Mogelijk meer materieel nodig door langere rijtijd Uithoflijn
PROVINCIE UTRECHT/UTRECHT - Niet 17, maar 18 minuten en 45 seconden. Zolang rijdt de Uithoflijn nu gemiddeld over een ritje van Utrecht Centraal naar het P+R Science Park. Dat lijkt een miniem tijdsverschil, maar de langere rijtijd kan financiële gevolgen hebben voor het project dat honderden miljoenen heeft gekost.
Bij de metingen in maart, nog voor corona, kwam deze langere rijtijd aan het licht. Volgens de projectorganisatie is de grote drukte bij de Heidelberglaan een van de belangrijkste oorzaken. Zowel bij het in- en uitstappen op de halte als het wachten op bussen die van dezelfde rijbaan gebruik maken duwen de rijtijd flink omhoog. Daarnaast moet de tram bij de halte van het WKZ / Prinses Máxima Centrum vaak stoppen omdat auto's en tram elkaar kruisen. Volgens de projectorganisatie kan door het terugbrengen van het aantal bussen op de Heidelberglaan of door het aanpassen van de kruisingen tijdswinst worden geboekt. Desalniettemin is dat niet voldoende om op maximale sterkte van 16 trams per uur te kunnen rijden en lijkt de aanschaf van nieuwe trams de snelste oplossing.
Lees verder
Tja, hadden ze nou echt niet kunnen voorspellen dat elke 3,75 minuut een tram in combinatie met het grote aantal bussen op verbindingen die juist niet concurreren met de tram op een gegeven moment niet meer past?
Nou zouden rijdende bussen op zich niet veel hinder voor de tram hoeven te veroorzaken. En specifiek op de Heidelberglaan liggen de bushaltes juist vrij van de trambaan waardoor je niet achter een stilstaande bus zou hoeven wachten.
Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.