Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Aking »

Dan hebben ze vast nog wel een paar bussen *O*
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door DingeZ »

Z2N schreef:Die scherpe bocht mag niet als een verrassing komen, die zat al langer in de tekeningen. En het binnenkomen op CS kost nu meer tijd dan nodig, maar vooral door overkruisconflicten met vertrekkende trams. Na de doorkoppeling vermindert het aantal kerende trams (in februari zaten we op 12, dat wordt 8 ), waardoor de kans dat je moet wachten op een vrijkomend perron of wissel al een stuk kleiner wordt.
De installatie bij CS is echt bizar-traag. Ik maak dagelijks een overstap op de 'achterkant' van spoor 5/7 en ik zie regelmatig een tram staan wachten, soms wel meer dan een minuut. Soms is het een simpel overkruisconflict, maar ook regelmatig dat parallel binnenkomen en vertrekken prima zou moeten kunnen of dat er zelfs helemaal niets kruist in de wachttijd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Ardan »

Misschien dat in Utrecht ook de 'inlopende-wissel-regel' wordt toegepast zoals in Amsterdam? Dan mag je niet met twee trams tegelijk over een wisselcomplex als dat bij een onvoorziene verkeerde stand een botsing kan veroorzaken.
Ik doe ook maar wat
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door DingeZ »

De 'inlopend-wissel-regel' is alleen van toepassing voor niet-vergrendelde wissels. Aangezien Amsterdam al bezig is om niet-vergrendelde wissels te vervangen voor vergrendelde wissels lijkt het me erg vreemd als hier niet-vergrendelde wissels zijn toegepast.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door hauptbahnhof »

DingeZ schreef:De installatie bij CS is echt bizar-traag. Ik maak dagelijks een overstap op de 'achterkant' van spoor 5/7 en ik zie regelmatig een tram staan wachten, soms wel meer dan een minuut. Soms is het een simpel overkruisconflict, maar ook regelmatig dat parallel binnenkomen en vertrekken prima zou moeten kunnen of dat er zelfs helemaal niets kruist in de wachttijd.
Kennelijk wordt er met een soort seinensysteem gewerkt, vandaar ook mijn eerdere opmerking, door op zicht binnen te komen en vertrekken, net als dat bij eindhalte van tram 5 (Amstelveen Stadshart) gebeurt.
DingeZ schreef:De 'inlopend-wissel-regel' is alleen van toepassing voor niet-vergrendelde wissels. Aangezien Amsterdam al bezig is om niet-vergrendelde wissels te vervangen voor vergrendelde wissels lijkt het me erg vreemd als hier niet-vergrendelde wissels zijn toegepast.
Dit klopt niet helemaal. Inlopende wisselregel is altijd van toepassing op het moment dat er niet met echte seinen gewerkt wordt. Vergrendeld of onvergrendeld eist nog steeds dat de tram die de aanrijding kan veroorzaken even moet wachten, immers, het wissel kan verkeerd bediend worden of niet door de vorige tram uitgemeld zijn en nog in verkeerde stand liggen.

Wat bij een vergrendelde wissel wel kan, is met een iets hogere snelheid in- en doorrijden en in het geval van een inlopend wissel-situatie, de andere tram die voor het inlopende wissel staat, het wissel in te laten rijden, controleren of deze de goede kant op gaat, en dan direct beide trams passeren. Er hoeft dus niet meer gewacht te worden totdat de andere tram helemaal het wissel in is gereden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Z2N »

DingeZ schreef: De installatie bij CS is echt bizar-traag. Ik maak dagelijks een overstap op de 'achterkant' van spoor 5/7 en ik zie regelmatig een tram staan wachten, soms wel meer dan een minuut. Soms is het een simpel overkruisconflict, maar ook regelmatig dat parallel binnenkomen en vertrekken prima zou moeten kunnen of dat er zelfs helemaal niets kruist in de wachttijd.
De enige keren dat ik stops van langer dan een minuut bij die wisselstraat gehad heb was het aankomstperron nog bezet. Met de doorkoppeling vermindert het aantal keringen op die perrons enorm (sinds 2 maart 12 trams op de middenperrons, dat wordt uiteindelijk 8 ), maar vaak werd er dan plots kort gekeerd, waardoor die 12 dan ook op hetzelfde perron moesten keren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

Na een jaar maar ff een schop:

.. want die nieuwe tram piept en kraakt dat het ongehoorde, zeer hinderlijke, lust is... :X :twisted:
Al maandenlang worden sommige inwoners van IJsselstein iedere dag wakker van een snerpend piepgeluid van langsrijdende trams. De provincie probeert met man en macht het probleem te verhelpen, maar vooralsnog zonder succes. Voor de gemeente is de maat vol. "De provincie moet er een tandje bij zetten."

Het college van burgemeester en wethouders heeft een brief gestuurd aan provincie gedeputeerde Arne Schaddelee. Want de situatie is volgens wethouder Peter Bekker niet langer houdbaar.
"Als om half 6 de eerste tram met dat snerpende geluid door je voortuin gaat, zit je rechtop in je bed. Dat gaat tot half 1 's nachts door. En dat al sinds maart. Het begint gewoon echt te lang te duren.(..)"
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/309561 ... duren.html

Zijn de buiten dienst gestelde tram's nog weer in dienst te stellen? Voor een pendeltje IJsseltein-Nieuwegein dan.. denk ik zo maar.. :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Aking »

Die zijn toch al lang afgevoerd?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

OP één na.. dan moet de schenking aan het museum maar ff (tijdelijk) terug gehaald worden.
:trein:
https://www.duic.nl/algemeen/laatste-ex ... an-museum/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Meltrain »

Dan moeten er wel wat keukentrapjes besteld worden. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Casper »

De provincie heeft in de tussentijd een smeerploeg in dienst genomen om de rails handmatig vetter te maken om het geluid tegen te gaan, en heeft sinds begin deze maand een smeerwagen van het GVB geleend om ditzelfde werk wat soepeler uit te voeren. Ook loopt er op dit moment een aanbesteding voor smeerinstallaties aan de rails zelf. Of het allemaal al veel verschil heeft gemaakt weet ik niet.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door DingeZ »

Ik vermoed dat het probleem zit in de aandrijving die bij lagevloerstrams anders in elkaar zit dan bij hogevloers. Bij een hogevloerstram zijn de wielen met starre assen verbonden, maar bij een lagevloerstram kan dat natuurlijk niet. Wel zitten in de wielstellen vaak de twee wielen achter elkaar op één aandrijfas en dat zorgt voor het afwijkende rijgedrag. Het is technisch wel mogelijk om de twee wielen in een wielstel los van elkaar aan te drijven en twee tegenoverliggende wielen elektronisch aan elkaar te koppelen, maar dat is natuurlijk een stuk duurder.

Beste was natuurlijk geweest als de uithoflijn ook gewoon voor hogevloerstrams te bouwen. Helaas snappen politici meestal niet dat een lage vloer ook nadelen heeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Vinny »

Dat is technische detailkennis, daarvoor moet je echt bij de vervoerder, of bij fabrikant zijn. Zou erg fijn zijn als ze bij de provincie ook de productspecificaties zouden lezen, maar dat is veel te veel gevraagd. Die arme leden van PS hebben pas net geleerd hoe e-mail werkt, die kan je geen pdf je sturen met 12 kantjes aan aandrijftechnieken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

Er blijkt nog geld te zijn om de haltes een upgrade te geven. :shock:

Deze lijn is net een paar jaar in gebruik.. en nu al (deels) het haltemeubilair vernieuwen? Ik vind het knap..
(..)De tramhaltes op het traject Vaartsche Rijn - Utrecht Science Park krijgen de komende periode een flinke upgrade zodat ze beter voldoen aan de wensen en behoeften van reizigers. Denk daarbij aan betere beschutting met grote overkappingen en goede halteverlichting. De eerste zeven haltes worden aan het begin van het aankomend studiejaar opgeleverd. De laatste halte op dit traject wordt op een later moment opgeknapt.
(..)De haltes krijgen een ruime overkapping met (indien mogelijk) een glaswand en een (dubbelzijdige) zitbank. De zitting van de bank is van duurzaam bamboe. In de overkapping komen niet alleen ledlampen maar ook zonnepanelen. Daarnaast zitten straks ook de in- en uitcheckpunten en de beveiligingscamera’s in de overkapping. Ook de panelen met actuele reisinformatie komen, nadat de huidige borden zijn afgeschreven, in de overkapping. Reizigers herkennen de vernieuwde tramhaltes aan het U-OV logo.(..)
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... ience-park
PHS

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Ardan »

Gloednieuwe haltes die niets meer voorstellen dan een paar tegels en een lantaarnpaal ja :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Daniel »

De huidige haltes hadden inderdaad altijd al een beetje een tijdelijk uiterlijk, met "straatnaambordjes" voor de haltenaam en net één standaard abri wat voor zo'n drukke lijn wel wat aan de karige kant is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Dat hangt er van af hoe lang je op de tram moet wachten. En bij de Uithoflijn is dat soms héél erg lang.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door en-es »

Zo valt de uithoflijn inderdaad duurder uit.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door waldo79 »

Dat duurder uitvallen zal niet liggen aan het snel vernieuwen van enkele haltes. Dat ligt meer aan het gestuntel bij de aanleg.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Mdk »

De uithoflijn is qua reizigersaantallen een metrolijn die in een lightrail jasje is gegoten met het meubilair van een bushalte in een woonbuurt. Daarbij is het hele traject nogal vatbaar voor flinke wind en regen en is er vaak in de omgeving van de haltes nergens beschutting te vinden, met uitzondering van de overkappingen op stations Vaartsche Rijn en Centraal. De bankjes zijn schaars en oncomfortabel. Het meubilair dat in het persbericht wordt geschetst lijkt mij niets minder dan logisch, hoewel ik zelf graag nog wat meer zijwanden tegen de wind/regen had gezien. Maar alom lijkt me dit een enorme verbetering!
Bij twijfel altijd klagen
010rdamm
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door 010rdamm »

Soms lijkt het alsof de ontwerpers vergeten wat comfortabel wachten nou echt is… droog en uit de wind. Hoe modern een halte ook kan zijn, als je er niet fatsoenlijk uit de wind en regen kan staan schiet het ook niet op.

Neem Utrecht Centraal en Zuidplein in Rotterdam. Zulke grote busstations maar op beide haast geen windschermen/comfortabel wachten. Zeker gedurende de wintermaanden met een gure koude wind.

In ieder geval wel een verbetering in vergelijking met de huidige haltes.
Negen
Berichten: 73
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Negen »

Mdk schreef: ma 22 mei 2023, 12:32 De uithoflijn is qua reizigersaantallen een metrolijn die in een lightrail jasje is gegoten met het meubilair van een bushalte in een woonbuurt. Daarbij is het hele traject nogal vatbaar voor flinke wind en regen en is er vaak in de omgeving van de haltes nergens beschutting te vinden, met uitzondering van de overkappingen op stations Vaartsche Rijn en Centraal. De bankjes zijn schaars en oncomfortabel. Het meubilair dat in het persbericht wordt geschetst lijkt mij niets minder dan logisch, hoewel ik zelf graag nog wat meer zijwanden tegen de wind/regen had gezien. Maar alom lijkt me dit een enorme verbetering!
Precies! Die paar abri's op de Padualaan en andere drukke tramhaltes richting Utrecht CS helpen niet echt veel als het hard regent.. En het gebeurt regelmatig dat er trams uitvallen/te korte trams rijden/te volle trams dus dan wil je wel even wat beschutting hebben ja.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Mdk »

Hear Hear!

met als klap op de vuurpijl het gehele station Amersfoort Centraal, dat voor de helft van het jaar een ijskoud tochtgat is, ondanks de volledige perronoverkappingen. Geen pretje om te wachten w.m.b.
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten