OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daantje »

Plus dat je thuis alle tijd hebt om in alle rust uit te zoeken wat je moet hebben en wat je wilt hebben en dat uit kunt kiezen en kunt betalen. Zeker in de stad waar veel mensen veel korte ritjes maken zou ik het niet fijn vinden om dan ook nog m'n saldo te moeten opladen enzo terwijl misschien de halve bus/tram dat ook wil doen op dat moment op het traject van vijf minuten oid.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Geert schreef:Het hele concept van 'saldo opladen via internet' is een beetje mislukt als je daarna alsnog je pas bij een oplaadautomaat moet houden, volgens mij. Wat is dan de toegevoegde waarde, behalve dat je met iDeal betaalt in plaats van met je pin?
Je kan niet beroofd worden van je pinpas waarbij ze je pincode zagen onder het opladen?
Nee ik zie er geen voordelen aan. Want het is ook niet sneller of zo omdat het automaat een half uur nodig heeft om iets op te halen.

Daarom ben ik wel zo blij dat ik automatisch opladen heb.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

Daantje schreef:Plus dat je thuis alle tijd hebt om in alle rust uit te zoeken wat je moet hebben en wat je wilt hebben en dat uit kunt kiezen en kunt betalen. Zeker in de stad waar veel mensen veel korte ritjes maken zou ik het niet fijn vinden om dan ook nog m'n saldo te moeten opladen enzo terwijl misschien de halve bus/tram dat ook wil doen op dat moment op het traject van vijf minuten oid.
Maar dat is ook niet het punt. Dat je thuis dingen kunt regelen is inderdaad erg handig vanwege de genoemde redenen, maar dat je dan nog éérst langs zo'n automaat moet voordat het pas echt definitief geregeld is vind ik - understatement - niet zo handig.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daantje »

Dat ben ik met je eens :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Het is, dacht ik, in de beginfase van de OV-chip mogelijk geweest om je bestellingen-via-Internet op te halen bij het inchecken. Die mogelijkheid is later weer afgeschaft. De precieze redenen daarvoor zijn mij niet (meer) bekend, maar misschien is het interessant om daar eens verder naar te zoeken.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Chauf21 schreef:Het is, dacht ik, in de beginfase van de OV-chip mogelijk geweest om je bestellingen-via-Internet op te halen bij het inchecken. Die mogelijkheid is later weer afgeschaft. De precieze redenen daarvoor zijn mij niet (meer) bekend, maar misschien is het interessant om daar eens verder naar te zoeken.
Misschien omdat het bij vervoerder A wel mogelijk was en bij vervoerder B niet of zo en dat ze daarom hebben gekozen het niet te doen. Bijvoorbeeld omdat infoxx het niet aan zou kunnen en het systeem van de NS wel of zo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Het zal in de verwerking zitten gok ik zo: bij 'n poortje heb je nog 'n soort van continue verbinding met de computers van TLS (in- en uitchecken in de Rotterdamse metro is althans verdacht snel op je online transactieoverzicht te zien). Dat is in een bus of tram uiteraard niet het geval, daar worden pas 's avonds in de stalling de transacties uit de boordcomputer gedownload.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

Het zal wel te maken hebben met het feit dat de cico's in de bus geen permanente verbinding met de centrale servers hebben, en dus ook niet weten dat er een bestelling klaarstaat. Je zou alle bestellingen die in het systeem klaarstaan misschien dan nog wel in het geheugen van de Infoxx o.i.d. kunnen zetten, maar dat gaat geheid een keer capacitieitsproblemen opleveren (te veel klaarstaande producten, te weinig geheugen)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

Bovendien, als je in de ene bus je bestelling binnenhaalt, weet de computer in de tweede bus dat weer niet = eenvoudig frauderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Ik heb dit jaar overegens ook al me eerste illegale gratis ritje in de bus gemaakt.
In Vlissingen stapte ik de o zo mooie op aardgas reidende MAN Lion's City Connexxion bus in. Waarop ik mijn studenten OV-chipkaart liet zien en de chaffeur zei dat ik niet kon reizen op een chipkaart. Toen ik zei dat dit me studenten ov-chipkaart was en er geen papieren kaartjes voor 2010 meer waren zei die van ja loop maar door dan. En tja het was een feestdag dus ik had eigenlijk met korting moeten reizen.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 02 jan 2010, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Het zal wel te maken hebben met het feit dat de cico's in de bus geen permanente verbinding met de centrale servers hebben, en dus ook niet weten dat er een bestelling klaarstaat. Je zou alle bestellingen die in het systeem klaarstaan misschien dan nog wel in het geheugen van de Infoxx o.i.d. kunnen zetten, maar dat gaat geheid een keer capacitieitsproblemen opleveren (te veel klaarstaande producten, te weinig geheugen)
Maar hebben die ophaalautomaten in de bus dat dan wel? En zo ja, wat is dan het verschil met een CiCo (behalve dan dat zo'n ophaalautomaat vele malen duidelijker en handiger is) ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Chauf21 schreef:
Geert schreef:Het zal wel te maken hebben met het feit dat de cico's in de bus geen permanente verbinding met de centrale servers hebben, en dus ook niet weten dat er een bestelling klaarstaat. Je zou alle bestellingen die in het systeem klaarstaan misschien dan nog wel in het geheugen van de Infoxx o.i.d. kunnen zetten, maar dat gaat geheid een keer capacitieitsproblemen opleveren (te veel klaarstaande producten, te weinig geheugen)
Maar hebben die ophaalautomaten in de bus dat dan wel? En zo ja, wat is dan het verschil met een CiCo (behalve dan dat zo'n ophaalautomaat vele malen duidelijker en handiger is) ;)
Nou die ophaalautomaten in de bus zullen waarschijnlijk ook gewoon 's morgens voor de bus uit rijden worden geupdate. Dus daar zal ook wel een vertraging in zitten. Of ze moeten een WIFI verbinding hebben natuurlijk dat zodra ze op een bepaald groot station binnen rijden ze geupdate worden. Maar dat lijkt me niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

De ophaalautomaten hebben alleen stroom nodig, en staan draadloos in verbinding met de centrale bestellingencomputer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Als dat met de ophaalautomaten kan, waarom dan niet ook met de kaartlezers. Maakt je transactieoverzicht actueler en 't zou zomaar kunnen dat je dan ook van de problemen met het herkennen van abonnementen bij Arriva en Veolia af bent. Immers heb je dan geen afhankelijkheid van de versie van de boordcomputer-software meer, waarvan updates nog weleens mis gaan (Herinner me zomaar dat men in Dordt afvroeg waarom de Vetag van de Irisbusjes niet meer werkte, bleek dat ze een immense hoeveelheid updates gemist hadden doordat de vaste plek van deze busjes op 't stallingsterrein net buiten het bereik van de hotspot lag :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

Ze zullen wel een GRPS verbinding hebben, dat is niet ongebruikelijk. Mobiele pinautomaten (die door bijvoorbeeld pakjesbezorgers worden gebruikt) maken ook met GRPS verbinding met de bank.

@DDrs: Cico's rechtstreeks via GRPS met de centrale verbinden lijkt me nadelig voor de transactiesnelheid. In- en uitchecken moet gewoon zo snel mogelijk gebeuren, voor een transactie bij een oplaad/ophaalautomaat kun je wel iets meer transactietijd veroorloven.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Joshua schreef:Nou die ophaalautomaten in de bus zullen waarschijnlijk ook gewoon 's morgens voor de bus uit rijden worden geupdate. Dus daar zal ook wel een vertraging in zitten. Of ze moeten een WIFI verbinding hebben natuurlijk dat zodra ze op een bepaald groot station binnen rijden ze geupdate worden. Maar dat lijkt me niet.
Producten uit de webwinkel worden vrijwel direct klaargezet. Dat updaten van de automaten zal gaan via GPRS, denk ik. Wifi op grotere busstations is er sowieso niet.

Maar dan blijft staan dat het niet uitmaakt of bestellingen via een CiCo of een ophaalautomaat worden opgehaald. Je zal altijd een redelijk constante draadloze verbinding nodig hebben. Om Geerts opmerking te beantwoorden; het ophalen van een bestelling lijkt weliswaar omslachtig, maar kan op weinig andere mogelijkheden (gegeven de huidige decentrale manier van werking). Maar kom graag met vernieuwende ideeën ;)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Als dat met de ophaalautomaten kan, waarom dan niet ook met de kaartlezers. Maakt je transactieoverzicht actueler en 't zou zomaar kunnen dat je dan ook van de problemen met het herkennen van abonnementen bij Arriva en Veolia af bent. Immers heb je dan geen afhankelijkheid van de versie van de boordcomputer-software meer, waarvan updates nog weleens mis gaan (Herinner me zomaar dat men in Dordt afvroeg waarom de Vetag van de Irisbusjes niet meer werkte, bleek dat ze een immense hoeveelheid updates gemist hadden doordat de vaste plek van deze busjes op 't stallingsterrein net buiten het bereik van de hotspot lag :P )
Een volledig gecentraliseerde verwerking wil je niet; dan moet je te allen tijde een draadloze verbinding kunnen hebben. Naast het feit dat dat niet kan, zit je ook nog met enorme hoeveelheden transacties per seconde die verwerkt moeten worden. Ik vraag me af of de huidige infrastructuur dat aan kan ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Maar dan kunnen ze naar mijn idee ook gewoon alle CICO's een GPRS verbinding geven zodat ik op www.ov-chipkaart.nl een realtime overzicht krijg van me reis transacties.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Ardan »

Ik heb vanavond even met zo'n blauw apparaatje lopen klooien, en ja, je kunt er alleen bestellingen mee ophalen. Handig hoor, je houdt je kaartje ervoor en er verschijnt 'Geen acties mogelijk'.
Maar toch wil ik liever dat ik ook mijn kaartje kan opladen, als ik eens per ongeluk geen geld erop heb staan en ik wilo inchecken, dat ik even snel kan laden en alsnog kan inchecken. Of in ieder geval, dat ik hem alvast kan laden voor de overstaprit zodat ik niet weer een dalkaartje hoef te kopen.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door webguy »

Volgens het kaartje met verkooppunten op OV-Chipkaart.nl zijn er 3 soorten punten:
- Oplaadpunten
- Ophaalpunten
- Oplaad en ophaalpunten
Lekker ingewikkeld allemaal he :P Maar zo'n klein ding is een ophaalpunt...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door STF »

Nu nog een speciaal "wegbrengpunt" om je reisrecht te verwijderen wanneer je tussentijds stopt met je studie en dan heb je voor elke handeling een apart automaat. *bus*
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door webguy »

Nee, dat kan alleen in Rotterdam of Amsterdam bij een RET/GVB servicebalie ;)
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het viel mij vorige week op dat er Mercedes op de Arriva-lijndienst rondreed met de tekst "Fietsverhuur", ja waarom zou je ook gewoon met de eindbestemming rond gaan rijden? Omdat Arriva-bussen schraal zijn? Ja :D - hee hoezo zijn er trouwens ineens nieuwe emoticons? :6 :N :Y -O- :X (A) *bus* *O* :@ (dan moeten de andere standaard-emoticons eigenlijk ook in de stijl van díe emoticons :P)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

Discussies over emoticons graag hier.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

webguy schreef:Volgens het kaartje met verkooppunten op OV-Chipkaart.nl zijn er 3 soorten punten:
- Oplaadpunten
- Ophaalpunten
- Oplaad en ophaalpunten
Lekker ingewikkeld allemaal he :P Maar zo'n klein ding is een ophaalpunt...
Je hebt ook nog verkooppunten ;) Daar kan je een fysieke kaart (+producten) kopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten