Dat hele R-net is hoofdpijn.
Het moest één huisstijl worden, met één soort regio-onafhankelijke halte dat voor een bepaald niveau kwaliteit stond. Ondertussen doen GVB en RET lekker wat ze zelf willen met hun metro's en trams qua R-net-huisstijl. Van die speciaal voorgegeven haltes komt ook amper meer wat van terecht. In Den Haag houden ze zich qua trams wel netjes aan de juiste huisstijl maar betekent R-net niets meer dan nieuwe trams.
Ondertussen heb je identiek ogende voertuigen die onder dezelfde vlag rijden, waarin elk weer een ander abonnement of apart gekocht kaartje geldig is. Hoe leg op de halte uit dat je met je 1-uurs kaartje wel R-net-bus 369 in mag maar niet R-net bus 397? Beiden rijden ze van Schiphol naar Amsterdam. Bezoekers moeten serieus gaan letten op het kleine logootje ergens in een pay-off? Bij klachten kan je niet eens terecht bij een R-net.
Verder creëer je een tweedeling binnen metro-, tram- en busnetten zonder dat echt duidelijk waar het op is gebaseerd. Zie straks tram 25 (GVB R-net) en tram 26 (GVB wit/blauw) in Amsterdam. En metro E (RET RandstadRail) en metro A/B/C/D (RET R-net). En dat alles zodat de reiziger weet waar ie aan toe is... Vervoerders zitten met verschillend voorgegeven materieel in hun maag.
Alle lijnen in de Randstad R-net of gewoon afschaffen die hap. Dit is vlees nog vis. Tot dusver m'n rant.