De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Spoorslag '70
Berichten: 88
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 22:54
Locatie: Garching (b. München)

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Spoorslag '70 »

Het is al in Maart opgemerkt, dat het budget best krap was... (https://www.ovinnederland.nl/viewtopic. ... 50#p675946).

Verder was de PvE ook al een tijdje online en ik (en zeker nog wat meer volk) heb al een relatief goed doorgewerkte planing (maar met iets tijdlijke distans zie ik dan hier en daar nog potentieel voor verbetering)...
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:
DrechtBlub schreef:In dit geval heb ik door het commentaar van anderen over het materieelbudget mijn eigen berekeningen nog een keer extra nagekeken. Daar heb ik meerdere fouten in ontdekt, inclusief een fout die ook betrekking heeft tot de DRU berekening. Beide wijzigingen in het PvE zijn correcties van fouten op mijn eigen berekeningen, en niet op basis van de beperkte uitwerking van de plannen van andere vervoerders.
Ja en ik vindt het dus opvallend dat er op dit soort dingen al zo snel commentaar komt en je daar gelijk in mee gaat, terwijl wat meer tijd nemen om naar de efficiëntie van de planning door de klagende vervoerders wellicht al een oplossing had geboden.

Ik spreek nu voor mezelf, maar eerlijk gezegd kom ik standaard in eerste instantie op een netwerk wat net niet in het budget past en doorgaans weet ik dat met wat kleine aanpassingen om alles efficiënter te maken weer op te lossen.
Ik wil hier nogmaals benadrukken dat ik niet op basis van de plannen van vervoerders heb gewerkt, maar door hun klachten juist mijn eigen berekeningen ben gaan nakijken en daar fouten in heb gevonden.

Ik zal voortaan hoe dan ook wachten en feedback vragen van de vervoerders hier. - Je hebt wel gelijk dat ik hier beter over had kunnen communiceren.
Ik blub in het Drecht.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Spoorslag '70 schreef:Het is al in Maart opgemerkt, dat het budget best krap was... (https://www.ovinnederland.nl/viewtopic. ... 50#p675946).

Verder was de PvE ook al een tijdje online en ik (en zeker nog wat meer volk) heb al een relatief goed doorgewerkte planing (maar met iets tijdlijke distans zie ik dan hier en daar nog potentieel voor verbetering)...
DriveGreen was ook al behoorlijk ver gevorderd in een lijnenopzet en zowel DRU als materieelbudget waren passend daarin voor de eisen en wensen van de opdrachtgever. Het lijkt dan ook vreemd dat de DRU's omlaag gaan en het budget omhoog en daardoor de dienstregeling fors versobert moet worden terwijl het materieel luxer gaat zijn.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DPDelft schreef:
Spoorslag '70 schreef:Het is al in Maart opgemerkt, dat het budget best krap was... (https://www.ovinnederland.nl/viewtopic. ... 50#p675946).

Verder was de PvE ook al een tijdje online en ik (en zeker nog wat meer volk) heb al een relatief goed doorgewerkte planing (maar met iets tijdlijke distans zie ik dan hier en daar nog potentieel voor verbetering)...
DriveGreen was ook al behoorlijk ver gevorderd in een lijnenopzet en zowel DRU als materieelbudget waren passend daarin voor de eisen en wensen van de opdrachtgever. Het lijkt dan ook vreemd dat de DRU's omlaag gaan en het budget omhoog en daardoor de dienstregeling fors versobert moet worden terwijl het materieel luxer gaat zijn.
Het zal toch niet zijn dat mijn berekeningen het beter deden toen ze fout waren dan nu ze goed zijn? -o- :X

Ik ga het dan nu toch op basis van al het commentaar van verschillende kanten alsnog vragen aan iedereen, want ik heb 't gevoel dat er een janboel ontstaat door mijn drastische/snelle beslissing:
Wat vinden jullie: Is de aanpassing op basis van mijn eigen fouten in de berekening (2.420.000€ en 225 DRU) de betere optie of het oorspronkelijke aantal van de definitieve versie? (1.950.000€ en 240 DRU)

Ik begin te begrijpen waarom regenmaker niet zo snel dit soort aanpassingen maakt ook als er problemen zijn met de budget/DRU balans zoals in een aantal gevallen in het verleden. Het spijt me dat ik er zo'n potje van heb gemaakt nu. Ik zal wat ik hier nu van leer gebruiken om te zorgen dat EilandOV-2 en EilandOV-3 hopelijk niet een vergelijkbare chaos hebben.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ben zelf nog niet zo ver met de uitwerking, maar op basis van wat ik zie qua DRU nodig is voor de wensen heb ik liever wat meer DRU en minder materieelbudget.
Ga daarin volledig mee met DPDelft dus: de 240 DRU is passend voor wat er zoal gewenst wordt. Qua materieel zie ik voldoende kansen om te optimaliseren om minder uit te geven, dus daar is extra budget nog niet zo hard nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DriveGreen heeft nu een uurtje zitten puzzelen en kan ook met de nieuwe aantal DRU's uitkomen. Iets minder mooie oplossingen voor de reiziger, maar zeker nog acceptabel. De verruiming van het materieelbudget geeft wel meer lucht in keuze voor materieel.

Wat DriveGreen betreft zijn beiden dus acceptabel, maar zelfs de combinatie 225 DRU en 1.950.000€ zou haalbaar zijn *O* .
Maar wil de opdrachtgever wat meer keuze hebben dan is het verstandig een van beiden te verhogen.

Optie 1: 225 DRU en 1.950.000€ -> opdrachtgever kiest voor goedkoopste vervoerder
Optie 2: 240 DRU en 1.950.000€ -> opdrachtgever kiest voor meer ritten, minder comfort
Optie 3: 225 DRU en 2.420.000€ -> opdrachtgever kiest voor meer comfort, minder ritten

Of DRU's kunnen inwisselen voor extra materieelbudget (of omgekeerd natuurlijk).....

NB Ik wil heel benieuwd naar de manier waarop jij dit berekend, mag ook in PB als je het wil delen. 8-)
(Mag in algemene termen als het concurrentievoordeel oplevert.)
Laatst gewijzigd door DPDelft op ma 29 jun 2020, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

DrechtBlub schreef: Ik ga het dan nu toch op basis van al het commentaar van verschillende kanten alsnog vragen aan iedereen, want ik heb 't gevoel dat er een janboel ontstaat door mijn drastische/snelle beslissing:
Wat vinden jullie: Is de aanpassing op basis van mijn eigen fouten in de berekening (2.420.000€ en 225 DRU) de betere optie of het oorspronkelijke aantal van de definitieve versie? (1.950.000€ en 240 DRU)
Waarom doe je geen combinatie van 2.420.000€ en 240 DRU :wink: ?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

KM46 schreef:
DrechtBlub schreef: Ik ga het dan nu toch op basis van al het commentaar van verschillende kanten alsnog vragen aan iedereen, want ik heb 't gevoel dat er een janboel ontstaat door mijn drastische/snelle beslissing:
Wat vinden jullie: Is de aanpassing op basis van mijn eigen fouten in de berekening (2.420.000€ en 225 DRU) de betere optie of het oorspronkelijke aantal van de definitieve versie? (1.950.000€ en 240 DRU)
Waarom doe je geen combinatie van 2.420.000€ en 240 DRU :wink: ?
Omdat ik 'm ook niet te makkelijk wil maken :6 (A)
DPDelft schreef: Of DRU's kunnen inwisselen voor extra materieelbudget (of omgekeerd natuurlijk).....
Dit is een derde optie: Ik kan men ook zelf laten beslissen of men meer ritten of meer luxe aanbied. Dit lijkt mij eigenlijk niet eens zo'n slechte optie. Ik hoor graag terug van jullie hier.
DPDelft schreef:NB Ik wil heel benieuwd naar de manier waarop jij dit berekend, mag ook in PB als je het wil delen. 8-)
(Mag in algemene termen als het concurrentievoordeel oplevert.)
Dit deel ik dan wel publiekelijk Vanwege het risico op concurrentievoordeel en gedeeltelijke overlap met hoe ik mijn biedingen voor DAB maak op andere concessies kan ik niet het gehele proces blootleggen. Maar ik kan een grove uitleg geven, Het proces is aardig complex om uit te voeren. (Ik kijk er niet naar uit om dit voor EilandOV-3 te moeten doen :X ):

1. Ik begin met het maken van 2 tot 4 (grove) dienstregeling concepten op basis van de eisen/wensen en vervoerscijfers met verschillende strategieën op basis van alle biedingen in voorgaande concessies in hun verschillen strategie categorieën.
2. Op basis hier van pas ik een aantal correcties toe en doe ik soms een deel van de planning tot in detail in de 3 netwerk concepten om te kijken wat wél en niet kan (hiermee check ik ook direct voor conflicten tussen aansluitingstijden voor bijv. schoolbuslijnen)
3. Vervolgens vergelijk ik de grove punten die iedere strategie haalt en daarna komt er een correctie overheen waarbij ik het gemiddelde benodigde DRU en vervoerscijfers pak en vervolgens de materieelbudgetten en vervoerscijfers een stukje verschuif zodat de strategie die normaal meer punten krijgt het ietsje moeilijker krijgt zodat de moeilijkheidsgraad vrijwel identiek is over de verschillende bod-strategieën die ik heb gebruikt.
4. Vervolgens komt er nog een correctie om een voordeel te geven aan de strategie die hierin het beste matcht met de wil van de concessieverlener.

Als je ook wil weten waar de fouten zaten aan mijn kant: Ik heb per ongeluk één van de lijnen in één van de (voor deze concessie 3) grove plannen dubbel geteld waardoor het DRU budget hoger uit viel dan de bedoeling was, en in twee van de andere grove plannen per ongeluk een verouderde versie van de materieelcatalogussen gebruikt. (Welke niet publiek zijn geweest en een andere kostenbalans hebben als de huidige materieelcatalogus.)
Ik blub in het Drecht.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Interessante manier van berekenen, dat vraagt inderdaad een hoop werk.
Ik vind het inwisselen van DRU's voor extra materieelbudget wel een goede oplossing,
zo kan iedereen daar een keuze in maken die past bij zijn/haar lijnenopzet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Interessante optie inderdaad om DRU voor materieelbudget in te kunnen ruilen!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Tussen dat alles door nog een vraag voor Regenmaker:

Is het mogelijk om bij Veerkade (moet dit niet "Havenhoofd" zijn zodat dit eenduidig is tussen de concessies?) standaard een keerlus te hebben liggen? Immers is dit het punt waar in theorie reizigers naar toe reizen bij Noorderhaven op de dal-tijden en het dus weinig nut heeft om of bij iedere rit een één minuut lange matrit in te moeten voegen op en neer bij de steiger, óf een rondje te rijden van 6-8 minuten over een dan verder leeg stuk industrieterrein.

Tevens valt mij op dat er blijkbaar geen enkele reiziger ooit naar Bouwhaven hoeft. Die staat namelijk niet in de reizigersaantallen tabellen. (A)

Op basis van het commentaar van iedereen heb ik besluit genomen om de DRU/Budget terug te draaien en om een inwisseling optie toe te voegen waarbij maximaal 4 keer 5 DRU kan worden ingewisseld voor €100.000 materieelbudget. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid om zelf beter in te vullen hoe ze met materieel en DRU's omgaan. Ik zal een soortgelijk systeem ook implementeren in de toekomste EilandOV-2 en EilandOV-3 concessies.

Ik hoop dat ik dit keer wél iedereen blij kan maken.
Ik blub in het Drecht.
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Riemer17 »

Ik heb een vraag voor DrechtBlub over Eiland-OV1:
Klopt het dat alle bussen en boten behalve de Noordzeetaxi en FTM 23m Passenger Vessel rolstoeltoegankelijk zijn? In het PVE wordt hier namelijk over gesproken, maar ik kan het niet terugvinden in de buscatalogus.

En hoe zit het eigenlijk precies met afronden, dit is mijn eerste keer dat ik meedoe dus ik weet niet precies hoe jullie dat bij vorige concessies deden. Ik heb nu alles op de halve minuut gepland, maar in oudere biedingen leek het alsof er soms naar boven en soms naar beneden werd afgerond.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Riemer17 schreef:Ik heb een vraag voor DrechtBlub over Eiland-OV1:
Klopt het dat alle bussen en boten behalve de Noordzeetaxi en FTM 23m Passenger Vessel rolstoeltoegankelijk zijn? In het PVE wordt hier namelijk over gesproken, maar ik kan het niet terugvinden in de buscatalogus.
Dit klopt. In EilandOV-1 zitten alleen 2 boten die niet rolstoeltoegankelijk zijn. Alle bustypes voor deze concessie zijn dat wél.
Riemer17 schreef:En hoe zit het eigenlijk precies met afronden, dit is mijn eerste keer dat ik meedoe dus ik weet niet precies hoe jullie dat bij vorige concessies deden. Ik heb nu alles op de halve minuut gepland, maar in oudere biedingen leek het alsof er soms naar boven en soms naar beneden werd afgerond.
Je tijden voor de DRU, matrit en rijtijd berekeningen moeten op de halve minuut berekend worden: Alle tijden op de kaart en in het spel werken met halve en hele minuten.

In de dienstregelingen zelf hoef je het maar op de minuut afgerond te schrijven, al moet de DRU/matrit/rijtijd (en overstap) berekeningen/tabellen wél tot op de halve minuut kloppen.

Sommige bedrijven hebben in het verleden in de dienstregeling alles tot op de halve minuut er ook in staan: Sommigen kiezen er voor om naar beneden af te ronden voor die tijden, sommigen naar boven (als het om halve minuut gaat), of een mix van de twee (Met mijn bedrijf: DAB, rond ik naar beneden af voor alle haltes behalve de eindhalte op de route, die rond ik naar boven af: Zo heb je nooit reizigers die op tijd bij de halte zijn en de bus missing terwijl die op tijd vertrekt en geef ik belangrijke overstappen beter weer: Die wil je liever te kort als te lang inschatten als reiziger). Er is geen "goede" of "Foute" manier voor het opschrijven hier van: Zo lang het maar duidelijk is.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

PvE en kaart hebben een update gehad.
Daniel schreef:Bij de bediening van het havengebied staat "Minimaal 30 van de haltes". Gezien dat wat krom gespeld is vraag ik me af of daar nu moet staan dat er minstens 30 haltes bediend moeten worden, of dat er een procent-teken mist (dus 30% van de haltes). Minimaal 30 haltes lijkt vrij fors t.o.v. het aantal haltes.
Klopt was inderdaad een foutje, is nu 40% van de haltes.
Daniel schreef:Er bestaat een wens voor de bediening van halte Veerkade. Echter wordt niet gespecificeerd hoeveel reizigers daar heen gaan terwijl dat voor het Tremastrand wel gebeurd.
Je kan hiervoor de reizigersaantallen voor de Noorder Haven gebruiken. Halte is hernoemd in Havenhoofd.
Daniel schreef:De reizigersstromen naar het havengebied zijn opgesplitst per haven, maar het is niet zo heel duidelijk zichtbaar waar de ene haven ophoudt en de andere begint. Vooral voor de haltes aan de Havenbaan niet.
Heb de wijken waarbij de grens niet duidelijk was voorzien van een lichte markering hopelijk helpt dat.
Daniel schreef:De tip om parallelliteit met de tram te voorkomen heeft in combinatie met het bedienen van minimaal 30 haltes in het Havengebied tot gevolg dat je vrijwel alle haltes in de havens behalve die in Vishaven Oost (want daar rijdt de tram) zou moeten bedienen. Dat lijkt me niet de bedoeling?
Zie andere comment.
Daniel schreef:Kunnen bussen ook over de trambrug tussen Winkelcentrum Noord en de Snoekweg rijden?
Nee over de trambaan kunnen alleen trams rijden.
Daniel schreef:Mag er geen bus tussen de Vaartse Straat en het Wellness Centrum rijden? Hier staat immers geen rijtijd vermeld.
De rijtijden gaan per straatgedeelte, niet tussen haltes. De rijtijd die daar staat vermeld geldt dus voor het traject tussen Oostdam en het Wellnes Resort.
Daniel schreef:Mag er ook op meer dan één kernnetlijn een HOV-concept worden uitgerold? Zoja, hoe zit dat dan met de extra punten?
Zie PvE, heb dit gedeelte geüpdatet.
Daniel schreef:Heeft HOV daadwerkelijk alleen frequentie-eisen en geen materieel-eisen?
Nee, zie PvE.
Daniel schreef:Zou de loop van de tramlijn in een wat duidelijker zichtbaar kleurtje op de kaart gezet kunnen worden in plaats van zachtroze?
Gedaan.
Daniel schreef:Er wordt verwezen naar allerlei belangrijke aansluitingen, maar ik zie nergens hoeveel minuten overstaptijd er voor een aansluiting nodig is? Als ik 2 minuten voor vertrek van de trein aankom, geldt dat dan bijvoorbeeld als aansluiting?
2 minuten is geldig, zie PvE
Daniel schreef:Hebben de ritten op de tramlijn effect op de reizigersaantallen van de bus?
Nee, ik heb de tabellen expres gescheiden gehouden.
KM46 schreef:NesseGog vraagt zich af of de provincie ook een plattegrond beschikbaar heeft van de tramremise (sporenplan) en sporenplannen van de keerlussen (i.v.m. bufferende trams).
Nee, helaas niet.
DrechtBlub schreef:Ik zie in de definities voor de tijdsperiodes helemaal geen weekend-avond tijdvakken, alleen maar voor weekdagen. - Maar ik zie wél een weekendavond tijdsvak in de telcijfers.
Was een foutje, aangepast.
DrechtBlub schreef:Het aantal haltes voor de wensen voor de stadslijnen: Vat ik het goed op dat 6/10 haltes het totaal aantal haltes op de lijn is dat minimaal met de genoemde frequentie bedient moet worden om aan de wens te voldoen, of moet dat aantal haltes ook daadwerkelijk per richting geboden worden (en als dat zo zou zijn: Hoe gaan we dan om met ringlijnen?)
Ringlijnen mogen gewoon, moeten wel verschillende haltes zijn.
DrechtBlub schreef:Bij de wens voor Havengebied/Veerkade staat "óf". Betekent dit dat je geen punten (of maar voor één van de twee) krijgt als je ze allebei doet?
De punten staan niet voor niets apart vermeld, als je alleen de Veerhaven ontsluit krijg je dus de bijbehorende punten.
DrechtBlub schreef:Mogen de gewenste stadslijnen de stad ook technisch verlaten, zoals voor de bediening van Vinken óf het Wellness resort tussen Oostdam en Kanalendijk?
Wat mij betreft wel, als de eisen maar voldaan worden.
DrechtBlub schreef:Het valt DAB op dat de halte plantenhoek en Hemel & Aarde erg onhandig geplaatste zijn tov. het wegennet. Is het mogelijk om hier iets aan te doen?
Aangepast.
DrechtBlub schreef:Hoe wil de provincie dat wij ook de tramritten van SSG in de dienstregeling verwerken als we niet weten wat hun dienstregeling is? Als we dat zelf moeten invullen: Dat is volstrekt onmogelijk want we hebben geen idee waar SSG naar toe gaat op de rest van de route en hoe dat daar in de rest van de tramlijnen van St. Gallius ligt.
Je hoeft alleen maar het gedeelte binnen Tremabergen te plannen, dus je hoeft geen rekening te houden met Sint Gallius.
DrechtBlub schreef:Ik zie nergens in het PvE of belbussen wél of niet toegestaan zijn en zo ja: Welke eisen door belbussen voldaan mogen worden.
Deze zijn niet toegestaan in deze concessie.
DrechtBlub schreef:Hoe zit 't eigenlijk met de trein-aansluitingen op Semanen?
Toegevoegd.
DrechtBlub schreef:Is het mogelijk om bij Veerkade (moet dit niet "Havenhoofd" zijn zodat dit eenduidig is tussen de concessies?) standaard een keerlus te hebben liggen? Immers is dit het punt waar in theorie reizigers naar toe reizen bij Noorderhaven op de dal-tijden en het dus weinig nut heeft om of bij iedere rit een één minuut lange matrit in te moeten voegen op en neer bij de steiger, óf een rondje te rijden van 6-8 minuten over een dan verder leeg stuk industrieterrein.
Aangepast.
bys1 schreef:Is er voor de tram iets van een toelichtingsscore, of wordt de dienstregeling op een andere manier beoordeeld (vaste puntenaantallen op basis van frequenties)?
Hier moet ik nog even over nadenken, maar ga er maar vanuit dat er ook een toelichtingsscore voor de tram komt in de definitieve versie.
bys1 schreef:Worden er voor HOV-lijnen eisen gesteld aan het materieel, of moet er bijv materieel met een aparte huisstijl op rijden (dus eigen omlopen)?
Ja, toegevoegd.
bys1 schreef:Kunnen vervoerders ook kiezen voor kleiner elektrisch materieel? Daarbij denk ik vooral aan (groot) midi materieel. Hiermee is het mogelijk om beter vervoer aan te bieden.
Nee, helaas niet.
bys1 schreef:Is het toegestaan om vraagafhankelijk vervoer aan te bieden?
Nee.
bys1 schreef:Voor de duidelijkheid: Veerkade en Tremastrand mogen ook allebei bediend worden voor 18 punten? Er staat nu of/of.
Ja je kan voor een van beide gaan of voor beide (18 punten).
bys1 schreef:Moeten er per se 6 sterke punten zijn of kan ik ook 60 punten verdienen met minder punten? Bijv met gecombineerde sterke punten.
Heb het iets aangepast.
bys1 schreef:Zijn er ook aansluitingen bij Semanen Station en bij de Veerkade?
Aangepast.
bys1 schreef:Over Veerkade gesproken. In de concessie EilandOV-1 is er een voetveer tussen Haringe, Veerhaven en Tremabergen, Havenhoofd. Is die halte hier ook, of moet de Veerkade hernoemd worden?
Halte hernoemd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Je verwijst nu bij Tremabergen, Havenhoofd voor de aansluitingen naar de aanbesteding EilandOV maar dat kan helemaal niet. Die concessie wordt namelijk pas gegund na Tremabergen en de dienstregeling van het voetveer vanaf Tremabergen hangt af van de dienstregeling die de daar winnende vervoerder aanbiedt.
Oftewel, daar kan je helemaal geen aansluitingen eisen want er zijn geen tijden van de veren bekend :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Dan laten we hem er maar weer uit. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

En om nog eens een leuke verassing op jullie te dumpen.

De Voorlopige PvE EilandOV-2 en de benodigde nieuwe bijlages staan in de EilandOV concessiefolder.

De Vragenronde voor EilandOV-2: Klokkezand begint nu. De vragenronde zal duren tot Zondag 12 Juli 23:59 CEST.
Daarna is de deadline voor biedingen op EilandOV-2 Zondag 20 September 23:59 CEST: Om en nabij één maand ná EilandOV-1 afloopt.
EilandOV-2 gaat in op Maandag 14 Oktober 2020.

Hopelijk krijgt deze niet dezelfde vertragingen die EilandOV-1 had. (A)

Ga er maar niet vanuit dat EilandOV-3 ook zo snel volgt. Die is complex aan de concessieverlener kant, om het zacht uit te drukken.
regenmaker schreef:Locomotiefquote
Kun je deze datums en de datums voor EilandOV-1 in de startpost zetten alsjeblieft?


Edit: eerste spelvauwtjes ook al weer gevonden. Dit keer wél een typecorrectie programma gebruikt maar die heeft blijkbaar zijn werk niet overal even netjes gedaan. :X
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ik vindt het wel jammer dat, na een hele tijd zonder dit spel, nu alle aanbestedingen tegelijk komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Riemer17 »

Vraag over EilandOV-2:
Er staan geen aparte reizigersaantallen voor zaterdag en zondag en er zijn ook geen aparte eisen voor zaterdag of zondag. Is het toegestaan om 1 weekend dienstregeling te maken? In de aanbestedingsgids staat namelijk nog wel dat je de week, zaterdag en zondag dienstregelingen moet scheiden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Daniel schreef:Ik vindt het wel jammer dat, na een hele tijd zonder dit spel, nu alle aanbestedingen tegelijk komen.
Dat er een lange periode niks was betreur ik ook. Ik vind het juist leuk dat er meerdere nu zijn. Kun je kiezen wat je wilt. Een grote aanbesteding of juist een kleintje of alles. Voor ieder wat wils. Niet iedereen heeft veel tijd daarvoor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Dat is 'm nou juist. Deelnemen aan meerdere vindt ik zelf juist leuk, alleen de tijd ontbreekt een beetje om zoals nu drie overlappende op te kunnen pakken.
Achter elkaar aan is het echter juist wel weer goed haalbaar.

Waarbij dat overigens met de 1e Eiland-OV minder speelt omdat ik daar wel een eind mee denk te komen zolang voor Tremabergen de vragenronde nog loopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Dat is 'm nou juist. Deelnemen aan meerdere vindt ik zelf juist leuk, alleen de tijd ontbreekt een beetje om zoals nu drie overlappende op te kunnen pakken.
Achter elkaar aan is het echter juist wel weer goed haalbaar.

Waarbij dat overigens met de 1e Eiland-OV minder speelt omdat ik daar wel een eind mee denk te komen zolang voor Tremabergen de vragenronde nog loopt.
Dit was ook niet de bedoeling. Daarom heb ik de deadlines voor EilandOV1 en 2 ook op deze manier gedaan. Toen ik klaar was met EilandOV-1 aan mijn kant zag ik dat Tremabergen over 2 weken zou beginnen: Ik heb er voor gezorgd dat er circa 1 maand tijd is voor EilandOV-1 door de tijd vóór en na de start/eind van Tremabergen op te tellen, en vervolgens eindigt EilandOV-2 één maand na EilandOV-1. Dit betekend dat je feitelijk dus net zo veel tijd hebt als eerder bedoeld was voor deze twee concessies (circa 1 maand per stuk) alleen dat je de keuze hebt om ze ook eerder te doen. Ik dacht dat dit een goede tussenweg zou bieden nu ineens alles tegelijk komt.
Riemer17 schreef:Vraag over EilandOV-2:
Er staan geen aparte reizigersaantallen voor zaterdag en zondag en er zijn ook geen aparte eisen voor zaterdag of zondag. Is het toegestaan om 1 weekend dienstregeling te maken? In de aanbestedingsgids staat namelijk nog wel dat je de week, zaterdag en zondag dienstregelingen moet scheiden.
Ja, dat is toegestaan, maar houd er wel rekening mee als je dit doet dat het tijdsvak op Zaterdag een uur eerder begint dan op Zondag dus dat dit wél verschillende omlopen, ritten en matritten op kan leveren. Als je dit goed in de tabellen voor één dag kan zetten heb ik daar geen problemen mee.
bys1 schreef: - Zijn de reizigers voor de bio-uni, het zwembad en de eilandjes (schippersmuseum/vogelcentrum) per "periode" (dus per dag en per richting één keer het genoemde aantal reizigers) of per uur?
- De reizigers voor de Bio-Uni (Aparte scholierentabel) is het totaal aantal. Dat kan ook niet anders: Immers begint/eindigt de school maar op één tijd.
- De reizigers voor de kleine eilandjes zijn per uur net zoals alle andere bijzondere bestemmingen, maar de tijdsvakken zijn beperkt. Zie de voetnoot bij de cijfers daar. Ik heb er geen probleem mee als je dit combineert tot één rit per richting. Dit zelfde geld eigenlijk ook voor spetterland. In beide gevallen willen mensen er naartoe kunnen bij openingstijd en er vanaf kunnen bij sluitingstijd. Wat hier staat is grofweg het aantal per uur verdeeld over de uren die binnen de opties vallen. Je kan dit combineren tot één rit (minder plezant voor reizigers) óf met een goede frequentie doen (Hier kan je bijvoorbeeld extra punten voor vragen in de toelichtingsscore.) Ik zal kijken of ik Spetterland in een aparte tabel kan zetten voor de uiteindelijke versie. De kleine eilandjes zou duidelijk genoeg moeten zijn in de huidige tabel.
bys1 schreef:- Kun je, waar dat van toepassing is, duidelijk aangeven wat de spitsrichting is?
De sptisrichting is op twee plekken gemeld in het PvE. In het PvE staat hier al duidelijk dat het om een dekkings-eis gaat voor verbindingen van/naar Klokbekerstad. Er is in de reizigersaantallen een duidelijke spitsrichting richting Klokbekerstad. Naar klokbekerstad in de ochtendspits dus, en vanaf klokbekerstad in de middagspits. Ik zal dit duidelijker opnemen in het definitieve PvE.
bys1 schreef:Ik zou het prettig vinden als je (een deel van) de dienstregeling van de bussen naar Arken en Helegom, voor de aansluitingen die van belang zijn, kunt opnemen als bijlage.
Ik zal zorgen voor een aankomst/vertrektabel vergelijkbaar met die van Tremalines in de definitieve versie van het PvE.
bys1 schreef:- In de reizigersaantallen staat linksboven elke tabel heel vaag naar/van aangegeven. Ik ga er vanuit dat de linkerkolom "van" is en de bovenste rij "naar".
Oh boy. Ik zie dat mijn PDF printer de unicode pijltjes die ik had gebruikt niet zo leuk vind. :')
Ik zal dit oplossen in de definitieve versie van het PvE.
Ik blub in het Drecht.
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Riemer17 »

Zijn er ook afvaarten van de voetveer tussen Haringe en Heekland verplicht tussen 18:00 en 21:00? Er wordt namelijk alleen gesproken over de dalperiode en over 1 afvaart tussen 21:00 en 23:00. Het lijkt mij een beetje gek als er wel een voetveer vaart tussen 21:00 en 23:00 en niet tussen 18:00 en 21:00.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Het is in het laagseizoen niet verplicht om afvaarten te hebben tussen 18:00 en 21:00. De eis voor de late afvaart is vooral bedoeld zodat hotelgasten van de slaapkoepel op Heekland weer terug op het eilandje kunnen komen voor hun overnachting in de avond. Handig? Niet écht, maar dat is waarom dit het minimum nodige is in de ogen van de gemeente. Meer aanbieden is natuurlijk altijd welkom :wink: .
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

EilandOV-2: Klokkezand

V1.1 van het PvE is nu beschikbaar. De veranderingen zijn als volgt:
  • Meerdere Spelfouten en design foutjes opgelost. (Inclusief tekst up-to-date maken voor nieuwe bijlage.)
  • Mogelijkheid combineren dienstregelingstabellen Zaterdag en Zondag aan het PvE toegevoegd.
  • Verduidelijking Spitsrichtingen
Versie V4 van de reizigersaantallen bijlage (D2) is nu beschikbaar. De veranderingen zijn als volgt:
  • Verbeterd design. (Welke het duidelijker maakt of reizigers per uur of per dag zijn per tabel en problemen met unicode pijltjes opgelost.)
  • Reizigers voor Spetterland staan nu in een aparte tabel.
Verdere aanpassingen:
  • Bijlage 1E, een vertrekstaat (een aankomsttabel) voor DAB lijn 170/171 in Zilverduinen van/naar Arken/Helegom is nu beschikbaar zoals gevraagd.
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten