Zwitserse treinkaartjes

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Chrysa »

Ergens in de komende twee weken wil ik van omgeving Milaan naar Lausanne en terug. De Zwitserse kaartjes zijn echter schreeuwend duur. Is er een manier om goedkopere kaartjes te verkrijgen?

Ik heb alle grensovergangen al geprobeerd, maar elke keer als ik een route kies in de SBB-app, verdubbelt de prijs opeens als ik hem daadwerkelijk selecteer. De overgangen die handig liggen zijn Tirano, Chiasso en Simplon.

Omdat Lausanne niet bij Duitsland ligt kan ik geen goedkope DB Sparpreiskaartjes tot een grensstation kopen. :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Z2N »

Dat verdubbelen komt doordat de SBB ervan uitgaat dat je Halbtax hebt, wat voor de meeste gewone treinreizigers ook wel klopt (er zijn 2,5 miljoen Halbtax-abonnementen in omloop). Maar als je van/naar Milaan gaat kan je misschien proberen te boeken bij Trenitalia?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Chrysa »

Trenitalia verkoopt kaarten met een vertrek om 6:10 (ik vertrek uit omgeving Lecco), en een aankomst om 23:10. De rest bestaat niet volgens hun. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Suus »

Ik kan via Trainline tickets vinden die beginnen bij € 35,59 (6:12 uit Milaan, 11:10 in Lausanne) via € 39 voor de rechtstreekse trein tot € 65,80 voor een inwisselbaar enkeltje. Als je meerdere dagen vanuit Milaan Zwitserland wil gaan verkennen is een 4 daagse Interrail Global Pass van € 185 wellicht een handige oplossing?

Je kan hem ook nog gebruiken om vanuit Milaan een dagtrip naar Florence of Rome te doen, reserveringen voor de Frecciarossa heb je voor € 10 als je een Interrail hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door en-es »

Losse kaartjes in Zwitserland kopen loont niet tenzij je hele korte ritten maakt. Zwitserland kent in tegenstelling tot Duitsland vrijwel geen sparpreisen. Er zijn wel aktietarieven beschikbaar voor de EC's tussen Zwitserland en Italie als je vroeg boekt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Z2N »

Dat is tegenwoordig wel wat beter geregeld, de SBB zet sinds enkele jaren meer in op sparpreis-achtige tickets en heeft tegenwoordig zelfs spartageskarte. De prijzen daarvan verschillen per dag, en zijn bij vroeg boeken goedkoper, maar als je het goed doet kan je dan zonder Halbtax voor 52 frank 1 dag lang met al het Zwitserse OV (binnen het geldigheidsgebied van het Generalabonnement).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Suus »

De verkoop van binnenlandse goedkope kaartjes is door de SBB gestaakt vanwege Corona en ik weet niet of ze daar alweer mee gestart zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Dat verdubbelen komt doordat de SBB ervan uitgaat dat je Halbtax hebt, wat voor de meeste gewone treinreizigers ook wel klopt (er zijn 2,5 miljoen Halbtax-abonnementen in omloop).
Wat houdt dat Halbtax in?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Z2N »

Zwitsers OV is kneiterduur, maar voor 185 Frank per jaar kan je een Halbtax-kaart kopen, waarmee je op bijna al het OV 50% korting krijgt. Dat is volledig gewoon in Zwitserland, de meeste reguliere Zwiterse OV-gebruikers hebben zo'n kaart (er zijn er dus 2,5 miljoen in omloop, op een bevolking van 8,5 miljoen). Het bekendste alternatief voor de Halbtax is het Generalabonnement, dat 3860 Frank kost en geldig is op al het OV dat leidt naar bewoond gebied in Zwitserland. Daarvan zijn er zo'n half miljoen in omloop.

Voor mensen zonder Halbtax is Zwitsers OV dus duur, wat met name geldt voor de vele toeristen. Je zou dus kunnen stellen dat dit tariefsysteem een toeristenbelasting is, omdat voor deze groep een Halbtaxkaart zelfs met moeite vaak nét niet loont.
Suus schreef:De verkoop van binnenlandse goedkope kaartjes is door de SBB gestaakt vanwege Corona en ik weet niet of ze daar alweer mee gestart zijn.
Ja, zowel de sparbilette als spartageskarte worden weer verkocht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door en-es »

Ik heb eens naar de tageskarte gekeken t/m de eerste week van augustus en ik zie prijzen van 70 frank, 88 frank en 110 frank afhankelijk van de dag waarop je reist. Dat zijn de volle prijzen zonder halbtax. Toch wel een stuk duurder dan een dagkaart van de kruidvat. :D
PHS

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door PHS »

Het Kruidvat verkoopt al even geen dagkaarten meer dacht ik, alleen nog maar dagretours?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Chrysa »

Kruidvat heeft nooit Zwitserse kaartjes verkocht helaas.

Ik denk dat ik toch maar voor een Interrail ga, als ik daar nog aan kan komen op tijd. Nadeel van Zwitserland is dat ook overnachten en eten voor die extra paar dagen enorm duur is. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door trolly »

Ze hebben wel Ricola. Ook Zwitsers, en toch betaalbaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Aking »

Chrysa schreef:Ik denk dat ik toch maar voor een Interrail ga, als ik daar nog aan kan komen op tijd.
Ik weet niet waar je zit op het moment, maar genoeg (internationale) loketten waar je die gewoon kunt krijgen *trein*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Suus »

Als je nog in Nederland bent kan het zelfs op acceptabele afstand van Chrysa's thuisbasis bij het loket in Breda, morgen van 10 tot 17:30. Vergeet niet een ander identificatiebewijs dan een rijbewijs mee te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Zwitsers OV is kneiterduur, maar voor 185 Frank per jaar kan je een Halbtax-kaart kopen, waarmee je op bijna al het OV 50% korting krijgt. Dat is volledig gewoon in Zwitserland, de meeste reguliere Zwiterse OV-gebruikers hebben zo'n kaart (er zijn er dus 2,5 miljoen in omloop, op een bevolking van 8,5 miljoen). Het bekendste alternatief voor de Halbtax is het Generalabonnement, dat 3860 Frank kost en geldig is op al het OV dat leidt naar bewoond gebied in Zwitserland. Daarvan zijn er zo'n half miljoen in omloop.

Voor mensen zonder Halbtax is Zwitsers OV dus duur, wat met name geldt voor de vele toeristen. Je zou dus kunnen stellen dat dit tariefsysteem een toeristenbelasting is, omdat voor deze groep een Halbtaxkaart zelfs met moeite vaak nét niet loont.
Gemeen. :(
Maar dan nog is het raar dat de SBB er op de website al vanuit gaat dat je zo'n kaart hebt. Het is immers ook niet zo dat de NS er standaard van uitgaat dat je Dal Voordeel hebt en standaard treinkaartjes met 40% korting toont. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door dennistd »

Maar als 80% (wilde gok) van de mensen die een kaartje koopt wel zo'n kaart heeft, dan lijkt het me logisch dat het standaard aan staat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Z2N »

Ik denk zelfs dat 80% een voorzichtige schatting is, die keer dat ik in mijn redelijke Zwiterduits moest vertellen dat ik géén Halbtax heb viel de mond van de baliebediende in Basel SBB wagenwijd open. (A)
Meltrain schreef: Gemeen. :(
Eigenlijk is het dat ook, al is het natuurlijk een goede manier om een extra centje te verdienen aan de toeristen die speciaal hiervoor vanuit exotische oorden naar Zwitserland komen, voor de gewone reiziger met Halbtax wordt het er uiteindelijk goedkoper op. Al zijn er af en toe wel geluiden die van de Halbtax afwillen, en in ruil daarvoor de vervoersbewijzen 50% goedkoper willen maken. Een verlies in inkomsten daarvan zou dan echter moeten worden opgevangen door een prijsstijging van het Generalabonnement, wat nu verhoudingsgewijs veel goedkoper is dan het Nederlandse Altijd Vrij+BTM.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Chrysa »

Want het was nog niet duur genoeg. :')

Voor dit geld kan ik net zo goed met de auto vanaf Nederland naar Lausanne op en neer, dat is maar een tientje meer dan een treinkaartje vanaf Lecco om een normale tijd. :')

Interrail wordt lastig, geen idee waar ik die kan kopen in Italië namelijk. Morgen in Breda gaat niet meer lukken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door trolly »

Als ik het goed begrijp zit je in Milaan. Als je in Breda zo'n ding kan kopen, moet dat op Milano Centrale ook wel lukken (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Suus »

Lijst met loketten van TrenItalia in Lombardia: https://www.trenitalia.com/it/treni_reg ... i_pax.html

En TrenItalia heeft nog reisagentschappen in Lecco op de volgende plekken:

Code: Selecteer alles

Lecco	CISALPINA TOURS SCOPRI VIVERE E VIAGGIARE	Via Volta, 1
Lecco	GATTINONI TRAVEL NETWORK	Piazza Garibaldi 3/A
Lecco	GRIGNA EXPRESS	VIA BESONDA 11
Lecco	LANFRANCHI VIPTOURS	Via Cairoli 15
Lecco	MONDO VACANZE	CORSO CARLO ALBERTO 120 CC LE PIAZZE
Lecco	MONDO VACANZE	VIA ROMA 87
Lecco	RUSCONI VIAGGI	VIALE DANTE ALIGHIERI 28
Lecco	SACCHI E BAGAGLI	VIA BESONDA 11
Lecco	SIAM VIAGGI	CORSO MATTEOTTI 55
Lecco	SPRINGBOK VIAGGI	CORSO PROMESSI SPOSI 80
Lecco	VECCHIE MURA VIAGGI	VIA MASCARI 65/A
Lecco	ZIG ZAG	P.ZZA A. MANZONI, 11
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Vinny »

Want het was nog niet duur genoeg
In Zwitserland ligt het prijspeil over het algemeen hoger dan in Nederland, echter als je de weg een beetje weet dan kun je best wel wat goedkoper uit zijn. Bijvoorbeeld door dagkaartjes of (halbtax) abbo's te kopen zoals hier boven uitgelegd. Qua eten en drinken moet je ook opletten: Kies bijvoorbeeld een Turkse snackbar uit om te eten in plaats van de Mc Donalds. Scheelt echt veel geld.

Succes met je reis!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door PHS »

trolly schreef:Als ik het goed begrijp zit je in Milaan. Als je in Breda zo'n ding kan kopen, moet dat op Milano Centrale ook wel lukken (A)
Kun je dan ook in het buitenland InterRails kopen, aangezien je reismogelijkheden in het land waar je woont zijn beperkt? Het zou niet zo handig zijn als je dat kunt omzeilen door in het buitenland je pas te kopen, of ze hebben er iets anders op bedacht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door Suus »

Je kan gewoon in het buitenland een Interrail kopen. Chrysa is ingezetene van Nederland en mag daardoor gebruik maken van Interrail. En verkopers kunnen het maken van de pas aangeven dat Chrysa in Nederland woont.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwitserse treinkaartjes

Bericht door waldo79 »

en-es schreef:Ik heb eens naar de tageskarte gekeken t/m de eerste week van augustus en ik zie prijzen van 70 frank, 88 frank en 110 frank afhankelijk van de dag waarop je reist. Dat zijn de volle prijzen zonder halbtax. Toch wel een stuk duurder dan een dagkaart van de kruidvat. :D
Het Zwitserse spoornet is wat spectaculairder dan dat van Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten