgenomen wijzigingen op een rij:
  • Regio Leiden
  • Lijn 5 (Leiden-Voorschoten): de frequentie in de vakantie op ma-vr tot 12:00 gaat terug van 3x naar 2x per uur.
  • Lijn 6 (Leiden-Leiderdorp): ook 2x per uur in de vakantie tot 12:00. Krijgt een andere route vanwege werkzaamheden aan de Langegracht (heel 2021): Kooipark-Zijlsingel-Hooigracht-Hogewoerd-Korevaarstraat-Breestraat-Leiden Centraal.
  • Lijn 43 (Leiden-Den Haag EBS): EBS rijdt deze lijn voortaan over de Plesmanlaan in plaats van over het Bio Science Park. Lijnen 37 en 38 nemen de bediening over.
  • Lijn 45 (Leiden-Den Haag EBS): EBS rijdt voortaan alle ritten op deze lijn.
  • Lijn (2)56 (Leiden-Leimuiden): vanwege de werkzaamheden aan de Langegracht wijzigt de route van deze lijnen. Beide lijnen rijden via Kooiplein-Groenoord-Centraal Westzijde naar Leiden Centraal.
  • Q-liner 365 (Leiden-Schiphol): rijdt tijdens vakanties op ma-vr tussen 9:00-15:00 nog maar 1x per uur.
  • Lijn 630 (Leiden C-Bio Science Park): deze versterkingsritten rijden voortaan als lijn 221, waarbij ook de route van lijn 221 gevolgd wordt.

    Katwijk
  • Lijn 30 (Leiden-Katwijk ESA ESTEC): wordt R-net 430. Stopt in Katwijk alleen nog bij de haltes Gemeentehuis-Hoornesplein-Sportpark De Krom-Space Expo-ESA ESTEC. Tot medio 2021 blijft deze lijn dezelfde omleiding rijden als nu, via de N206.
  • Lijn 31 (Leiden-Katwijk Boulevard): wordt R-net 431. Stopt in Katwijk alleen nog bij de haltes Gemeentehuis-Marktplein (Duinoord)-Zwanenbrug (Tramstraat)-Centrum (Noordeinde)-Vuurbaakplein-Boulevard Zuid.
  • Lijn 37 (Leiden-Katwijk): zodra het viaduct van de A44 klaar is, rijdt deze lijn weer over het Bio Science Park, eenmaal per uur. Vormt samen met lijn 38 de hoofdverbinding tussen Leiden Centraal en het BSP.
  • Lijn 38 (Leiden-Katwijk): rijdt voortaan over het Bio Science Park (via de halte Universiteitsterrein) in plaats van de Plesmanlaan.
  • Lijn 230 (Leiden-Katwijk ESA ESTEC): wordt R-net 432, rijdt alleen in de ochtendspits, alleen naar Katwijk.

    Bollenstreek
  • Q-liner 361 (Sassenheim-Schiphol): rijdt tijdens vakanties op ma-vr tussen 9:00-15:00 nog maar 1x per uur.
  • Q-liner 385 (Den Haag-Sassenheim): rijdt tijdens vakanties op ma-vr tussen 9:00-15:00 nog maar 1x per uur. De ritten naar ESA ESTEC blijven behouden.

    Alphen aan den Rijn
  • Stadsdienst (lijn 1-2-3-4-5): in de avonduren worden de ritten uitgevoerd als vraagafhankelijke lijnen, volgens het concept van Arriva Vlinder.

    Gouda
  • Stadsdienst (lijn 1-2-3-4): in de avonduren worden de ritten uitgevoerd als vraagafhankelijke lijnen, volgens het concept van Arriva Vlinder.
  • Lijn 3 (Station-Goverwelle): de eenrichtingsroute via de Agnietenstraat in het centrum vervalt. De heen- en terugroute worden hetzelfde. In Goverwelle vervalt de halte Knipmolenweg.
  • Lijn 178 (Gouda-Bodegraven): voortaan wordt alleen nog in één richting via bedrijventerrein Broekvelden gereden (in de ochtend naar Bodegraven en in de middag naar Gouda). Deze ritten krijgen het lijnnummer 278. In de avonduren wordt niet meer via de Mammoet gereden. De dienstregeling wordt zo ingelegd, dat de bussen rond .00 of .30 op station Bodegraven zijn, zodat de overstap trein<>bus in beide richtingen altijd een robuust kwartier is.

    Groene Hart
  • Lijn 194 (Rotterdam-Bergambacht): in de avonduren in de weekenden vervalt de bediening tussen Lekkerkerk en Bergambacht. De dienstregeling wordt gelijkgetrokken met doordeweekse avonden.
  • Q-liner 382 (Zoetermeer-Waddinxveen): deze lijn rijdt voortaan alleen nog in de spitsuren. De route wijzigt: tussen Waddinxveen en Lansingerland-Zoetermeer wordt via de A12 gereden, in plaats van via Moerkapelle. Na Lansingerland-Zoetermeer wordt doorgereden via de A12 naar Den Haag Centraal.
Laatst gewijzigd door Daelea op vr 12 jun 2020, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Kleine aanvulling op lijn 382: hij gaat (tijdens de spitsuren) wel weer van/naar Den Haag rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Woeps, die had ik wel gezien maar inderdaad niet toegevoegd. Thanks, ik pas hem aan!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten