Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Bingo *O*

Het maakt niet uit wat Rutte er uit gesleept had, je zou er sowieso een zuur oordeel over gehad hebben. Grappig genoeg precies zoals Wilders. Toeval, uiteraard.

Maar nee, het is uiteraard geen vals dilemma. Binnen een samenwerkingsverband zul je echt bereid moeten zijn samen te werken. Dat je Orban als voorbeeld noemt past wel bij je hang naar despotisme, maar zijn methodes lijken me ook niet echt een lichtend voorbeeld voor Nederland. Maar uiteraard mag jij daar heel anders over denken :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

PHS schreef:
Z2N schreef:Vlaanderen begon als de ontvanger binnen een transferunie, en kijk waar het ze gebracht heeft. (A)
Alleen waren er in die tijd nog geen/nauwelijks publieke sociale zekerheidsvoorzieningen, wat nu wel het geval is.
PHS schreef:
Dit antwoord is echt te imbeciel om serieus op te antwoorden :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: Het kost een boel geld. En het wringt. In Noord-Europa zijn bijzonder pijnlijke hervormingen doorgevoerd, Zuid-Europa zou hetzelfde doen, maar deed dat (voor de zoveelste keer) niet of maar deels. En je ziet wat er met de economieën van Noord- en Zuid-Europa is gebeurd. Wij hebben nu buffers voor een slechte tijd, Zuid-Europa niet, dus waarom moeten wij die buffers delen met Zuid-Europa? (Begrijp me niet verkeerd, ik vind de coronacrisis een goede reden om solidair te zijn, maar ik betwijfel of Zuid-Europa zich wel aan de afspraken gaat houden. Nog geen jaar geleden, toen er nog niets aan de hand was, schreeuwde Salvini dat Brussel de pot op kon met de begrotingseisen. En nu schreeuwt Salvini, weliswaar vanaf de zijlijn, dat Rutte solidair moet zijn. Zo werkt solidariteit niet.)
Om die reden, en om herhaling te voorkomen, zijn er nu afspraken gemaakt dat het geld gebruikt wordt om de economie weer op te starten en te hervormen. Als dat niet gebeurt, wordt de geldkraan zonder pardon dichtgedraaid.
Bovendien kunnen er nog steeds maatregelen worden opgelegd (en terecht) aan landen die de rechtsstaat uithollen.
Ik vind dat Rutte zijn poot behoorlijk stijf heeft gehouden en dat er een prima deal is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

De gehele Europese Unie weer nu wat "Een poot stijf houden" is.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Tsja...


Maar: fiscale soevereiniteit dus. En monetaire soevereiniteit? Legislatieve soevereiniteit? Waar ligt de grens, wat zijn de opties en hoeveel ben je bereid te investeren in de unie?

Overal rode lijnen trekken — hoe gerechtvaardigd die ook in jouw of mijn optiek mogen lijken — faciliteert het compromis niet, en de relatie nog minder. De EU is gebouwd op compromissen, en niet enkel naar de Nederlandse maat. Als je niet bereid bent daar aan mee te doen, dan sluit je jezelf uit. Wilders en Orban vinden dat geen probleem. Ik wel. Maar waar sta jij, PHS?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: Wat je bedoelt met de maatregelen die kunnen worden opgelegd aan landen die de rechtsstaat uithollen, is mij niet duidelijk. De deal voorziet voor zover ik weet niet in nieuwe, serieuze mogelijkheden op dat vlak, en de huidige mogelijkheden (art. 7 VEU) schieten duidelijk tekort omdat ze unanimiteit vereisen.
Ik ken die maatregelen ook niet, want ik heb niet de hele tekst gelezen.
Maar volgens Rutte kunnen er dus wel maatregelen worden opgelegd:
Ook van kritiek op een verwaterde tekst over de koppeling van gelden aan de stand van de rechtsstaat wilde hij niks weten. Landen als Hongarije en Polen zouden wat Nederland betreft, zo benadrukte Rutte steeds, moeten stoppen met de uitholling van hun rechtsstelsel. Zo niet, dan zouden ze minder geld uit Brussel krijgen.

,,De kern van wat wij willen, is overeind gebleven. Als een land in strijd handelt met Europese regels, kunnen er maatregelen worden opgelegd. De oude tekst was meer ‘in the face’ van een aantal landen, daar waren ze niet blij mee. Voor ons was dit een van de grote punten, een reden om het hele akkoord te laten vallen.”
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Karl »

Kan iemand wellicht een stuk aanbevelen waarin eea genuanceerd staat uitgelegd? Elsevier, Volkskrant, Groen Amsterdammer, NRC, maakt mij allemaal niet uit, maar ik weet gewoon niet wat ik moet geloven.
Het is een spectrum.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Nou, gooi al die stukken in een grote pan, laat het sudderen, roer even naar links en naar rechts, dien op en laat afkoelen: dat is waarschijnlijk de nuance die je zoekt.

(verrek, dat lijkt veel op het recept voor een compromis...)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

:Y

Enkel "pecunia naar smaak" ontbreekt...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Alargule schreef:Nou, gooi al die stukken in een grote pan, laat het sudderen, roer even naar links en naar rechts, dien op en laat afkoelen: dat is waarschijnlijk de nuance die je zoekt.

(verrek, dat lijkt veel op het recept voor een compromis...)
Zo werkt het (bijna) altijd binnen de Europese Unie. Allen ... soms duurt het iets langer voordat het recept gaargekookt is.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

trolly schreef::Y

Enkel "pecunia naar smaak" ontbreekt...
Dát mag je er zelf naar hartelust overheen strooien :Y
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef:Maar als de Unie besluit zichzelf eens goed te hervormen, om democratischer te worden, om meer aandacht te hebben voor de Europeanen dan voor zichzelf en landen die lak hebben aan de rechtsstaat en de Westerse normen en waarden eruit te zetten - dan mag er meer soevereiniteit naar de EU, misschien zelfs als federale staat.
Dus tenzij Brussel op je eisen ingaat, ben je anti-Europees. Nou, het zal me benieuwen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:anden die om politieke en culturele redenen niet in de Unie thuishoren (hallo Oost-Europa),
Precies. Laten we die landen gebruiken om Lebensraum te creëren, dan zijn ze nog ergens goed voor. *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Goed dat je meedenkt :pos:

Er is maar één EU, met alle onvolkomenheden die er door ontstaansgeschiedenis en de politiek van de lidstaten aan kleven. Ik zou het ook liever anders zien, maar lieverkoekjes worden niet gebakken. De EU tijdelijk opschorten, verlaten of radicaal hervormen zonder instemming van de lidstaten is geen optie. Geen zin hebben in de huidige EU klinkt leuk, maar is het koesteren van een EUtopie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Karl schreef: (..) maar ik weet gewoon niet wat ik moet geloven.
Je moet geloven dát wat de landen leiders vanochtend niet besproken hebben.
Zoals ik Kees de Kort vanmiddag hoorde zeggen: het gaat er bij dit soort persconferenties vaak om de teksten die de beslissers niet uitspreken, waar niet over gepraat wordt. Dat is soms meer van belang. :wink:

Ik ben verbaasd dat de EU landenleiders 3 volle dagen nodig hebben om tot die Corona budgerverdeling te komen.. en dat de meerjarenbegroting er dan met een poep en 'n scheet doorheen is gefietst. Dat kan niet goed zijn, lijkt mij.

Verder hoorde ik Kees de Kort ook zeggen dat van de huidige corona steun (die pot van 540 miljard aan steun) door de landen nog geen euro van aangevraagd is.. Kennelijk redden de landen het zelfstandig nog? Dus waarom nu al dit groteske pakket aan muntjes?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Om de valutahandel voor te zijn, wellicht? Door een grotesk grote reservering te maken wordt duidelijk gemaakt dat er veel aan gelegen is iedereen aan boord te houden — en mogelijk is mede daardoor maar een relatief klein deel van dat bedrag werkelijk nodig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef:Doormodderen dan wel?
:Y

Dat is de enige optie — die overigens een traditie van ondertussen 62 jaar kent. Als jij daar daadwerkelijk verbetering in aan weet te brengen heb je mijn diepste respect, maar roepen dat het niet goed gaat is gewoon een open deur. Het gaat al sinds het prilste begin niet goed, maar desondanks zijn er verworvenheden bereikt waarvan jij je niet eens realiseert dat ze aan de EEG/EU te danken zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Anders was je elke maand duizenden guldens kwijt om vanaf je mobiel hier dees topik te bevuilen bijvoorbeeld :Y
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

Durashift schreef:Ik ben verbaasd dat de EU landenleiders 3 volle dagen nodig hebben om tot die Corona budgerverdeling te komen.. en dat de meerjarenbegroting er dan met een poep en 'n scheet doorheen is gefietst. Dat kan niet goed zijn, lijkt mij.
Nou is er over die begroting al maanden onderhandeld voor deze top, sterker er is al een top over geweest.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... t-uitgeven

Dus dat ze daar eindelijk uit zijn is niet zo gek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten