Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Suus »

In Berlijn wordt door de VBB gewerkt aan de aanbesteding van twee deelnetten van de S-Bahn Berlijn, het deelnet Stadtbahn en het deelnet Nord-Süd.

De inschrijving werkt als volgt: Het is mogelijk om voor elk deelnet zowel in te schrijven voor het leveren en onderhouden van rollend materieel (taak A), voor het rijden van treinen (taak B) of voor beide (inschrijving op A&B). Het is ook mogelijk om met één inschrijving op beide deelnetten alleen op één taak in te schrijven (inschrijving op A&A of B&B) of met één inschrijving op al het werk te bieden. Er is geen beperking voor het aantal te winnen pakketten. De uitkomst van deze aanbesteding kan dus zijn dat er 1 winnaar is voor alles, maar ook dat er vier winnaars zijn.

Deelnet 1 Nord-Süd
De concessie voor dit deelnet duurt 15 jaar en start geleidelijk met ingang van 13 december 2027. Nadat de volledige concessie is gestart wordt per dienstregelingsjaar circa 16 miljoen dienstregelingskilometers gereden. De volgende lijnen behoren tot deze concessie:

Van 13 december 2027 tot 12 december 2042: S8 Hohen Neuendorf - Wildau
Van 11 juni 2029 tot 26 juli 2041: S86 Buch - Grünau
Van 15 juli 2030 tot 26 juli 2041: S2 Bernau - Blankenfelde
Van 13 oktober 2031 tot 12 december 2042: S25 Hennigsdorf - Teltow Stadt
Van 19 september 2033 tot 4 april 2042: S1 Oranienburg - Wannsee en S15 Frohnau - Hauptbahnhof
Van 11 september 2034 tot 4 april 2042: S85 Hauptbahnhof - Ostkreuz - Flughafen BER

Bij deze concessie kunnen aanpassingen in het lijnennet doorgevoerd worden. Het gaat in dit deelnet specifiek om het bouwproject S21 fase 2 en fase 3 en mogelijke verlengingen naar Stahnsdorf, Velten en Rangsdorf.

Deelnet 2 Stadtbahn
De concessie voor dit deelnet duurt 15 jaar en start geleidelijk met ingang van 7 februari 2028. Na de volledige concessie is gestart wordt per dienstregelingsjaar circa 14 miljoen dienstregelingskilometers gereden. De volgende lijnen behoren tot deze concessie:

Van 7 februari 2028 tot 30 mei 2042: S9 Flughafen Ber - Spandau
Van 6 augustus 2029 tot 20 september 2041: S75 Spandau - Wartenberg
Van 13 januari 2031 tot 20 september 2041: S5 Westkreuz - Strausberg Nord
Van 12 april 2032 tot 6 februari 2043: S7 Potsdam Hbf - Ahrensfelde
Van 30 mei 2033 tot 30 mei 2042: S3 Erkner - Charlottenburg.

Bij deze concessie kunnen aanpassingen in het lijnennet doorgevoerd worden. Het gaat in dit deelnet specifiek om mogelijke verlengingen naar Falkensee en Nauen.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 19 jun 2020, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door diederickx »

Van 15 juli 2020 tot 26 juli 2041: S2 Bernau - Blankenfelde
Is 15 juli 2020 niet een beetje kort dag?

En waarom allemaal verschillende einddatums? Worden de opvolgende concessies geknipt? Of is dit Baubedingt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Suus »

Het is niet 2020 maar 2030, maar ik tik iets vaker 2020 zeg maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door trolly »

Tsss...Proberen ze daar ook eens op te schieten, is het weer niet goed :6
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Statler Rail »

Ik neem aan dat er dan ook nog een derde deelnet is waarin de Ringbahn (S41 en S42) met enkele zijtakken daarvan (Spindlersfeld, Konigs Wursterhausen) zit? En dat dit derde deelnet dan eerst bij Deutsche Bahn blijft? Dan is het wel curieus waarom dat deelnet niet wordt aanbesteed.

Er zitten in de twee aan te besteden deelnetten ook wel behoorlijke wijzigingen in de lijnvoering. Ik vind met name die S15 Fronau - Hauptbahnhof interessant, dat moet dan een verbinding over de in aanleg zijnde S-bahnboog van Wedding naar Hbf zijn. Die S85 Hbf - Ostkreuz - BER zal neem ik aan ook vanaf Hbf-laag via het nieuwe traject over Wedding en Gesundbrunnen naar Ostkreuz rijden.

De andere boog (richting Westhafen) is bedoeld voor de toekomstige "S21", maar die start dan kennelijk later? Of die komt in eerste instantie in dat "derde pakket" met de Ringbahn, aangezien de S21 voorlopig bij Hbf doodloopt en ook niet aansluit op de twee andere deelnetten. Wellicht dat die boog dan de eerste tijd met een tijdelijke S-bahndienst bediend wordt, bijvoorbeeld een verlengde S46 die nu op Westend eindigt.

Ik ben benieuwd welke bedrijven eventueel zouden bieden op deze aanbestedingen: Deutsche Bahn uiteraard. Maar wie nog meer? Lijkt me eigenlijk wel leuk om aan deze aanbesteding mee te doen. :wink:
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door RobertT »

De aanbesteding van de ring is al eens geweest,een paar jaar terug.Het werd 1 groot fiasco en de aanbesteding is toen ook ingetrokken en men heeft een contract weer met DB gesloten.
Volgens mij zit er wel weer een planning van een nieuwe aanbesteding van de ring aan te komen.Maar wat dat betreft is de Berlijnse politiek erg verdeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Suus »

De Ringbahn is al in 2013 aanbesteed, eveneens voor een periode van 15 jaar vanaf december 2017. Bij die aanbesteding deden in eerste instantie ook de RATP, National Express en MTR mee, maar die hebben zich allemaal teruggetrokken waardoor S-Bahn Berlin GmbH (de dochter van DB) uiteindelijk de concessie behield. De reden waarom die aanbesteding in de ogen van de opdrachtgevers is mislukt, is dat de vervoerder een zeer groot risico op zich moet nemen voor nieuw materieel, waartoe alleen DB bereid was. DB organiseerde na het binnenhalen van de concessie een aanbesteding van het materieel, waarop Bombardier en de combinatie Siemens/Stadler zich inschreven. Bombardier en DB hadden in die tijd behoorlijk mot, en kreeg hoge financieringseisen opgelegd van DB, waardoor ze zich uiteindelijk terugtrokken. Het aanbod van Siemens/Stadler voldeed, maar was duurder dan begroot, waardoor DB weer bij de VBB moest gaan bedelen om financiering van de concessie.

Al deze gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe materieel nu direct in de aanbesteding van de VBB zit en om enig risico met de late levering van het materieel uit te sluiten, is de termijn tussen gunning en start van de concessie vergroot, evenals de geleidelijke ingebruikname. Waarom er voor wisselende einddata wordt gekozen is mij niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat men ook over twintig jaar geen risico wil nemen dat een plotsklapse overname van deze enorme concessies mislukt.

Het nieuwe materieel van Siemens/Stadler gaat ook ingezet worden op de lijnen behorend tot de Ring. Vanaf januari 2021 op de S47 Südkreuz - Spindlersfeld, in juli 2022 op de S46 Königs Wusterhausen - Sudkreuz - Westkreuz - Hauptbahnhof, vanaf oktober 2022 op de S8 Grünau - Hohen Neudorf en in 2023 tenslotte op de S41/S42.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door RobertT »

@suus,
hoorde de S8 dan ook oorspronkelijk tot de aanbesteding Ring?
Dat meen ik mij wel te herinneren,namelijk.
Overigens is 1 van de eisen dat het personeel dezelfde rechten behoudt bij een nieuwe vervoerder als nu bij S Bahn Berlin Gmbh
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Suus »

Ja, de aanbesteding Ring was voor de S8, S41, S42, S46 en S47.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Meltrain »

Maar waarom wordt de S8 dan nu nogmaals aanbesteed?
En in welk pakket zit de S45 dan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Karl »

Leuk; een topic over de Berlijnse S-bahn. Ik snap nog niet helemaal wat het voordeel is van het in de markt zetten van A-A, B-B, A-B, A-B. Iemand daar een gedachte over? Wordt er dan een goedkoopste totaalpakket gekozen?
Het is een spectrum.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door diederickx »

Het lijkt me dat de deelbiedingen afzonderlijk worden beoordeeld.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door RobertT »

De totale chaos bij de S Bahn Berlin enkele jaren terug zal ook zeker een rol hebben gespeeld,de vele bezuinigingen die DB heeft doorgevoerd waren een doorn in het oog van de politiek.Eigenlijk wilde men toen al af van DB als monopolist bij de S Bahn.Door het net in afzonderlijke netten aan te besteden hoopte men op meer aanbieders dan alleen DB
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Karl »

diederickx schreef:Het lijkt me dat de deelbiedingen afzonderlijk worden beoordeeld.
Maar hoe gaat zoiets dan? Dan blijkt een A-B-combinatie en goede aanbieding te zijn, maar voor het andere perceel heeft een inschrijver wellicht A-A en B-B aangeboden, omdat ze dan schaalvoordelen behalen...
Het is een spectrum.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Statler Rail »

Je ziet in Nederland ook wel aanbestedingen in percelen, bijvoorbeeld in het doelgroepenvervoer. Het lastige is dan dat je geen schaalvoordelen voor het winnen van meerdere percelen in je bieding kan meenemen.

Berlijn is fascinerend op OV-gebied. De S-bahn is toch nog altijd een beetje oude meuk uit de tijd van de Reichsbahn. De Berlijnse Muur heeft tot de dag van vandaag zijn uitwerking op het OV. Nog lang niet alle verbindingen zijn hersteld en het ligt in Berlijn bezaaid met overwoekerde sporen die door de tweedeling buiten gebruik geraakt zijn en gewoon al die tijd zijn blijven liggen. En dan echt op heel veel plekken. Het is jammer dat ik in de tijd dat ik daar woonde geen tijd had om daar wat mee te doen (foto´s van maken bijvoorbeeld).

Bij de S-bahn moet je vooral een enorme efficientieslag gaan maken. Bijvoorbeeld al die omroepers van het perron halen die de hele dag letterlijk voor een paal staan en als enige taak hebben om om te roepen waar de trein heen gaat (natuurlijk gevolgd door het vriendelijke ZURÜCK BLEIBEN BITTE!!) - wat de automatische omroep of de treinbestuurder ook kan doen - en ook doet op andere stations. Dat moet toch frustrerend zijn om zo´n nutteloze baan te hebben. Maak daar dan servicemedewerkers van, dat is leuker voor hen en nuttig voor de reizigers. Maar dat is echt de S-bahn Berlin ten voeten uit. Alles ademt gewoon de jaren ´80 uit.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Littlebusdriver »

Ik vraag me ook wel af hoeveel reizigers voor de reis betalen. Er zijn geen poortjes oid. En ik heb geen controle gezien in de paar dagen dat ik er was. Alleen in de metro een undercover controle.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Statler Rail »

Terecht punt. In de tijd dat ik er woonde regelmatig zwart gereisd. Vaak geen opzet, maar gewoon vergeten. Of de keuze tussen een kaartje kopen en de S-bahn missen, of zonder kaartje instappen. Ging eigenlijk altijd goed. Totdat ik er vorig jaar een keertje terug was en écht vergeten was een kaartje te kopen. Ik stapte in, de deur ging dicht en er stond direct een controleur voor mij. Nou ja, dat mag ook wel een keertje....
PHS

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door PHS »

Volgens dit artikel ligt het percentage zwartrijders t.o.v. het aantal betalende reizigers in Berlijn (zonder poortjes) op een gelijk niveau met Londen (met poortjes): tussen de drie en de vijf procent.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door RobertT »

@statler rail,
die omroepers hadden altijd een functie bij het vertrekproces.Zij gaven via een portofoon aan dat de bestuurder de deuren kon sluiten en daarna vertrekken(Zug Emiel türen schliessen.Zug Emiel abfahren)Dat proces is vervangen door seinen of de bestuurder(stations met ZAT bordjes)
Het is ook wel de bedoeling ze van de perrons af te halen,maar dat gaat langzaam.Is toch werkgelegenheid.
Toch zijn er al veel stations zonder die omroepers
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door Ardan »

Er wordt in veel treinen ook al automatisch omgeroepen door Ingo. En dat duurt LANG, naar mijn gevoel vertraagt het het vertrekproces enorm.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Aanbesteding S-Bahn Berlijn Stadtbahn en Nord-Süd

Bericht door hauptbahnhof »

Het lijkt een beetje een slechte kopie van hoe het bij de Ubahn gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten