Bustechniek: Voith of ZF, hoe denken we er nu over?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Bustechniek: Voith of ZF, hoe denken we er nu over?

Bericht door CB-e-bike-ov »

We leven in 2019 en zitten qua bussen in een transitie periode naar 100% zero emisie wat zeggen wil dat er allerlei elektrische en anders aangedreven Nintendo's op de weg verschijnen. Voor de retro bussenliefhebber een klap in het gezicht, want bij stevig plankgas wordt je wel in je stoel gedrukt, maar je hoort de motor en het schakelmechaniek niet mee :( Jammer, maar einde van een florissant tijdperk en het begin van een nieuw stil tijdperk.

Gelukkig rijden er momenteel nog genoeg diesels op de weg en deze hebben nog een conventionele schakelbak erin van Voith of van ZF.

Ik zie op dit forum een hoop bekende oudgedienden en ik weet dat ZF vroeger de grootste favoriet was. Dit was voor mij niet anders, hoewel eigenlijk de Mercedes-Benz schakelbak in die O405'jes van destijds ZWN en WN op de eerste plek stond. Maar Mercedes-Benz stapte over op eerst ZF en bij modernere wagens zoals de Citaro mk2 is Voith de standaard en is ZF optioneel.

Toch is mijn mening in de loop der tijd veranderd.
Zo vind ik ZF storingsgevoelig en voor in de stad voith best fijn rijden, mits de motor maar zwaar genoeg is(want dan trekt de bus vlot genoeg weg van zijn plek en schakelt de bak vlot en soepel). Op streeklijnen op de landelijk afgelegen gebieden, stukken snelweg enzo zou ik zeggen ZF, dit omreden dat de 5e of steeds vaker voorkomend, de 6e trap een overdrivestand is. Net ff wat zuiniger, maar vette overkill voor in de drukke stad. Voith heeft nog steeds maar 4 trappen en maakt op hoge snelheid veel toeren(is hoop herrie) waardoor minder voor de streek geschikt, in de stad kom je vaak nieteens aan de 50km/uur, daar is voith nou juist uitstekend geschikt voor.

mijn vraag aan de retro busliefhebber, hoe denken we anno 2019 hierover. Zijn jullie inmiddels ook wat van mening veranderd of denken jullie nog hetzelfde over schakelbakken van bussen dan vroeger?
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: Bustechniek: Voith of ZF, hoe denken we er nu over?

Bericht door FRAM-9390 »

Als het om retro gaat ken ik 4 schakelbakken:
- de Wilson halfautomaat met het pneumatische pookje, toegepast in streekmaterieel t/m ongeveer het jaar 1983: mijn grote voorkeur.
- de ZF4HP500 volautomaat: heerlijk schakelend bij een laag toerental.
- de ALLISON volautomaat (typerend door de schakelhendel): schakelde hoger in toerental dan de ZF en sommige bussen schakelden bruusk.
- de VOITH volautomaat: de enige die ik ken van de jaren '80 schakelden erg hoog in toeren en daardor bij mij minder geliefd.

Overigens had VOITH in 1983 ook een andere toepassing in het OV, namelijk de achter een halfautomatische bak gekoppelde RETARDER (hydrodynamische vloeistofrem), die veel remvoering spaarde.
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 104 gasten