[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er zal in de toekomst worden gewerkt met vergrote bestemmingen als dat nodig is, zoals vroeger op de CTA's in Amsterdam gebruikelijk was met Beverwijk wat groot/groter werd weergegeven bij de treinen naar Alkmaar en Hoorn. Daaronder zal ook de werkelijke bestemming van de trein groot worden weergegeven. Er vindt momenteel een wijziging plaats van het bestaande informatiesysteem dat alle borden voedt met informatie naar een nieuw informatiesysteem dat meer mogelijkheden geeft voor de reisinformatie.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ideaal is het misschien niet voor alle reisrelaties, maar was het ook niet de bedoeling om een derde en vierde trein per uur tussen Schiphol en Zaandam te laten rijden?Staatslijn K schreef: ↑do 03 sep 2020, 22:24Hetzelfde gaat op voor Almere en Hilversum en dat ligt zelfs op de route. Nu krijg je 2 overstappen tussen Noord-Holland (buiten de SPR Leiden-Hoorn Kers).
Ja, maar hoe ziet dat er dan in de reisplanner uit? Als er groot Beverwijk en Hoorn op de TBP'' staan, hoe krijgen reizigers dat in hun reisplanner te zien? Een dagjesmens verwacht misschien een pennenlijn, terwijl het in de praktijk een spaghettilijn is.Dan wil je wel consistentie in alle aanduidingen.Mikos schreef: ↑vr 04 sep 2020, 13:29 Er zal in de toekomst worden gewerkt met vergrote bestemmingen als dat nodig is, zoals vroeger op de CTA's in Amsterdam gebruikelijk was met Beverwijk wat groot/groter werd weergegeven bij de treinen naar Alkmaar en Hoorn. Daaronder zal ook de werkelijke bestemming van de trein groot worden weergegeven. Er vindt momenteel een wijziging plaats van het bestaande informatiesysteem dat alle borden voedt met informatie naar een nieuw informatiesysteem dat meer mogelijkheden geeft voor de reisinformatie.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Maar als je daar je informatie op af gaat stemmen, kom je helemaal nergens natuurlijk. Die mensen moeten dan maar gewoon de reisplanner volgen, iemand aanspreken of één keer flink de fout in gaan zodat ze het de volgende keer wel weten. Voor de meeste mensen lijkt me dat "IC Ddr" en "Spr Ddr" veranderen in "IC Shl Ddr" en "Spr Bd Ddr" een toegevoegde waarde heeft; in ieder geval misleidt het niemand méér dan de huidige situatie.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dan nog blijft de reistijd en het aantal overstappen storend. Verder gaat een kwartierdienst Zaandam - Hoofddorp de schipholsprinter ernstig hinderen. (inter)nationale reizigers uit Noord-Holland hebben een extra overstap zodat reizigers uit het kleinere Almere en Hilversum een overstap minder hebben. De ICD tussen Almere en Rotterdam wordt een mislukking: ik zeg het je. Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS. Terwijl de deur tot deur reistijd vaak korter is via een sprinterstation in het Zuiden. Toch nemen ze de trein in CS. Tel daarbij de internationale reizigers op en de conclusie is dat het opwaarderen van, het verder wel gunstig gelegen, Amsterdam Zuid een mislukking wordt.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wat mij betreft moeten ze gewoon scriptjes ontwikkelen die per station steeds kijkt tot welk station die trein nog de eerstvolgende reismogelijkheid is (ook omreizen met een veel langere reistijd kan soms nog een eerste reismogelijkheid zijn) en de trein maar tot die bestemming op de borden zetten, met onderaan dan (een soortgelijke regels als "volgende trein ...") de opmerking "rijdt verder naar ...."evos schreef: ↑vr 04 sep 2020, 11:19 Veel beter lijkt mij een systeem waarbij de verste hoofdbestemming waarvoor je deze trein zou moeten nemen (en NS je niet gaat beboeten) in grote letters te tonen, en daaronder in kleine letters "rijdt door naar x". Dus voor de IC Nijmegen-Schiphol-Rotterdam:
Schiphol Airport
rijdt door naar Rotterdam CS
Zo'n Intercity Nijmegen - Schiphol - Rotterdam zal dan bijv. op Arnhem Centraal tonen:
xx:xx Intercity Leiden Centraal
via Ede-W, Driebergen-Z, Utrecht C,
Amsterdam Bijlmer A., Amsterdam Z.,
Schiphol Airport
-----------------------------------
Rijdt verder naar Rotterdam C
Volgende trein: xx:xx IC Den Helder
Terwijl diezelfde trein dan bijv. op Amsterdam Bijlmer ArenA aangekondigd wordt als:
xx:xx Intercity Rotterdam Centraal
via Amsterdam Z, Schiphol Airport,
Leiden C, Den Haag Laan van NOI,
Den Haag HS, Delft, Schiedam C
-------------------------------
Volgende trein: ....
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat is een uitstekende ontwikkeling.Mikos schreef: ↑vr 04 sep 2020, 13:29 Er zal in de toekomst worden gewerkt met vergrote bestemmingen als dat nodig is, zoals vroeger op de CTA's in Amsterdam gebruikelijk was met Beverwijk wat groot/groter werd weergegeven bij de treinen naar Alkmaar en Hoorn. Daaronder zal ook de werkelijke bestemming van de trein groot worden weergegeven. Er vindt momenteel een wijziging plaats van het bestaande informatiesysteem dat alle borden voedt met informatie naar een nieuw informatiesysteem dat meer mogelijkheden geeft voor de reisinformatie.
De reisinformatie moet in mijn ogen gebaseerd zijn op mensen die ongeveer een idee hebben waar de belangrijkste stations van Nederland liggen. Een trein Dordrecht-Venlo via Amsterdam ligt niet in het gemiddelde verwachtingspatroon van een willekeurige reiziger. Sterker nog, het is dat ik wel eens op OVinNL kom anders had ik dat ook niet geweten, en in zo'n geval moet de reisinformatie daar wel wat beter op inspelen.Helaas is mijn ervaring dat dat niet zo is. Je wil de mensen die niet weten dat Groningen niet ten zuiden van Utrecht ligt de kost niet geven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik heb twee jaar met de IC Direct naar en van het werk gereisd ('s ochtends naar Amsterdam Centraal en 's middags naar Rotterdam Centraal) en dit klopt niet. De IC Direct zat echt veel voller tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport dan tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. In beide richtingen. Er zat veel personeel van vliegtuigmaatschappijen in de trein en ook de overstap van/naar Amsterdam Zuid was altijd erg populair. Voor het berekenen van de reizigerspunctualiteit van de IC Direct is Amsterdam Zuid zelfs een van de vijf meetpunten.Staatslijn K schreef: ↑vr 04 sep 2020, 18:03Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dit is natuurlijk niet in tegenspraak van wat Staatslijn K beweert. Immers: als bijv. op Amsterdam C 200 mensen instappen en op Schiphol daarna 100 instappen en slechts 50 uitstappen, dan is het op Schiphol-Rotterdam drukker dan op Amsterdam-Schiphol. Echter, van de 250 mensen die dan op Schiphol-Rotterdam in de trein zitten, zijn er dan 150 ingestapt op Amsterdam C en 100 op Schiphol.Suus schreef: ↑vr 04 sep 2020, 19:22Ik heb twee jaar met de IC Direct naar en van het werk gereisd ('s ochtends naar Amsterdam Centraal en 's middags naar Rotterdam Centraal) en dit klopt niet. De IC Direct zat echt veel voller tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport dan tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. In beide richtingen.Staatslijn K schreef: ↑vr 04 sep 2020, 18:03Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS.
Staatslijn K zegt immers niet dat het op Amsterdam-Schiphol drukker is, maar dat van de reizigers tussen Schiphol en Rotterdam de meesten ingestapt zouden zijn op Amsterdam C.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ook die indruk heb ik niet. Een coupé kwam met alle zitplaatsen gevuld aan op Schiphol Airport en ging minder dan een kwart van de zitplaatsen weer weg richting Amsterdam Centraal. 's Middags was het wel iets drukker dan in de ochtend, maar dan heb je ook meer dagjesmensen en VDU-houders in de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Voor de reizigerspunctualiteit he, die kan je natuurlijk alleen meten op het punt waar de reizigers heen reizen en niet waar ze uit de IC-direct stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De keuze voor Amsterdam Zuid kan ook inhouden: de overstappen naar Almere en verder. Dat betekent echter niet dat deze groep een aanzienlijk deel van de gebruikers inhoud. Een concessie-eis kan ook inhouden dat de ST Doetinchem - Arnhem goed aansluit naar Zutphen terwijl in wereldwijd slechts een relatief klein deel deze overstap gebruikt.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In Utrecht werd lange tijd voor de 5700 als eindbestemming Weesp getoond,terwijl nu in Schiphol toch al Utrecht Centraal erop staat.Echt consequent zijn ze dus ook niet.Voorheen stond er in Schiphol volgens mij Hilversum op de CTA
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Amsterdam Zuid is een meetpunt voor de treinpunctualiteit voor de enkele keer dat de ICD ritten uit moeten wijken naar Zuid bij werkzaamheden of een verstoring. Dat gebeurt automagisch omdat het dan een eindbestemming van de trein wordt, waar per definitie altijd gemeten wordt.Hainje schreef:Amsterdam Zuid een meetpunt voor de ICD??
Laatst gewijzigd door Jultar op za 05 sep 2020, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Toch niet. Voor elke ICD wordt gemeten welke aansluiting naar Amsterdam Zuid gehaald kan worden en of reizigers dan op tijd zijn ten opzichte van de gepubliceerde dienstregeling.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Excuses, te snel gelezen.
Ik had het uiteraard over de treinpunctualiteit, niet over de reizigerspunctualiteit, waar de anderen het over hadden. Bij de treinpunctualiteit wordt uiteraard alleen Amsterdam Zuid alleen gemeten als de ICD werkelijk naar Amsterdam Zuid rijdt.
Ik had het uiteraard over de treinpunctualiteit, niet over de reizigerspunctualiteit, waar de anderen het over hadden. Bij de treinpunctualiteit wordt uiteraard alleen Amsterdam Zuid alleen gemeten als de ICD werkelijk naar Amsterdam Zuid rijdt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als je goede overstappen biedt, hoeft de reistijd misschien niet significant omhoog. Plus hoeft de Sprinter Zaandam - Hoofddorp ook niet perse om het kwartier rijden (zou een 10/20 ligging ook kunnen?), en heb je ook nog de Hemboog om richting Schiphol even een extra minuutje of twee te wachten om een andere trein op de Westtak voor te laten gaan richting Schiphol.Staatslijn K schreef: ↑vr 04 sep 2020, 18:03Dan nog blijft de reistijd en het aantal overstappen storend. Verder gaat een kwartierdienst Zaandam - Hoofddorp de schipholsprinter ernstig hinderen. (inter)nationale reizigers uit Noord-Holland hebben een extra overstap zodat reizigers uit het kleinere Almere en Hilversum een overstap minder hebben. De ICD tussen Almere en Rotterdam wordt een mislukking: ik zeg het je. Daarnaast stapt het overgrote deel van de ICD reizigers naar Rotterdam al in op Amsterdam CS. Terwijl de deur tot deur reistijd vaak korter is via een sprinterstation in het Zuiden. Toch nemen ze de trein in CS. Tel daarbij de internationale reizigers op en de conclusie is dat het opwaarderen van, het verder wel gunstig gelegen, Amsterdam Zuid een mislukking wordt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Overigens gaat met het toevoegen van de IC Arnhem-Rotterdam het corridordenken een beetje stuk. Stel je hebt een verstoring op Leiden, dan kan je er tot aan Arnhem last van hebben.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wordt Arnhem-Rotterdam straks niet gewoon een nieuwe corridor? Dat je ver weg nog last kan hebben van een verstoring, hoort juist bij het corridordenken: als er nu een verstoring is op Zaandam, heb je daar ook tot aan Eindhoven last van.
Zodra station Zuid frequente en directe verbindingen krijgt met Rotterdam (maar bijvoorbeeld ook Utrecht) wordt het vast een stuk populairder.
Vanuit een groot van Amsterdam is Centraal toch nog makkelijker te bereiken dan Zuid. Zelfs vanaf deuren in de buurt van de N/Z-lijn maakt het weinig uit of je via Centraal of Zuid gaat. Dan is het logisch te kiezen voor de reis met de minste overstappen.Staatslijn K schreef: ↑vr 04 sep 2020, 18:03Terwijl de deur tot deur reistijd vaak korter is via een sprinterstation in het Zuiden. Toch nemen ze de trein in CS.
Zodra station Zuid frequente en directe verbindingen krijgt met Rotterdam (maar bijvoorbeeld ook Utrecht) wordt het vast een stuk populairder.
Als je goede overstappen biedt, kan de reistijd hetzelfde blijven. Als je hele goede overstappen biedt, kan de reistijd misschien zelfs een beetje korter worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nu Schiphol - Rotterdam een tienminutenverbinding wordt, wordt Amsterdam - Haarlem - Den Haag nu ook een tienminutenverbinding? Want anders houd je ook de rare overstappen in Leiden met treinen die 4x per uur rijden en treinen die 6x per uur rijden. Of komt dat nadat het emplacement van Den Haag Centraal is verbouwd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Even ingrijpen, want er wordt veel gepost met niet altijd volledig juist info (geen verwijt, maar het is best complex).Jultar schreef: ↑za 05 sep 2020, 09:04 Excuses, te snel gelezen.
Ik had het uiteraard over de treinpunctualiteit, niet over de reizigerspunctualiteit, waar de anderen het over hadden. Bij de treinpunctualiteit wordt uiteraard alleen Amsterdam Zuid alleen gemeten als de ICD werkelijk naar Amsterdam Zuid rijdt.
NS en ProRail worden allebei afgerekend op Reizigerspunctualiteit. Dus komt een reiziger op tijd. Daarin wordt alles meegenomen: uitval, gemiste overstappen, busvervoer. Er wordt o.a. gebruikgemaakt van OV-chipkaartdata om dit te bepalen. De meting gebeurt over (vrijwel) alle reizen die op het Hoofdrailnet plaatsvinden (en dat is dus inclusief HSL).
Los daarvan, moeten NS en ProRail ook apart de Reizigerspunctualiteit op de HSL berekenen. En dat gaat niet zozeer om het meten van IC direct, maar om de vraag: was een reis tussen Amsterdam/Schiphol/Rotterdam/Breda op tijd. Eén van de routes waarop gemeten wordt is Amsterdam Zuid - Rotterdam Centraal. Ongeacht of op Asdz een IC direct komt
Dan is er nog treinpunctualiteit, maar dat wordt bij NS niet meer als officiële meting gebruikt. En al zou dat wel gebeuren, tellen in dat cijfer alleen geplande treinen mee, dus een omgeleide IC direct naar Asdz per definitie niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten