Ideale concessiegrootte / bestek

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Vinny »

Ik zou zeggen ongeveer het volgende model:
- Rijk: Hoofdrailnet inclusief belangrijke busverbindingen (Alkmaar-Leeuwarden, Emmen-Groningen etc.)
- Provincie: Regionaal railnet, streekvervoer
- Gemeente: Stadsvervoer
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Jef400 schreef:
SuperGhost schreef:Die concessie Texel lijkt me veel te klein.
Ja, aan de andere kant zou zoiets wat kunnen zijn voor een kleine busboer.
Lijkt me eerder juist niet vanwege de enorme zomerpiek op Texel. Dan moet je dus materieel aanschaffen dat alleen maar in de zomer rijdt, dat is nogal duur. Juist Texel wordt daardoor voor de kleine busboer onmogelijk, omdat die met hoge kosten zit, terwijl de grote busboer dat niet zit (die kan immers bussen uit andere concessies in de zomer op Texel inzetten).

En een onderaannemer vinden voor de zomer lijkt me ook lastig voor zo'n kleine busboer, omdat die onderaannemers juist in de zomer al goed bezet zijn met de vraag naar vakantiebussen en dergelijke.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Volgens mij had Texel in een grijs verleden een eigen busbedrijf, de AOT, onderdeel van de TESO. De TESO is nog steeds in bezit van de bewoners van Texel. Zou niet zo raar zijn als de TESO ook weer zelf het aanvullende busvervoer verzorgt.

In het wat recentere verleden heeft volgens mij TexelTours ervoor gepleit om het vervoer op Texel inclusief de Texelhopper in een aparte concessie te stoppen. Dat snap ik vanuit TexelTours, maar dat bedrijf is dan wellicht wel de enige gegadigde bij een aanbesteding. Dat kan prijsopdrijvend werken. Tegelijkertijd was er natuurlijk wel belangstelling in de markt voor de veel kleinere concessies op de Friese Waddeneilanden, dus misschien zou dat voor Texel ook nog meevallen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Vinny schreef:Ik zou zeggen ongeveer het volgende model:
- Rijk: Hoofdrailnet inclusief belangrijke busverbindingen (Alkmaar-Leeuwarden, Emmen-Groningen etc.)
- Provincie: Regionaal railnet, streekvervoer
- Gemeente: Stadsvervoer
Dat lijkt mij ook een mooi model. Tegelijk vind ik het ook niet onlogisch dat streeklijnen die vooral klanten hebben uit één plaats, ook door die gemeente verzorgd worden. Zoals Almere voor het streekvervoer van Almere zorgt.
Haarlem was in het verleden ook verantwoordelijk voor diverse lijnen die in de agglomeratie doorliepen, bijvoorbeeld naar IJmuiden. Ook dat was logisch.
Gemeenten krijgen een steeds grotere schaal. Een gemeente als Emmen kan natuurlijk ook gewoon het streekvervoer vanuit Emmen naar de andere dorpen binnen de gemeente verzorgen. Een gemeente als Hollands Kroon kan ook best de streeklijnen uit de gemeente naar Den Helder, Hoorn en Schagen verzorgen. Een gemeente als Sudwest-Fryslan heeft zelf al bijna de schaal van een ideale concessie, zeker als ze samen zouden aanbesteden met de gemeente de Fryske Marren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Abus schreef:
Vinny schreef:Ik zou zeggen ongeveer het volgende model:
- Rijk: Hoofdrailnet inclusief belangrijke busverbindingen (Alkmaar-Leeuwarden, Emmen-Groningen etc.)
- Provincie: Regionaal railnet, streekvervoer
- Gemeente: Stadsvervoer
Dat lijkt mij ook een mooi model. Tegelijk vind ik het ook niet onlogisch dat streeklijnen die vooral klanten hebben uit één plaats, ook door die gemeente verzorgd worden. Zoals Almere voor het streekvervoer van Almere zorgt.
Haarlem was in het verleden ook verantwoordelijk voor diverse lijnen die in de agglomeratie doorliepen, bijvoorbeeld naar IJmuiden. Ook dat was logisch.
Gemeenten krijgen een steeds grotere schaal. Een gemeente als Emmen kan natuurlijk ook gewoon het streekvervoer vanuit Emmen naar de andere dorpen binnen de gemeente verzorgen. Een gemeente als Hollands Kroon kan ook best de streeklijnen uit de gemeente naar Den Helder, Hoorn en Schagen verzorgen. Een gemeente als Sudwest-Fryslan heeft zelf al bijna de schaal van een ideale concessie.
Niet helemaal mee eens. Die ene plaats is dan vaak de plaats van bestemming en dus zijn de reizigers in die buslijn dan niet inwoners van die plaats. Als er dan bezuinigd moet worden, dan zal er juist in die buslijnen het eerst geschrapt worden. In die lijnen zitten immers geen burgers van die stad, dus zullen de politici van die stad daar ook veel minder op afgerekend worden bij de volgende verkiezingen, terwijl als ze zouden schrappen op een stadslijn de gevolgen voor die politici groter zijn.

Ik zou het dus alleen doen als die streeklijnen vooral reizigers hebben die inwoners zijn van die gemeente. Zo zijn de streeklijnen van Almere naar Amsterdam vooral gebruikt door inwoners van Almere en kunnen die dus prima bij de stadsdienst van Almere geplaatst worden. Echter: de lijnen die uit/via Zeewolde (159 en 160) komen worden vooral gebruik door inwoners van Zeewolde, dus die zouden niet onder het gezag van de gemeente Almere moeten komen. Je zou de lijnen via Zeewolde (142, 144, 159, 160) wellicht wel als concessie van de gemeente Zeewolde kunnen stoppen, maar anders (als je dat te klein vind) zou dat bij de provincie thuis moeten horen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Ja, dat is ook precies wat ik bedoel: streeklijnen door een gemeente als vooral inwoners van die gemeente erin zitten.
Niet in de andere gevallen: dan gaat het qua bezuinigingen niet goed. Een concessie Zeewolde lijkt mij prima kunnen; dat vervoer heeft niet echt samenhang met andere lijnen.

Overigens zijn er al gemeenten die bij het doelgroepenvervoer al intensief samenwerken, bijvoorbeeld:
https://www.taxipro.nl/contractvervoer/ ... friesland/
Zo'n regio kan ook zelf het OV verzorgen. Zeker omdat dit voorbeeld precies aansluit bij het voorstel voor Noord-Holland-Noord van Jef400 van gisteren (regio Hoorn).
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

De Atlas voor gemeenten heeft ooit uitgezocht hoe een ideale gemeente-indeling van Nederland eruit zou zien als elke gemeente voldoende voorzieningen voor zichzelf zou moeten hebben qua onderwijs, winkels, zorg, recreatie, werk enzovoorts. Dus eigenlijk vooral hoe ook verkeersstromen lopen. Dat leidt tot een soort regiogemeenten rondom de grotere centrumsteden.

Nu vallen er nog wel wat vraagtekens bij te zetten. Bijvoorbeeld waarom Delft zelfvoorzienend zou zijn, terwijl de Haagse trams daar door de straat rijden. Waarom grenzen (vanwege het onderzoek op basis van postcodegebieden) uiteindelijk dwars door plaatsen als Bussum en Huizen getrokken worden. Waarom een stad als Harderwijk met heel veel voorzieningen waar uit een wijde regio (Noord-Veluwe en Zeewolde) mensen op afkomen op basis van dit onderzoek toch geen regiogemeente wordt.

Maar als basis is het een aardige indicatie voor hoe een concessie-indeling in Nederland eruit zou kunnen zien. Waarbij het voor een in oppervlak en qua inwonertal supergrote gemeente als het nieuwe Amsterdam en het nieuwe Rotterdam niet onlogisch zou zijn om voor meer concessiegebieden binnen de gemeente te kiezen (concessie Almere kan bijvoorbeeld prima blijven bestaan). https://www.atlasvoorgemeenten.nl/onder ... eentekaart

Spoor en langafstandsbuslijnen laten verzorgen door het rijk, en je komt een heel eind.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door JothamvW »

Ja, het probleem met stadslijnen/streeklijnen is m.i. vooral abonnementsgeldigheid.

Ik woonde vroeger in Velp (bij Arnhem), en daar heb je stadslijnen van Arnhem (trolleylijn 1, lijn 8 ), een streekbus naar Nijmegen (331), een streekbus naar Apeldoorn (43) en streekbussen naar Doesburg (26/27/29), waarbij de 29 een totaal andere route rijdt.

Reizigers uit Velp zijn er momenteel aan gewend dat bij alle genoemde lijnen hun abonnement geldig is, en dat die in Arnhem allemaal naar het Centraal Station gaan. Hoe zou dat dan in de toekomst gaan als bijv. de 29 en 43 in een concessie voor de gemeente Rheden komen, de 331 bij Overbetuwe, en de 26/27 bij een concessie Liemers?

Nog los van het feit dat lijn 8 eigenlijk totaal onrendabel is voor Arnhem afgezien van CS - Rijnstate, waarbij de gemeente Arnhem makkelijk zou kunnen besluiten tot inkorten tot Alteveer o.i.d.


Hoe zou je dat allemaal binnen de perken kunnen houden dan?



Die kaart die door Abus wordt aangedragen lijkt me op zich wel prima, maar dan ben ik het persoonlijk niet eens met de annexatie van Oosterbeek en Velp door Arnhem, en het aan Nijmegen gunnen van Valburg en Heteren, zeker als Elst en Randwijk bij resp. Arnhem en Ede horen.

Los daarvan krijg je dan toch nog steeds dingen als dat Arnhem en Doetinchem apart zouden zijn, en dat reizigers vanuit bijvoorbeeld Laag-Keppel naar Arnhem dan mogelijk met een overstap in Doesburg te maken krijgen. Of neem de regio Ede, waar het me ook niet de bedoeling lijkt dat de 352 tussen Arnhem en Wageningen gesplitst wordt in Renkum...
Laatst gewijzigd door JothamvW op zo 19 jul 2020, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Daniel »

Abus schreef:Volgens mij had Texel in een grijs verleden een eigen busbedrijf, de AOT, onderdeel van de TESO.
De AOT was in elk geval in de laatste jaren van zijn bestaan onderdeel van de NZH. Overigens nog niet eens in zo'n heel grijs verleden: ik heb zelf nog in een bus in AOT-uitvoering gezeten in m'n jeugd.

Eerder werd een enorme zomerpiek op Texel genoemd, maar daar is qua vast OV nu nog maar weinig van te merken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Suus »

JothamvW schreef:Ja, het probleem met stadslijnen/streeklijnen is m.i. vooral abonnementsgeldigheid.

Ik woonde vroeger in Velp (bij Arnhem), en daar heb je stadslijnen van Arnhem (trolleylijn 1, lijn 8), een streekbus naar Nijmegen (331), een streekbus naar Apeldoorn (43) en streekbussen naar Doesburg (26/27/29), waarbij de 29 een totaal andere route rijdt.

Reizigers uit Velp zijn er momenteel aan gewend dat bij alle genoemde lijnen hun abonnement geldig is, en dat die in Arnhem allemaal naar het Centraal Station gaan. Hoe zou dat dan in de toekomst gaan als bijv. de 29 en 43 in een concessie voor de gemeente Rheden komen, de 331 bij Overbetuwe, en de 26/27 bij een concessie Liemers?
Opdrachtgevers kunnen ook een gemeenschappelijk tariefhuis voor de concessies instellen. In alle concessies in de provincie Zuid-Holland, ook die in beheer zijn bij de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag is het Regioabonnement van toepassing bijvoorbeeld. Dat zijn 7 verschillende vervoerders in 11 concessies, plus als achtste vervoerder nog Syntus Utrecht tussen Schoonhoven en Rotterdam. Ook bij NS op de spoorlijn Alphen - Gouda is het te gebruiken en die lijn is in het landelijke NS-systeem geïntegreerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Misschien moeten abonnementen gewoon weer landelijk vastgesteld worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Jef400 »

Tariefintegratie lijkt mij een prima begin.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Wat mij wel opvalt, is hoe makkelijk provincies en ook de Vervoerregio Amsterdam concessies samenvoegen, terwijl de aanbestedingswet in 2012 juist aangepast is om de schaalvergroting van allerlei opdrachten te voorkomen. Juist om het MKB meer kans te geven.
De Tweede Kamer maakt zich druk om allerlei zaken ten gunste van het Nederlandse bedrijfsleven, maar niet om het naleven van art. 1.5 van de aanbestedingswet bij OV-aanbestedingen, terwijl daar juist een kans zit om het Nederlandse MKB meer kans te geven ten koste van de grote buitenlandse multinationals. Kleinere concessies en opdeling in percelen hoort de norm te zijn.
Aanbestedingswet art. 1.5 schreef:1 Een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf voegt opdrachten niet onnodig samen. Alvorens samenvoeging plaatsvindt, wordt in ieder geval acht geslagen op:
a. de samenstelling van de relevante markt en de invloed van de samenvoeging op de toegang tot de opdracht voor voldoende bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf;
b. de organisatorische gevolgen en risico's van de samenvoeging van de opdrachten voor de aanbestedende dienst, het speciale-sectorbedrijf en de ondernemer;
c. de mate van samenhang van de opdrachten.
2 Indien samenvoeging van opdrachten plaatsvindt, wordt dit door de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf gemotiveerd in de aanbestedingsstukken.
3 Een aanbestedende dienst of een speciale-sectorbedrijf deelt een opdracht op in meerdere percelen, tenzij hij dit niet passend acht, in welk geval de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf dit motiveert in de aanbestedingsstukken.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

JothamvW schreef:Los daarvan krijg je dan toch nog steeds dingen als dat Arnhem en Doetinchem apart zouden zijn, en dat reizigers vanuit bijvoorbeeld Laag-Keppel naar Arnhem dan mogelijk met een overstap in Doesburg te maken krijgen. Of neem de regio Ede, waar het me ook niet de bedoeling lijkt dat de 352 tussen Arnhem en Wageningen gesplitst wordt in Renkum...
Hoogste tijd om in de Wet Personenvervoer de verplichting op te nemen dat aanbestedende overheden verplicht zijn met elkaar afspraken te maken over grensoverschrijdende lijnen op locaties waar sprake is van een omvangrijke hoeveelheid concessiegrensoverschrijdend verkeer.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Western Soldier »

Zeer goed dat er hierover gesproken wordt. Eigenlijk komen wij hier tot de conclusie dat het niet uitmaakt hoe groot of hoe klein een concessie is, want als je iets kunt doen met grensoverschrijdende lijnen en het verplicht opnemen ervan op belangrijke routes, dan kan je bij wijze van spreken elke stoeptegel een eigen concessie geven, want immers er moet grensoverschrijdend verkeer zijn waar dat nodig is. Misschien is het überhaupt een idee om elke vervoer vrij in te laten stappen binnen een concessie als die vervoerder dat wenst. Als in dit voorbeeld Breng Tolkamer niet wil verbinden op zondag, waarom zou Arriva dat dan niet mogen doen of eventueel een kleinere niet commerciële vervoerder, zoals een buurtbus, eventueel zelfs tegen een vergoeding van de gemeente waar Tolkamer onder valt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Ja, dat zou mooi zijn. Lijkt meer op de vrijheden voor vervoer buiten de concessies, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Zweden. In principe heeft de concessiehouder het recht, maar als die niet wil, dan mag een ander het proberen.

Vergt wel weer randvoorwaarden wanneer een nieuwe lijn te veel inbreuk maakt op een concessie. Bijvoorbeeld alleen vervoer buiten de concessie om op een halte waar niet binnen een kilometer afstand op een andere halte binnen een uur een andere bus vertrekt. Of alleen vervoer buiten de concessie om op een route die minstens 30% sneller is dan het bestaande OV.

Het vergt misschien ook wel meer regie uit de overheid over welke lijnen/locaties tot de concessie behoren, en op welke routes/locaties de echte vrije markt meer ruimte krijgt als aanvulling op de concessies. Het snelwegnetwerk waar de FMN voor pleit past niet binnen de regionale concessies. Geef dat netwerk bijvoorbeeld vrij, al dan niet met een opstartsubsidie van het rijk.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Lijn65 »

Vinny schreef:Ik zou zeggen ongeveer het volgende model:
- Rijk: Hoofdrailnet inclusief belangrijke busverbindingen (Alkmaar-Leeuwarden, Emmen-Groningen etc.)
- Provincie: Regionaal railnet, streekvervoer
- Gemeente: Stadsvervoer
Het lijkt mij erg onwenselijk om een lijn als Emmen-Groningen onder een andere opdrachtgever te laten vallen dan het overige streekvervoer in die regio. Er is een te grote samenhang tussen die lijn en de omliggende streeklijnen om deze los aan te besteden.

Wat in de discussie hier naar voren komt is dat de overheid weer zijn rol als opdrachtgever/regievoerder serieus moet nemen. Bij te veel concessies in Nederland gooit de opdrachtgever een zak geld en een lijstje met wensen over de schutting van de vervoerder om vervolgens 10 jaar stil te gaan zitten. Je kunt concessies prima kleiner maken, maar dat moet er wel een hele sterkte regievoerder op zitten. Kijk bijvoorbeeld naar Londen. Daar wordt elke lijn apart aanbesteed, maar toch komt het netwerk over als één geheel. Dat komt omdat de opdrachtgever TfL (Transport for Londen) de netwerkontwikkeling en het tariefsysteem regisseert en voorschrijft dat elke vervoerder dezelfde huisstijl hanteert.
In Noord Nederland gaat het al een heel eind de goede kant op. Je hebt daar al een kortingsproduct voor alle bussen in Groningen, Drenthe en Friesland en de treinen van Arriva (Dal Voordeel Noord-Nederland).
Als de opdrachtgevers goed samenwerken, dan kun je ook prima lijnen hebben die concessiegrenzen overschrijden.
Basislijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Vinny »

De Atlas voor gemeenten heeft ooit uitgezocht hoe een ideale gemeente-indeling van Nederland eruit zou zien als elke gemeente voldoende voorzieningen voor zichzelf zou moeten hebben qua onderwijs, winkels, zorg, recreatie, werk enzovoorts. Dus eigenlijk vooral hoe ook verkeersstromen lopen. Dat leidt tot een soort regiogemeenten rondom de grotere centrumsteden.
Het probleem dat speelt is dat openbaar vervoer qua schaalgrootte eigenlijk precies tussen een gemeente en een provincie invalt. Vandaar dat je de laatste jaren ook zoveel vervoerregio's ziet waarbij verschillende gemeenten en provincies "samenwerken" en als één opdrachtgever proberen te opereren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Western Soldier »

Is het niet een idee om een reizigersorganisatie als Rover meer formele macht te geven. Zodat ook de reizigers een eerlijke stem krijgen en niet enkel de politiek. Ik snap, de politieke vertegenwoordiging is gekozen, maar vaak worden beloftes in verkiezingsprogramma's ook niet nagekomen. D66 in Renkum beloofde meer OV in de vorige coalitiegebeuren, maar daar is buiten het versnellen van lijn 52 door middel van lijn 352 niets van terecht gekomen. Oke, hij is op zondag vaker gaan rijden, maar dat is het dan ook.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Vinny schreef:Het probleem dat speelt is dat openbaar vervoer qua schaalgrootte eigenlijk precies tussen een gemeente en een provincie invalt. Vandaar dat je de laatste jaren ook zoveel vervoerregio's ziet waarbij verschillende gemeenten en provincies "samenwerken" en als één opdrachtgever proberen te opereren.
Dat probleem speelt niet alleen bij het OV. Daarom zijn er inmiddels ook Veiligheidsregio's, Omgevingsdiensten, Arbeidsmarktregio's, Jeugdzorgregio's en waarschijnlijk nog wel meer. In de meeste van die gevallen wordt er samengewerkt tussen gemeenten. Taken bij provincies leggen, leidt in de praktijk tot een onwenselijke schaalvergroting. Maar die samenwerkingsverbanden zijn nu ook weer niet heel democratisch.
De grotere regiogemeenten zijn daarom voor heel veel zaken een oplossing. Maar tot die tijd is samenwerking tussen gemeenten in vervoerregio's een mooie oplossing. Zou op veel meer plekken in het land moeten, alleen hebben de provincies er met succes bij het rijk voor gelobbyt dat juist veel bestaande vervoerregio's opgeheven zijn (Twente, Arnhem-Nijmegen, regio Eindhoven, regio Utrecht; Parkstad is als beoogd kaderwetgebied zelfs nooit van de grond gekomen).

Edot: er zijn echt veel te veel soorten samenwerkingsregio's.
https://www.regioatlas.nl/indelingen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Vinny »

Niet alleen is het erg onduidelijk voor de gemiddelde kiezer, de democratische legitimiteit van zulke overheidsinstanties is ook betwistbaar. Maar dat staat wel een beetje los van de OV-concessies. Aan de andere kant, noem eens een concessiegebied als Gooi- en Vechtstreek of Amstelland-Meerlanden. Het zijn nogal willekeurig bij elkaar gezochte gebieden, maar in de praktijk werkt het wel aardig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Zijn allebei ook wel logische concessiegebieden waar de schaalvergroting niet doorgeslagen is. Bestuurlijk zijn het ook logische regio's, waarbij Amstel- en Meerlanden eigenlijk een ander woord is voor "zuidelijke suburbane gebieden van de stad Amsterdam". Gooi en Vechtstreek is vanouds een regio met intensief samenwerkende gemeenten. Zie je ook terug bij de andere regio's.

Als je de OV-concessies kleiner wilt hebben, dan kom je ook uit op regio's waarbij gemeenten samenwerken. Tenzij we eens het lef hebben om in dit land door te pakken met een drastische reorganisatie van de decentrale overheden (gemeenten en provincies en eventueel waterschappen) tot de circa 60 regiogemeenten van Atlas voor gemeenten.
Hoewel provincies democratisch gekozen worden, is de democratische legitimiteit van die provincies toch ook niet zo hoog door de verkiezingsopkomst die vaak onder de 50% ligt, al is niet stemmen ook een democratisch recht. Provincies staan toch letterlijk en figuurlijk ver van veel inwoners af, maar die provincies bepalen wel welk OV wegbezuinigd wordt.
Bij het democratisch gehalte van OV-bureau Groningen Drenthe en OV Oost kun je net zo veel vraagtekens zetten als bij al die 1200 andere samenwerkingsverbanden. Zeker als het OV dan op een schaalniveau georganiseerd wordt waar geen enkele inwoner zich meer in herkent, en waar vooral externe adviesbureaus aan het werk gehouden worden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Lijn65 »

Abus schreef:Bij het democratisch gehalte van OV-bureau Groningen Drenthe en OV Oost kun je net zo veel vraagtekens zetten als bij al die 1200 andere samenwerkingsverbanden. Zeker als het OV dan op een schaalniveau georganiseerd wordt waar geen enkele inwoner zich meer in herkent.
Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft een uitgebreide inspraakmogelijkheid voor iedereen die iets vindt van de plannen, zonder dat je je daarvoor hoeft aan te sluiten bij een consumentenplatform. Iets wat je bij andere regio's niet ziet. Ook is de aansturing van het OV-bureau vrij democratisch doordat het bestuur bestaat uit gekozen volksvertegenwoordigers. Daarmee is in mijn ogen het democratisch gehalte toch wel vrij hoog.
Basislijn
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Het bestuur van OV bureau Groningen Drenthe bestaat niet uit (direct) gekozen volksvertegenwoordigers, maar uit dagelijkse bestuurders: de gedeputeerden OV van Groningen en Drenthe, en de wethouder OV van Groningen. De andere gemeenten hebben geen vertegenwoordigers. In dat opzicht is deze organisatie nog zwakker dan heel veel andere samenwerkingsverbanden van gemeenten, waar iedere gemeente vertegenwoordigd is. Maakt het wel erg makkelijk op het OV in die afwezige gemeenten te bezuinigen (wat in Meppel, Hoogeveen e.d. ook gebeurd is).

Inspraak voor bewoners is natuurlijk niets bijzonders voor de overheid, maar dat is toch echt wat anders dan democratische legitimiteit. Inspraakreacties kunnen namelijk heel makkelijk terzijde geschoven worden. Het democratisch gehalte is hoger als een gekozen volksvertegenwoordiging het beleid vaststelt.
Edit: maar de wijze waarop het OV bureau vervoerplannen en concept-dienstregelingen vroeg voor inspraak openbaart, is wel erg netjes. Beter dan het alleen werken met een ROCOV.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Post »

Maar een provincie kan ook opkomen voor belangen van gemeenten. Ik vind de keuze voor de provincie Groningen, de gemeente Groningen en de provincie Drenthe goed te verdedigen. Zeker als je kijkt naar het zwaartepunt van de concessie. Daarnaast is het OV bureau goed in het analyseren van reisbewegingen waardoor er veel geïnvesteerd wordt in de sterke assen. Wat de kostendekkingsgraad ten goede komt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten