Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
29 juni 2020
Bij de NS staan de komende jaren 2300 arbeidsplaatsen op de tocht. Dat staat in toekomstplannen die vanmiddag met het personeel zijn gedeeld. Door het coronavirus en het daardoor teruggelopen aantal reizigers staat de grootste spoorvervoerder van Nederland voor een bezuiniging van 1,4 miljard euro.
Volgens de NS gaat het om arbeidsplaatsen in alle takken van het bedrijf: op het hoofdkantoor, in werkplaatsen, de stations en in de treinen. De vervoerder hoopt vooral door natuurlijk verloop in te krimpen. Zo gaan in dezelfde periode (tot 2025) ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Alle NS-medewerkers met een vast contract mogen blijven, maar sommigen worden wellicht omgeschoold. Daarnaast levert de top van het bedrijf 10 procent van het salaris in.
Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2338931-forse-be ... tocht.html
29 juni 2020
Bij de NS staan de komende jaren 2300 arbeidsplaatsen op de tocht. Dat staat in toekomstplannen die vanmiddag met het personeel zijn gedeeld. Door het coronavirus en het daardoor teruggelopen aantal reizigers staat de grootste spoorvervoerder van Nederland voor een bezuiniging van 1,4 miljard euro.
Volgens de NS gaat het om arbeidsplaatsen in alle takken van het bedrijf: op het hoofdkantoor, in werkplaatsen, de stations en in de treinen. De vervoerder hoopt vooral door natuurlijk verloop in te krimpen. Zo gaan in dezelfde periode (tot 2025) ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Alle NS-medewerkers met een vast contract mogen blijven, maar sommigen worden wellicht omgeschoold. Daarnaast levert de top van het bedrijf 10 procent van het salaris in.
Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2338931-forse-be ... tocht.html
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ook het Algemeen Dagblad heeft hier een artikel over:
https://www.ad.nl/economie/ns-schrapt-k ... ~aecc34ac/
https://www.ad.nl/economie/ns-schrapt-k ... ~aecc34ac/
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Leuk (not) om dit als eerste te lezen op een internetforum in plaats van in per mail of andere gebruikelijke interne communicatiemiddelen, bedankt
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Graag gedaan *O*
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ja en wat maakt het artikel van het AD dan beter? Of wat voegt het toe?KM46 schreef:Ook het Algemeen Dagblad heeft hier een artikel over:
https://www.ad.nl/economie/ns-schrapt-k ... ~aecc34ac/
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ik schat dan in dat er iets met jouw telefoon mis is. Ik kreeg het bericht al via een pushmessage al ver voordat het bij de NOS (en andere media) online stond. Daarnaast ook nog eens hetzelfde bericht per e-mail ontvangen. Je kan dus niet zeggen dat er niet gecommuniceerd is.Flippylosaurus schreef:Leuk (not) om dit als eerste te lezen op een internetforum in plaats van in per mail of andere gebruikelijke interne communicatiemiddelen, bedankt
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ik werk niet bij NS Operatie, wij hebben daar andere middelen voor en op die middelen is nog niks te zienJultar schreef:Ik schat dan in dat er iets met jouw telefoon mis is. Ik kreeg het bericht al via een pushmessage al ver voordat het bij de NOS (en andere media) online stond. Daarnaast ook nog eens hetzelfde bericht per e-mail ontvangen. Je kan dus niet zeggen dat er niet gecommuniceerd is.Flippylosaurus schreef:Leuk (not) om dit als eerste te lezen op een internetforum in plaats van in per mail of andere gebruikelijke interne communicatiemiddelen, bedankt
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
De nieuws-app staat voor zover ik weet gewoon in de Google en Apple stores. Even inloggen met jouw account en je krijgt al het nieuws zo binnen :)
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Er zijn ook nog mensen die dit in de verste verte niet hadden zien aankomen.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... plannen-ns
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... plannen-ns
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Dat zijn inleidende beschietingen.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Tja, als je zo graag wilt dat er (bijna) niemand meer met de trein gaat, dan is het boontje komt om zijn loontje.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Natuurlijk hadden ze dit bij de vakbonden wel aan zien komen. Maar wanneer je als vakbond zegt: "Ja we hadden al het vermoeden dat het deze kant op zou gaan, maar dit vinden we niet leuk hoor", dan zet je jezelf natuurlijk al op 1-0 achterstand voor de onderhandelingen.Dennenboom schreef:Er zijn ook nog mensen die dit in de verste verte niet hadden zien aankomen.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... plannen-ns
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ik zou zelfs durven zeggen dat de vakbonden de massaliteit van de dip in reizigersvervoer zelf mede veroorzaakt hebben door moord en brand te schreeuwen dat het nog zo druk was. Waarmee mensen die een prima reden voor een noodzakelijke reis hadden ook de trein links gaan zijn laten liggen, terwijl die niet weggejaagd hadden hoeven worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Dus omdat de regering de opdracht geeft het OV alleen open te stellen voor mensen met in eerste instantie een vitaal beroep, zodat die mensen van en naar hun werk kunnen en in tweede instantie het ov openstelt voor diegenen waarbij de reis noodzakelijk is, is het 'boontje komt om zijn loontje' dat het bedrijf moet inkrimpen? :') Volgens mij heb je dan de Corona-crisis niet helemaal goed begrepen, laat staan de maatregelen die vervolgens genomen zijn om het land toch draaiende te houden. :X Je langspeelplaat blijft vastlopen op een verkeerde conclusie. Jammer dat je dat nog steeds niet door hebt.Dennenboom schreef:Tja, als je zo graag wilt dat er (bijna) niemand meer met de trein gaat, dan is het boontje komt om zijn loontje.
En mensen die een prima reden hadden voor een noodzakelijke reis hebben zelf de beslissing genomen die niet te maken wanneer ze die reis uiteindelijk niet gemaakt hebben. Volgens mij was de berichtgeving heel duidelijk en lag de verantwoordelijkheid bij de reiziger zelf. Kennelijk was de reis dan toch niet zo noodzakelijk als de reis uiteindelijk niet werd gemaakt.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Mwoh, de reis zal aannemelijk gewoon gemaakt zijn maar met een ander vervoermiddel bijvoorbeeld. Die verschuiving zal allicht nog wat versneld zijn door vakbonden die op een zeker moment begonnen te roepen dat alleen reizigers met een vitaal beroep het OV nog zouden mogen gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
De overheid gaf bijvoorbeeld ook ruimte aan mantelzorgers, mensen die naar het ziekenhuis moesten of gescheiden ouders om hun kinderen te bezoeken. De vakbond wilde nog veel verder gaan dan de overheid: er moest volgens hen een reisverbod komen voor allen die geen vitaal beroep uitoefenden. En dat moest strak gehandhaafd worden. Dat laatste is er gelukkig nooit van gekomen. Men vond het maar niks dat de verantwoordelijkheid voor het oordeel over noodzakelijke reizen bij de reizigers zelf werd neergelegd.
Henri Janssen, FNV n.a.v. Zandvoort 31 mei schreef:Tja dat krijgen we nu OVNL voorzitter @pgpeters heeft gezegd dat iedere reiziger zelf bepaalt of reis wel of niet belangrijk is
......
Vergeet niet dat voor OV personeel iedere reiziger een potentieel besmettings risico is
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
En hoeveel mensen laten de afweging of zij een treinreis al dan niet maken afhangen van de mening van de vakbond? Mij lijkt het dat communicatie vanuit de overheid of vervoerders toch veel zwaarder weegt.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ze wouden het zelf ook niet handhaven. Regels worden trouwens nu ook niet overal goed gehandhaafd: ik heb van vrienden gehoord die in Rotterdam in de metro werden uitgelachen omdat ze mondkapjes droegen.
Eigenlijk is elk plan van de FNV terug te brengen tot: wij willen meer subsidie.
Eigenlijk is elk plan van de FNV terug te brengen tot: wij willen meer subsidie.
Ik heb geen onderschrift
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Mee eens. Gezien de toon die door FNV is aangeslagen en de berichtgeving op social media door een deel van het NS-personeel kan ik alleen maar constateren dat wie kaatst de bal terug kan verwachten.Daniel schreef:Mwoh, de reis zal aannemelijk gewoon gemaakt zijn maar met een ander vervoermiddel bijvoorbeeld. Die verschuiving zal allicht nog wat versneld zijn door vakbonden die op een zeker moment begonnen te roepen dat alleen reizigers met een vitaal beroep het OV nog zouden mogen gebruiken.
Men zou eens kunnen beginnen met het efficiënter inzetten van het personeel op de trein. Niet iedere trein heeft een hc nodig.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Heeft iemand dit vakbondsvolk al verteld dat alleen de zon voor niets opgaat?sirvinniei schreef:Ze wouden het zelf ook niet handhaven. Regels worden trouwens nu ook niet overal goed gehandhaafd: ik heb van vrienden gehoord die in Rotterdam in de metro werden uitgelachen omdat ze mondkapjes droegen.
Eigenlijk is elk plan van de FNV terug te brengen tot: wij willen meer subsidie.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Dat lachen vergaat ze snel, want na twee bezoeken aan Hoek van Holland met de metro heb ik ondertussen meer boetes voor het niet dragen van een mondkapje uitgeschreven zien worden dan ik vingers heb.sirvinniei schreef:Ze wouden het zelf ook niet handhaven. Regels worden trouwens nu ook niet overal goed gehandhaafd: ik heb van vrienden gehoord die in Rotterdam in de metro werden uitgelachen omdat ze mondkapjes droegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Dus minimaal 2,5 per rit? Dat is dan wel heel fors ja :')
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Het was ook nogal naïef te denken dat dit beleid zonder gevolgen zou blijven.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
De vakbonden zijn er natuurlijk voor de werkneemrs, en die drukken zich vaker wat scherp uit in de media. Het lijkt mij toch logisch dat vakbonden al rekening houden met een krimp in het personeelsbestand.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Pas op 6 juni heb ik gepleit voor een wat ruimhartiger beleid met betrekking tot het toelaten van reizigers. Dat was toen de musea en pretparken al weer geopend waren en bijna alle treinen weer reden. Dit is wat ik op 7 juni over het beleid van de overheid zei:Mikos schreef: Volgens mij heb je dan de Corona-crisis niet helemaal goed begrepen, laat staan de maatregelen die vervolgens genomen zijn om het land toch draaiende te houden. :X Je langspeelplaat blijft vastlopen op een verkeerde conclusie. Jammer dat je dat nog steeds niet door hebt.
Ben ook van mening dat de Nederlandse aanpak best goed is. Alleen lijkt het er op dat er na 3 maanden allerlei ongerijmdheden ontstaan, die politiek gemotiveerd lijken te zijn: sportscholen open, vliegvakanties, maar een ongewijzigd OV beleid.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten