Wat eten we vandaag?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Z2N »

Zelfgemaakte Tikka Massala. :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Aking »

Döner im Brot, en dat in de S42 *O*
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Daantje »

Ik had sperziebonen gekregen uit de tuin van ouders van vrienden. Daar heb ik een lekkere aardappelsalade van gemaakt met blokjes gekookte aardappel, bosui, gekookt eitje, veldsla, bieslook, peterselie en een dressing met yoghurt, beetje mayo, peper en paprika poeder
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Milco »

Voor het avondeten heb ik een mix gemaakt van aardappelschijfjes, sperziebonen, drie kleuren paprika, een ui en gebakken spekjes. 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Z2N »

Vanavond wordt het Pofaardappel, gegrilde paprika en een Dijenkletser. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door ZO6176 »

Restjes barbecuen, heel vervelend.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Daantje »

Twee broodjes hamburger met gebakken ei, komkommer, tomaat en salade
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door JordiBrabant »

Ik ben alweer druk in de weer met frietaardappelen tot frieten te versnijden en voor te bakken. Vanavond komt er nog een hamburger en salade bij.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Chrysa »

JordiBrabant schreef:frieten
:shock:
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door JordiBrabant »

Je weet wel: het meervoud van friet; een dikke rustieke aardappelstaaf, tegenhanger van die dunne staafjes die de grote gele M (Franse) frietjes noemt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Chrysa »

Het meervoud van friet is friet. Daarom krijg je wanneer je een 'grote friet' bestelt bij de snackbar alsnog 40 kleintjes in een bakje. (A)
PHS

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door JordiBrabant »

Chrysa schreef:Het meervoud van friet is friet.
Voor het hele gerecht ja, niet voor de individuele stukken aardappel. Dan is het één friet en twee of meer frieten.
Daarom krijg je wanneer je een 'grote friet' bestelt bij de snackbar alsnog 40 kleintjes in een bakje. (A)
In een bakje friet krijg je dus inderdaad ongeveer 40 frieten in een bakje, 40 frieten in één friet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door trolly »

:N

Je krijgt een portie patat. Einde discussie.
JordiBrabant schreef:[...] tegenhanger van die dunne staafjes die de grote gele M (Franse) frietjes noemt.
Die veronderstelling blijkt op een misverstand te berusten:
Wikipedia schreef:Amerikanen spreken van French fries, een term die voor het eerst in 1856 in druk voorkomt in het kookboek Cookery for Maids of All Work door E. Warren. Deze vertaling zorgt echter voor verwarring, aangezien ze aan lijkt te duiden dat frieten oorspronkelijk Frans zijn. De benaming komt echter van het Engelse werkwoord to french, wat in de lengte doorsnijden betekent.
Ik moet evenwel de eerste Amerikaan nog tegenkomen die hiervan op de hoogte is :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door JordiBrabant »

Je kan het ze even uitleggen. Succes!
Ik ga zo genieten van mijn frieten. *O*
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Suus »

Ik at vanavond bij Restaurant De Rosmolen in Willemstad. Aanrader :pos:

Mijn disgenote en ik hadden eerst een broodplank met smeersels.
Als voorgerecht had mijn disgenote meloen gemarineerd in port en ik een carpaccio van tomaat met pesto en gazpacho.
Als hoofdgerecht genoot ik van Mosselen met patat en mijn disgenote van een kogelbiefstuk met stroganoffsaus.
Als nagerecht hadden we koffie met verwennerij, onder andere heerlijk bosbessenijs, panna cotta en twee soorten brownies.

Wat betreft de patat-friet-discussie. Snackkiosk 't Havenhoofd in het Brabantse Willemstad adverteert met verse patat. Het is dus aannemelijk dat Willemstad nog patatland is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door trolly »

Wikipedia trekt de patat-frietisoglosse net ten noorden van Willemstad. Maar zou er wellicht toch nog hoop zijn voor Noord-Brabant?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ardan »

trolly ze wiki schreef: De benaming komt echter van het Engelse werkwoord to french, wat in de lengte doorsnijden betekent.
Dus eigenlijk zou je 'frenched fries' moeten krijgen bij Restaurant The Golden Arches?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door trolly »

Don't ask me, ik weet het ook pas sinds vanmiddag kwart voor vijf.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door teun »

Jullie snappen er duidelijk niks van; Friet is net als koffie dat kent geen meervoud, het duidt gewoon friet in algemene zin aan. Als je één enkele eenheid bedoeld wordt het een frietje, met als meervoud frietjes. Eenvoudiger kan niet toch? :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door umbusko »

  • Het is alleen een frietje wanneer je het nuttigt als tussendoortje, als guilty pleasure. "Ik had honger, dus ik heb even een frietje gehaald".
  • Bij een volwaardig (onderdeel van een) gerecht ga je friet of frieten halen/bakken/eten. In algemene zin gebruik je dan friet; frieten gebruik je als je ook het meervoud (al dan niet lichtjes, haast onbewust) wilt benadrukken.
  • Van frietjes kan slechts sprake zijn wanneer je ze eigenlijk niet echt erkent. Zoals: "Ik steel even een paar frietjes van je bord", of: "bij de gouden M bestelde ik een portie frietjes". Of: "Ik eet liever Franse frietjes dan Vlaamse frieten" (zei niemand ooit).
  • De baksels van de Smullers mag je wat mij betreft ook wel patat noemen.
*O*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Chrysa »

Wanneer je verkleinwoorden voor je snacks gaat gebruiken betekent het dat je te dik bent en je slechte gewoontes wegrelativeerd. Bij friet valt het nog mee, maar een kroketje of een frikandelletje is gevaarlijk terrein. Gewoon friet dus.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door trolly »

teun schreef:Jullie snappen er duidelijk niks van; Friet is net als koffie dat kent geen meervoud, het duidt gewoon friet in algemene zin aan. Als je één enkele eenheid bedoeld wordt het een frietje, met als meervoud frietjes. Eenvoudiger kan niet toch? :Y
Helmond bevindt zich duidelijk boven de friet-frietenisoglosse. En doet u mij maar twee koffies.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Alargule »

Bij patat denk ik aan smerige, zompige, doorweekte, sneuïge drab die je bij de meest ongeïnspireerde snackbar haalt die je je maar kunt voorstellen, 'gerund' door pubers of Marokkanen bij wie je eerst drie keer je bestelling moet herhalen terwijl ze met hun glazige blik net langs je heen kijken.

Bij friet zie ik knapperige, goudgele, licht glanzende en lekker dikke ... nou ja, frieten voor me, gebakken in verse olie op ambachtelijke wijze door een man met een grote snor waaronder hij met gulle lach zijn frieten uitserveert, terwijl je op de achtergrond een engelenkoor hoort zingen.

Ik heb jaren in Amsterdam gewoond, en bestelde daar altijd een frietje. Dat werd zonder knipperen aangenomen, waarna ik heerlijke frieten kreeg. Dus ook daar lijkt men het wel te begrijpen.

Oh, en Helmonders eten alleen dieren waarvan de naam met een n begint.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Tom024 »

Nijlganzen? Nandoe? Neushoorn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten