Reizen naar Aken

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Reizen naar Aken

Bericht door rooddolfijn »

Kun je met een NS Dagkaart naar Aken reizen? Eentje zoals deze https://www.actievandedag.nl/actie-aanb ... art-2eklas
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Milco »

Je kan in Aachen in- en uitchecken, dus ja. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Tochjo »

Let op: bij e-tickets waarbij een vertrek- en aankomststation moeten worden ingevuld, kan niet gekozen worden voor station Aachen. Met veel actietickets kan dus niet naar Aachen gereisd worden. Maar het lijkt erop dat dat bij de gelinkte aanbieding niet nodig is, dus dan is het mogelijk. Zie verder ook https://www.arriva.nl/a/re18.htm.
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Floris »

Tochjo schreef:Zie verder ook https://www.arriva.nl/a/re18.htm.
Arriva geeft aan dat het mogelijk is om met een ov-chipkaart naar Aken (en Weener/Leer) te reizen. Nergens heb ik nog kunnen vinden dat dit ook geldt voor papieren/eticket dagkaarten.

Heeft iemand het al eens geprobeerd met een papieren/eticket dagkaart?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reizen naar Aken

Bericht door cassie127 »

Met papieren dagkaarten kan dit gewoon. Zolang je maar geen bestemming hoeft in te vullen het verzilveren. Indien dat het gevoel is kun Je Aken of Leer niet aandoen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Staatslijn K »

Hallo allemaal,
Aankomende maandag wil ik naar Aken. De reisplanner geeft een alternatieve route via Mönchengladbach. Ik heb een altijd vrij abonnement en kan zo gratis naar Aken reizen. De routeplanner van ns zegt dat ik in aken kan inchecken, naar Nijmegen reizen via Mönchengladbach en Venlo en daarna bij NS verder naar huis. Mag ik met mijn ov-chip de reis Aken-Mönchengladbach-Venlo maken?

Alvast bedankt
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reizen naar Aken

Bericht door umbusko »

Dat lijkt me niet. De OV-chipkaart is alleen geldig bij Arriva en vanuit Duitsland alleen voor grensoverschrijdende reizen. Niet bij DB Regio, Eurobahn of Arriva binnen Duitsland (Aachen-Herzogenrath bijvoorbeeld).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Aking »

Koop een enkeltje naar Herzogenrath met 100%NL (1,25-2,00), print het reisadvies uit, en laat hem bij voorkeur stempelen bij een loket. Dan zou dat moeten lukken :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reizen naar Aken

Bericht door umbusko »

Naar Aachen dan toch? Of hoe stel je je het vervoerbewijs voor Herzogenrath-Aachen voor?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Chrysa »

Het is nu wel heel verleidelijk om gratis wat Duitse lijnen af te strepen. :')
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Reizen naar Aken

Bericht door JordiBrabant »

Heb je toevallig een 'via' station ingevuld? Tussen Aachen Hbf en Ut krijg ik zonder alleen reizen via Heerlen en Den Bosch en een paar keer met een ICE via Keulen. Als je via Kaldenkirchen invult krijgt je inderdaad te zien dat U voor deze reis de OV-chipkaart kunt gebruiken, maar dat lijkt me een bug. Het beste kun je inderdaad het aan een loket ofzo navragen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Z2N »

Staatslijn K schreef:Hallo allemaal,
Aankomende maandag wil ik naar Aken. De reisplanner geeft een alternatieve route via Mönchengladbach. Ik heb een altijd vrij abonnement en kan zo gratis naar Aken reizen. De routeplanner van ns zegt dat ik in aken kan inchecken, naar Nijmegen reizen via Mönchengladbach en Venlo en daarna bij NS verder naar huis. Mag ik met mijn ov-chip de reis Aken-Mönchengladbach-Venlo maken?

Alvast bedankt
Welke reisplanner gebruik je überhaupt? Want voor internationale treinreizen mag je alleen de internationale treinplanner van NS International gebruiken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Staatslijn K »

JordiBrabant schreef:Heb je toevallig een 'via' station ingevuld? Tussen Aachen Hbf en Ut krijg ik zonder alleen reizen via Heerlen en Den Bosch en een paar keer met een ICE via Keulen. Als je via Kaldenkirchen invult krijgt je inderdaad te zien dat U voor deze reis de OV-chipkaart kunt gebruiken, maar dat lijkt me een bug. Het beste kun je inderdaad het aan een loket ofzo navragen.
Ja. Nijmegen, omdat de bus waardeloos is
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Staatslijn K »

Z2N schreef:
Staatslijn K schreef:Hallo allemaal,
Aankomende maandag wil ik naar Aken. De reisplanner geeft een alternatieve route via Mönchengladbach. Ik heb een altijd vrij abonnement en kan zo gratis naar Aken reizen. De routeplanner van ns zegt dat ik in aken kan inchecken, naar Nijmegen reizen via Mönchengladbach en Venlo en daarna bij NS verder naar huis. Mag ik met mijn ov-chip de reis Aken-Mönchengladbach-Venlo maken?

Alvast bedankt
Welke reisplanner gebruik je überhaupt? Want voor internationale treinreizen mag je alleen de internationale treinplanner van NS International gebruiken.

Ns reisplanner app
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Z2N »

Dat mag dus niet. Bovendien: als je met de OV-chipkaart reist naar Aken koop je twee reizen tegen een nultarief: (beginstation)-Heerlen en Heerlen-Aken, die laatste bij Arriva. Zou je een internationaal treinticket kopen tegen CIV-tarief (met 100% korting in Nederland) ben je gebonden aan de route, en moet je dus ook via Herzogenrath(Gr) reizen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Aking »

umbusko schreef:Naar Aachen dan toch? Of hoe stel je je het vervoerbewijs voor Herzogenrath-Aachen voor?
Nou ja, theoretisch gezien heb je natuurlijk een ticket voor Herzogenrath - Aachen, en is Arriva natuurlijk gewoon DB dus in praktijk verwacht ik weinig problemen, wat de theoretische regelgeving op dit punt voorschrijft heb ik niet concreet voor ogen...
Chrysa schreef:Het is nu wel heel verleidelijk om gratis wat Duitse lijnen af te strepen. :')
Utrecht - Keulen - Aachen - Herzogenrath 1e klas is die 2 euro anders ook best waard hoor :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reizen naar Aken

Bericht door umbusko »

Oh, je bedoelt: e-ticket Herzogenrath + inchecken bij Arriva in Nijmegen bijvoorbeeld. Maar die OV-chipkaart is alleen geldig bij Arriva (niet bij DB Regio) en alleen grensoverschrijdend. Dus met DB Hz-Aachen mag niet, en in Hz overstappen op Arriva ook niet. Dus dat gaat niet, denk ik.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Reizen naar Aken

Bericht door gpvos »

Wat voor tarief wordt er eigenlijk berekend als je met je OV-chipkaart binnen Duitsland reist (bijv. Aken-'s-Hertogenrade of Leer-Weener)? Technisch kan het immers, dus er moet *iets* gebeuren.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reizen naar Aken

Bericht door cassie127 »

Volgens mij mocht je niet binnen Duitsland met de OV-Chipkaart reizen, maar hoe dat te controleren valt.... Dus zeg maar alleen grensoverschrijdend.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reizen naar Aken

Bericht door dennistd »

Als je ingecheckt bent in Herzogenrath en richting Aken reist heb je dus gewoon geen geldig vervoerbewijs. Vrij makkelijk te controleren lijkt me.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reizen naar Aken

Bericht door cassie127 »

Ja maar als je uit lijn 27 komt van Arriva mag je dus wel weer overstappen op de RE 18 met je OV-Chip omdat je dan ook grensoverschrijdend reist. En vanuit Herzogenrath naar Aachen valt het nog te controleren maar andersom niet of nauwelijks. Volgens mij staat er ook geen borg of boete op als je binnen Duitsland in of Uitcheckt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reizen naar Aken

Bericht door en-es »

Kan je dan in en uitchecken op een Duits station? Dus wat gebeurt er als je incheckt in Aken en uitcheckt in Herzogenrath?
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Reizen naar Aken

Bericht door gpvos »

Het zou natuurlijk kunnen dat je uitcheck geweigerd wordt met de bekende hoog-laag-hoogpiep... Maar dat was dus inderdaad ook mijn vraag.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Reizen naar Aken

Bericht door Aking »

Volgens mij betaal je "gewoon" als je in Duitsland in- en uitcheckt.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Reizen naar Aken

Bericht door bartjemestrom »

Als je op een Duits station incheckt en op een Duits station uitcheckt betaal je het AVV-tarief.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten