Deze afbeelding is openbaar te vinden. Voor zover ik weet zijn er verder nog geen plattegrond voor de 8-delige treinen openbaar, dus daar kan ik niks over delen ben ik bang.Daan! schreef:Er zijn toen ook plattegronden gedeeld. Vast ergens te vinden.
Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik ben niet zo onverdeeld enthousiast over het interieur. Het komt nogal hokkerig over en het ziet er nogal 'goedkoop' sprinterachtig uit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat is volgens mij inherent aan het schrappen van de tussenwanden. Afgezien van wat glazen wanden kan je door het grootste deel van de trein kijken, wat de sociale veiligheid natuurlijk wel ten goede komt. Het feit dat je op balkons in ICM vrij afgescheiden zit leidt nog wel eens tot ongewenst gedrag van reizigers, van roken tot extra wanddecoratie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Behoorlijk veel vierzits ja. En waarom moeten blanken allemaal met hun neus naar links zitten?Jultar schreef:Deze afbeelding is openbaar te vinden.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De ICNG gaat pas vanaf 2023 met 200 kilometer per uur over de HSL:
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-int ... u-via-hsl/
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-int ... u-via-hsl/
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nog meer nieuws over de ICNG. Er wordt nagedacht over het doortrekken van de IC Den Haag - Eindhoven naar Aken in 2025. Een deel van de ICNG's moeten dan geschikt gemaakt worden voor inzet in Duitsland.
https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-internat ... n-in-2025/
https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-internat ... n-in-2025/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Waarom deze rechtstreekse verbinding i.p.v. Amsterdam - Aken? Ik hoop dat ze bij de bestelling van deze trein ook een genoeg aanschaffen voor de verhoging van de frequentie Amsterdam - Keulen.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 23 jun 2020, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In het artikel staat je antwoord :Y
Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Van het alternatief dat NS vandaag presenteert, profiteren al bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 23 jun 2020, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Staat uitgelegd in het artikel, zou niet goed passen in de ETMET-dienstregeling Amsterdam - Eindhoven. Gezien vanuit de huidige dienstregeling van de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] in Eindhoven past het waarschijnlijk wel:
xx:18 Eindhoven
xx:35 Weert
xx:48 Roermond
xx:05 Sittard
xx:23 Heerlen
xx:42 Herzogenrath
xx:54 Aachen Hbf
xx:06 Aachen Hbf
xx:18 Herzogenrath
xx:39 Heerlen
xx:55 Sittard
xx:10 Roermond
xx:24 Weert
xx:41 Eindhoven
Volgens mij kan het als het dubbelspoor tussen Heerlen en Landgraaf en in Herzogenrath de twee extra perronsporen worden opgeleverd. Je zal waarschijnlijk wel met praktisch alle sprinters ten zuiden van Eindhoven moeten schuiven, maar in Duitsland lijkt het te passen. Zonder stop in Herzogenrath kan je waarschijnlijk de kering in Aachen nog iets uitrekken tot circa een kwartier.
xx:18 Eindhoven
xx:35 Weert
xx:48 Roermond
xx:05 Sittard
xx:23 Heerlen
xx:42 Herzogenrath
xx:54 Aachen Hbf
xx:06 Aachen Hbf
xx:18 Herzogenrath
xx:39 Heerlen
xx:55 Sittard
xx:10 Roermond
xx:24 Weert
xx:41 Eindhoven
Volgens mij kan het als het dubbelspoor tussen Heerlen en Landgraaf en in Herzogenrath de twee extra perronsporen worden opgeleverd. Je zal waarschijnlijk wel met praktisch alle sprinters ten zuiden van Eindhoven moeten schuiven, maar in Duitsland lijkt het te passen. Zonder stop in Herzogenrath kan je waarschijnlijk de kering in Aachen nog iets uitrekken tot circa een kwartier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar waarom zou het voor een doortrekking van de bestaande IC naar Heerlen niet dan? Heeft dat te maken met het enkelspoor?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Als je de bestaande IC naar Heerlen doortrekt verlaag je de maximale capaciteit op de as Amsterdam - Eindhoven omdat je geen VIRM meer in kan zetten en heb je veel meer nieuw materieel nodig om de hele dienst te kunnen rijden dan bij dit plan. Dit plan vereist een aanpassing van een deel van het reeds bestelde materieel + een bestelling voor een X-aantal extra treinstellen. Bij het doortrekken van Enkhuizen - Heerlen zal je ook de avonddienstregeling moeten aanpassen, omdat er meer noodzaak voor een doorgaande trein in de avonduren zal ontstaan. Aan dit nieuwe plan zitten ook binnenlandse voordelen: een aanzienlijk deel van Limburg krijgt meer rechtstreekse bestemmingen dan bij het oude plan. En theoretisch gezien krijg je met dit plan ook nog de mogelijkheid om 4 IC's per uur naar Maastricht te laten rijden (je houdt immers twee treinen per uur "over" in Eindhoven).
Het voordeel van het doortrekken van de huidige IC Enkhuizen - Heerlen ten opzichte van dit plan dat er vanuit Heerlen ongeveer een halfuursdienst ontstaat. In dit plan wordt de dienstregeling ongeveer 20/40.
Het voordeel van het doortrekken van de huidige IC Enkhuizen - Heerlen ten opzichte van dit plan dat er vanuit Heerlen ongeveer een halfuursdienst ontstaat. In dit plan wordt de dienstregeling ongeveer 20/40.
Laatst gewijzigd door Suus op di 23 jun 2020, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat klinkt inderdaad wel logisch ja. Had nog geen rekening gehouden met het VIRM dat er nu rijdt (met name tussen Eindhoven en Enkhuizen van belang natuurlijk).
Over je laatste zin: komt het niet bovenop de bestaande IC dan, dus dat Heerlen 3 IC's per uur krijgt? Vergelijkbaar met de IC-Berlijn voor Almelo en Hengelo?
Over je laatste zin: komt het niet bovenop de bestaande IC dan, dus dat Heerlen 3 IC's per uur krijgt? Vergelijkbaar met de IC-Berlijn voor Almelo en Hengelo?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wel jammer natuurlijk dat de 1100 dan niet in het andere uur naar Düsseldorf kan rijden :X
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Stom ik had een ander aritkel gelezen. Dus het wordt dan 1x IC Den Haag - Heerlen en 1x Den Haag - Aken, en de huidige trein naar Heerlen eindigt in Eindhoven?traibergen schreef:In het artikel staat je antwoord :Y530 schreef:Waarom deze rechtstreekse verbinding i.p.v. Amsterdam - Aken? Ik hoop dat ze bij de bestelling van deze trein ook een genoeg aanschaffen voor de verhoging van de frequentie Amsterdam - Keulen.Suus schreef:Nog meer nieuws over de ICNG. Er wordt nagedacht over het doortrekken van de IC Den Haag - Eindhoven naar Aken in 2025. Een deel van de ICNG's moeten dan geschikt gemaakt worden voor inzet in Duitsland.
https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-internat ... n-in-2025/
Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Van het alternatief dat NS vandaag presenteert, profiteren al bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Tja, je kan uiteraard ook in Eindhoven bestemmingen wisselen met een trein uit de richting Amsterdam. Dus het ene halfuur Den Haag - Aken en Amsterdam - Venlo, en het andere halfuur Den Haag - Düsseldorf en Amsterdam - Heerlen.teun schreef:Wel jammer natuurlijk dat de 1100 dan niet in het andere uur naar Düsseldorf kan rijden :X
Bijkomend voordeel is dat de dure Duitsland-modules in de ICNG (of TRAXX+ICR, die kan toch ook naar Duitsland?) veel beter benut kunnen worden: met 1x Den Haag - Aken en 1x Den Haag - Heerlen heb je het risico dat die in Den Haag op elkaar willen keren en dat je dus een volledig binnenlandse dienst gaat uitvoeren met dure Duitsland-geschikte stellen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daar wordt de dienstregeling niet veel robuuster op. Daarnaast vergt dit veel aanpassingen aan de infrastructuur in Duitsland, omdat deze treinverbinding niet past na Venlo.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 23 jun 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De dienstregeling wordt ook een stuk slechter van het doortrekken van de RE13, en dat gebeurt toch :')
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Een trein van NS die vanaf Venlo verder rijdt naar Düsseldorf gaat er voorlopig niet komen, de aanbesteding voor de sneltrein Eindhoven - Düsseldorf - Hamm is al begonnen. Tenzij er een wonder gebeurt en er spoedig dubbelspoor ligt, blijft dat voorlopig de enige reizigerstrein die op het spoor tussen Venlo en Viersen past. De rest van de capaciteit gaat op aan goederentreinen. En de Duitsers hebben al beloofd dat als het dubbelspoor er eindelijk ligt, de stops tussen Venlo en Mönchengladbach voor de trein naar Eindhoven komen te vervallen en er dus 2x/uur een trein Duitsland - Venlo gaat rijden.
Hoe je de dienstregeling ten zuiden van Eindhoven inricht is ook nog een punt. Als je 1x/uur Amsterdam - Heerlen blijft rijden krijg je in Eindhoven vetrekken richting Roermond om (circa) :18, :28, :38 en :58 (10-10-20-20 patroon). Daarmee maak je de dienstregeling in Limburg niet bepaald eenvoudiger. Maar als je stopt met Amsterdam - Heerlen verliest Heerlen wel zijn rechtstreekse verbinding naar Utrecht en Amsterdam. Al denk ik dat er in totaal meer mensen profiteren van de nieuwe verbindingen dan dat er reizigers van/naar Heerlen achteruit gaan. Drie keer per uur een IC naar Heerlen lijkt mij in ieder geval in het begin overbodig, de bestaande treindienst heeft nu te weinig reizigers.
Hoe je de dienstregeling ten zuiden van Eindhoven inricht is ook nog een punt. Als je 1x/uur Amsterdam - Heerlen blijft rijden krijg je in Eindhoven vetrekken richting Roermond om (circa) :18, :28, :38 en :58 (10-10-20-20 patroon). Daarmee maak je de dienstregeling in Limburg niet bepaald eenvoudiger. Maar als je stopt met Amsterdam - Heerlen verliest Heerlen wel zijn rechtstreekse verbinding naar Utrecht en Amsterdam. Al denk ik dat er in totaal meer mensen profiteren van de nieuwe verbindingen dan dat er reizigers van/naar Heerlen achteruit gaan. Drie keer per uur een IC naar Heerlen lijkt mij in ieder geval in het begin overbodig, de bestaande treindienst heeft nu te weinig reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De treinen uit Heerlen in Eindhoven gaan doorkoppelen ri. Den Haag lijkt me ook gunstiger. Dan heeft Limburg een rechtstreekse trein met Tilburg, Breda, Rotterdam en Den Haag zonder dat het grote gevolgen hoeft te hebben. Een kwartiersdienst binnen Limburg is immers lastig te combineren met een 10-minutendienst op Eindhoven-Amsterdam zonder 2 van de 4 treinen lang in Eindhoven te laten halteren. Dan is het gunstiger die 2 die anders lang zouden moeten halteren naar Den Haag te sturen. De reistijd naar Utrecht en Amsterdam hoeft dan niets langer te duren, maar wordt dan wel met een (enigszins ruime) overstap.Suus schreef:Hoe je de dienstregeling ten zuiden van Eindhoven inricht is ook nog een punt. Als je 1x/uur Amsterdam - Heerlen blijft rijden krijg je in Eindhoven vetrekken richting Roermond om (circa) :18, :28, :38 en :58 (10-10-20-20 patroon). Daarmee maak je de dienstregeling in Limburg niet bepaald eenvoudiger. Maar als je stopt met Amsterdam - Heerlen verliest Heerlen wel zijn rechtstreekse verbinding naar Utrecht en Amsterdam. Al denk ik dat er in totaal meer mensen profiteren van de nieuwe verbindingen dan dat er reizigers van/naar Heerlen achteruit gaan. Drie keer per uur een IC naar Heerlen lijkt mij in ieder geval in het begin overbodig, de bestaande treindienst heeft nu te weinig reizigers.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bij de tijden die ik voorstel moet je juist de trein Alkmaar - Maastricht vijf minuten langer in Eindhoven laten staan (later vertrek richting Maastricht, vroegere aankomst uit Maastricht). De trein Aken - Heerlen - Den Haag rijdt in dit voorstel richting het zuiden tien minuten voor de trein naar Maastricht en richting het noorden tien minuten na de trein uit Maastricht. Wat dus afwijkt van de huidige dienstregeling, want daarbij rijdt de trein van/naar Heerlen richting het zuiden juist tien minuten na de trein naar Maastricht en richting het noorden tien minuten voor de trein uit Maastricht. Als je je nog afvroeg waar de 20 minuten reistijdwinst vandaan kwam, die zit in Eindhoven
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Qua dienstregeling moet het kunnen, maar hoe zit het met de concessie Limburg van Arriva? Arriva zou per 2022/2023 een tweede sneltrein aanbieden, ik neem aan dat die vervalt als NS 1x/u de intercity doortrekt? Maar moeten er dan geen nieuwe afspraken met Arriva worden gemaakt?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SNG 3001 schijnt afgeleverd te zijn op de Amsterdamse Zaanstraat, dit terwijl de levering van de eerste serie drietjes (2301-2368) nog niet is afgerond.
3001 is de eerste van de vervolgserie.
https://www.facebook.com/groups/1291985 ... 849616018/
3001 is de eerste van de vervolgserie.
https://www.facebook.com/groups/1291985 ... 849616018/
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen die series?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Geen verschil, alleen een vervolgserie die het totaal boven de 100 zou brengen, waardoor deze apart zijn genummerd.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
En waarom nummert men dan niet gewoon door waardat ze gebleven waren?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten