Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Als geld minder een rol zou spelen zou ik een spoorlijn voor 160 km/u willen aanleggen tussen Weert en Echt tussen de A2 en het kanaal Wessem - Nederweert. Eindhoven - Roermond upgraden naar 160 km/u. Dan wordt de reistijd richting Maastricht en Heerlen korter. Maaslijn moet geheel tweesporig met inhaalmogelijkheden voor RE's. Een station Haelen zou er ook moeten komen.
Ik zie meer in een snelheidsverhoging op Eindhoven-Roermond en het overslaan van Weert. Het mooiste is om de kerende IC's uit Den Haag door te laten rijden naar Roermond, zo heeft Weert alsnog een snelle verbinding met Eindhoven en krijgt Roermond een directe verbinding met Den Haag. In een later senario zou je de kering zelfs kunnen verleggen naar Sittard om zo nog meer directe verbindingen te creëren.
Weert is van vergelijkbare grootte als Helmond en met een kwartierdienst op Eindhoven (SPR en/of IC) en in ieder geval de aansluiting op Maastricht hebben ze waarschijnlijk al genoeg
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Je zou natuurlijk ook de ic's om beurten weert en Roermond kunnen laten overslaan. Degene die aansluiting geeft in Roermond op de maaslijn weert laten overslaan. De andere laat je Roermond overslaan. Voor beide stations geldt dat 1 ic per halfuur genoeg is. De trein van arriva zou dan vanuit Zuid-Limburg door kunnen naar weert.
Roermond is het drukste station tussen Eindhoven en Maastricht/Heerlen. Als je de reizigersaantallen van Harderwijk en Hoogeveen bij elkaar optelt heb je nog alle reizigers van Diemen nodig om tot het aantal reizigers van station Roermond te komen. Als je persé met de IC meer stations wil overslaan tussen Eindhoven en Maastricht heeft vooral Weert de slechtste papieren. Weinig streekbussen, geen overstapfunctie tussen verschillende spoorlijnen en in tegenstelling tot Roermond geen toerisme.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik denk dat het overslaan van Roermond met zo'n nieuwe spoorlijn gewoon niet interessant genoeg is voor de torenhoge kosten die dat kost. Ik vraag me af of Zuid-Limburg wel genoeg vraag heeft voor 4 IC's per uur zonder Roermond (heeft het zonder Roermond nog zoveel meer reizigers dan bijv. Twente?) en als je maar 2 treinen per uur per richting over zo'n nieuwe lijn laat rijden, denk ik dat het gewoon niet rendabel is om die aan te leggen.
Als je wilt versnellen, denk ik dat het overslaan van Weert en het verhogen van de baanvaksnelheid de enige reële optie is.
Voor Zuid-Limburg zou daarnaast wellicht interessant kunnen zijn om de Maaslijn te upgraden en er een sneltrein over te laten rijden (wilden ze geloof ik ook al?) die dan ook doorrijdt naar Maastricht (verknoopt met de IC naar Heerlen, zodat 4 snelle verbinding Eindhoven<->Maastricht ontstaan, maar ook een snelle verbinding Heerlen<->Nijmegen/Arnhem).
Dan krijg je:
2x Intercity Alkmaar - ... - Eindhoven - Roermond - Sittard - Maastricht
- in Sittard overstap op Sprinter naar Kerkrade Centrum
2x Intercity Den Haag C - ... - Eindhoven - Roermond - Sittard - Heerlen - Landgraaf - Herzogenrath - Aachen Hbf
- in Roermond korte overstap op sprinter naar Maastricht
- in Sittard verknoopt met Sneltrein Maastricht Randwyck
2x Sneltrein Nijmegen - Heyendaal - Venray - Venlo - Roermond - Sittard - Maastricht - Maastricht Randwyck
- in Venlo korte overstap op sprinter naar Maastricht
- in Roermond of Sittard overstap op Intercity naar Aachen Hbf
(halteert lang in Sittard om ook overstap te bieden vanaf de IC naar Aachen)
2x Intercity Enkhuizen - ... - Eindhoven - Weert
2x Sprinter ... - Eindhoven - Roermond (incl. nieuwe stations bij Baexem-Heythuysen en Haelen)
2x SPR Nijmegen - Venlo
2x SPR Venlo - Maastricht
2x SPR Sittard - Kerkrade Centrum
Zou het reactiveren van de miljoenenlijn geen optie zijn? Weliswaar liggen er geen grote kernen aan de lijn, behalve Kerkrade, maar voor plaatsjes als Eys, Simpelveld en Wijlre zou het wel een fikse kwaliteitssprong zijn. Verder zou je het busnetwerk erop kunnen aanpassen en zo Vaals erin betrekken. Volgens mij kun je hier wel wat mee, zeker als je Kerkrade-Maastricht direct kan aanbieden en de frequentie op Schin op Geul-Maastricht verhoogd, waardoor de sneltrein Maastricht-Heerlen ook niet meer in Meerssen hoeft te stoppen.
Laatst gewijzigd door Staatslijn K op zo 28 jun 2020, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Suus schreef:Roermond is het drukste station tussen Eindhoven en Maastricht/Heerlen. Als je de reizigersaantallen van Harderwijk en Hoogeveen bij elkaar optelt heb je nog alle reizigers van Diemen nodig om tot het aantal reizigers van station Roermond te komen. Als je persé met de IC meer stations wil overslaan tussen Eindhoven en Maastricht heeft vooral Weert de slechtste papieren. Weinig streekbussen, geen overstapfunctie tussen verschillende spoorlijnen en in tegenstelling tot Roermond geen toerisme.
De verbindingen in Roermond zijn wellicht beter; qua inwoneraantallen ontlopen Harderwijk en Roermond elkaar dan weer niet zoveel.. (47.000 vs. 58.000).
In principe zou je wel een snelle intercity Eindhoven-Maastricht kunnen inleggen die niet stopt in Weert, Roermond en Sittard, maar dan heb je wel gewoon twee keer per uur een trein nodig die bovenstaande steden wel aandoet. Meeste reizigers zijn regionaal georiënteerd: de reizen bijvoorbeeld tussen Weert en Eindhoven of tussen Roermond en Heerlen. Die kun je niet met alleen sprinters vervoeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daar heb je waarschijnlijk vrij weinig aan, tenzij je hem ook in Sittard zou laten stoppen. Sittard is het overstappunt voor Heerlen en bijna alle stoptreinstations in Zuid-Limburg.
Als je er echt iets snels van zou kunnen maken, maar dan niet alleen Mt-Ehv maar zeg Mt-Ehv-Ut-Asd, dan zou zo'n verbinding misschien voor meer mensen interessant zijn. Maar ik denk dat je altijd ook in Sittard of in Roermond zult moeten stoppen als je zo'n trein voor heel Zuid-Limburg aantrekkelijk wilt maken. En ik denk dat je die reizigers uit heel Zuid-Limburg ook nodig hebt, zolang je er niet een aantrekkelijk snel internationaal stuk achter kunt plakken (Mt-Luik-Namen-Parijs, of Mt-Luik-Luxemburg, of Mt-Luik-Leuven, maar dat is allemaal compleet onrealistisch).
Suus schreef:Kortom, er is geen goede reden om zowel Weert als Roermond over te slaan
Helemaal mee eens. Daarbij schept het veel te veel verwarring. Mensen zijn nu eenmaal gewend, dat intercity's naar Zuid-Limburg zowel Weert
als Roermond aandoen.
Een betere optie zou zijn om de station Weert en/of Roermond op de schop te nemen en zorgen voor een betere inrichting van het station.
Zo kunnen mensen vlug van het ene naar het andere perron komen, kunnen treinen makkelijk het station in- en uitrijden, is een snelle overstap o de bus mogelijk. Als geldt toch geen probleem speelt, tenminste.
Suus schreef:Volgens mij staan de treinen in Roermond tegenwoordig gunstiger ten opzichte van de tunnel. Umbusko is daar heel boos over geweest.
En nog steeds. De treinen op spoor 2 staan "gunstiger" ten opzichte van de tunnel, en dat is bij een overstap op Arriva (3b, vroeger crossplatform) onhandig. Voor treinen op spoor 1 moet je door de tunnel en dus is de overstap 3b <-> 1 sowieso onhandig. Als we het hebben over een extra tunnel van 1 naar 3b, kan dat die overstap alleen maar ten goede komen. Bovendien ligt die nieuwe tunnel dan dichter bij het busstation en is er dus geen enkele reden meer om die treinen op spoor 2 zo onhandig te laten halteren. Ik ben voor. :D
Is een goedkopere oplossing niet gewoon het kruiswissel tussen spoor 3a/4a en 3b/4b naar het zuiden verschuiven, zodat het achter de tunnel komt te liggen? Wat is de maximale lengte van de treinen van Arriva op spoor 3a, 4 bakken? Dat moet ook bij een korter perron gemakkelijk passen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Volgens mij is het maximum 6 bakken in de spits, ik heb in ieder geval zeker treinen met 6 bakken gezien. Ik heb wel altijd al het gevoel gehad dat er nog ruimte te winnen moet zijn tussen het sein en het kruiswissel. Dat kruiswissel ligt helemaal niet zo ver van de tunnel af, maar naar de trein is het dan nog een enorm eind. Je zou zeggen dat dat beter moet kunnen.