Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef:Ik denk dat het voor de regio Zwolle al veel zou schelen als scholen één lesuur later beginnen dan nu het geval is. Dat zal voor Windesheim pas om 09:30 uur zijn en voor Deltion 09:15. Denk dat je dan al heel wat reizigers uit de hyperspits weet de halen.
Dat zal denk ik in wel meer regio's een groot effect hebben. Hier in de regio zie ik bijvoorbeeld dat de piek van de studenten en middelbare scholieren nu vrijwel tegelijk valt. Als je dat meer uit elkaar weet te trekken blijft het weliswaar druk maar haal je de grote piek eruit.
En al die studenten stappen nu precies in de hyperspits de trein in ook, dus daar zou de verschuiving eveneens effectief zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

ArrivaBas schreef:En wat denkt het kabinet hiermee te bereiken? Studenten blijven niet voor niets thuiswonen bij een nijpend gebrek aan betaalbare studentenhuisvesting. Als de colleges worden verlaat komen studenten in dunbevolkte gebieden helemaal niet meer thuis.
Anderzijds, Smullers en andere stationsvreetschuren zullen dan wel extra goed gaan boeren. (A)
Afvlakken van de piek. Uren schuiven hoeft niet, in Nijmegen is allang bewezen dat ook kleine verschuivingen een enorme impact hebben. 10% van de auto's uit de spits halen betekent dat de files weg zijn. Een paar procent van de reizigers uit de spits weg krijgen scheelt dus al een boel.

En de tijd dat bedrijven alleen van 08.00 tot 17.00 open zijn, zijn na deze crisis ook wel voorbij verwacht ik.
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Bedenk wel dat het nu niet enkel gaat om het voorkomen van sardienenblikvervoer zodat iedereen fatsoenlijk ademruimte heeft op diens staanplaats (zoals de insteek leek bij de Nijmeegse proef pre-corona). Het gaat nu erom dat iedereen kan worden vervoerd met slechts 50% van de zitplaatsen en 0% van de staanplaatsen beschikbaar. Dat vereist een hele andere orde van grootte qua maatregelen, aangezien NS noch ieder ander vervoersbedrijf echt niet 2x zo groot/vaak kan gaan rijden. Hier zit ook het verschil met de files die je aanhaalt: het is nu niet zo dat iedere auto 2x zo lang moet worden om iedereen te vervoeren, zeker omdat verreweg de meeste autoforenzen solo naar hun werk karren.

Daarnaast speelt mee dat OV-bedrijven kolossale inkomstenderving hebben door de 50% zitplaatscapaciteit. Ik heb meegekregen dat de overheid het financiële tekort niet volledig wil gaan aanvullen en dat de vervoersbedrijven zelf maar trucjes dienen te vinden om hun broek omhoog te houden. (Maar waarom diezelfde redenering niet opging bij KLM dat nota bene genoeg geld overhad voor een vette bonus voor de top... :X ) Om het treintjes/busjes/etc. rijden nog een beetje rendabel te houden, is de eerste stap om meer reizigers naar de daluren te krijgen. De makkelijkste manier om dat voor elkaar te krijgen is door ze uit de spits naar het dal te jagen.

Ik heb laatst eens op een groot bierviltje uitgerekend in hoeverre er spitsspreiding nodig is voor NS om iedereen mee te krijgen met 50% van de zitplaatsen. Als je nog DDM/DDAR/SGM van de sloophamer kunt wegrukken voor noodinzet (of als er veel forenzen structureel het OV laten staan) moet de ochtendspits gelijkmatig worden verdeeld over 3 uur; zo niet, dan heb je liefst 4 uur nodig. Dus een zo goed als constante reizigersstroom van circa 6:30 tot 10:30. Dat lukt je echt niet met een paar kleine verschuivingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

DDietzen schreef:Het gaat nu erom dat iedereen kan worden vervoerd met slechts 50% van de zitplaatsen en 0% van de staanplaatsen beschikbaar.
Dat is wat NS ervan maakt, het eigenlijke protocol waar de busvervoerders wel gebruik van maken is 40% van de totale capaciteit. Dus ook 40% van de staanplaatsen beschikbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

DDietzen schreef:Bedenk wel dat het nu niet enkel gaat om het voorkomen van sardienenblikvervoer zodat iedereen fatsoenlijk ademruimte heeft op diens staanplaats (zoals de insteek leek bij de Nijmeegse proef pre-corona). Het gaat nu erom dat iedereen kan worden vervoerd met slechts 50% van de zitplaatsen en 0% van de staanplaatsen beschikbaar.
Dat is de situatie zoals het nu is tijdens de coronacrisis, maar dit plan gaat over als de coronacrisis voorbij is en in het ov weer 100% van de capaciteit gebruik gemaakt kan worden. De tijdelijke maatregelen zijn nu redelijk uit te voeren. Niet ideaal maar het is zoals het is. Deze maatregelen als structureel beleid invoeren kent nog wel een paar flinke haken en ogen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Bovendien gaat de kwaliteit van het onderwijs volgens dat artikel ook nog eens naar beneden volgens dat artikel. Maar dat is van later zorg, daar stellen we over acht jaar wel verwijtende kamervragen over.
Op de korte termijn hebben deze maatregelen geen effecten op de economie. Op de lange termijn is er wel een negatief effect op de economie te verwachten. De kennisoverdracht van digitaal onderwijs is namelijk minder dan bij fysiek onderwijs. Onder normale omstandigheden leidt een jaar extra onderwijs voor een individu tot een inkomen dat circa 8 procent hoger ligt. Een half tot een heel jaar aan digitaal onderwijs kan er dus toe leiden dat de huidige generatie studenten uiteindelijk minder inkomen heeft.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Gebruikersnaam »

Daar ben ik het zeker mee eens. Vandaag werd ik gevraagd of ik een evaluatie in te vullen over het online onderwijs... Laat ik het er maar op houden dat het niet mals was. In de collegezaal zitten is (voor mij) vele malen makkelijker om je focus erbij te houden, in plaats van thuis waar je niet echt een stok achter de deur hebt. En het is ook gezelligger :Y
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op vr 05 jun 2020, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
DDietzen schreef:Het gaat nu erom dat iedereen kan worden vervoerd met slechts 50% van de zitplaatsen en 0% van de staanplaatsen beschikbaar.
Dat is wat NS ervan maakt, het eigenlijke protocol waar de busvervoerders wel gebruik van maken is 40% van de totale capaciteit. Dus ook 40% van de staanplaatsen beschikbaar.
Dan zouden de meeste buslijnen gewoon zonder capaciteitsproblemen het normale aantal reizigers moeten kunnen vervoeren. Er is maar een beperkt aantal bussen die voller zitten dan zitvol en meestal wordt staand vervoeren sowieso op een of andere manier afgestraft of afgeraden door de concessieverlener.
PHS schreef:
Kamer wil ook na corona studenten uit de spits weren

De Tweede Kamer wil dat ook na de coronacrisis de lestijden van onderwijsinstellingen aangepast blijven. Daarnaast hebben planbureaus het kabinet geadviseerd om het OV-recht van studenten tijdelijk in te perken.Hoe het spitsmijden er voor studenten in september precies uit gaat zien is nog niet duidelijk, want de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Stientje van Veldhoven (D66) is nog in gesprek met onderwijskoepels en OCW, zo werd duidelijk tijdens een debat met de Kamer over corona en het OV.

Het kabinet is ook nader geadviseerd door vier planbureaus over het ontlasten van het OV. De meest effectieve manier is om het fysieke onderwijs aan hogescholen en universiteiten terug te brengen met 50% en om studenten buiten de spits te laten reizen. Deze maatregel zou direct een verlichting van 20 tot 25 procent van de drukte in de ochtendspits opleveren, te mooi om te laten liggen zo lijkt.
Lees verder op: https://www.scienceguide.nl/2020/06/kam ... its-weren/
Ja, dat heb ik gezien: ze hebben ochtendspitsreizen voor studenten duurder gemaakt.... voor mensen met een weekend OV *facepalm*
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Onderdeel van het compensatieprogramma voor Zeeland (vanwege dat kazernetje) is dat de spoorverbinding verbeterd moet worden.
Bron

Wat zal dat precies inhouden denken jullie? 2x IC en 2x sprinter op Roosendaal-Vlissingen? Personenvervoer op het lijntje van Terneuzen naar België? Nieuwe spoorlijn (waar dat ook mag zijn)? Nieuwe/verbeterde stations?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Rotterdamse metro doortrekken naar Zierikzee :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Rilland-Bath krijgt een derde perron en heet voortaan Rilland-Bath Centraal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij zitten jullie al veel te lang in quarantaine :roll:

(als we dan toch flauw gaan doen, waarom niet Rillend-Badhuis :wink: )
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

SuperGhost schreef:
(als we dan toch flauw gaan doen, waarom niet Rillend-Badhuis :wink: )
Omdat de verwarming aanstaat, duhh :roll: *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Überhaupt heb ik nog nooit een badhuis zien rillen (A)
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Ronaldussen schreef:
SuperGhost schreef:
(als we dan toch flauw gaan doen, waarom niet Rillend-Badhuis :wink: )
Omdat de verwarming aanstaat, duhh :roll: *O*
Dan is het weer Gillend-Badhuis *O* .
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Ik vermoed een echte IC, of een sprinter tussen Goes en Roosendaal en een IC die dan tussen Roosendaal en Goes alleen in Bergen op Zoom stopt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Maar waren dat al niet de huidige plannen waar NS naartoe wilde?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Ssst! Dan kunnen ze het niet meer verkopen als compensatie (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Haha, dat zou wel typisch iets voor Rutte zijn ja.... _O-
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Gegarandeerde overstap in Roosendaal op de IC naar Zwolle?
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Nou nog een IC Direct / ICNG naar Vlissingen en de bingokaart is vol *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Überhaupt heb ik nog nooit een badhuis zien rillen (A)
Er zullen in Istanboel vast wel een paar badhuizen tot aan hun grondvesten hebben staan rillen, ooit.
🍉
Alargule

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Alargule »

Zo koud, daar?
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Spoorlijn (Gent-)Terneuzen-Goes-Zierikzee-Rotterdam. Provinciale Staten van Zeeland zal gaan aandringen op een magneetzweeftrein of HSL. Daardoor wordt er uiteindelijk niets gebouwd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Alargule

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Alargule »

Een kabelbaan die de Zeeuwse eilanden met elkaar verbindt *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten