Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Ferdinand »

Dit is deel 2 van het tweedelige verslag over mijn eerste interrailtrip. Deel 1 vind je hier: viewtopic.php?f=56&t=15743. In dit deel lees je over Praag, Berlijn en Gdansk. Het verslag eindigt met een conclusie en wat ideeën. Wederom veel leesplezier!


Praag


Rond 19:00 kwamen we aan op Praha Hlavni Nadrazi, het hoofdstation van Praag. We liepen zoals altijd eerst naar het hostel. Deze keer geen hotel, maar hostel omdat ik een hostel gevonden had met een erg goede deal. Hostel Sklep heette ons hostel en ik moet zeggen dat het echt een prima hostel was. Waarschijnlijk was het zo goedkoop omdat het in renovatie was en er vlak voor het hostel een flatgebouw werd gebouwd, maar zoveel last hadden we er niet van. Wel heel raar dat de man in de avond ons 1500 kč wilde afrekenen voor de extra nacht die nodig was door het wegvallen van de slaaptrein en de vrouw in de ochtend 1100.

29-6

Met een vers ontbijtje bij het hostel starten we dag en gaan de stad in. Het hostel lag toch verder uit de stad dan ik dacht want het was nog een heel stuk lopen. De verkeerslichten voor voetgangers werkten mij ook op de zenuwen aangezien de wachttijden nogal lang waren en als ze dan op groen stonden, soms maar 4 seconden op groen bleven staan. Het was duidelijk waar de prioriteiten lagen in Praag.

Als eerst gingen we naar het astronomisch uurwerk in de oude stad van Praag. Het was bijna elf uur, dus we bleven nog even wachten bij de klok om het tafereeltje te zien wat zich daar elk heel uur afspeelt. Hoe de klok er van buiten uitziet is denk ik wel bij velen bekend, minder bekend is hoe hij ervan binnen uitziet. Als je een ticket koopt voor het stadhuis kun je kijken hoe het ervan binnen uitziet. De beelden draaien rond en de poortjes openen. Daarnaast luidt een skelet (de dood) een bel om duidelijk te maken dat iedereens tijd ooit komt.

Afbeelding

Op een of andere manier hebben we vandaag ook heel veel speelgoedgerelateerde zaken bezocht. Op de kaart zag ik iets van een Lego-museum staan, dus daar zijn we heen gegaan. Vervolgens kwamen we langs een enorme speelgoedzaak genaamd Hamleys. Dit is blijkbaar een heel bekende keten, maar ik had er nog nooit van gehoord. In de Hamley’s was een lego-expositie dus die hebben we ook bezocht. Tja, Lego blijft gewoon leuk. Tijdens de Coronatijd heb ik de Lego thuis ook weer opgepakt en heb Liberty Island nagebouwd.

Afbeelding

Hierna hebben we nog het nationaal museum bezocht, iets dat we tot nu toe eigenlijk in ieder land wel gedaan hebben. Met een bezoek aan het Vitkov-monument hebben we de dag afgesloten. Het is wel een mooie rustige plek iets buiten het centrum. Je hebt er goed uitzicht op de stad en je kunt lekker wandelen op de omliggende paden. Het is er wel vrij steil.

Afbeelding

30-6

Wat mij dan toch opviel in Praag is de hoeveelheid Skoda’s op straat. Het is natuurlijk een Tsjechisch bedrijf, maar toch. Ik begrijp de Tsjechen ook wel; op een gegeven moment had bij ons vrijwel de hele familie een Skoda omdat het gewoon zulke degelijke auto’s zijn. Bij een verjaardag stonden er dan 6 Skoda’s voor de deur. In Praag waren zelfs enkele trams van dit merk.

Afbeelding

De tram namen we zelf vandaag ook aangezien we wat bezienswaardigheden ten westen van de Moldau wilden bezoeken.


Met de tram stapten we naast de Moldau uit vlakbij de Metronom. Na een klein stukje klimmen bereikten we het. De boel was er nogal verpauperd met graffiti, maar het was wel mooi om het apparaat van dichtbij te zien. Het uitzicht daar vandaan is ook erg mooi. Later las ik dat op dezelfde plek voor korte tijd een beeld van Stalin had gestaan. Die werd echter alweer snel weggehaald (goh, hoe zou dat nou komen?)

Afbeelding

We liepen verder naar de burcht van Praag waar we nog enkele onderdelen bezocht hebben. De kathedraal deed me enigszins denken aan de Notre-Dame in Parijs. Mondkapjes (helaas) binnen overal verplicht en er werd op gehandhaafd, maar veel personeel had het half op of deed ‘m alleen op als er andere mensen waren.

Afbeelding

Via de Karelsbrug gingen we weer terug naar de oostoever. De Karelsbrug leek best wel druk, maar later zag ik nog andere plaatjes van de brug waarbij hij bomvol stond met toeristen dus Praag was ook zeker nog niet helemaal hersteld.

Bij een wel geinig tentje op een eiland in de Moldau hebben we een broodje met pulled pork gegeten en wat Tsjechisch bier gedronken. Pils komt natuurlijk uit Tsjechië, maar dat is algemeen bekend.

Vervolgens zijn we toch maar opnieuw naar de westkant gegaan om de Tsjechische versie van de Eiffeltoren te bekijken. Uiteraard namen we de funiculaire naar boven. Net als in Zürich waren hier ook normale OV-kaartjes geldig. De wandeling naar boven is, kwam ik later achter, zeer zeker ook de moeite waard. Niet alleen voor het uitzicht, maar er staan nog wat kleine bezienswaardigheden op de berg.
Onderweg wordt er nog één keer gestopt voordat we bij de top aankomen.

Afbeelding

De Petrin-toren lijkt verdacht veel op het topje van de Eiffeltoren en dient als uitzichtspunt. Je zou het niet verwachten, maar er werd hier alleen contant geld geaccepteerd. Zeker in Corona-tijden en bij zo’n belangrijke toeristische attractie onbegrijpelijk. Er was wel een geldautomaat in de buurt en niet eens van het trieste bedrijf EuroNet (waarbij je gegarandeerd genaaid wordt), maar toch lieten we het maar zitten. We hadden al genoeg mooie uitzichten gehad.

Afbeelding

We zijn de berg in westelijke richting afgelopen en hebben daar een tram gepakt terug naar het centrum waar we weer een andere tram gepakt hebben naar Vysehrad. Op Google Maps stond het als echte toeristsche attractie, maar heel bijzonder was het niet. Ook weer erg rustig.

In de avond hebben we nog gegeten bij de favoriete fastfoodketen van deze reis; de KFC. In Nederland kom ik er haast nooit omdat de dichtstbijzijnde meer dan 10km verderop is, maar in het buitenland heb je er meer. Het eten is er gewoon echt goed en niet zoals bij McDonalds allemaal kleffe shit. 500 meter verderop op de Karelsbrug werd gevierd dat de Coronamaatregelen versoepeld werden d.m.v. een gezamenlijk diner aan één lange tafel. Daar kwamen we pas laat achter, maar het was wel leuk geweest om er nog even te kijken.

1-7

So far, so good! Het interrailen tijdens een pandemie is ons tot nu toe zeer goed bevallen en we hebben nog niks vervelends meegemaakt vanwege het virus. Aan het veelvoudig moeten dragen van een mondkapje zijn we ondertussen gewend geraakt. Tsjechië is toch weer net wat strenger dan de andere landen waar we zijn geweest.

Praag was net als de voorgaande steden erg mooi. Je werd nergens voor de voeten gelopen door toeristenmenigtes, maar het was ook weer niet helemaal uitgestorven. Oplichters met petities voor invaliden waren er wel, maar niet met veel. Waar ik me wel echt aan geërgerd heb is de voetgangerslichten; om naar ons hostel te komen moesten we elke keer weer een kruising over met maar liefst vier lichten die niet aan elkaar gekoppeld waren. Zeer frustrerend. De Tsjechen zijn wel echt heel vriendelijke mensen heb ik ervaren.

Afbeelding

Vandaag stond de op-een-na kortste rit op de planning: Praag-Berlijn. We vertrokken weer vanaf het hoofdstation, maar deze keer gaf ome Google ons een snellere route naar het station. Wij kwamen vanaf het oosten, maar het station heeft alleen aan de westkant een ingang. In het oosten is er echter wel een ingang toegankelijk die je via onbewaakte overwegen brengt naar het perron. Achteraf gezien was deze route niet voor passagiers, maar het scheelde wel een hoop lopen.

Deze route was erg mooi en voert je langs de Moldau en de Elbe. Het spoor gaat mee met de loop van de rivier waardoor de snelheden weliswaar laag liggen, maar de uitzichten zeer mooi zijn.

Afbeelding

Een tijd geleden ben ik ook in Dresden geweest, dus ik kende de regio wel een beetje al. Destijds hadden we gefietst langs de Elbe en Kurort Rathen bezocht. Daarbij hadden we ook de Bastei bezocht. Die was vanuit de trein weer goed te zien.

Genietende van het uitzicht bestelde ik een kopje soep en wat drinken in het restaurant. Het bleek nog happy-hour te zijn om 11:55, dus het was een erg goedkoop kopje soep hoewel ik het wel moest afrekenen in euro’s. De omrekening was volgens mij wel fair.


Berlijn


In Berlijn kwamen we wat vertraagd aan door drukte op het spoor, maar wij hadden geen haast. We stapten uit bij het imposante Hauptbahnhof in de kelder (het station heeft meerdere verdiepingen). Eerst maar eens kaartjes regelen voor de bus naar het hotel was het idee. Bij de kaartautomaat hoor ik twee meiden van onze leeftijd Nederlands spreken. Ik vraag ze of ze ook op interrail zijn en het antwoord is ja. Na nog een kort gesprek scheiden onze wegen weer, maar al snel zien we ze weer; ik was mijn creditcard vergeten uit de automaat te trekken! Degene met wie ik sprak van de meiden was zo aardig om hem terug te brengen, terwijl de andere zei dat ze hem moesten houden. Als ze hem niet had gebracht, was ik er waarschijnlijk nog veel later achter gekomen. Ik heb haar duizendmaal bedankt en daarna waren ze alweer snel weg. Achteraf gezien wel jammer, was wel leuk geweest om nog wat te praten met één van de weinige mede-interrailers.

Afbeelding

Google Maps, een perfecte app voor OV ook in het buitenland, adviseerde ons om met de bus naar het hotel te gaan vanaf Hauptbahnhof dus dat hebben we gedaan.

Net zoals in Wenen en Boedapest hadden we ook hier gedoe met het hotel. Novum Gates gaf drie dagen van tevoren aan dat ze toch niet zouden openen vanaf 1 juli en verwees ons door naar Novum Aldea. Novum Aldea was echter ondertussen 50 euro goedkoper dan Gates, dus die hebben we zelf geboekt. Bijna drie weken later weten we alleen nog steeds niet of we het geld terugkrijgen van Novum Gates. Met het hotel was in ieder geval niks mis. Het hotel lag in West-Berlijn, dus nog een heel stuk van het centrum maar in West-Berlijn is ook een hoop te zien.
Dat was dan ook wat we die avond nog gedaan hebben. We zijn de Kurfürstendamm afgelopen naar de Savignyplatz waar we een pizzaatje hebben gegeten. Onderweg kwamen we nog langs de KadeWe en daar hebben we nog even binnengekeken. Duidelijk werd direct dat de corona-maatregelen in Duitsland een stuk strenger zijn dan in omliggende landen. Bij de deur werd er streng op toegekeken dat je een masker droeg.
Bij de modelspoorafdeling kwamen we nog een locomotiefje tegen van 9000 euro… (excuses voor de belabberde kwaliteit)

Afbeelding

Ik ben al twee keer eerder in Berlijn geweest, maar het was me op een of andere manier nooit opgevallen dat er naast de gedächtniskirche een enorme betonnen toren stond. Ik vind de toren nogal misplaatst en het verpest naar mijn mening een van de weinige oude dingen die Berlijn heeft, maar volgens de vriend had het een reden en symbolische betekenis… Blijft lelijk.

Afbeelding

2-7

Ik dacht dat we een ideale locatie hadden met ons hotel omdat we naast een metrostation zaten met een verbinding naar het centrum, maar het traject bij ons was helaas in renovatie dus we mochten alsnog een heel stuk verder lopen.

De dag begon met een beetje de standaard dingetjes van Berlijn afstrepen; Brandenburger Tor, Holocaust-monument en de Bundestag. Bij mijn vorige bezoeken aan Berlijn sloegen we elke keer de Bundestag over en dus wilde ik hem deze keer wel bezoeken. Het was lekker rustig ook bij de ingang, maar het bezoeken konden we al snel vergeten; je moest maar liefst twee weken van tevoren al reserveren!

Bij de Brandenburger Tor kwamen we deze prachtige Trabant tegen, de Trabi-XXL. Ik ben wel benieuwd hoeveel exemplaren hiervan zijn, zullen d’r wel niet veel zijn.

Afbeelding

De Brandenburger Tor zelf zag er ook even net even wat anders uit. Kermisexploitanten waren aan het demonstreren tegen de coronamaatregelen van de overheid. Even later kwamen er achter dat ze naast die demonstratie ook een tourtocht met kermisvrachtwagens door de stad gepland hadden. Er kwam echt geen einde aan al die vrachtwagens en het was een hels lawaai met toeters.

Afbeelding

Afbeelding

Lufthansa had overigens de Bundestag geclaimd om te staken


De vriend was erg geïnteresseerd in geschiedenis, dus het Deutsches Historisches Museum kon niet ontbreken. Daar had ik het idee de twee meiden van het station te zien, maar wist het niet zeker; ze waren al een stuk verder in de expositie en liepen ergens waar je niet direct kon komen. Ik ging dus wat sneller door het museum in de hoop ze nog tegen te komen, maar dat werd niks. De vriend was echter een stuk langzamer, dus ik heb nog minimaal een uur moeten wachten in de ‘Lustgarten’ (toepasselijk, dat wel).

Verder richting het oosten liepen we naar de Alexanderplatz waar we nog een biertje gescoord hebben.
Als je naar de Alexanderplatz gaat, kom je altijd langs de Fernsehturm. In dit soort dingen hoef ik nooit; het uitzicht boven zal wel heel mooi zijn maar de prijs die het kost om naar boven te gaan zal wel veel te hoog zijn. Ik interesseerde me meer in de informatieborden over de nieuwe metrolijn in Berlijn, de U5. De lijn lijkt me nogal dubbelop als je hem op de kaart kijkt, maar schijnbaar is het een heel belangrijke verbinding tussen de bezienswaardigheden en Hauptbahnhof.

Afbeelding

Met een blik op de World Time Clock kwamen we er niet achter hoe laat het was, maar door op de telefoon te kijken kwamen we daar wel achter; etenstijd!

Ik had plotseling ontzettend veel zin in Flammkuchen, dus typte ik dat maar in in Google. Zo kwamen we weer terecht bij de Savignyplatz. De S-Bahn bracht ons er rechtstreeks heen, dus zo erg was het niet om naar de andere kant van de stad te gaan voor een Flammkuchen. Flammkuchen is een soort van pizza met een heel dunne bodem met daarop een topping; meestal iets met kaas en groente. Bij Repke Spätzlerei hadden we een heerlijke gehad en het kostte ook nog eens geen drol; echt een aanrader!

3-7

De dag begon met een wisseling van hotel want ik wilde graag één keer een mooi luxe hotel met zwembad bij de reis. Dat werd het Hyperion Hotel aan de Prager Platz vlakbij het metrostation Spichernstrasse. We kwamen er al snel achter dat er helemaal geen zwembad was. Naast het hotel was wel een zwembad bij een openbare fitnessclub en het hotel deed zo alsof zij een zwembad hadden; triest! Het maakte ook eigenlijk niet uit want het zwembad was sowieso gesloten net zoals bijna alle andere voorzieningen. Vervolgens was ons bed ook niet gescheiden ondanks dat wij dat wel aan hadden gegeven in de voorkeur. Geen goede start voor dit veel te dure hotel ondanks de vriendelijkheid van het personeel!

Vandaag stond er in de ochtend een flink lange rit gepland naar Oost-Berlijn. Eerst met de metro naar Westhafen, dan met de S-Bahn naar Landsberger Allee om over te stappen op de tram naar Hohenschönhausen waar we een voormalig StaSi-kamp bezocht hebben.
We wilden graag een rondleiding krijgen, dus we moesten nog even wachten. We zijn een rondje gaan lopen over het terrein waar vroeger allerlei gebouwen stonden van de staatssicherheit.

Afbeelding

Bij de rondleiding hadden we als gids iemand die vroeger gevangen zat in dezelfde gevangenis vanwege zijn vermeende vijandigheid jegens de DDR. Vanwege Corona konden we alleen de U-Boot in, zo werd de kelder genoemd waar de leefomstandigheden het slechtst waren. Het was erg interessant om te luisteren naar iemand die er zelf dus ook gezeten had. De ‘kooien’ maakten de meeste indruk op mij; de piepkleine buitenplaatsjes waar de gevangen heel even van buitenlucht mochten genieten terwijl cipiers hen van boven bekeken. Aan het eind had de gids goed nieuws voor ons; we mochten weer gaan. Gebruikt ‘ie natuurlijk bij elke rondleiding…

In Oost-Berlijn waren er verder erg weinig bezienswaardigheden, dus zijn we teruggegaan naar het centrum om Checkpoint-Charlie te bekijken.

Afbeelding

Het checkpoint zelf was niet per se heel interessant, maar het kleine museum daarnaast wel. Daar was ik bij mijn vorige bezoeken nooit geweest. Het was een klein initiatief van buurtbewoners met allerlei platen met info. Om 16u sloten ze alweer en werden we eruit gegooid.
Na nog een bezoek gebracht te hebben aan de Berlin Story Bunker zijn we naar Friedrichstrasse gegaan om wat reserveringen te kopen voor de trein naar Polen. Dat zou namelijk verplicht zijn volgens de DB-App.

4-7

Van de DDR konden we natuurlijk niet genoeg krijgen en dus pakten we vandaag weer vanaf ons inmiddels vertrouwde metrostation Güntzelstrasse de metro naar het DDR-museum. Dit museum is wat meer gericht op kinderen, maar is desondanks wel de moeite waard voor volwassenen. Het is een zeer interactief museum met allerlei dingen die je kunt openen en bewegen. Daarnaast kun je een kijkje nemen in een typisch DDR-huis, een trabant besturen en een verhoor krijgen.

Vervolgens gingen we naar de voormalig luchthaven Tempelhof. Bij mijn vorige bezoek wilde ik ook naar Tempelhof en ging toen naar metrostation Tempelhof om erachter te komen dat daar geen luchthaven was. Bij de Boddinstrasse kun je het beste uitstappen met de metro en vanaf daar is het klein stukje lopen naar het park. Een deel van het jaar is de voormalige luchthaven geopend voor recreatie en kun je over de banen lopen.
Wij waren er te voet en eigenlijk is het veel leuker om er te fietsen merkte ik. Het was bloedheet en er was natuurlijk geen schaduw dus maakten we slechts een korte wandeling met een stop op een terras langs de baan.

Afbeelding

Met de bus wilden we vervolgens naar de Siegessäule gaan, maar dat verliep niet helemaal goed. De buschauffeur had er bij de Wittenbergplatz geen zin meer in dus verzocht hij iedereen uit te stappen. De kleine bus zat stampvol en een aantal mensen had geen mondkapje op, maar dat was al de hele tijd het geval. Het kwam erop neer dat we het zelf maar mochten uitzoeken.

Met een flinke omweg en een extra bezoek aan Schloss Bellevue (niet toegankelijk) kwamen we dan toch aan bij de Siegessäule. Aldaar veel sensatie met een protest van een bepaalde beweging. We liepen een rondje rondom het beeld toen we plotseling achtervolgd werden door politie te paard. Ik ging naar de zijkant, maar zij ook. Ze waren er om het beeld van Bismarck te beschermen en blokkeerden het?! Misschien kun je daaruit afleiden welke beweging daar protesteerde.

Afbeelding

Hierna zijn we nog even in de Siegessäule zelf geweest. Ik dacht dat je alleen op dat plateau kon lopen, maar blijkbaar kun je helemaal naar de top. Na een flinke klim kwamen we daar aan en het uitzicht was echt magnifiek. Midden vanuit dat park kon je de hele skyline zien met één kaarsrechte lege boulevard. Ik kan iedereen aanraden om de toren te beklimmen; het kostte ook heel weinig en krijgt wat geschiedenisles mee, al interesseerde me dat vrij weinig.

Afbeelding

De demonstratie was ondertussen alweer voorbij en dat betekende dat ik ook maar weer eens weg wilde gaan. De vriend was nergens te bekennen en onbereikbaar, dus ik ging maar in mijn eentje ervandoor. Ome Google wijst mij wel de weg!

Omdat ik vermoedde dat de vriend niet heel blij zou zijn als hij erachter kwam dat ik al weg was ging ik nog even langs de Aldi om wat Schultenbrau en chips te halen (dat kost echt haast niks in Duitsland). Even later kwam het verlossende belletje dat hij nog bij de Siegessäule stond te wachten, terwijl ik al in het hotel was. Bang voor het OV (‘bij mij gaat er altijd wat fout’) heeft hij 40 minuten gelopen om terug te komen bij het hotel. We waren weer herenigd en ik maakte het goed met mijn zak chips (hij drinkt geen alcohol bedacht ik me later pas).

Aan het einde van de dag zijn we naar de Potsdamer Platz gegaan om wat te eten. Daar was alles ondertussen al gesloten en dus zijn we naar de KFC bij Checkpoint Charlie gegaan (zichtbaar op eerdere foto). Daar zijn we voor de eerste én laatste keer gevraagd om al onze gegevens in te vullen mocht er een besmetting zijn bij de vestiging. Eten was heerlijk zoals altijd.
Tot mijn vreugde kwam ik erachter dat we met een dubbeldekkerbus terug naar het hotel konden gaan. Met bus M29 gingen we terug, natuurlijk boven zittende.

5-7

Vandaag zwaaiden we Berlijn alweer uit. Aangezien het interrailticket geldig is bij DB en de S-Bahn Berlin door DB wordt uitgevoerd konden we ook met het ticket van Zoologischer Garten naar Hauptbahnhof reizen. Het was maar goed ook dat we de info netjes hadden ingevuld want we werden op dat kleine stukje gecontroleerd. In Berlijn zijn we sowieso heel vaak gecontroleerd door onherkenbare conducteurs. Ik kan me niet herinneren dat dat bij mijn vorige bezoeken ook zo was, maar er werden erg veel zwartrijders uitgepikt. Ik had ergens gelezen dat zwartreizen uiteindelijk goedkoper was dan kaartjes kopen, maar dat betwijfel ik nu.

Al was ik al eerder in Berlijn geweest, ik vond het weer erg leuk om de stad te bezoeken. Het is een ontzettend levendige en toch relaxte stad. Er is veel te zien en je overbrugt de toch wel grote afstanden gemakkelijk met het goede OV. De coronamaatregelen waren best wel streng vond ik want je moest in elke winkel een mondkapje dragen en op een aantal punten hadden ze nog extra maatregelen genomen. Begin juli waren deze strenge regels er zelfs nog, maar je ziet wel terug in de cijfers van Duitsland dat ze het goed doen.
Van de hotels heb ik wel spijt; we hadden beter vier nachten in Novum Aldea kunnen doen i.p.v. Hyperion want dat was het geld absoluut niet waard.

Afbeelding

Met de intercity van PKP naar Gdynia gingen we naar onze laatste bestemming van de interrailtrip; Gdansk. Eerste stress begon al met het feit dat ons wagonnummer van het ticket niet op het bord stond, maar gelukkig had de trein deze wagon wel degelijk mee.
Wij hadden een coupé’tje voor ons zelf tot aan midden-Polen waar een vader en dochter instapten samen met hun hondje. Het waren nogal asociale lui; geen mondkapje op, sokken uit met stinkvoeten, stinkende hond eb continu notificatiegeluidje van telefoon. Je kon nergens anders naartoe want alle plaatsen waren gereserveerd en die mensen spraken alleen Pools.
Bij Bydgoszcz wachtten we wat langer dan gebruikelijk waardoor we een halfuur te laat aankwamen in Gdansk. Geen prettige rit.

6-7

Het hotel dat we uitgekozen hadden in Gdansk was echt uitstekend; Qubus was goedgeprijsd, dichtbij het centrum, had goede kamers en veel extra services.

Afbeelding

Bij aankomst in Gdansk viel het me al meteen op dat er overal erg veel voorzieningen voor fietsers waren zoals fietsverkeerslichten, fietsroutes en vrijliggende fietspaden. Daarom besloten we om fietsen te huren bij het hotel.
Per fiets zijn we langs de kust naar Gdynia gegaan. Het was een erg mooie route met alleen maar vrijliggende paden. Het sluit nog niet perfect aan; in Sopot werd het pad onderbroken door een voetgangersplein en in Gdynia stopte het heel plotseling in een zandpad. Het was al beter dan menig land en ik had lang niet zo veel verwacht van Polen.

Gdynia zelf was niet echt de moeite waard. Het stelde niet zo veel voor. Na er een visje gegeten te hebben vertrokken we alweer snel. In Gdynia was wel echt bijna alles gesponsord door de EU. De stad stond vol met vergelijkbare borden en zelfs op de verkeerslichten stonden EU-stickertjes. Langs de fietspaden elke 500 meter een EU-bord ; dat verklaart waarom ze zo goed zijn.

Afbeelding

In Sopot, een hip strandplaatsje tussen Gdansk en Gdynia, scheidden onze wegen weer want ik wilde graag nog in de Baltische Zee zwemmen. Het water was 18°C en de kustwacht had de rode vlag uit, maar ik wilde toch heel graag het water in. Uiteindelijk ben ik er een kwartier in geweest en wat gezwommen en het was echt heerlijk. Uit het water bleef ik nog erg lang natrillen van de kou, dus dat was wat minder.

Afbeelding

7-7

Gdansk zelf hadden we ondertussen nog niet echt gezien, dus dat werd ook tijd. Om 11:00 gingen we mee met een gratis boottochtje van het hotel. Het stelde niet heel veel voor, maar het was wel leuk.
Alle rederijen van de stad vertrokken om 11:00, dus we gingen met z’n allen tegelijk de stad uit. Het bootje van het hotel was heel klein (max. 8 personen), maar andere boten waren gigantisch zoals dit piratenschip.

Afbeelding

Verder nog wat kleine dingetjes in de binnenstad bekeken. Het viel me op dat alles echt heel schoon was overal en dat de gebouwen in goede staat waren. Ik moet toegeven dat ik dat niet verwacht had in Polen, maar wellicht ligt dat anders op het platteland van Polen.

Afbeelding

Wat wel echt de moeite was in Gdansk was het museum over de tweede wereldoorlog. Dit museum is best wel nieuw en ligt een klein stukje buiten de binnenstad. Het museumgebouw verhult erg goed wat je te zien gaat krijgen en een hoop is ook ondergronds. Je begint met de voorgeschiedenis en loopt dan door een winkelstraat. Vervolgens krijg je het verhaal van de oorlog te zien en kom je weer door dezelfde winkelstraat, maar nu verwoest. Uiteraard is er veel aandacht voor de vele doden onder de joden. Er is een originele transportwagon te zien in het museum.
Natuurlijk was het verhaal allang bekend bij mij, maar door de manier waarop het allemaal verteld werd greep het mij wel echt aan.
Minpuntje was wel dat alle interactieve dingen het niet deden wegens corona.

8-7

Vandaag was de allerlaatste dag van de interrail en deze dag zou bijna helemaal in de trein gespendeerd worden.
Gdansk was wederom een erg mooie stad. Als ik heerlijk eerlijk ben had ik veel meer primitieve toestanden verwacht in een land als Polen, maar in Gdansk was dit echt nergens te zien. De mensen zijn zeer vriendelijk en alles is er lekker goedkoop. Ik geloof dat Polen zelfs nog goedkoper was dan Hongarije. Als je in Gdansk bent, moet je zeker even een fiets huren om de stad en de omliggende regio te ontdekken. Polen is absoluut niet een land waar veel Nederlanders op vakantie gaan, maar ik denk dat dat onterecht is; Polen heeft meer te bieden dan je denkt en is erg bereikbaar voor mensen met een kleiner budget.
Na wat proviand ingeslagen te hebben bij de lokale Zapka mini-supermarkt (die dingen staan in elke straat zowat), gingen we rond half negen naar het hoofdstation van Gdansk. Het stationsgebouw was helemaal in renovatie, dus namen we plaats in het tijdelijke stationsgebouw.

Afbeelding

Gelukkig waren we deze keer niet geplaatst in een kleine coupé (na mijn vorige ervaring ben ik daar niet zo’n fan meer van). Ik mocht plaatsnemen naast een Duitse dame die wel een erg bizarre rit zou gaan maken vandaag; Gdansk-Berlijn-Frankfurt-Warschau. Dat laatste stuk zou ze dan met het vliegtuig doen. Onbegrijpelijk…
Ze vertelde dat ze op het eiland Rügen woonde en dat is precies de plek waar ik op (alternatieve) vakantie zou gaan. Volgens haar moet ik me voorbereiden op extreme drukte want half Duitsland gaat er nu op vakantie. We zullen zien…

Het uitzicht vanuit de trein is overigens niet heel bijzonder; soms een beetje heuvelachtig, maar vooral veel bos en akkers. De natuurlijke grens Polen-Duitsland bij Frankfurt a/d Oder was wel mooi.

Afbeelding

De Duitse dame naast mij kon ondertussen haar overstap in Berlijn wel vergeten want de vertraging liep almaar op. We stapten beiden in Berlin Ostbahnhof uit en onze wegen scheidden daar. Ondertussen hadden we al best wel lang niks meer gegeten en haalden dus nog wat bij de Backwerk om vervolgens snel in te stappen in de laatste trein van het interrailavontuur: de IC naar Amsterdam CS die wij zouden nemen tot aan Amersfoort.

We hadden dan wel gereserveerde plekken, maar die waren aan de andere kant van de trein dus we zaten maar gewoon ergens. Bij een tafeltje trouwens, dat wel. Dat is nou echt zo relaxt aan treinreizen; met benen languit lekker naar buiten kijken. De stoel iets naar achteren verstellen, puzzeltje maken, perfect. Wat het denk ik wel het beste maakte was dat de trein zo goed als leeg was. De intercity van 15:54 was de laatste van de dag voor Amsterdam.

Afbeelding

Tot aan Hannover zat de snelheid er lekker in, maar daarna gingen we op gepaste snelheid even stoppen bij allerlei dorpen als Minden, Bad Oeynhausen en Bad Bentheim. Vroeger was het geloof ik nog erger met stops in Ibbenbüren en Salzbergen.

Ondertussen was het alweer 19:00 en ik had wel zin in wat eten, dus besloot ik de eenzame medewerker in de bordbistro te vergezellen. Het aanbod was niet eens zo beperkt door corona. Ik nam een currywurst met tortilla en een pils. Niet zo goed als bij de Tsjechische spoorwegen, maar prima te eten. Ik ben wel benieuwd wat nou het verschil is tussen bistro en restaurant bij de DB.

Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we rond 22:30 aan in Amersfoort waar het interrail-avontuur officieel ten einde kwam.

Afbeelding


Conclusie


Het doel van de Europese Unie was natuurlijk om jongeren kennis te laten maken met Europa en hun Europese identiteit te ontdekken. Kennis gemaakt met Europa heb ik zeker met deze trip waarin ik samen met de vriend zes steden in Oost-Europa bezocht heb. Of ik mij nou echt Europeaan voel, weet ik niet maar dat is ook totaal niet belangrijk.


Corona

Wat uiteraard deze interrailtrip heel anders maakte dan normaal was het feit dat we midden in een pandemie de trip maakten. Hoewel ik door veel mensen ben afgeraden de reis te maken, heb ik er toch voor gekozen om de reis te maken omdat ik er al erg lang naar uit had gekeken en de hotels reeds geboekt waren. Daarbij had ik er ook wel vertrouwen in dat Europa wel open zou zijn aangezien het economisch gezien onmogelijk is om zo lang op slot te blijven.
De risico’s wist ik natuurlijk van tevoren: je kunt zelf ziek worden of misschien wel ergens niet meer wegkunnen komen door een (lokale) uitbraak. Met wat we toen wisten, was het geen slechte keuze om toch op reis te gaan als we de coronamaatregelen maar zouden opvolgen. Was het verstandig? Dat zou ik niet per se zeggen aangezien de reis niet noodzakelijk was en makkelijk verschoven had kunnen worden. Het was waarschijnlijk het verstandigst geweest om de trip uit te stellen, maar ik als 18-jarige accepteerde de risico’s. Voordeel van wel vertrekken was natuurlijk dat het lekker rustig overal was, maar daarbij hadden we als nadeel dat met name in Hongarije nog best wat gesloten was.
Wij kunnen (gelukkig) concluderen dat we geen last gehad hebben van de gevolgen van corona. Aangezien we geen symptomen hadden bij aankomst, hebben we ons ook niet laten testen. Een (lokale) lockdown is ook uitgebleven. Mondkapjes in trein en soms ook winkels was wel de grootste ingreep in onze reis.
Op dit moment gaat half Europa op vakantie en de coronacijfers zijn niet meer zo laag als half juni. Op het moment dat wij in Zürich waren, was er een superspreader in een nachtclub. Hierna zijn de besmettingen alleen maar gestegen in Zwitserland. Dit geldt niet alleen voor Zwitserland, maar meer landen in Europa. Aangezien je het voordeel van de rust ook kwijt bent, weet ik niet of het zo een goed idee zou zijn om op interrail te gaan als we nu zouden vertrekken. De risico’s zijn groter geworden.


Wat zou ik anders/blijven doen?

Ik heb me afgevraagd wat nou de ideale groepsgrootte is om op interrail te gaan; in je eentje, met z’n tweeën of met meer. In je eentje heb je natuurlijk meer vrijheid, maar ik zou het verschrikkelijk vinden dat je niet op iemand kan terugvallen in de avond bijvoorbeeld. Tuurlijk ontmoet je zo veel nieuwe mensen omdat je meer gedwongen wordt het gesprek aan te gaan, maar in coronatijd was dat sowieso moeilijker. Met meer mensen is eigenlijk ook niet praktisch omdat iedereen wat anders wil. Met z’n tweeën hadden we al veel meningsverschillen, maar met een groep is dat nog erger. Je hebt wel meer dynamiek natuurlijk en dat is ook wat waard.
Uiteindelijk denk ik dus wel dat met z’n tweeën de ideale groepsgrootte is voor een interrail.

Een volgende zou ik weer ervoor kiezen om in hotels te slapen en niet in hostels. In Zürich hadden we één nacht dat we de zespersoonskamer moesten delen met een vage man en dat vond ik echt niet prettig. Dure hotels als Hyperion zou ik niet weer aan beginnen.

Wat ik wel anders zou doen, is de reisbestemmingen. We hadden nu alleen maar steden en ik zou graag meer diverse bestemmingen hebben. Dus steden, strandplaatsjes en natuur. Uiteindelijk gaat het er ook om dat je een beetje relaxt, maar mijn reisgenoot hield daar niet heel veel van. In de steden was er gelukkig vaak ook mogelijk om wat te relaxen. Een dagje voor de lol treinen in een mooi gebied zou ik ook wel leuk vinden, maar niet te veel.

Nachttreinen zou ik als laatst ook vaker willen gebruiken. Het is heel relaxt en je combineert de overnachting met de reis.


Ideeën voor de toekomst

Aangezien deze eerste interrailtrip naar mijn mening een groot succes was, zou ik in de toekomst wel nog een keer op interrail willen naar andere bestemmingen.
Het prijsniveau ligt in Oost-Europa een stuk lager, dus in die hoek zou ik weer willen reizen. Daarnaast heb je daar ook geen achterlijk dure reserveringen. Met de nieuwe nachttrein naar Wenen kun je gemakkelijk naar de Balkan reizen en dan zou ik steden als Zagreb, Belgrado, Sofia en/of Thessaloniki willen zien. Daarna met de boot naar Italië om daar van het lekkere eten te genieten en te relaxen aan het strand. Dan met een tussenstop in Millaan en daar de stad bekijken terug naar Nederland. Onderweg een wat diverser plan en misschien na Milaan in Zwitserland wat mooie lijntjes doen.

Bedankt voor het lezen van dit verslag. Reacties zijn welkom en ik ga graag ook in discussie over wat nou echt een mooie interrailtrip inhoudt!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Z2N »

Ook dit deel leest weer goed weg, bedankt voor het delen!

De dingen die je noemt bij de categorie "volgende keer zelfde/anders doen" kan ik wel herkennen: met zijn tweeën op interrail gaan is mij ook het meest bevallen, en zelf probeer ik de grote bestemmingssteden te mijden (al is het door de coronarust misschien wel juist nu het ideale moment om naar steden als Kraków of Berlijn te gaan). Wel zou ik met Interrail juist reizen in de landen met duurdere prijspijlen, omdat daar Interrail vaak veel goedkoper is dan alternatieve binnenlandse vervoersbewijzen (denk aan Zwitserland, het VK en Scandinavië). In Zuid-Oost Europa zijn losse kaartjes vaak goedkoper, zo kost een enkeltje Zagreb - Belgrado op voltarief maar 30 euro.

En de vraag die je aan het einde stelde: een Bordrestaurant is een daadwerkelijk restaurant, dus met tafelbediening. Bordbistro's hebben alleen een afhaalpunt, en zijn dus minder luxe.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door en-es »

Leuk verslag. In Londen heb je ook een speelgoedzaak Hamleys.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door ODRAIL »

Ferdinand schreef: Tot aan Hannover zat de snelheid er lekker in, maar daarna gingen we op gepaste snelheid even stoppen bij allerlei dorpen als Minden, Bad Oeynhausen en Bad Bentheim.
Huh ... deze dorpen hebben wel stadsrechten hoor :wink: . En dus zijn het geen dorpen maar steden (kijk maar op Wikipedia).

Verder een mooi verslag :pos: :wink: .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Wubbo »

Lego *O*

Verder ook een leuk verslag :pos:
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door JordiBrabant »

Leuk geschreven weer! En helemaal leuk om te lezen over jouw ervaring in Berlijn als je er nu zelf bent. Mijn indruk is inderdaad dat de maskerverplichtingen verder gaan dan in Nederland, maar ik zie ook heel veel Maskenmuffel of personen die het verkeerd dragen.
En as we speak zitten groepen van de gegoede burgerij van Wannsee die overduidelijk niet samen wonen gewoon naast elkaar te dineren, daarin gaat Nederland dan wel verder.
Met mijn hotel bij U Stadmitte had ik wel blij geweest met de U5, maar zonder komen we er ook wel.
@Z2N Berlin is voor mij heerlijk rustig, dus je theorie klopt. De gids in de Bundestag zei ook nog eens dat de demografie van de bezoekers was veranderd: direct na de heropening was het rustig, maar zienderogen kwamen er vooral Berlijners en Brandenburgers.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor dit tweeluik, het was tof om te lezen! :D

Die vertraging van de EC Gdańsk-Berlin leek me overigens niet heel hoog, jullie hadden 48 minuten en je schrijft niet over een krappe overstap. Die dame had daarentegen dan wel een heel strak reisschema - naast dat het een redelijke omweg is om op die manier van Gdańsk naar Warszawa te gaan ;)
Mijn Flickr account.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.
Wat betreft hotels zoek ik meestal iets uit vlakbij de grote plaats en die in de avond nog een fatsoenlijke verbinding heeft. Vaak zijn de hotels projsgunstige. Voor Berlijn ga ik naar fürstenwalde.
Qua groepsgrootte. Je bent niet verplicht om alles met elkaar te doen. Je kunt ook een dag ieder zijn eigen gang gaan en in de avond afspreken.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Jay20 »

Timon91 schreef:Bedankt voor dit tweeluik, het was tof om te lezen! :D

Die vertraging van de EC Gdańsk-Berlin leek me overigens niet heel hoog, jullie hadden 48 minuten en je schrijft niet over een krappe overstap. Die dame had daarentegen dan wel een heel strak reisschema - naast dat het een redelijke omweg is om op die manier van Gdańsk naar Warszawa te gaan ;)
Ja je kunt prima met de Pendolino rechtstreeks van Gdansk naar Warszawa gaan, zoals ik deed in 2018.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Ferdinand »

@Timon91 Volgens mij was die EC uit Gdansk 25 minuten vertraagd aangekomen bij Ostbahnhof. Voor haar teveel, voor ons nog steeds 20 minuten over.

Volgens mij meende ze het ook nog want ik zag haar kijken op een Lufthansa-website. Gewoon iemand die het (ook) leuk vindt om te reizen.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Polaroyd7 »

Leuk om te lezen, het avontuur opzoeken op jonge leeftijd met de trein. Zo jong was ik niet, toen ik voor het eerst Interrail deed, ik was toen iets van 20, 21 of zo, maar dat scheelt verder ook niet zo. Ik heb Interrail eigenlijk nooit gebruikt om alleen de grote steden van Europa mee op te zoeken, maar eerder een beetje van alles en nog wat in één land met omliggende plaatsen.

Als je overweegt Interrail te gebruiken in Oost-Europa kan ik zeker aanraden om een prijsvergelijking te doen voor treinen aldaar. Toen ik in Tsjechië was, was ik weliswaar op Interrail, maar had ik binnen Tsjechië zelf gebruik gemaakt van een Jízdenka na léto (ČD zomerticket) die een week geldig was en ook goedkoper bleek te zijn dan de dagen die ik zou moeten gebruiken met de Interrail-pass. Zelfs dan is Tsjechië nog best wat duurder vergeleken met Servië, Bulgarije, Turkije etc. en ik moet ergens ook zeggen dat Interrail ook onpraktisch is in landen als Hongarije en Polen omdat zo een beetje alle langeafstandsverbindingen een irritante reserveringsverplichting hebben om nog wat extra geld uit de zakken te kloppen van de reizigers. Idem voor Spanje, Frankrijk, Italië (ergens in Spanje was zelfs de reservering nog zowat net zo duur als het ticket zelf, los ervan dat het een gedoe is om die dingen te verkrijgen). Interrail moet je zéker ge- en misbruiken om ermee de duurste en meest scenische lijnen mee te nemen in Zwitserland, die anders voor ons gewone stervelingen onbetaalbaar zijn. Ik wist overigens niet dat je met je Interrail pass ook met Regiojet mee kon. Met Leo-express zal dat vast wel niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Z2N »

Interrail is geldig bij Leo Express, je moet alleen een (gratis) stoelreservering maken (info).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Reiziger Delft »

In Hongaarse intercity's zitten tegenwoordig ook vaak oudere rijtuigen waar je geen reservering voor nodig hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Suus »

Zover ik weet is in Italië bij Interrail de verplichte reservering voor de treincategorie Intercity afgeschaft. En die reservering was toch maar € 3. Een treincategorie die wat onder druk staat, maar met wat moeite kom je daar de gehele laars mee door en vaak via mooiere spoorlijnen dan de direttissima.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Polaroyd7 »

Z2N schreef:Interrail is geldig bij Leo Express, je moet alleen een (gratis) stoelreservering maken (info).
Dat zal vroeger wel anders geweest zijn, er waren toen wel meerdere routes/spoorondernemingen die toen geen Interrail 100% accepteerden (vooral in Zwitserland).
Reiziger Delft schreef:In Hongaarse intercity's zitten tegenwoordig ook vaak oudere rijtuigen waar je geen reservering voor nodig hebt.
Hoe moet/kun je dat weten?
Suus schreef:Zover ik weet is in Italië bij Interrail de verplichte reservering voor de treincategorie Intercity afgeschaft. En die reservering was toch maar € 3.
Ah ja, dat is waar ook. Ik heb zelf nota bene inderdaad nog in een IC gereden in 2019 zonder een reservering te hoeven maken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Reiziger Delft »

Polaroyd7 schreef:
Reiziger Delft schreef:In Hongaarse intercity's zitten tegenwoordig ook vaak oudere rijtuigen waar je geen reservering voor nodig hebt.
Hoe moet/kun je dat weten?
Voor bijvoorbeeld intercity 734 van Budapest naar Szeged kan je hier zien dat rijtuigen 18 (1e klas) en 21 (2e klas) een verplichte IC Toeslag + reservering kennen. Voor de andere rijtuigen geldt dat niet. Dit staat per rijtuig beschreven.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door en-es »

Apart. Kunnen ze dat niet bij NS doen? Minder betalen als je met een afgeragde trein reist?
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door Jay20 »

Gelukkig heb je dat in Tsjechie niet en zoiets lijkt me geen goed idee ook. Alhoewel ik wel oudere rijtuigen prefereer zoals de oude Rychliks waar het raampje naar beneden kan. Comfortabel en lekker raamhangen :)
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Mijn eerste Interrailtrip door Europa in een bizarre tijd #DiscoverEU (deel 2, slot)

Bericht door henrivanderweijden »

:shock:
en-es schreef:Apart. Kunnen ze dat niet bij NS doen? Minder betalen als je met een afgeragde trein reist?
ik ben bang dat NS het dan omdraait: meer betalen voor een nieuwe trein ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten