Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
klinkt als een boel bezuinigingen.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Nu heb ik zelf vooral ervaring met de Bollenstreek, daar is op bepaalde punten sinds het begin van de concessie wel een hoop verdwenen, ja. De verbinding Sassenheim - Lisse - Schiphol ging onder een hoogwaardige productformule vallen (weliswaar met een iets langzamere route), terwijl 'ie daarvoor al regelmatig met Interliners gereden werd als gewone streeklijn. Het aanbod op deze verbinding is in de loop der tijd echter alleen maar minder hoogwaardig geworden (en toegegeven: dat is gezien de reizigersaantallen niet onlogisch).
Tussen Lisse/Sassenheim en Leiden is het vervoeraanbod buiten de vakantie goed op peil gebleven, maar tijdens de vakantie ging lijn 50 3x/uur rijden, waar Cxx 50 en 51 beide 2x/uur aanbood, net als buiten de vakantie. Ondertussen is de frequentie van lijn 50 in de vakantie zelfs teruggebracht naar 2x/uur (of is dat alleen in de zomer?) Met 2x 361 per uur zou je met een overstap op de trein in Ssh nog vier verbindingen Lisse - Leiden per uur kunnen bieden. Geen idee of dat nu ook zo is geregeld, als 50 en 361 nu in de vakantie vrolijk vlak achter elkaar aan rijden gaat die vlieger natuurlijk niet op. Verdwijnt er straks ook nog één 361 per uur, dan wordt het aanbod voor Lisse in de vakantie wel erg sober.
Tussen Lisse/Sassenheim en Leiden is het vervoeraanbod buiten de vakantie goed op peil gebleven, maar tijdens de vakantie ging lijn 50 3x/uur rijden, waar Cxx 50 en 51 beide 2x/uur aanbood, net als buiten de vakantie. Ondertussen is de frequentie van lijn 50 in de vakantie zelfs teruggebracht naar 2x/uur (of is dat alleen in de zomer?) Met 2x 361 per uur zou je met een overstap op de trein in Ssh nog vier verbindingen Lisse - Leiden per uur kunnen bieden. Geen idee of dat nu ook zo is geregeld, als 50 en 361 nu in de vakantie vrolijk vlak achter elkaar aan rijden gaat die vlieger natuurlijk niet op. Verdwijnt er straks ook nog één 361 per uur, dan wordt het aanbod voor Lisse in de vakantie wel erg sober.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Hoewel het qua afstanden wel klopt, vind ik het toch vreemd dat de halte Nieuw Brittenburg niet bediend gaat worden door R-net lijn 431. Die halte ligt namelijk op de Boulevard en pal langs het strand en is daarmee een ideale uitstaphalte voor dagjesmensen. De halte Noordeinde (straks: Centrum) ligt toch weer wat verder van het strand af en halte Vuurbaakplein bedient meer het zuidelijke deel van de Boulevard.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Helemaal mee eens. Op het kaartje van PZH staat de halte Strand ook gewoon ingetekend: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... -leiden-0/. Het lijkt erop dat de halte Strand is uitgeruild tegen halte Zwanenburg - dat is nu de halte Tramstraat. Er was aardig wat protest tegen het opheffen van de Tramstraat (ik geloof vanwege seniorenwoningen?), blijkbaar genoeg protest om de halte te bewaren.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Persoonlijk vind ik het heel logisch om op het kerntraject haltes te schrappen (zoals bijv. Naturalis of Verbeekstraat in Leiden, om zo doorgaande reizigers snel op hun bestemming te brengen.
Maar ik vind het onzin om op het uiteinde ook nog haltes te schrappen. De ideale R-netlijn zou volgens mij op de uiteinden (de 410 in Leiderdorp, de 430/431 in Katwijk, voorbij halte Raadhuis) prima (vrijwel) alle haltes op de route mogen bedienen. Daar heb je toch nauwelijks doorgaande reizigers die "last" hebben van zo'n extra stop.
Zeg maar het Purmerend-model: in Purmerend stopt de bus vlak bij de bewoners, maar tussen Purmerend en Amsterdam rijdt-ie lekker snel, vrijwel non-stop). Ben je meteen af van die zich eindeloos herhalende halte-overslaan-discussies in alle plaatsen waar ze een busverbinding omkatten naar R-net.
Maar ik vind het onzin om op het uiteinde ook nog haltes te schrappen. De ideale R-netlijn zou volgens mij op de uiteinden (de 410 in Leiderdorp, de 430/431 in Katwijk, voorbij halte Raadhuis) prima (vrijwel) alle haltes op de route mogen bedienen. Daar heb je toch nauwelijks doorgaande reizigers die "last" hebben van zo'n extra stop.
Zeg maar het Purmerend-model: in Purmerend stopt de bus vlak bij de bewoners, maar tussen Purmerend en Amsterdam rijdt-ie lekker snel, vrijwel non-stop). Ben je meteen af van die zich eindeloos herhalende halte-overslaan-discussies in alle plaatsen waar ze een busverbinding omkatten naar R-net.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Leuk dat ze dit pas bedenken nu de oude 382-klanten inmiddels aan alternatieven gewend zijn (en daardoor uit de bus gejaagd zijn). Ben benieuwd of de oude gebruikers weer zullen terugkomen naar de 382?Meltrain schreef:Kleine aanvulling op lijn 382: hij gaat (tijdens de spitsuren) wel weer van/naar Den Haag rijden.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Vast niet, maar dan kan Arriva melden, dat ze het wel hadden aangeboden, maar de vraag leert dat het niet nodig is.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Dit is offtopic, en wordt in een ander topic al besproken.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Ik heb even de delen eruit gehaald wat me interessant leek om te argumenteren:Thom69 schreef:
- Regio Leiden
- Lijn (2)56 (Leiden-Leimuiden): vanwege de werkzaamheden aan de Langegracht wijzigt de route van deze lijnen. Beide lijnen rijden via Kooiplein-Groenoord-Centraal Westzijde naar Leiden Centraal.
Bollenstreek- Q-liner 361 (Sassenheim-Schiphol): rijdt tijdens vakanties op ma-vr tussen 9:00-15:00 nog maar 1x per uur.
- Q-liner 385 (Den Haag-Sassenheim): rijdt tijdens vakanties op ma-vr tussen 9:00-15:00 nog maar 1x per uur. De ritten naar ESA ESTEC blijven behouden.
De verbinding Den Haag - Noordwijk - Sassenheim - Schiphol wordt als toekomstig R-net gezien. En nu verlagen ze het tot een uursdienst. Kan iemand me dit uitleggen?
Daarnaast heeft het potentie om de 256 ook in de middagspits te bieden?
Ik heb daarnaast het idee tot een 257 Noordwijkerhout - Leiden in de spitsuren.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Eens dat het vrij tegenstrijdig lijkt om de frequentie te verminderen van een verbinding die potentieel R-net is. Misschien een verschil in visie tussen Arriva en de provincie? Het potentiële R-nettraject is overigens Noordwijk - Sassenheim - Schiphol, niet het stukje Den Haag - Noordwijk.
De 56 zag ik in de middag in Leiden regelmatig druk voorbij komen, maar de drukte (vooral scholieren, geloof ik) is in de middag veel meer verspreid dan in de ochtend. Het versnellen van lijn 56 (niet meer door Leiderdorp) in de middagspits zal waarschijnlijk veel reizigers blij maken, maar een frequentieverhoging (2x 56, 2x 256 en 2x 365) lijkt me niet per se rendabel.
Wat zie je precies voor je bij lijn 257? Het doet me denken aan de wens van het Rocov HM (http://rocovhm.nl/index.php?page=Adviez ... =155&id=78) voor een nieuwe dienstregeling in de Bollenstreek:
De 56 zag ik in de middag in Leiden regelmatig druk voorbij komen, maar de drukte (vooral scholieren, geloof ik) is in de middag veel meer verspreid dan in de ochtend. Het versnellen van lijn 56 (niet meer door Leiderdorp) in de middagspits zal waarschijnlijk veel reizigers blij maken, maar een frequentieverhoging (2x 56, 2x 256 en 2x 365) lijkt me niet per se rendabel.
Wat zie je precies voor je bij lijn 257? Het doet me denken aan de wens van het Rocov HM (http://rocovhm.nl/index.php?page=Adviez ... =155&id=78) voor een nieuwe dienstregeling in de Bollenstreek:
- Lijn 57 (1x/uur) Leiden - Voorhout - Nieuw Vennep - Leimuiden
- Lijn 58 (1x/uur) Leiden - Voorhout - Sassenheim Station
- Lijn 59 (1x/uur) Hillegom - Nieuw Vennep (- Leimuiden)
- Lijn 257 (?) Leiden - Oegstgeest - N444 - Voorhout - N206 - Noordwijkerhout
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Arriva heeft voor ZHN de dienstregeling voor vanaf september gepubliceerd via het ndov-loket. Er zitten wat bijzonderheden in, ten opzichte van de normale dienstregeling. De meeste lijnen rijden weer de reguliere 'winterdienstregeling' zoals die in februari gold. Een aantal lijnen rijden niet (buurtbussen, belbussen, schoolbussen, nachtbus 800 en een aantal spitslijnen (bijvoorbeeld 256). Schoollijnen 678 en 685 rijden wel.
Een aantal lijnen rijdt doordeweeks een soort versterkte vakantiedienstregeling:
Een aantal lijnen rijdt doordeweeks een soort versterkte vakantiedienstregeling:
- Lijn 20 (Leiden - Noordwijk) | rijdt elk kwartier of een 10-20 interval, alleen tussen 9 uur en 12 uur elk half uur. 's Avonds elk uur.
- Lijn 21 (Leiden - Noordwijk) | overdag elk half uur, 's avonds elk uur.
- Lijn 221 (Leiden - Noordwijk) | rijdt tot 12 uur (daarna lijn 21), rijdt elk kwartier of een 10-20 interval.
- Lijn 30 (Leiden - Katwijk) | in de ochtend- en avondspits elk kwartier, overdag elk half uur en 's avonds elk uur.
- Lijn 31 (Leiden - Katwijk) | rijdt tussen 6 uur en 19 uur 4 keer per uur, in wisselende intervallen (15-15, 10-20 of 8-22). 's Avonds elk uur. Samen vormen lijnen 30 en 31 in de drukste richting een 7-8-15 interval tussen Leiden en Katwijk Raadhuis.
- Lijn 56 (Leiden - Leimuiden) | in de ochtendspits een extra rit van Weteringbrug naar Leiden. Rijdt tot 18 uur elk half uur. Lijn 256 (extra ritten in de ochtendspits) rijdt niet.
- Lijn 295 (Utrecht - Rotterdam) | rijdt zo te zien de reguliere vakantiedienstregeling (4x/uur in de spits, 2x/uur in het dal).
- Lijn 400 (Leiden - Zoetermeer) | rijdt in de ochtendspits 10 keer per uur, in wisselende intervallen. Rijdt overdag 6 keer per uur, ongeveer in een 7-7-16 interval. In de avondspits wordt 8 keer per uur gereden, in een wisselende interval.
Laatst gewijzigd door Daelea op do 06 aug 2020, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Ik ga nog een stapje verder:Thom69 schreef: Wat zie je precies voor je bij lijn 257? Het doet me denken aan de wens van het Rocov HM (http://rocovhm.nl/index.php?page=Adviez ... =155&id=78) voor een nieuwe dienstregeling in de Bollenstreek:
- Lijn 57 (1x/uur) Leiden - Voorhout - Nieuw Vennep - Leimuiden
- Lijn 58 (1x/uur) Leiden - Voorhout - Sassenheim Station
- Lijn 59 (1x/uur) Hillegom - Nieuw Vennep (- Leimuiden)
- Lijn 257 (?) Leiden - Oegstgeest - N444 - Voorhout - N206 - Noordwijkerhout
Lijn 57 en 58 zoals jij voorstelt.
Lijn 257 Hillegom Station - Noordwijkerhout - N443 - N208 - A44 - N206 - Plesmanlaan - Leiden Station.
Lijn 257 rijdt dan de slag Noordwijkerhout - Hillegom - Leiden, zodat Noordwijkerhout 2x/uur naar / van Haarlem/Leiden kan in de spitsuren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Dat lijkt voor de hand liggend aangezien Syntus Utrecht waarmee ze die lijn samen rijden vanaf september in de vakantiedienstregeling blijft rijden.Thom69 schreef:[*]Lijn 295 (Utrecht - Rotterdam) | rijdt zo te zien de reguliere vakantiedienstregeling (4x/uur in de spits, 2x/uur in het dal).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Ik weet trouwens niet of dat al ergens op het forum genoemd was, maar tot eind augustus heeft Arriva ZHN een speciale zomeractie: voor 9,95 krijg je een dagkaart voor maximaal vijf personen voor de gehele concessie, en daarbij krijg je ook gratis de benodigde mondkapjes. De info staat op Arriva.nl/zomeractie :pos:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Ik zie nu dat de rariteit in de doordeweekse vakantiedienstregeling van deze lijnen blijft bestaan: maandag- vrijdag in de avonden 1x/uur een bus op beide lijnen, maar zaterdag- en zondagavond 2x/uur een bus. Buiten de vakanties rijden op doordeweekse avonden wel 2 bussen per uurThom69 schreef: Een aantal lijnen rijdt doordeweeks een soort versterkte vakantiedienstregeling:
- Lijn 30 (Leiden - Katwijk) | in de ochtend- en avondspits elk kwartier, overdag elk half uur en 's avonds elk uur.
- Lijn 31 (Leiden - Katwijk) | rijdt tussen 6 uur en 19 uur 4 keer per uur, in wisselende intervallen (15-15, 10-20 of 8-22). 's Avonds elk uur. Samen vormen lijnen 30 en 31 in de drukste richting een 7-8-15 interval tussen Leiden en Katwijk Raadhuis
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 21:32
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
De 8200-amba's staan als het goed is nog stil. De 8229 is verplaatst van Leiden naar stalling Gouda sinds vorige week.
Brett den Heijer, OV-Spotter Nieuwkoop
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
8228 en 8229 zouden volgens OVzoeker nu rijden...
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Ook wanneer je de drg-2020 (dus vóór de Coronacrisis) vergelijkt met de drg 2002/2003 (dus vóór de eerste aanbesteding) dan is er in de Bollenstreek veel OV verdwenen. Deels komt dit door de komst van station Sassenheim, maar ook daarnaast is er veel geschrapt. Vooral op de noord-zuid verbindingen zijn er veel lijnen en ritten verdwenen.Pim-AllianceB95 schreef: ↑za 13 jun 2020, 00:29 Nu heb ik zelf vooral ervaring met de Bollenstreek, daar is op bepaalde punten sinds het begin van de concessie wel een hoop verdwenen, ja.
Zo reed Katwijk/Noordwijk - Den Haag (in 2002/2003 lijn 90-95, nu lijn 90-385) in de spits 6x/uur, overdag 4x, zaterdag 2x, avond/zondag 1x/uur. Nu is dat gereduceerd tot 5x/uur spits, 3x/uur overdag en avond/weekend 1x/uur. En de lijnen vanuit Den Haag naar Oegstgeest en Leiderdorp (was 65/88/188, later 386) zijn zelfs helemaal geschrapt, op een paar scholierenritjes na. Deze lijnen reden in 2003 in de spits nog 6x/uur, overdag 1x/uur, avond/weekend niet.
Rond Lisse is het aanbod ongeveer constant gebleven tussen 2003 en 2020, alleen wordt er in de vakanties minder gereden (maar op zaterdag juist wat meer).
De belangrijkste verbeteringen in deze concessie zitten in de hogere frequentie op Leiden - Noordwijk / Katwijk (incl. snellere routes op Leiden - Katwijk).
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
In ander nieuws: vanaf 5 oktober is ZHN een lijn rijker. Vanaf dan gaat lijn 35 in dienst. Dit is een nieuwe ringlijn naar een bedrijvenpark bij het voormalig Vliegveld Valkenburg. Zie hieronder voor een kaartje.
De lijn rijdt tussen 7.00 en 10.00 uur en tussen 16.30 en 19.00 uur, elke 20 minuten.
Het is een vrij kleine ringlijn:
Katwijk, Hangaar 1
Katwijk, Field Lab Unmanned Valley
Katwijk, Duinvallei / N206
Katwijk, Duinvallei / N206
Katwijk, Field Lab Unmanned Valley
Katwijk, Hangaar 1
Gezien het feit dat de lijn alleen een (nu nog klein) bedrijventerrein aandoet, gok ik dat hier met kleine busjes gereden gaat worden. Maar weet iemand misschien meer?
De lijn rijdt tussen 7.00 en 10.00 uur en tussen 16.30 en 19.00 uur, elke 20 minuten.
Het is een vrij kleine ringlijn:
Katwijk, Hangaar 1
Katwijk, Field Lab Unmanned Valley
Katwijk, Duinvallei / N206
Katwijk, Duinvallei / N206
Katwijk, Field Lab Unmanned Valley
Katwijk, Hangaar 1
Gezien het feit dat de lijn alleen een (nu nog klein) bedrijventerrein aandoet, gok ik dat hier met kleine busjes gereden gaat worden. Maar weet iemand misschien meer?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Waar kan je oude dienstregelingen vinden? Ben wel benieuwd naar de verbeteringen en verslechteringen in deze concessie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Op deze website staat een schat aan busboekjes en lijnennetkaarten, sommige concessies vele jaren terug: https://dienstregeling.stackstorage.com ... de-id=2760
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Dat is geen ringlijn. Hij rijdt in beide richtingen precies dezelfde route.Thom69 schreef: ↑wo 16 sep 2020, 21:12 In ander nieuws: vanaf 5 oktober is ZHN een lijn rijker. Vanaf dan gaat lijn 35 in dienst. Dit is een nieuwe ringlijn naar een bedrijvenpark bij het voormalig Vliegveld Valkenburg. Zie hieronder voor een kaartje.
De lijn rijdt tussen 7.00 en 10.00 uur en tussen 16.30 en 19.00 uur, elke 20 minuten.
Het is een vrij kleine ringlijn:
Katwijk, Hangaar 1
Katwijk, Field Lab Unmanned Valley
Katwijk, Duinvallei / N206
Katwijk, Duinvallei / N206
Katwijk, Field Lab Unmanned Valley
Katwijk, Hangaar 1
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Mee eens, op de wiki heb ik hem ook als reguliere lijn toegevoegd. Hij staat in de dienstregeling wel als ringlijn van Hangaar 1 naar Hangaar 1 via de Duinvallei, vreemd genoeg
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Dat zal gedaan zijn zodat de bus niet zijn vertrektijd hoeft af te wachten bij Duinvallei, anders staat hij daar maar in de weg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten