‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door Klaasje »

Alleen is dat juist de doelgroep waarvan het vooral de captives zijn die in het ov zitten. Wie een keuze heeft neemt al snel de auto. Dus dan heb je een potentieel aardige tot goede route. Maar om de trein mee af te romen is het niet echt een geslaagd idee.
Bemined
Berichten: 5940
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door Bemined »

Een drukke spoorcorridor zie ik niet zo snel door een bus vervangbaar zijn, maar hoe zit het met de speelgoedlijntjes als Gouda - Alphen? Op een dergelijke verbinding zou je met een hoogfrequente bus (12 tot 16 keer per uur in de spits) de capaciteit van de trein kunnen evenaren, met als leuke bijkomstigheid dat je de bus vanaf de stations kunt verlengen de stad in. Wat qua kosten het meest efficiënt is doe ik geen uitspraken over, daar heb ik geen verstand van.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door SuperGhost »

IC140 schreef:@SuperGhost,

Logische analyse, alleen is de staatssecretaris een haar van D66.
Maar die heeft natuurlijk wel het regeerakkoord uit te voeren waar de VVD een enorme vinger in de pap heeft :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door Hainje »

Bemined schreef:Een drukke spoorcorridor zie ik niet zo snel door een bus vervangbaar zijn, maar hoe zit het met de speelgoedlijntjes als Gouda - Alphen? Op een dergelijke verbinding zou je met een hoogfrequente bus (12 tot 16 keer per uur in de spits) de capaciteit van de trein kunnen evenaren, met als leuke bijkomstigheid dat je de bus vanaf de stations kunt verlengen de stad in. Wat qua kosten het meest efficiënt is doe ik geen uitspraken over, daar heb ik geen verstand van.
En dan waarschijnlijk via de Breestraat in Leiden?
Zal vast geen weerstand geven bovenop de 39.000 overige bussen per dag. :mrgreen:
🍉
PHS

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door PHS »

Als het in de Leidse Breestraat te druk wordt met bussen, dan leg je daar toch gewoon een tram aan? Naar Alphen aan den Rijn en Gouda bijvoorbeeld, daar ligt nog wat spoor dat je kunt gebruiken _O- _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door Z2N »

Daar zit natuurlijk wel de crux: veel van die steden willen de extra sloot aan bussen waarschijnlijk niet in de stad hebben. Het voorbeeld van Alphen - Gouda is daarin duidelijk, zowel Alphen als Gouda zijn open over de ideeën over bussen in de centra. Bovendien: voor een treinvervangende busdienst op een traject als Alphen - Gouda ga je veel meer personeel nodig hebben, wat de exploitatie waarschijnlijk eerder duurder dan goedkoper maakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door Dennenboom »

Busbanen kun je ook snel ombouwen naar normale wegen. 'Ik zie nooit een bus rijden en de auto 's staan nodeloos in de file' om maar eens een 'hardwerkende' Nederlander (die gaan niet met het OV, want dat is veels te duur) te citeren.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door Marrick »

Zolang er nog geen tariefintegratie is tussen modaliteiten lijkt me dit plan totaal niet in het belang van de reiziger. Bovendien worden zaken als reisinformatie, abonnementen etc. complexer (en duurder) voor incidentele reizigers door fragmentatie/decentralisatie/privatisering van het OV.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: ‘Bus Rapid Transit kansrijk alternatief voor spoor’

Bericht door SLToilet »

Dennenboom schreef:Busbanen kun je ook snel ombouwen naar normale wegen. 'Ik zie nooit een bus rijden en de auto 's staan nodeloos in de file' om maar eens een 'hardwerkende' Nederlander (die gaan niet met het OV, want dat is veels te duur) te citeren.
In Tilburg zijn al weleens busstroken opgeofferd om er reguliere rijstroken van te maken, in één geval ging het om het opheffen van een buslijn bij de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg (in de noordelijke richting), en de andere was meer een veredelde bussluis op de Heuvel, dat was al iets langer geleden. Het jammerlijke is dat dat laatste stukje later is omgebouwd naar een binnenstedelijke racebaan.

Het is een redelijk makkelijke manier voor de VVD om op verkapte wijze op de lange termijn extra rijstroken bij te bouwen, daarom ben ik sowieso al argwanend over het idee bus, geen trein (wat voor een dichtbevolkt westers land met een grofmazig spoornet schandalig mag heten), maar als ze worden aangelegd, doe het dan zodanig dat het geschikt maken voor overige voertuigen meer vergt dan een paar strepen trekken (zie hoe makkelijk het was op de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg in de noordelijke richting):

https://www.google.com/maps/@51.5762844 ... 6656?hl=en

Dit is een klein voorbeeld natuurlijk maar het idee alleen al :cry:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten