Lijnkleuren

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Ik ben er nog ook voorstander van om alleen in de Infobox een afbeelding met de lijnkleur op te nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Etienne »

De routestrips zelf vind ik dat die ongewijzigd moeten blijven en niet te veel tirelantijnen vertonen. Met betrekking tot lijnkleuren ben ik eigenlijk alleen voorstander van een blokje in de Infobox. Mijn inziens duidelijk genoeg!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Volgens mij zijn we het er dan over eens dat variant 1 een prima oplossing is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Lijnkleuren

Bericht door huibf »

Jep.
En de routestrip zonder symbolen (zoals in utrecht) wat in een eerder voorbeeld voorbij kwam.

Hoe los je een lijn op die twee kleuren heeft? Die zag ik ook voorbijko.en :shock:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Milco »

In Utrecht hebben de lijnen meerdere kleuren en daar zullen we het dus niet toepassen denk ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Lijnkleuren

Bericht door Frank93 »

De kleuren in Utrecht vind ik ook niet echt lijnkleuren maar meer bestemmingskleuren. Misschien is daar wel iets mee te doen op de pagina's van de (bus)stations in de regio Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Daniel »

Bestemmingskleuren kan je alleen wat mee als de beide richtingen apart op zo'n pagina staan, dat vergt nogal wat aanpassingen en lijkt me niet zo de moeite waard.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Ik zie dat er bij steeds meer lijnen lijnkleuren in de Infobox verschijnen.
Is er ook een overzicht welke code bij welke kleur hoort?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Lijnkleuren

Bericht door umbusko »

Je kunt bijvoorbeeld deze site gebruiken. Plaatje uploaden en kleur aanklikken of kleurcode invoeren en zien wat erbij hoort.

De codes voor de lijnkleuren haal ik gewoon uit de data, via https://transitfeeds.com/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Bij die eerste site moet ik een afbeelding uploaden. Dan moet ik dus eerst een uitsnede van het pictogram maken, dat opslaan en dan uploaden?

Die tweede site snap ik niet. :?

Edit: volgens de eerste manier is het zo te zien gelukt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Lijnkleuren

Bericht door umbusko »

Voor De Lijn ga je bijvoorbeeld naar https://transitfeeds.com/p/vlaamse-verv ... e-lijn/530

Meest recente datum, routes.txt aanklikken en dan view file. Iedere regel in de file is een lijn, ergens achteraan in de regel staat een kleurcode en fffff of 00000, die laatste geven aan dat het respectievelijk witte en zwarte letters zijn. Lukt het nu wel? :)

Voordeel is dat je niets hoeft te uploaden, en dat je precies de juiste kleur hebt en geen lichte afwijking.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Dank je wel. :pos: Zo lukt het.
(Zonder uitleg zou ik er alleen nooit uitgekomen zijn.)

De Nederlandse vervoerders zijn alleen niet te vinden. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Lijnkleuren

Bericht door umbusko »

Jawel, die staan allemaal hier, samen in één stream. https://transitfeeds.com/p/ov/814

Je kunt op land navigeren, dat maakt het makkelijker. :wink:
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door TLP »

umbusko schreef:Voordeel is dat je niets hoeft te uploaden, en dat je precies de juiste kleur hebt en geen lichte afwijking.
Even voor de duidelijkheid: hoe weet Transitfeeds dan met zekerheid dat hun data klopt en de kleuren op de lijnennetkaarten en in de lijnfolders niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Suus »

Vervoerders kunnen hun lijnkleuren opgeven in het databestand. Daardoor zie je sommige lijnkleuren ook bij Google.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Lijnkleuren

Bericht door Chrysa »

Nu nog een keer bestemmingen opgeven, en dan wordt Google Maps voor OV-reizen misschien zelfs wel bruikbaar in Vlaanderen. :o
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door TLP »

Suus schreef:Vervoerders kunnen hun lijnkleuren opgeven in het databestand. Daardoor zie je sommige lijnkleuren ook bij Google.
Duidelijk. Wordt wel een hoop werk met aanpassen. In Amstelland-Meerlanden blijken in ieder geval alle lijnkleuren al anders. Dat betekent dat Almere, Utrecht, Groningen etc. ook nagelopen kunnen worden.
Daniel schreef:Lokquote
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Daniel »

De lijnkleuren in Utrecht komen direct uit de lijnfolders, da's een redelijk groot oppervlak in dezelfde kleur dus die zijn goed vast te stellen geweest met de pipet-functie in Photoshop (zo heb ik ze ook vastgesteld)
In AML is een dergelijke bron bijvoorbeeld al nooit beschikbaar geweest (en van een lijnennetkaart is het lastiger de juiste kleur te halen omdat het dunnere lijntjes zijn), dus daar zou ik meer afwijkingen verwachten.
Idem in Almere en Groningen, dus je lokt de verkeerde gebruiker nu :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Lijnkleuren

Bericht door Ardan »

Voor mijn eigen kaarten pluk ik meestal de kleur vanaf een printscreen van de lijnennetkaart, als een RGB-code. Daar komen ook de lijnnummers die ik op de wiki heb gezet vandaan (voor bijvoorbeeld de metro in Amsterdam en de tram in Antwerpen en wat Duitse plaatsen )
Ik doe ook maar wat
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door TLP »

Wat betreft de lijnkleuren van GVB neem ik nog even contact op om wat te sparren.
Daniel schreef:De lijnkleuren in Utrecht komen direct uit de lijnfolders, da's een redelijk groot oppervlak in dezelfde kleur dus die zijn goed vast te stellen geweest met de pipet-functie in Photoshop (zo heb ik ze ook vastgesteld)
In AML is een dergelijke bron bijvoorbeeld al nooit beschikbaar geweest (en van een lijnennetkaart is het lastiger de juiste kleur te halen omdat het dunnere lijntjes zijn), dus daar zou ik meer afwijkingen verwachten.
Idem in Almere en Groningen, dus je lokt de verkeerde gebruiker nu :wink:
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. :wink: Als voorbeeld heb ik alle lijnkleuren van U-link bijgewerkt. Voor de bron klik hier, de daadwerkelijke data laten exact dezelfde waarden zien (gebruik voor snel zoeken Ctrl+F en typ UOV,<lijnnummer> in).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Daniel »

Leuk en aardig dat er kennelijk een enkel lettertje in de kleurcode niet klopte, maar met het blote oog kan ik het verschil tussen voor en na jouw aanpassingen niet waarnemen :wink: En een wit lijnnummer op roze achtergrond is niet zo handig trouwens, die stond bewust op zwarte cijfers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door TLP »

Daniel schreef:En een wit lijnnummer op roze achtergrond is niet zo handig trouwens, die stond bewust op zwarte cijfers.
Oh? De kleur is nota bene wat donker getint, dan lijkt het witte lijnnummer uit de data me juist logisch?
En wat zal ik over de lijnkleuren zelf zeggen... ik vrees al met al dat het verschil inderdaad met het blote oog niet te zien is. Maar de codes zijn dan weer wel duidelijk verschillend, bij lijn 28 gaat het toch om vijf verschillende tekens. :wink:
Overigens betwijfel ik of het grotere verschil bij de andere concessies echt te maken heeft met de betrouwbaarheid van de pipet bij kaarten, want als ik een gelijk uitziende kleur op verschillende punten destilleerde (bijvoorbeeld uit de routelijn en het lijnnummer) dan kreeg ik uiteindelijk wel dezelfde waarde eruit als ik mijn muis naar de juiste plek bewoog.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Ik vind bij lijn 73 de witte cijfers ook veel duidelijker dan de zwarte cijfers.

Ter vergelijking:
Zwart en wit
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Daniel »

Ik niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door TLP »

Vooruit, het lijnnummer op de bus is zwart, dus ik vind het oké om hem zo te laten staan.
Bartjk schreef:Lokquote
nvdw schreef:Lokquote
Is het lijnnummer op de bus eigenlijk gepland zwart of is er een softwarefout (als het gepland is, waarom is de datakleur dan wit)? In Amstelland-Meerlanden hebben de lijnen van/naar Amsterdam Elandsgracht ook een tijd lang met witte lijnnummers op oranjegele achtergrond gereden, maar dat was niet de bedoeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten