Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het kabinet heeft de HRN-concessie gegund aan NS: https://nieuws.ns.nl/reiziger-na-2024-v ... treinreis/.
De Sprinter Zwolle - Leeuwarden wordt per 2025 losgeknipt van het HRN. Enig idee of dit helemaal 'los' wordt gehaald, of dat het bij BlauwNet of de noordelijke treindiensten wordt gevoegd?
De Sprinter Zwolle - Leeuwarden wordt per 2025 losgeknipt van het HRN. Enig idee of dit helemaal 'los' wordt gehaald, of dat het bij BlauwNet of de noordelijke treindiensten wordt gevoegd?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik denk niet dat de sprinter Zwolle-Leeuwarden bij de regio Oost ingedeeld gaat worden, denk dat die bij de noordelijke nevenlijnen ingedeeld gaat worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
De betreffende verbinding kan niet zomaar aan een bestaande concessie geplakt worden, en zal eerst opnieuw moeten worden aanbesteed.
Re: Kort Nederlands nieuws
Hier het nieuwsbericht van het ministerie. De bijbehorende kamerbrief kan ik nog niet vinden.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat maakt niet uit als men het bijvoorbeeld aan Blauwnet zou willen toevoegen (of een nieuwe noordelijke variant daarop).Z2N schreef:De betreffende verbinding kan niet zomaar aan een bestaande concessie geplakt worden, en zal eerst opnieuw moeten worden aanbesteed.
Het hoeft natuurlijk ook niet per sé per 2025 over te gaan. Bijvoorbeeld tegelijk aanbesteden met de Vechtdallijnen (2027) zou kunnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik had eigenlijk verwacht dat Zwolle Leeuwarden en Zwolle Groningen samen zouden worden aanbesteed, maar Groningen Zwolle blijft van NS dus? Dat was toch ook kansrijk om aan te besteden als ik me niet vergis?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Geen NS meer in Hoogeveen is om bekende redenen natuurlijk niet te verkopen.
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dan kunnen de NS toch als open acces basis een trein naar Schiphol exploiteren? _O-
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Lees in alle berichten dat het de inzet/het voornemen is om Zwolle-leeuwarden te decentraliseren, dat betekent nog niet dat het definitief is. Tegelijk staat er ook dat het minder wenselijk is om 2 of zelfs 3 regionale vervoerders te hebben in hetzelfde gebied. Hoe rijmt dat met het noorden(Zwolle heeft al 2 regionale vervoerders, leeuwarden nu nog 1. Áls Zwolle-leeuwarden aanbesteed wordt, en Abellio of Transdev of weet ik niet wie wint, zou je in Zwolle dan dus 3 regionale vervoerders krijgen en in Leeuwarden alsnog 2....)?
Grt. Stefan
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat is alleen maar een probleem vanwege de incheckpaaltjes. Daar kan binnen vijf jaar toch wel een oplossing voor gevonden worden?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Die vraag zou ik aan Tristan voorleggen :Y _O_
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
In Theorie zou je de paaltjes van Arriva in Noord-Nederland en van Blauwnet/Arriva Gelderland aan elkaar koppelen. Daar zit over het algemeen vrij weinig overlap in de routes.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Maar wat nu als de nieuwe vervoerder nu "Intercity" heet? Dan heeft Hoogeveen toch eindelijk Intercity? (A) :')Dennenboom schreef:Geen NS meer in Hoogeveen is om bekende redenen natuurlijk niet te verkopen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zwolle-Leeuwarden zou je bij de concessie Vechtdallijnen kunnen voegen, die loopt in 2027 af.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Voor de reiziger heb je in Zwolle gewoon blauwnet en NS, dus dat is niet merr dan in Leeuwarden.Selivio schreef:Lees in alle berichten dat het de inzet/het voornemen is om Zwolle-leeuwarden te decentraliseren, dat betekent nog niet dat het definitief is. Tegelijk staat er ook dat het minder wenselijk is om 2 of zelfs 3 regionale vervoerders te hebben in hetzelfde gebied. Hoe rijmt dat met het noorden(Zwolle heeft al 2 regionale vervoerders, leeuwarden nu nog 1. Áls Zwolle-leeuwarden aanbesteed wordt, en Abellio of Transdev of weet ik niet wie wint, zou je in Zwolle dan dus 3 regionale vervoerders krijgen en in Leeuwarden alsnog 2....)?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het scheelt dat de treinen in de Noordelijke Nevenlijnen binnenkort ook allemaal blauw zijn *O*
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dus NS krijgt een nieuwe concessie. Maar hoe lang gaat deze duren, want dat staat nergens?
En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het verschil is dat de ene wel naar Leeuwarden gaat en de rest nietSuus schreef:Dus NS krijgt een nieuwe concessie. Maar hoe lang gaat deze duren, want dat staat nergens?
En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
Maar serieus: volgens mij krijgt NS op dit moment voor Leeuwarden-Meppel subsidie om die 2x p/u te laten rijden (correct me if i'm wrong) en voor de overige lijnen krijgt NS dat niet. Ik denk dat ze dat o.a. als reden hebben gebruikt: als die toch al gesubsidieerd wordt en de regio er al wat invloed op uitoefent, kan die net zo goed ook regionaal worden zodat de provincie er ook meer invloed op kan krijgen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
En wat willen ze doen met die invloed dan?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
2x per uur is verplicht volgens concessieregels, dus het kan hooguit zo zijn dat Fryslân de IC's subsidieert. Maar in theorie kan 2x SPR en 2x IC ook in de HRN-concessie gezet worden, dan doet NS het zonder extra subsidie.SuperGhost schreef: Maar serieus: volgens mij krijgt NS op dit moment voor Leeuwarden-Meppel subsidie om die 2x p/u te laten rijden (correct me if i'm wrong) en voor de overige lijnen krijgt NS dat niet. Ik denk dat ze dat o.a. als reden hebben gebruikt: als die toch al gesubsidieerd wordt en de regio er al wat invloed op uitoefent, kan die net zo goed ook regionaal worden zodat de provincie er ook meer invloed op kan krijgen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik meende dat Overijssel ook deels nog subsidie geeft voor de avondritten tussen Almelo en Deventer op de 7000. Ik heb wel al gelezen dat als de 7000 op de decentralisatie lijst komt te staan dit waarschijnlijk per 2032 gaat gebeuren (dan kan deze met de nieuwe ZwEnZwoKa concessie gecombineerd worden)SuperGhost schreef:Het verschil is dat de ene wel naar Leeuwarden gaat en de rest nietSuus schreef:Dus NS krijgt een nieuwe concessie. Maar hoe lang gaat deze duren, want dat staat nergens?
En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
Maar serieus: volgens mij krijgt NS op dit moment voor Leeuwarden-Meppel subsidie om die 2x p/u te laten rijden (correct me if i'm wrong) en voor de overige lijnen krijgt NS dat niet. Ik denk dat ze dat o.a. als reden hebben gebruikt: als die toch al gesubsidieerd wordt en de regio er al wat invloed op uitoefent, kan die net zo goed ook regionaal worden zodat de provincie er ook meer invloed op kan krijgen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ten eerste: hoeveel zin heeft het privatiseren van Dordrecht-Breda? Juist een sprinterserie doortrekken naar Tilburg en verder zie ik als een prima tegemoetkoming zodat Dordrecht goede aansluitingen heeft in Breda (en Tilburg). Misschien wat minder rendabel, maar het keren van materieel kost ook wat dus misschien valt het mee. Anders dan Apeldoorn-Enschede en Zwolle-Leeuwarden/Groningen is dit iets meer een doorgaande lijn en is geen sprake van een aansluiting op een knoop.
Ten tweede: geen idee hoe anderen het zien, maar ik zie geen andere vervoerder heel het hoofdrailnet bedienen. Dus bij een aanbestedingsprocedure was er nauwelijks sprake van concurentie
Ten tweede: geen idee hoe anderen het zien, maar ik zie geen andere vervoerder heel het hoofdrailnet bedienen. Dus bij een aanbestedingsprocedure was er nauwelijks sprake van concurentie
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
In de brief staat over de sprinters Zwolle-Groningen en Apeldoorn-Enschede op pagina 8/9:PHS schreef:Leesvoer alert: de brief met bijlagen is vanochtend gepubliceerd: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D23490
Over de sprinter Dordrecht-Breda staat vervolgens het volgende:Voor de sprinterdiensten Zwolle – Groningen en Apeldoorn – Enschede is de uitkomst dat regio en Rijk mogelijk kansen zien om in de toekomst met decentralisatie tot verbeteringen voor de reiziger te komen. Een belangrijke voorwaarde die de regio hierbij stelt is dat de sprinterdiensten opgenomen kunnen worden in bestaande regionale treinconcessies. Dat is juridisch pas weer mogelijk bij een volgende aanbesteding van deze regionale treinconcessies.
De sprinterdienst Dordrecht – Breda wordt niet gedecentraliseerd. Uit de eerdere quickscan bleek dat die decentralisatie niet kansrijk is, onder meer omdat hierbij een bestaande sprinterdienst zou moeten worden opgeknipt. Decentralisatie van deze dienst levert geen voordelen op voor de reiziger.
Laatst gewijzigd door TLP op vr 12 jun 2020, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten