Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
SuperGhost schreef:Waarom zou je de huidige intercity Zwolle - Roosendaal inkorten tot Breda om vervolgens een sprintertje Vlissingen - Breda ervoor terug te geven? Welk voordeel zit daaraan?
Omdat de vervoersvraag in Zeeland veel lager ligt dan in de Brabantse stedenrij. Het is niet efficiënt om de hele dag door halfleeg IC-materieel van/naar Vlissingen te slepen. En een sprintertje kan sneller optrekken e.d. bij de Zeeuwse stations.
Wellicht laten ze de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gewoon ongewijzigd (of evt. doortrekken tot Bergen op Zoom), en trekken ze de huidige sprinter Dordrecht - Roosendaal door naar Zeeland.
De IC Zwolle-Roosendaal rijdt met enkeldeks materieel (ICM). Als je dan gewoon in Breda of Roosendaal afkoppelt en met 1 treinstel verder rijdt Zeeland in, dan heb je volgens mij niet zo veel meer capaciteit als een sprinter?
Daarnaast zullen uit de Zeeuwse steden ook gewoon reizigers met zo'n sprinter gaan reizen, omdat dat immers de verbinding naar Brabant is en die is ook druk gebruikt. Ik vraag me af of dat met name op het laatste stuk van de Zeeuwse lijn een korte sprinter dan wel genoeg is. Volgens mij is de IC momenteel wel goed gebruikt tussen Roosendaal en Breda, waarvan een groot deel ook uit Zeeland komt.
Maar ik geloof dat NS dat laatste wilde doen toen ze nog het idee hadden de IC non-stop tussen BoZ en Goes te laten rijden. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat de reistijd van de sprinterstations naar zowel Rotterdam/Amsterdam als Breda/Tilburg behoorlijk toeneemt.
Als ik naar de vertrektijden van Etten-Teleurgesteld kijk zie ik meer DDZ dan ICM. De plannen van NS hadden het over het doortrekken van de sprinter Dordrecht - Roosendaal naar Goes. Dat lijkt mij op basis van het materieelinzet en het zoveel mogelijk behouden van bestaande verbindingen (naar Dordrecht) ook best een logische uitwerking.
Kortom, dat past ook, ik denk zelfs dat de sprinter het sneller kan dan de huidige intercity omdat VIRM niet zo goed optrekt als FLIRT. Je hebt alleen een derde perron nodig in Goes om de sprinter te kunnen keren, maar het lijkt erop dat spoor 4 weggesaneerd is zodat er nu plek voor is. Mijn voorkeur zou een zakspoor zijn, zodat je in beide richtingen een cross-platform kan creëeren, bijvoorbeeld door van spoor 2 een kopspoor te maken (wellicht het bestaande eilandperron iets smaller maken) en dan spoor 3 ook aansluiten op het eilandperron.
De stop in Arnemuiden kan je eventueel schrappen. Het schrappen heeft een kleine positieve invloed op de reistijd, maar niet op de hoeveelheid materieel die je nodig hebt voor de intercity. Ander grappig bij-effect van deze dienstregeling is dat je een mooie kwartierdienst creëert tussen Roosendaal en Bergen op Zoom en dat in Goes bijna alle treinen op hetzelfde moment aanwezig zijn, zodat de halfuursdiensten van de bus op alle treinen aansluiting geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het is inderdaad waar raar te zien dat zijn intercity met 0 tussenstops langzamer is op BoZ-Goes dan de sprinter met 4 tussenstops...
Overigens mag ik hopen dat die 6 minuten op Roosendaal toch niet echt gaat worden? Dan ben je een (groot) deel van de winst alweer kwijt lijkt aan een extra lange stop in Roosendaal. Als je de verbinding met Zeeland sneller wilt hebben moet je ook in Roosendaal een snellere doorkomst regelen.
Maar je ziet met deze tijden wel meteen wat voor negatieve gevolgen dit heeft voor de sprinterreizigers uit Zeeland dan. De reistijd naar Rotterdam zal met deze tijden (bijna) een half uur langer worden als ik het zo zie. Want volgens mij heb je in Dordrecht zo een achterlichtaansluiting met de IC en de eerstvolgende IC is die uit Zeeland dan.
Die stop van 6 minuten bestaat nu ook al in Roosendaal, dat is een gevolg van het feit dat de intercity uit Amsterdam eerder in Roosendaal aankomt dan de intercity uit Zwolle en een overstap uit die laatste trein richting Zeeland wenselijk wordt geacht. Er is niet echt een manier om dat te verbeteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De aansluiting van de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is er nu echter alleen op de stoppende trein naar Vlissingen, de snelle spitsintercity wacht nu ook niet op de trein uit Breda.
Maar als je de normale [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] versnelt kan je niet meer besluiten die aansluiting niet over te nemen, omdat je dan reizigers tussen bijvoorbeeld Middelburg en Breda alsnog met een flinke extra reistijd opzadelt en dat was nu net niet de bedoeling...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tenzij je de sprinter op de tijden van de huidige [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] laat rijden. Dus in feite de situatie zoals nu in de spits, maar dan zonder dat de sprintercity splitst/combineert met de echte intercity.
De versnelling van de Zeeuwse IC gaat pas over een paar jaar geloof ik. Gezien de instroom van het nieuwe IC-materiaal (en gaat dat ETMET op Arnhem-Schiphol(-Den Haag) ook al niet in?) kan er mogelijk dan weer naar de gehele dienstregeling gekeken worden en kan er weer kritisch gekeken worden naar de twee treinen die in Roosendaal verknoopt moeten liggen.
En als dat niet kan, dan is het denk ik beter (aangezien het rijk 1 snelle IC per uur wilt/belooft) om dan de IC uit Rotterdam 1x direct door te sturen naar Vlissingen (als snelle IC) zonder te wachten op de IC uit Zwolle en die laatste dan als stopper door te sturen naar Vlissingen. Op het andere halfuur wacht de IC uit Rotterdam dan wel op die uit Zwolle en rijdt de IC uit Rotterdam dan als stopper door naar Vlissingen en eindigt die uit Zwolle gewoon in Roosendaal. Wellicht dat je in de (top)spits het dan alsnog 2x p/u kan doen als het succesvol blijkt te zijn.
Je kan de twee IC's Rotterdam-Vlissingen vv toch naast elkaar zetten op 00 en dan 5 minuten voor de knoop de trein uit Tilburg binnen laten komen. Kering van 10 minuten is voldoende en je kunt vrij snel doorrijden
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gezien ik nog altijd pleit voor het doortrekken van de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Antwerpen ipv Roosendaal zou je er ook voor kunnen kiezen om een sprinter Vlissingen - Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo te introduceren. In Roosendaal wachtend op de IC uit Vlissingen, in Breda achter de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] aan, in Tilburg ingehaald door een IC naar Eindhoven en in Eindhoven ingehaald door de IC naar Venlo. Op die manier kun je met overstap toch overal snel zijn, maar voor liever niet overstapt is er ook een langzamere doorgaande verbinding met deze sprinter.
Staatslijn K schreef:Je kan de twee IC's Rotterdam-Vlissingen vv toch naast elkaar zetten op 00 en dan 5 minuten voor de knoop de trein uit Tilburg binnen laten komen. Kering van 10 minuten is voldoende en je kunt vrij snel doorrijden
Daarvoor zul je die IC uit Zwolle 8 minuten moeten versnellen op Oss - Roosendaal (op Zwolle - Oss is dat onmogelijk vanwege alle beperkingen). Op zich zijn die minuten er wel te vinden (5 minuten stilstand te 's-Hertogenbosch en 5 te Breda). Probleem is echter alleen dat die tijd bij 's-Hertogenbosch en niet uit te krijgen is i.v.m. de gelijkvloerse kruising met het treinverkeer 's-Hertogenbosch->Eindhoven en het tussenvoegen op Eindhoven->'s-Hertogenbosch. Hij kruist nu vlak voor de IC naar Eindhoven langs. Bij latere binnenkomst op 's-Hertogenbosch komen ze in conflict te liggen. Hier is het dus hopen dat die ongelijkvloerse kruising bij Vught er snel komt. Hoe het bij Tilburg Aansluiting zit weet ik zo even niet overigens.
Bij Tilburg aansluiting ligt ie nu krap op de 1100(3600>Ht en 1100>Bd),richting Ht levert dan geen probleem met reizigerstreinen.Vanuit Ht zou de 3600 dan op de staart van de 6600 zitten,en die komt ook al uit Arnhem.
Als we de huidige tijden in Roosendaal erbij pakken, hoeft de IC Roosendaal-Zwolle eigenlijk niet te worden versneld. De ICD naar Breda kan nu een cross platform overstap bieden naar Vlissingen in Rotterdam. Het omklappen van ICD Amsterdam-Rotterdam en Amsterdam-Breda lijkt dan al voldoende. Dan ontstaat ook een kwartierdienst tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal via de HSL. In Zeeland worden de kleine stations overgeslagen door de IC en misschien kan de SPR Vlissingen-Breda Etten-Leur bedienen waardoor de IC Zwolle-Roosendaal kan doorrijden naar Bergen op Zoom. Zélfs kan nog worden gekozen voor het aan/afkoppelen van een treinstel en de IC laten doorrijden naar Vlissingen. De IC is dan de SPR en de ICD de IC.
Conclusie: met de huidige dienstregeling en de infra in Zeeland kun je eigenlijk al alles doen, een directe trein tussen Roosendaal en Rotterdam is helaas nooit rendabel
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Ik volg even niet wat het aanbieden van de aansluiting in Roosendaal tussen de 3600 en treinen richting Vlissingen te maken heeft met een niet eerder genoemd idee om niet meer te stoppen te Rotterdam Blaak en Dordrecht?
En de Sprinter naar Vlissingen zou helaas sowieso al naar Dordrecht gaan, waardoor Etten-Leur bediend moet blijven door de 3600.
Ik zie zelf meer in het omklappen van de 6600 naar Roosendaal en Vlissingen en dan de 3600 doorkoppelen aan de huidige 2400 (past precies als je ergens een paar minuten kan pakken). Brabant - Zeeland overstapvrij, Dordrecht dat weer een echte IC naar Brabant krijgt, en ook nog eens een fatsoenlijke omreisroute voor als er weer problemen of werkzaamheden op de HSL zijn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
JothamvW schreef:Ik zie zelf meer in het omklappen van de 6600 naar Roosendaal en Vlissingen en dan de 3600 doorkoppelen aan de huidige 2400 (past precies als je ergens een paar minuten kan pakken). Brabant - Zeeland overstapvrij, Dordrecht dat weer een echte IC naar Brabant krijgt, en ook nog eens een fatsoenlijke omreisroute voor als er weer problemen of werkzaamheden op de HSL zijn.
Hoe ga je Breda-Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid dan bedienen?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dus waar nu meer dan 2 treinen Dordrecht-Breda niet rendabel is, ga je dan én 4 treinen per uur laten rijden én langere sprinters laten rijden (die knip in Dordrecht was er immers niet voor niets gekomen)?
En waarvoor? Zeeland wordt daar ook niet echt beter van lijkt me...
Heb ik het nog niet eens over dat de 2400 meer capaciteit nodig heeft dan de 3600 en je dus daar ook al overcapaciteit gaat krijgen lijkt me. Bovendien: waar moet het ICM uit de 3600 heen, aangezien dat capaciteitstechnisch niet in de 2400 past lijkt me.
SuperGhost schreef:Dus waar nu meer dan 2 treinen Dordrecht-Breda niet rendabel is, ga je dan én 4 treinen per uur laten rijden én langere sprinters laten rijden (die knip in Dordrecht was er immers niet voor niets gekomen)?
Die knip in Dordrecht is er gekomen omdat dat NS goed uit kwam, maar negeert de niet echt kleine reizigersstromen vanaf Prinsenbeek en Dordrecht Zuid naar Rotterdam die er wel degelijk zijn.
En een markt voor snellere treinen Dordrecht-Breda is er wel, maar is alleen niet rendabel doordat er verplicht twee sprinters moeten rijden die weer niet rendabel zijn omdat ze te traag zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
SuperGhost schreef:Dus waar nu meer dan 2 treinen Dordrecht-Breda niet rendabel is, ga je dan én 4 treinen per uur laten rijden én langere sprinters laten rijden (die knip in Dordrecht was er immers niet voor niets gekomen)?
Die knip in Dordrecht is er gekomen omdat dat NS goed uit kwam, maar negeert de niet echt kleine reizigersstromen vanaf Prinsenbeek en Dordrecht Zuid naar Rotterdam die er wel degelijk zijn.
En een markt voor snellere treinen Dordrecht-Breda is er wel, maar is alleen niet rendabel doordat er verplicht twee sprinters moeten rijden die weer niet rendabel zijn omdat ze te traag zijn.
Mwoh, traag zou ik de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] niet willen noemen. Hij lijkt traag, doordat hij relatief ruim in zijn jasje zit (ook al rijdt de trein soms al ver voor het station erg langzaam door de seininrichting). Het grootste probleem is de parallel lopende A16. Ondanks de stevige congestie trekt dat geen reizigers naar de trein tussen Breda en Dordrecht, want de trein is hooguit van station naar station sneller.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022