Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Breng ze nou niet op ideeën :roll:
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Alles voor de trein(serie)nummeresthetiek toch? Dat is veel belangrijker dan met treintjes spelen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:(Doet me denken aan 2012, toen de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] naar Vlissingen ging rijden, vond ook niemand het nodig dat nummer te wijzigen in het 'historische' 2100.)
De 2100 in Zeeland werd in de dienstregeling 2013 vervangen door de 2600, toen de 2100 (voortaan naar Den Haag Centraal) en en 2600 (voortaan naar Visslingen) ten zuiden van Leiden van traject wisselden. Men had natuurlijk ook ten noorden van Leiden de nummers kunnen wijzigen, maar men had in Haarlem net één jaar de 2100 en 2200 samen en dat is nummertechnisch natuurlijk ook erg aangenaam. Een dergelijke samenloop probeert NS namelijk vaker te bereiken (zie o.a. 500/600, 1600/1700, 3000/3100, 5000/5100 en 5700/5800).
Hainje schreef:Waarschijnlijk zijn het vooral hobbyisten die hierdoor van slag raken, uiteindelijk is het maar een getalletje natuurlijk.
Er zit wel enig historisch besef bij NS. Zo is de reeks 1900, die heel lang in Brabant reed op de route Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven, opnieuw in gebruik genomen voor dat handjevol intercity's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar »

regenmaker schreef:Lijn 640 tussen Bonn en Siegburg.
Lijn 510 tussen Siegburg en Hennef.
Lijn 530 tussen Hennef en Waldbröl.
Lijn 303 tussen Waldbröl en Gummersbach. Als je kunt neem dan één van de ritten die te Eckenhagen gekoppeld is aan lijn 345 voor extra reisplezier. ;)
Lijn 307 tussen Gummersbach en Lindlar.
Lijn 421 tussen Lindlar en Bergisch Gladbach.
Lijn SB40 tussen Bergisch Gladbach en Köln.

Erg mooi rondje om te maken. Je ziet veel meer dan in de tram/trein. :)
Dank voor de tip eerder deze week gedaan, zeker de 307 is een mooi lijntje, lekker door alle krappe straatjes heen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ja die 307 is echt een pareltje waar ik toevallig een keer inzat omdat hij kwam aanrijden op Gummersbach Bf. :)

Ik vond op lijn 510 vooral het stukje tussen Seligenthal en Hennef de moeite waard, helaas is dat het stukje wat niet zo frequent wordt gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Een dergelijke samenloop probeert NS namelijk vaker te bereiken (zie o.a. 500/600, 1600/1700, 3000/3100, 5000/5100 en 5700/5800).
Ook pas sinds relatief recent de lange treinserienummers zijn gaan verdwijnen. De treinen naar Leeuwarden waren eerst immers de 12500 en 12700 die op hun eerdere traject met de 500 en 700 alterneerden.
Al zijn de 11600 en 11700 destijds wel blijven bestaan en de 15800 en 14600 er later bij gekomen (al was de 15800 in het verleden ook wel eerder gebruikt voor wat exotische ritten aan de dagranden op hetzelfde traject).

En owja, de combi 5700/5800 bestaat dus niet meer op Hilversum-Weesp als gevolg van het opsplitsen in Amsterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Die combi 5700/5800 had overigens prima kunnen blijven bestaan als de hernummering precies andersom geweest zou zijn. Dat zou overigens vanuit historisch perspectief ook veel logischer zijn geweest, daar zowel de 4600 als 5800 jarenlang enkel met het traject ten oosten van Amsterdam verbonden waren. Bovendien is het huidige traject van de 5800 niet meer dan een korte pendel, dat had mijns inziens dan net zo goed als 15800 door het leven kunnen gaan. Maar ja, keuzes...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Sowieso was het wat vaag dat er hier opeens een omnummering nodig was, terwijl de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] jaren een afwijkende bestemming halverwege op de borden kon hebben zonder om te nummeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Volgens mij was het probleem niet dat de borden geen afwijkende bestemming konden tonen, maar juist dat de treinen het niet konden.
Maar ik vraag me nog steeds af wat voor ramp dat dan was. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Tja, dan staat er op Schiphol geen "Amsterdam Centraal" op de trein. Niet dat iemand daar naar de koersdisplays kijkt, zelfs na de splitsing nog toeristen op Duivendrecht zien belanden. En die hadden in dat geval zowel het verkeerde perron als de verkeerde trein te pakken.

Maar andersom staat er nu op Amsterdam Centraal ook geen Schiphol op de trein en die weten de toeristen ook gewoon te vinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik kan ondertussen bevestigen dat het net de [materieel=ICE-3M|ICE_International#Materieel]4651[/materieel] was (mocht iemand daar nog aan twijfelen) want die staat nu op Frankfurt Flughafen als 120 naar Düsseldorf die maar tot Messe/Deutz rijdt... :')
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Voor de bekenden in Frankrijk:

Weet iemand toevallig of er op een maandagochtend iets te beleven valt bij station Lons-le-Saunier en of je daar makkelijk wat bussen of treinen kunt fotograferen? Dank! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je hebt in ieder geval het "La vache qui rit"-museum aldaar :mrgreen:

Voor de streekbussen in BFC is Mobigo verantwoordelijk, de dienstregelingen voor het departement Jura staan hier: https://www.viamobigo.fr/fr/reseau-regi ... raires/283

Het stadsvervoer in Lons-le-Saunier wordt door Keolis uitgevoerd onder de naam Tallis: https://www.tallis.fr

Op https://www.ter.sncf.com/bourgogne-fran ... /recherche kan je de treindienstregelingen voor Lons-le-Saunier vinden.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 04 sep 2020, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Zijn er plekken in Nederland waar inmiddels weer buurtbussen zijn gaan rijden?
De routes waar tijdelijk grote bussen rijden (Syntus Utrecht o.a.) tel ik even niet mee.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Lijn 38 Denekamp-Nordhorn rijdt weer, maar die valt onder Duitse verantwoordelijkheid.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Weet iemand toevallig wat op dit moment de grootste plaats in ons land is zonder regulier OV?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Als je nog een uurtje of twee wacht is het volgens mij gewoon Urk weer :P
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Wat vind jij regulier? Alles waar je niet voor hoeft te reserveren?
Dan zou ik Sprundel met ±5300 inwoners voorstellen. Er is wel een bushalte voor Sprundel, maar niet in Sprundel.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Dat bedoelde ik inderdaad. De bus voor Sprundel stopt ver buiten het dorp?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

De halte die het dorp zou moeten bedienen ligt tussen Sprundel en Sint Willebrord in, naar het centrum van allebei de plaatsen is het nog een kilometer.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Hellendoorn heeft met 6300 inwoners heeft momenteel ook geen OV omdat de buurtbussen niet rijden. Dat is in ieder geval de grootste plaats in Overijssel welke nu zonder OV zit door Corona
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Hadden de mensen maar meer gebruik moeten maken van de bus naar Nijverdal en Rijssen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dennenboom schreef: za 05 sep 2020, 21:21 Weet iemand toevallig wat op dit moment de grootste plaats in ons land is zonder regulier OV?
Met cassie127 zeg ik Hellendoorn.

Voor corona (en daarom wellicht interessanter) was het Stiphout. Dat is een dorp met 5.000 inwoners onder de rook van Helmond. De lijnbus werd daar vervangen door Bravoflex, en Bravoflex werd vervangen door... niets! :roll:

De dichtstbijzijnde bushalte is Steenoven, op 1,7 km van het centrum van Stiphout. Deze bushalte wordt alleen door spitslijn 150 bediend. Ik vermoed dat de meeste inwoners van Stiphout (als ze niet de auto nemen) gebruikmaken van Station Helmond 't Hout op 2,7 km afstand van het centrum, dat is prima te fietsen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Ook Hellendoorn ligt op fietsafstand van een treinstation. Lijkt me ook dat als de frequentie van de trein omhoog gaat en de aansluitende bus niet, dat er dan op afstanden tot 5 km een verschuiving van bus naar fiets plaatsvindt. Voor busverbindingen op korte afstand kan dat wel eens heel slecht uitpakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten