Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

TLP schreef:Overigens staat op pagina 7 dat de reizigersdaling op de Amstellijnen in Uithoorn/Aalsmeer vooral te wijten zou zijn aan de snelheidsdaling op deze lijnen, al vermoed ik dat de onregelmatige en onevenwichtige dienstregeling ook niet bepaald meehelpt. Volgens de lijnennetvisie zou de rittenverdeling tussen de eindbestemmingen Elandsgracht en Station Zuid exact 50% moeten zijn, en zou de rittenverdeling vanuit beide bestemmingen naar Uithoorn en Aalsmeer eveneens exact 50% moeten zijn. Op diverse momenten, voornamelijk tijdens de zomerdienstregeling, in het weekend en doordeweeks in de vroege avond, is de verdeling tussen de eindbestemmingen Elandsgracht en Station Zuid echter ongeveer 66%/33%, met alle onregelmatigheidsgevolgen van dien, zoals wisselende aansluitingen en intervallen van 7,5'/22,5'. Tel daarbij op dat de aansluitingen door punctualiteitsproblemen regelmatig in de soep lopen en het recept voor reizigersdaling is daar. In het vervoerplan 2020 is al eens gesteld dat corridorrijden (één lijn per bestemming) voor veel van eerdergenoemde problemen voordelen op zou leveren, maar daarvoor is natuurlijk wel een breuk met de lijnennetvisie van 2018 nodig wat ambtelijk wel voeten in de aarde heeft.
Ambtenaren mogen best een visie hebben, maar als de praktijk uitwijst dat het niet werken gaat, moeten ze ook werken alles te optimaliseren. Laat ze maar een busbaan in beide richtingen aanleggen met OV-prioriteit op de hele corridor. Misschien gaat dan wel hun idee werken.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Meltrain schreef:Ik snap niet zo goed waarom lijn 195 via Nieuw-Sloten moet gaan rijden in plaats van Oud-Sloten.
De Laan van Vlaanderen wordt als bediend door lijn 69 en langs de Sloterweg worden juist vele nieuwe huizen gebouwd, die weer nieuwe reizigers kunnen opleveren.
Lijn 69 wordt eind dit jaar lijn 369 en gaat dan (weer) via de oostelijke helft van Nieuw-Sloten rijden, waardoor het westelijke gedeelte dan geen busverbinding meer heeft. Hier zit meer reizigerspotentie voor lijn 195 dan aan de Sloterweg.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

Interessant dat Connexxion de 369 wil uitruilen met het GVB, als compensatie voor de Amsteltram. En niet verrassend dat het GVB dat liever niet wil...
Je zou wellicht ook de 63 (Amsterdam Lelylaan - Alker) kunnen overhevelen van GVB naar CNX, waarbij die dan wordt gecombineerd met de 194 tot een doorgaande lijn Lelylaan - Osdorp - Aker - Badhoevedorp (Business park Lijnden, Keizersweg, Kamerlingh Onneslaan, Keplerstraat, N232) - Schiphol. Deze zou dan bijv. overdag 4x/uur kunnen rijden, en avond/weekend 2x/uur.

En het is ook interessant wat ze gaan doen na de komst van de Amsteltram.
Ik zou opteren voor één hoogfrequente R-net-basislijn Aalsmeer - Westwijk - Amstelveenseweg - Elandsgracht, en voor een aanvullende lijn Uithoorn - Amstelveen Busstation (de 347/348-route).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

CamilleKreemers schreef: Ambtenaren mogen best een visie hebben, maar als de praktijk uitwijst dat het niet werken gaat, moeten ze ook werken alles te optimaliseren. Laat ze maar een busbaan in beide richtingen aanleggen met OV-prioriteit op de hele corridor. Misschien gaat dan wel hun idee werken.
Er is in het verleden wel eens gespeeld met plannen om de doorstroming van bussen m.n. op de Amstelveenseweg te verbeteren. De “plannen” waren o.a. een busstrook ri. Amsterdam bij de van Nijenrodeweg en een ander plan wat ik wel eens gezien heb is de Museumtramlijn ombouwen tot busbaan. Dat was nog in de tijd van 170/171/172 etc. Dat was meen ik tijdens de vorige concessie of zelfs die daarvoor. Lang geleden in ieder geval.

De Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg blijft een relatief smalle corridor, waar je qua (bus-) doorstroming niet zoveel mee kunt. Later nooit meer iets over deze plannen gehoord.

Enige oplossing voor de toekomst zou dan de Museumlijn kunnen zijn, omgebouwd tot busbaan, maar of dat in goede aarde valt bij bewoners?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Roeland schreef: En het is ook interessant wat ze gaan doen na de komst van de Amsteltram.
Ik zou opteren voor één hoogfrequente R-net-basislijn Aalsmeer - Westwijk - Amstelveenseweg - Elandsgracht, en voor een aanvullende lijn Uithoorn - Amstelveen Busstation (de 347/348-route).
Die lijn Uithoorn - Amstelveen die komt er, dat is al zeker. Dat zal meer een 174-achtige route worden door de Legmeer, naar ik meen.

Je vergeet Kudelstaart, die moet ook nog een aansluiting hebben, met station Zuid. Ga er maar vanuit dat 357/358 allebei blijven, met een versterkingslijn zoals ik een paar berichten hierboven heb beschreven, Poortwachter - Zuid of Haarlemmermeercircuit o.i.d.

EDIT: Het voordeel van een buslijn vanaf Poortwachter is, dat trampassagiers uit Uithoorn de mogelijkheid hebben op Poortwachter over te stappen op een bus, die dan Amstelveen-west/busstation, Buitenveldert-west/VUmc en als die lijn richting Haarlemmermeercircuit gereden gaat worden ook Amsterdam-west (via overstap op metro 50/51) kan bedienen, vele vliegen in één klap.
CXX voldoet hiermee aan de voorwaarde, zoals aangenomen in de Regioraad: géén parallelle (HOV) buslijn vanuit Uithoorn naar Amsterdam, Uithoornse trampassagiers die straks in de buurt van de huidige R-net route moeten zijn, kunnen dan vaak met één overstap hun bestemming bereiken én de drukke OV-as Amstelveen - Amsterdam wordt versterkt. Immers daar blijven dan alleen de 357/358 rijden. Ik denk niet dat dit ook een HOV verbinding wordt, maar een 1xx lijn. Laten we het alvast de werknaam “175” geven. :Y
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door AlbertPool »

Halte Floriande Sportpark van lijn 341 is verplaatst vanwege werkzaamheden. Dit stond tot een paar dagen geleden goed in de reisinfo, maar nu verschijnt de halte als opgeheven in 9292 en OVinfo terwijl die nog steeds alleen maar verplaatst is.

Heb @Connexxion_NH een tweet gestuurd om het te melden, maar dat is nog niet aangekomen lijkt het; ik krijg alleen als reactie dat de halte open is (wat ik zelf al gezien had.)

Verder is het zo dat de weg ook voor voetgangers afgezet is, en het zo'n 600 m lopen is naar de andere kant van de afzetting. Wat mij betreft had er wel aan beide kanten van de afzetting een tijdelijke halte mogen komen, maar ja dat is geen R-Net.

Verder is de OV-chipapparatuur in zuidelijke richting niet goed afgesteld, die neemt halte Floriande Zuid als beginpunt bij het inchecken. Dit gaat in noordelijke richting wel goed.
OVSpotterKevin
Berichten: 43
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 16:46
Locatie: Het gat wat ze Almere noemen
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OVSpotterKevin »

Zo zie je maar weer dat Connexxion soms traag is met zijn klantenservice.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 17 jun 2020, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote & Tapatalk ondertekening verwijderd
OV Spotter/Fotograaf regio Almere en toekomstig buschauffeur
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door AlbertPool »

Traag van begrip vooral. Een paar tweets verder begreep de medewerker wel dat er een probleem was dat zij moesten oplossen. Ik had ook de 9292-klantenservice gemaild, die hebben mij ook laten weten contact op te nemen met Connexxion.

Op de een of andere manier, is de fout inmiddels hersteld.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Bij een protest woensdagavond van boeren, die met tractoren door de Schipholtunnel wilden, heeft de marechaussee met de hulp van e-Citea’s van Schipholnet de boeren tegen kunnen houden. Enkele Citea’s werden dwars op de weg gezet. (Zie foto’s in bericht)

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/269909/m ... pholtunnel

Touringcars, aldus NHnieuws........tja. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

Ze hadden de bussen beter andersom kunnen neerzetten, dan staat er Goodbye :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Van de Connexxion website:

“Omleiding - Werkzaamheden kruising Amsrtelveenseweg/de Boelelaan 348-358

In verband met werkzaamheden is de kruising Amstelveenseweg/De Boelelaan afgesloten. Haltes VU Medisch Centrum en De Boelelaan/VU komen hierdoor te vervallen van 18 juli 00:00 uur t/m 10 augustus 01:00 uur. Vervangende halte: VUmc Hoofdingang (verder met lijn 347/357) of gebruik de tijdelijke halte op de Buitenveldertseweg.“

Iemand die hier iets van snapt?

EDIT: ik zie op OV-zoeker, dat de hele Amstelveenbundel vanaf Halte Amsterdamse Bos via van Nijenrodeweg naar Buitenveldertselaan rijdt, waar bij de de Boelelaan de 347/357 linksaf gaan ri. VUmc hoofdingang en dan eigen route. De 348/358 gaan bij de de Boelelaan juist rechtsaf, ri. Beethovenstraat en eigen route. De VU hoofdingang is dus geen vervangende halte voor 348/358, die kun je alleen bereiken met 347/357.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door trolly »

Lees gewapend met die informatie het bericht nog eens over. Dat staat er namelijk, alleen uiteraard niet zo dat het begrijpelijk is. Een zinnetje als "347/357 stopt in plaats van 348/358 bij VUmc Hoofdingang, of U kunt gebruikmaken van de tijdelijke halte aan de Buitenveldertselaan" had veel duidelijk gemaakt. Maar goede informatie maakt busreizen uiteraard wel een stuk minder avontuurlijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Weten we wel zeker dat de informatie op de website van Connexxion klopt? Zowel Google Maps als 9292 zeggen namelijk wat anders: de 347/357/N47/N57 zouden stoppen op de Van der Boechorststraat (ter hoogte van de 465-halte) en de 242/348/358 zouden de reguliere haltes gebruiken (ook VUmc Hoofdingang).
Nou klopt dat laatste sowieso niet aangezien de halte VUmc Hoofdingang niet door de 242/348/358 bereikt kan worden, maar situatie voor de 347/357/N47/N57 klinkt wel logisch want halte VUmc Hoofdingang is druk bediend. Al zou het desondanks jammer zijn als de reguliere haltes niet gebruikt kunnen worden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik zie op OV-zoeker de 347/357 inderdaad nu via de van de Boechorststraat rijden. De van de Boechorststraat is allang geen buswaardige straat meer, met versmalling en drempel, alleen geschikt voor de Gelderlandpleinlijn. Maar we zullen het er mee moeten doen tot 10 augustus. De 348/358 rijden over het algemeen wel via de BuitenveldertseWEG..... :lol:
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

TLP schreef:situatie voor de 347/357/N47/N57 klinkt wel logisch want halte VUmc Hoofdingang is druk bediend. Al zou het desondanks jammer zijn als de reguliere haltes niet gebruikt kunnen worden.
De reguliere haltes kunnen waarschijnlijk überhaupt niet bediend worden, want richting de Amstelveenseweg zal de trambaan opengebroken zijn. Dan zijn drie buslijnen op de rijbaan al veel en zullen de 347/357/N47/N57 inderdaad op de Van der Boechorststraat halteren.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Citea 9765 rijdt op lijn 347 met een wit lijnnummer. :?
Bovendien vraag ik me al enige tijd af wanneer ex-Schipholnetcitea's 9746, 9747, 9749 en 9750 een kleurendisplay krijgen. Men is volgens mij bij de 9748 blijven hangen.
omaylie
Berichten: 458
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

TLP schreef:Citea 9765 rijdt op lijn 347 met een wit lijnnummer. :?
Bovendien vraag ik me al enige tijd af wanneer ex-Schipholnetcitea's 9746, 9747, 9749 en 9750 een kleurendisplay krijgen. Men is volgens mij bij de 9748 blijven hangen.
Bij de 9748 hebben ze een kleurendisplay gebruikt die niet echt bij die bus past (dezelfde type kleurendisplay als alle andere R-net bussen in AML). Volgens mij past de kleurendisplay van de groene Q-link Citea's van Qbuzz GD veel beter bij die ex-Schipholnet bussen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Het is toch juist handig als alle R-netbussen hetzelfde type kleurendisplay hebben, of mis ik nu iets? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
omaylie
Berichten: 458
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Dat de CapaCity's een andere type kleurendisplay hebben (maar dit bedacht ik me ook pas later :'))
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 22 jul 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

omaylie schreef: Bij de 9748 hebben ze een kleurendisplay gebruikt die niet echt bij die bus past (dezelfde type kleurendisplay als alle andere R-net bussen in AML). Volgens mij past de kleurendisplay van de groene Q-link Citea's van Qbuzz GD veel beter bij die ex-Schipholnet bussen.
De 9748 rijdt volgens mij ook met een wit lijnnummer, dat is denk ik een software fout, misschien dat daarom de displays van de andere ex-Schipholnet Citea’s voorlopig niet omgebouwd worden, tot die fout er uit gehaald is. Maar het is wel hetzelfde display type als in de andere R-net bussen in AML, behalve inderdaad de Capacity’s.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hensepens »

In Hoofddorp rijden de 340 en 341nu standaard zonder gekleurde achtergrond. Lijnnummer nu in soort geel op zwarte achtergrond.

Geen enkele referentie meer naar stamlijnkleur.

(Moet ik.toegeven dat vanaf een afstand de.lijnnummers nu wel beter zichtbaar zijn)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Dat is momenteel bij alle bussen in deze concessie het geval, m.u.v. de CapaCity's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ook de Solarissen lijken voor zover ik heb gezien weer met achtergrondkleur te rijden.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hensepens »

Meltrain schreef: do 03 sep 2020, 12:28 Dat is momenteel bij alle bussen in deze concessie het geval, m.u.v. de CapaCity's.

Omdat...? (Wellicht eerder gepost,maar door forumproblemen verdwenen)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Weet niet meer wie het antwoord had maar de koersdisplay die onder andere in de VDL's zit werkt niet goed samen met de laatste update van de ticketbox.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten