Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Daniel »

Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden
Ondanks sombere geluiden over de toekomst van het openbaar vervoer, is de trouwe ov-reiziger van plan binnenkort weer in een trein, tram, bus of metro te stappen.
Over een half jaar denkt bijna de helft van de Nederlanders weer gebruik te gaan maken van het ov, meldt marktonderzoeksbureau Newcom op basis van een steekproef onder ruim drieduizend Nederlanders van 16 jaar en ouder. Voor de uitbraak van het coronavirus maakte ruim de helft van de Nederlanders gebruik van het ov. Half juni, het moment van de enquête, zei nog maar een kwart dit te doen. Maar reizigers zijn optimistisch over de nabije toekomst: over drie maanden denkt 43 procent van de Nederlanders weer in de trein te stappen en over een half jaar 47 procent.
Als dit ook echt gebeurt, is de bezetting van het ov dan weer dichtbij het pre-coronatijdperk.

Nu voelt nog een kwart van de reizigers zich onveilig of zeer onveilig in het ov en als het gevoel van veiligheid niet verbetert, zal deze groep het ov blijven mijden. Als voldoende mensen enkele dagen blijven thuiswerken en de spits mijden, kunnen reizigers in het ov voldoende afstand houden, volgens de ondervraging een belangrijk element voor het gevoel van veiligheid. Ook mondkapjes kunnen dat gevoel vergroten, al geven ook veel forenzen aan dat juist ‘het gedoe’ met mondkapjes hen nu weerhoudt van instappen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4457
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door en-es »

Die mondkapjes-verplichting kan voor mij een reden zijn om het OV te vermijden. Maar binnenkort ben ik ruim een week vrij. Wie weet hoe ik er dan over denk.
PHS

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door PHS »

Het ov is nu rustig omdat veel forensen thuiswerken en het hoger onderwijs dicht is. Als werknemers weer naar kantoor moeten en de onderwijsinstellingen weer open gaan, zullen de treinen vanzelf weer voller worden, mondkapjesplicht of niet.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Jay20 »

Ik heb geen problemen om een mondkapje te dragen, zolang je wat kunt drinken of een broodje kunt eten is het prima te doen. In de supermarkt loop je meer risico en boodschappen moet je ook blijven doen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door VIRM »

Ik ben er ook wel optimistisch over, al verwacht ik dat de plicht om mondkapjes te dragen nog wel even blijft bestaan.
Waar ik mij wel over verbaas is het gebrek aan toezicht door conducteurs. In het Coronatijdperkheb ik in totaal in 13 treinen gezeten (waarvan negen deze week), en behalve een gigantisch snelwandelende HC na een vertrekproces vanaf het beginpunt zijn er nul controles of servicerondes geweest, terwijl ik als reiziger eigenlijk verwacht de conducteur vaker te treffen zodat er minimaal op de mondkapplicht wordt gehandhaafd. Misschien kunnen de HC' op dit forum wat meer vertellen over het beleid?
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door DDietzen »

Grappig, ik heb juist een compleet andere ervaring. In de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] vanaf Ah kwam de HC al (met spatscherm) vóór Ahz langs, in de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] vanaf Nm had de HC terwijl we nog in Nijmegen reden al een reiziger op z'n kop gegeven dat 'ie niet aan het raam zat. [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] vanaf Ht: HC kwam langs terwijl we nog niet eens de stad uit waren. 3x raak dus op één middag, terwijl ik pre-corona (met om de andere dag een reis) nog niet eens 3x per week haalde.

Toegegeven, ik had die drie ritjes wel wat geluk. Later reisde ik Ehv-Apd met [serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] en [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]; beide keren alleen bij het uitstappen een HC tegengekomen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Ardan »

Ik heb het idee dat de conducteurs wel wat vaker weer de cabine in gaan na het vertrekproces, maar gecontroleerd wordt er nog steeds. Vaak wordt er dan gevraagd of je je chipkaart even op een plankje wil leggen dat ze mee hebben. In Deventer zie ik de laatste tijd ineens heel vaak uitgangscontrole onderaan de perrontrappen.

In Duitsland is de trein volgens mij bijna nog net zo druk als normaal, en afstand houden kunnen ze er niet. De HC's zijn nog steeds net zo fanatiek met controleren, maar een stempeltje krijg je niet altijd meer.
Ik doe ook maar wat
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Jay20 »

In Nederland geen controle meegemaakt sinds de mondkapjes plicht. In Duitsland lijkt alles weer normaal en controlerondes zijn daar ook gewoon en de bordbistro's zijn open om af te halen. Zelfde geldt voor Tsjechie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Suus »

Er wordt bij NS nog steeds gecontroleerd, soms moet je zelf je kaart tegen de lezer houden en soms pakken ze hem ook gewoon aan. Conducteurs maken ook een servicerondje om te kijken of iedereen wel op de juiste manier zijn gezicht bedekt en spreken ze daar ook op aan. Die spatschermen blijven wel een raar gezicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Mikos »

Op iedereen is een ander scenario van toepassing, zo ook op mij en mijn collega's. Niet iedereen heeft dezelfde gezondheid, dus niet iedereen zal alles willen of kunnen doen. Een collega die zelf geen geweldige gezondheid heeft, zal hoogstwaarschijnlijk thuisblijven; we hebben landelijk nog aardig wat mensen thuis zitten. Een collega die een 'zwakke' partner of jonge kinderen heeft, zal de trein niet door gaan. De meeste collega's zijn blij eindelijk weer door de trein te kunnen, de een loopt een serviceronde, de ander controleert ook weer.

Is dus helemaal van de persoonlijke situatie afhankelijk. En die ruimte krijgen we gelukkig ook. Het voornaamste is dat de treinen kunnen blijven rijden, waarbij we ieders gezondheid in het oog houden, ook met het oog op een eventuele tweede golf en met het oog op dat we straks alle treinen weer willen laten rijden. Dan moet je geen mensen ziek thuis hebben zitten.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door VIRM »

Dank je voor de verduidelijking Mikos! :pos: Ik had zoals ik zei wel wat meer rondes door de trein verwacht, vandaar ook mijn opmerking. :)
Beul van de blindegeleidelijn
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door DingeZ »

Vreemd, ik reis al sinds 23 maart toch elke werkdag Asd - Db en ik heb nog geen enkele controle gehad sindsdien, terwijl dat toch een stuk of 70 treinreizen zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door AppleMoose »

Ik heb die hele fixatie op controle krijgen nooit zo goed begrepen eigenlijk...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Mikos »

Waarvan je driekwart al weg kunt strepen, omdat er tussen 23 maart en 14 juni überhaupt niet gecontroleerd mocht worden. Vreemd is het dat men op dit forum geneigd is cijfers op hun eigen manier uit te leggen. Ondanks dat ik hierboven al heb uitgelegd hoe je de situatie moet bekijken.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door DingeZ »

Of er gecontroleerd wordt zal me eerlijk gezegd een worst wezen, ik constateer alleen dat ik in maanden al niet gecontroleerd ben terwijl ik bijna dagelijks in de trein zit (en dus ook de afgelopen 2 weken nog niet).
Alleen in de eerste weken merkte ik een relatief hoog percentage reizigers met 'zwartreizersgedrag', maar het zou best kunnen dat de mondkapjesplicht die groep wel enigszins afgeschrikt heeft (naast dat het aandeel 'normale' reizigers in de tussentijd weer gegroeid is).
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Post »

Mikos schreef: Ondanks dat ik hierboven al heb uitgelegd hoe je de situatie moet bekijken.
Fijn dat jij als NS'er mij even uitlegt hoe ik, als domme lastige reiziger het "moet" bekijken. Dat is hoe je klanten aan je bind. *trein*
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Mikos »

En dit soort discussies is precies de reden dat ik vrijwel niet mee reageer; er wordt geklaagd, ik geef een uitleg waarom iets zo is en daarna blijven we, ondanks dat ik wat inzicht geef in de kant van de uitvoering, ongefundeerd klagen. En nu heb ik het gedaan.

Dan leg ik wel niks meer uit, want kennelijk wordt mijn uitleg niet begrepen. Deze klanten willen kennelijk niet dat er iets wordt uitgelegd. Prima. :roll:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door AppleMoose »

Post schreef:
Mikos schreef: Ondanks dat ik hierboven al heb uitgelegd hoe je de situatie moet bekijken.
Fijn dat jij als NS'er mij even uitlegt hoe ik, als domme lastige reiziger het "moet" bekijken. Dat is hoe je klanten aan je bind. *trein*
Waar spreekt Mikos over 'domme, lastige reizigers'? Hij legt gewoon de situatie uit zoals het is en wat een verklaring kan zijn waarom je de afgelopen periode geen controle hebt gehad. Dat kun je geen leuke boodschap vinden, maar het is nog altijd beter dan de klant naar de mond praten en regelrechte leugens te verkopen. Met dat laatste bind je zeker geen klanten aan je bedrijf.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Post »

Mikos schreef:En dit soort discussies is precies de reden dat ik vrijwel niet mee reageer; er wordt geklaagd, ik geef een uitleg waarom iets zo is en daarna blijven we, ondanks dat ik wat inzicht geef in de kant van de uitvoering, ongefundeerd klagen. En nu heb ik het gedaan.

Dan leg ik wel niks meer uit, want kennelijk wordt mijn uitleg niet begrepen. Deze klanten willen kennelijk niet dat er iets wordt uitgelegd. Prima. :roll:
Uitleggen is prima, maar als iemand dan zegt dat hij ervaart dat er weinig gecontroleerd wordt, kun je wat mij betreft niet gaan roepen dat je hebt uitgelegd hoe je het "moet" bekijken.

Je uitleg ging namelijk over waarom er minder gecontroleerd wordt en daar heb ik alle begrip voor. Maar dat er minder gecontroleerd wordt is volgens mij geen discussiepunt. En dat kun jij ongefundeerd klagen vinden, maar dat kun je ook zeggen van de helft van wat FNV spoor roept. Ik kan namelijk ook wel bedrijfseconomische redenen bedenken waarom een conducteur overbodig is.
Ronaldussen schreef:
Post schreef:
Mikos schreef: Ondanks dat ik hierboven al heb uitgelegd hoe je de situatie moet bekijken.
Fijn dat jij als NS'er mij even uitlegt hoe ik, als domme lastige reiziger het "moet" bekijken. Dat is hoe je klanten aan je bind. *trein*
Waar spreekt Mikos over 'domme, lastige reizigers'? Hij legt gewoon de situatie uit zoals het is en wat een verklaring kan zijn waarom je de afgelopen periode geen controle hebt gehad. Dat kun je geen leuke boodschap vinden, maar het is nog altijd beter dan de klant naar de mond praten en regelrechte leugens te verkopen. Met dat laatste bind je zeker geen klanten aan je bedrijf.
Mikos heeft nergens van domme, lastige reizigers gesproken, maar dat is wel het beeld dat hij oproept met ik leg het uit en nu "moet" je het begrijpen. Terwijl er is een verschil tussen begrijpen en het geweldig vinden. En zoals al aangegeven vind ik Mikos uitleg prima, het gaat mij meer om de reactie die hij daarna geeft op DingeZ.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Z2N »

De vraag die ik vooral heb: waarom wordt er (ook tijdens deze pandemie) zo weinig gecontroleerd? Want ondertussen wordt in Duitsland gewoon gecontroleerd, ondanks Covid-19: als je in Venlo de trein in stapt kan je vrij zeker van zijn dat je voor Mönchengladbach een kniptang over je kaartje gehad hebt. Mijn laatste kaartcontrole in Nederland was begin maart. Waarom is er zo'n significant verschil tussen NS en andere vervoerders?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Aking »

Ik ben gister tussen Viersen en Venlo nog gecontroleerd inderdaad (en tussen Berlijn en Dortmund, en tussen Dortmund en Viersen), en dat was ook de enige keer dat gevraagd werd mijn medische verklaring te tonen toen ik aangaf daarom geen mondkapje te dragen.
en-es
Berichten: 4457
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door en-es »

Mijn ervaring is juist dat ik tijdens een dagje NRW bijna nooit gecontroleerd wordt. Hooguit in de treinen naar/van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Daniel »

Ik ben zelf niet heel uitzonderlijk vaak NRW in geweest, maar eigenlijk altijd wel gecontroleerd in de grensoverschrijdende trein. Waarbij ik overigens ook wel eens een heel moeilijk kijkende conducteur heb gehad bij zo'n kaartje uit de Arnhemse Abellio-automaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Daniel »

Blijvend minder druk in trein en bus? Onwaarschijnlijk. ‘Stevig bezuinigen lijkt me dus niet verstandig’

Er is een ontslaggolf op komst in het openbaar vervoer. De NS kondigden al aan 2300 banen te schrappen en volgens branche-organisatie OV-NL staan ook elders duizenden banen op de tocht. Het kabinet steunt de ov-bedrijven weliswaar met 1,5 miljard euro om de verliezen tot het eind van dit jaar te dekken. Maar die verwachten niet dat de reizigersaantallen tegen die tijd al op het niveau van voor de coronacrisis zitten.

Als dat niveau ooit weer gehaald wordt. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (Kim) voorspelde vorige week dat tussen de 3 en 15 procent van de treinreizigers niet meer terugkomt en dat bus, tram en metro moeten rekenen op 1 tot 27 procent verlies. Geen al te precieze voorspellingen. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, waarschuwt dan ook voor al te drieste ingrepen in het openbaar vervoer.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nederlander is optimistisch over ov-gebruik over paar maanden

Bericht door Z2N »

Ik snap de redenering wel. Het OV wordt merkbaar drukker de laatste weken, zeker in het recreatieve segment. Zonet was ik op Utrecht Centraal, waar het in de spits wel rustiger was dan normaal, maar de 73 naar huis was gewoon goed vol. Er zijn lijnen die rustig zijn en voorlopig ook blijven (het studenten/scholierenvervoer, en de forenzenbussen naar kantoorwijken), maar daar valt pas eind september goed te analyseren wat de verwachte drukte op lange termijn blijft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten