Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Dat klinkt inderdaad iets beter doordacht. :D

De bochten kunnen wel eens vervelend zijn: met een volle bus uit Heyendaal het volle busstation opdraaien wil nog wel eens problemen opleveren, vooral als de bus naar een relatief dichtbij perron wil (en dus een zo krap mogelijke bocht moet draaien). Soms steekt er nog een stuk bus uit van een ander vol perron en dan is het al helemaal lastig.

Een eilandperron is inderdaad beter dan twee strips. Ik had zelf bedacht om overstappen bovenlangs te laten plaatsvinden, maar als er reizigers tussen de bussen door gaan rennen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren dan) is dat inderdaad niet zo handig. Wat waar staat kun je wel oplossen door een aantal vaste halteplaatsen te maken voor bepaalde lijnen. In Maastricht werkt dat ook. (Maar inderdaad, als er meer dan 4 bussen achter elkaar staan is het onoverzichtelijk.)

Het keren vanuit de stad was ik vergeten. :oops: Als je een eilandperron maakt, kan het misschien om het eiland heen? De buffer kun je laten waar hij nu is (tenzij die wegen langs de tunnel onder het spoor door ook op de schop moeten), of eventueel op de plaats van het oude busstation maken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Die wegen langs de tunnel omhoog/omlaag (Spoorstraat en Burgemeester Hustinxstraat) zullen niet verdwijnen. Dat zijn immers de toegang en uitgang van het busstation als je vanuit/naar Plein 1944/Keizer Karelplein/Marialaan komt/gaat. :wink:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Ik dacht dat ik nu wel alles beleefd had met de SB58, maar nee hoor. Vanaf het station was ik de enige reiziger. Voor het Huygensgebouw zet de chauffeur de bus stil, maakt een verontschuldigend gebaar, holt de bus uit en gaat even flink zijn behoefte doen tegen een boom. :mrgreen: Blijkbaar was het erg dringend, want na een rondje campus van een minuut of 4 moest hij daar sowieso nog bufferen. Nu snap ik ook waarom hij met zo'n rotvaart bergop reed naar het station toe en als een wervelwind de halte op stormde. :mrgreen:
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MichOV »

Wat is die WiFi infrastructuur een drama bij Breng zeg. Verbinding wordt zodra er een andere Breng bus langsrijdt verbroken dus moet je telkens opnieuw gaan inloggen. Wat dat betreft heeft Syntus dit vele malen beter voor elkaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

Ja, daar heb je dat probleem inderdaad niet omdat de wifi het in diverse bussen überhaupt niet doet ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MichOV »

Daniel schreef:Ja, daar heb je dat probleem inderdaad niet omdat de wifi het in diverse bussen überhaupt niet doet ;)
Bij de bussen van Syntus werkt het prima hoor, geen last van. Althans bij de 50xx en 51xx werkt het naar behoren.

Bij de 40xx en 41xx serie van Syntus is het een ander verhaal die hebben volgens mij standaard geen WiFi in de bus.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door TLP »

umbusko schreef:Ik dacht dat ik nu wel alles beleefd had met de SB58, maar nee hoor. Vanaf het station was ik de enige reiziger. Voor het Huygensgebouw zet de chauffeur de bus stil, maakt een verontschuldigend gebaar, holt de bus uit en gaat even flink zijn behoefte doen tegen een boom. :mrgreen: Blijkbaar was het erg dringend, want na een rondje campus van een minuut of 4 moest hij daar sowieso nog bufferen. Nu snap ik ook waarom hij met zo'n rotvaart bergop reed naar het station toe en als een wervelwind de halte op stormde. :mrgreen:
Is er geen toiletgebouw in de buurt van het Nijmeegse busstation dan? Daar had hij eventueel ook meteen zijn buffertijd kunnen opnemen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

De dienstregeling is Duitsland -> Station :02 - (komt langs bufferplaats) - Huygensgebouw :06 - HAN :11 - /bufferen/ - Huygensgebouw :18 - HAN - Station -> Duitsland. (Ik zei 4 minuten voor rondje campus omdat het uiteraard ontzettend rustig was op de weg.) We waren op tijd; hij had dus een minuut of 6 over.

Op station Nijmegen is er uiteraard gewoon een Sanifairtoilet, maar dan zou hij zeker een minuut of 5 weggeweest zijn, vooropgesteld dat hij wist waar het zat. Ook had hij de bus onbeheerd achter moeten laten en natuurlijk de rest van de rit met vertraging gereden. Ik weet niet of hij het verblijf van Breng in was gekomen, maar dat zit vlak naast het busstation en daar zal ook wel een toilet zijn. Ik kan me voorstellen dat hij liever zijn rit uit wilde rijden. Normaal had hij dan het Huygensgebouw in kunnen lopen tijdens het bufferen, maar daar kom je nu alleen maar in nadat je je geregistreerd hebt bij de ingang. Ik denk dat die boom dus altijd al het plan geweest is, maar dat hij zich misschien last-minute bedacht dat hij er echt bij de eerste keer passeren al gebruik van moest maken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

De SB58 zit vrij krap in zijn rijtijd. De bus dient de busknoop in Kleve te halen om alle overstappen te waarborgen hetgeen niet altijd lukt...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Klopt, maar dat was hier dus het probleem niet. We waren op tijd en het was bijzonder rustig op de campus, dus een minuut of 6 had hij nog wel over. Vroeger, met een volle campus, wilde zo'n bus nog wel eens op tijd van de campus vertrekken maar al met +10 vanaf het station in Nijmegen... Sinds niet meer iedereen hoeft in- en uit te checken bij de chauffeur gaat het iets sneller, maar dan nog. Het gebeurde ook regelmatig dat er in Nijmegen maar één rondje campus werd gereden, daarmee loop je 12 minuten in. Bij +10 werd er dan eerst kort gebufferd (met passagiers).
Hunen89
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hunen89 »

MichOV schreef:
Daniel schreef:Ja, daar heb je dat probleem inderdaad niet omdat de wifi het in diverse bussen überhaupt niet doet ;)
Bij de bussen van Syntus werkt het prima hoor, geen last van. Althans bij de 50xx en 51xx werkt het naar behoren.

Bij de 40xx en 41xx serie van Syntus is het een ander verhaal die hebben volgens mij standaard geen WiFi in de bus.
Klopt inderdaad. Mijn ervaring met bussen van Breng en Syntus, meestal op lijn 43 is precies hetzelfde.

De 40xx en 4100 serie hadden in Overijssel volgens mij standaard geen WiFi, dus ik denk dat de bussen die door Syntus Gelderland zijn overgenomen ook niet zo zijn.

In de bussen van de 50xx en 51xx serie werk WiFi het bij mij ook goed.

Wat betreft WiFi in de bussen van Breng (ongeacht stadsbus of streekbus); In een zeer enkel geval lukt het inloggen maar de verbinding valt ook vaak uit.
Opvallend bij bussen van Breng: In de stad valt de verbinding sneller weg dan buiten de stad.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MichOV »

Zat net in een bus van Breng en het viel mij op dat er via de oproepinstallatie werd opgeroepen dat mensen niet hardop moeten bellen tijdens de rit vanwege dat medereizigers daar last van kunnen ondervinden. Is dit sinds kort ingevoerd ofzo?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Milco »

Zat het verwerkt bij de halteomroep of riep de chauffeur dat om? Die kan immers vrijuit omroepen wat hij/zij wil. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MichOV »

Milco, het was zo'n bandje zeg maar net zoals je wel eene hoort:"vergeet niet uit te checken". Het klonk een aantal keer tijdens de halte maar ook ertussendoor. Kan het een test zijn ofzo? Want het is de eerste keer dat ik het hoorde. De chaffeur was overigens een man dus het moet een bandje zijn geweest want die klonk zonder twijfel als een vrouw. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank93 »

Dat is nieuw bij Hermes/Connexxion. We kunnen via de ticketbox een aantal berichten laten afspelen waaronder dat bericht.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MichOV »

Aha ok, ik vond het wel grappig om te horen want een jongedame die in de bus zat te bellen en die schrok daar opeens ervan. _O-
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Oeh dat is wel ideaal. Kun je er als chauffeur toch wat van zeggen zonder bang te zijn voor klappen of een grote waffel.
🍉
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank93 »

Klopt ik vind het wel handig. Er zijn dus dat soort meldingen om reizigers een soort van aan te spreken. Uiteraard ook berichten gerelateerd aan corona zoals voldoende afstand houden en dat mondkapjes verplicht zijn. Maar ook dingen zoals ''dit is de laatste halte van deze bus'' en vandaag ontdekte ik een nieuwe die aangeeft dat de bus een andere route rijdt en daardoor er haltes vervallen kunnen zijn. De meeste berichten zijn er ook in het Engels en Duits.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Milco »

Handig inderdaad. Toen ik een tijd terug met Connexxion reisde hoorde ik in Amstelveen inderdaad wel de omroep ""Houd voldoende afstand van elkaar. De chauffeur geeft u voldoende tijd" of zoiets, dus dat viel mij al op. Om deze berichten af te spelen moet neem ik aan de chauffeur op een knop drukken? Of kan het geprogrammeerd worden na een halteafroep?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank93 »

Ja het gebeurt handmatig. Er is een nieuwe knop voor op de ticketbox en als je die dus aantikt krijg je een hele lijst met allerlei berichten waar je uit kunt kiezen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door dennistd »

Is er ook een 'ik doe een gok'-knop voor een willekeurig omroepbericht? (A)
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Afbeelding
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MichOV »

Pizza bestellen staat er natuurlijk niet bij. :mrgreen:

Maar even zonder te dollen, is er ook een optie die kan omroepen dat de airco defect is oid? Vooral op warme dagen is dat voor de reizigers prettig om te weten zodat men daar rekening mee kan houden als men merkt dat het te heet is in de bus.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Stadsbus »

Blijkbaar heeft op dinsdag 13-10-2020 de Haarlemse MAN 3660 op lijn 8 rond gereden in Nijmegen. Zie hier de ritgeschiedenis van de 3660.

Grote kans dat de bus van het schadeherstel komt aangezien deze laatst tegen een lantaarnpaal tikte:
Daan! schreef: zo 04 okt 2020, 12:12 De 3660 zien we denk ik niet meer terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Etienne »

En nu weer op lijn 5, momenteel richting Groesbeek.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten