De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Aan de ene kant wel, maar in een normale aanbesteding zijn er dan vaak nog mogelijkheden om in de spitsrichting een hogere frequentie te bieden. Die mogelijkheid had je hier niet en vooral bij een lange lijn als naar Calariusdam kom je dan toch wel enigszins voor een dilemma te staan: ga je HOV-bieden met 3x/uur een lege bus in de tegenspitsrichting of stem je de dienstregeling af op de richting waar de vraag het grootst is.
Bij de andere kernnetlijnen was de balans in de reizigersaantallen beter wat dat betreft, maar ben wel benieuwd naar de keuzes die de anderen hier hebben gemaakt.

Wat me daarbij overigens ook wel wat te binnen schiet als wellicht leuk extra spelelement: je kon in deze aanbesteding kiezen om aansluitingen te bieden, maar het was soms wat lastig om te kiezen welke. Is het misschien een idee om een tabelletje toe te voegen met aantallen overstappers op bijvoorbeeld stations, zodat je makkelijker kunt afwegen welke aansluiting het relevantst is om je op te richten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Persbericht PVB

Het Provinciaal Vervoersbedrijf (PVB) met als aandeelhouders de provincies Klokbekerstad en Sint Gallius doet een gooi naar concessie Haringe (EilandOV1). Wij bieden goede aansluitingen op veerboten en hopen dat wij tot winnende vervoerder worden uitgeroepen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Over één week sluit de inschrijvingsperiode voor de concessie EilandOV-01.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Helaas red ik het niet het om af te maken. Ik was er aan begonnen maar teveel dingen er om heen. Volgende keer beter.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De kaart heeft een update gehad en is op verzoek van Drechtblub uitgebreid met een vliegveld. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Persbericht Delein

Delein heeft zojuist haar bod voor de concessie Tremabergen bus en Tremabergen tram ingediend bij de provincie. Delein hoopt een grote verduurzamingsslag in het busvervoer in Tremabergen en omgeving te mogen doorvoering. Verdere details in de plannen zullen t.z.t. bekend gemaakt worden.
Delein wenst de provincie veel succes met beoordelen!

Namens de directie van Delein personenvervoer b.v.
Lijn65
Basislijn
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb een paar kleine dingetjes gevonden op de kaart die niet helemaal correct lijken:

De stukken snelweg richting het vliegveld lijken wel heel erg lange reistijden tov. de rest van de snelweg.

De rijtijd hier op de weg onder de snelheid lijkt een beetje bizar.
Afbeelding

Zit hier ten zuid-oosten van de halte nou nét wel of nét niet een kruising tussen de hoofdweg en de normale straten?
Afbeelding
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Dus... Het verloren gaan van 3 weken aan forum gooit hierbij maar liefst 19 pagina's in dit topic weg, 19 pagina's waar een hoop in is gezegd over de aanbestedingen van het aanbestedingsbureau DAB en waar wij niet voor alles een goede back-up hebben. (Dit is niet alleen voor het forum, maar óók voor ons een leermoment.) Hierdoor gaan een aantal dingetjes rond onze concessies wellicht anders dan geplant:

EilandOV:1

Hier is een link naar de huidige uitslagen zoals oorspronkelijk gepubliceerd (Dit is niet nieuw): https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Ik geef opnieuw tijd om bezwaar te maken tot donderdag 10 September 12:00 in de middag, alle oudere bezwaren die gemaakt zijn toen het forum tijdelijk kopje onder is gegaan zijn ongeldig immers ik geen toegang meer heb tot deze bezwaren en ik ze ook niet apart buiten het forum opgeslagen: dat wilde ik dus gaan doen (in de start van de procedure) op de dag dat het forum besloot zichzelf foetsie te maken. Mijn excuus voor al het ongemak.
Bezwaren gelieve nog steeds via privébericht toesturen.

EilandOV-2: De deadline voor EilandOV-2 blijft identiek: Ik heb van EilandOV-2 wél alle biedingen op mijn computer staan, al zijn eventuele notities die door vervoerders in privéberichten zijn gegeven verloren. Als er nog notities zijn die ik moet weten gelieve deze dus aan mij te geven via privébericht.

EilandOV-3: EilandOV-3 is voorlopig uitgesteld, de bezwaar ronde van EilandOV-1 zal eerst moeten plaatsvinden omdat ik zoals al gemeld veranderingen aan het maken ben in EilandOV-3 op basis van de kritiek, en ik heb ook niet alle kritiek op EilandOV-1 buiten het forum om opgeslagen. Ik wil dan ook vragen om beknopt de kritiek en problemen op EilandOV-1 nog een keer op tafel te leggen.

Én ook bij DAB's aanbestedingsteam is natuurlijk een vraag/notitie/commentaar:

Tremabergen: Als ons bezwaar bij het CBvVB op de concessie nog beschikbaar is wil DAB deze graag gestand houden: Wij hebben alleen zelf geen back-up van het bezwaar dus vragen in dat geval of de provincie deze opnieuw kan plaatsen. Als het bezwaar verloren is, wachten wij instructies van de provincie af over wanneer de bezwaar-ronde en/of de CBvVB bezwaar-ronde opnieuw zullen beginnen en willen wij natuurlijk nieuwe bezwaar indienen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Net zoals EilandOV graag nieuwe bezwaren indienen voor Tremabergen, ik kan ze niet meer terughalen. Je hebt hiervoor tot 8 sept de tijd voor.

Ik zal vanavond de startpost weer up-to-date maken.

Verder wil ik even kwijt dat Sint Gallius Bus voorlopig even de laatste concessie zal zijn vanuit mijn kant. Aangezien de wiki een behoorlijke klap heeft gehad door het uitvallen van de server, heeft dat nu meer prioriteit.

De belangrijkste vragen die gesteld zijn, staan in het PvE van Sint Gallius Bus. Dus die deadline blijft ongewijzigd en zal ik opnieuw toevoegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef: do 03 sep 2020, 07:06Net zoals EilandOV graag nieuwe bezwaren indienen voor Tremabergen, ik kan ze niet meer terughalen.
De bezwaren waren daar toch al afgehandeld?

Persbericht BleuBuzz
Zojuist heeft BleuBuzz opnieuw bezwaar ingediend tegen de gunning van de concessie Eiland OV-1 aan TraveLink. Wij hebben na het bestuderen van de puntentelling bij de toelichtingsscore diverse ernstige onregelmatigheden waargenomen, die ertoe hebben geleid dat wij sterk gedaald zijn in de rangorde terwijl daar geen reden voor is.

Allereerst zijn voor een toelichting waar 10/10 punten toegekend zouden worden maar 8 punten gerekend, daarnaast zijn voor de zwakke punten ten onrechte geen punten gerekend. Ook verbaasd het ons dat een strafpunt voor systematisch lange reistijden in één richting is toegekend, wat de reizigers naar de Vuurtoren in het laagseizoen betreft. In ons bod zijn de reistijden naar de Vuurtoren namelijk in beide richtingen gelijk. Daarnaast krijgt TraveLink opmerkelijk genoeg geen strafpunten, terwijl zij op sommige momenten in het laagseizoen een overstaptijd van 30 tot 60 minuten bieden richting de Vuurtoren. Daar worden dus pas echt reistijden systematisch verlengd.

BleuBuzz is wel verheugd de aanbesteding voor de versterkingsritten op tramlijn 1 in Tremabergen gewonnen te hebben. Wij bieden de reizigers hier op zoveel mogelijk tijden een rechtstreekse verbinding tussen de Zuiderwijk en de Vishaven Oost. Op de momenten dat de reizigersaantallen laag zijn wordt als alternatief een snelle aansluiting op de trams van de SSG geboden bij station Tremabergen.
Tegen de uitslag van de aanbesteding Tremabergen bus hebben wij weliswaar enige bezwaren, maar deze zouden de scores niet zodanig veranderen dat wij de aanbesteding erdoor kunnen winnen. Wij hebben daarom besloten hier geen bezwaar tegen aan te tekenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja laten we dat bezwaar voor Tremabergen maar overslaan inderdaad, alleen DAB heeft beroep aangetekend. Ik wil van DAB wel graag een korte omschrijving van het bezwaar. Dan kunnen we dat gebruiken voor het CBvVB.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik stuur 'm maar direct hier ipv. in privébericht:

Hallo spelers,

Het DAB is van mening dat de provincie incorrect ons bezwaar heeft afgewezen. Ter herinnering hebben wij gevraagd om -10 strafpunten voor de parallelliteit van het JVB tussen de trein en bus tussen Klokbekerstad en -40 strafpunten voor misbruik van de HOV score.

De provincie reageert op ons bezwaar dat diverse andere vervoerders ook strafpunten zouden moeten krijgen: Dit is natuurlijk geen reden om een bezwaar af te wijzen, en daarbuiten zijn wij het hier niet mee eens. Het JVB bedient geen haltes in het winkelgebied van Tremabergen en rijdt met absoluut de snelst mogelijke route (Zonder haltes waar langs gereden wordt over te slaan) het HOV traject tussen Klokebekerstad en Tremabergen. Er ontstaat hier parraleliteit met de trein: Overal behalve vanuit de Zuiderwijk naar Klokbekerstad en voor reizigers naar klokebekerstad industrie is de trein altijd sneller voor reizigers naar Klokebekerstad. De trein met overstap op de bus binnen klokbekerstad is al snel twee keer zo snel als de bus en voor reizigers die overstappen vanaf andere buslijnen naar de lijn naar Klokbekerstad in Tremabergen is de trein altijd sneller/interessanter. Dit geldt ook voor mensen uit het stadscentrum van Tremabergen die richting klokbekerstad reizen immers de HOV-Lijn van het JVB even ver van het winkelgebied stopt als de trein en de bus pakken dus ook niet makkelijker/sneller is vanuit dat perspectief.

De provincie heeft gezegd dat de bus tóch meerwaarde bied door de 4*Uur frequentie, maar zélfs als je 15 minuten extra rekent met de treinreis om de lagere frequentie van de trein ook mee te rekenen: is de trein Nog steeds MINIMAAL 3 minuten sneller op Ma-Zat overdag en op Zondag en in de avond is de frequentie altijd gelijk tussen de bus en trein en is de trein dus altijd minimaal 16 minuten sneller. Dit betekend dat een groot deel van de reizigers tussen klokebekerstad centrum (en ook de overstappen vanuit elders in de regio) zal kiezen om de trein te pakken en niet de HOV bus van JVB: Immers deze nagenoeg altijd sneller is, én voor de meerderheid van de reizigers zelfs véél sneller.

Deze fout is door Geen enkel ander bedrijf gemaakt. - Er zijn wél andere bedrijven die ook deels parallel rijden maar wij bij DAB kunnen wij bij geen van de andere vervoerders zó verregaande parallelliteit als hier ontdekken: Alleen bij DriveGreen zou je dit argument óók kunnen maken maar omdat DriveGreen wél het winkelgebied bedient is de impact een stuk lager. Wij vonden dit een grensgeval en waren daardoor niet zeker in onze zaak als wij hier ook bezwaar hadden aangetekend op DriveGreen: Dit zag DAB als té risicovol.

Het komt er dus op neer dat de bussen van JVB grotendeels leeg zullen rijden tussen Klokbekerstad en tremabergen, en al hebben alle andere vervoerders ook wat reizigersverlies door gedeeltelijke parraleliteit (Wat tevens ook niet compleet te voorkomen was door de eisen van de provincie): Heeft JVB hier een compleet onlogische lijnvoering neergelegd voor reizigers wat tot dit resultaat komt; Bovenop het planologisch falen van het JVB door hier excessieve parraleliteit te creëren, maakt het JVB van deze lijn ook nog een HOV lijn, terwijl door de voorgenoemde problem de lijn grotendeels extreem rustig zal uitvallen: Er wordt hier dan ook duidelijk misbruik gemaakt van de HOV score door het JVB door slecht OV aan te bieden wat zéér parralel is, met weinig reizigers, tegen zo laag mogelijke kosten waarbij zelfs de bediening van het winkelgebied in het centrum van tremabergen wordt overgeslagen, op te waarderen tot een HOV lijn.

Wij vinden het tevens absurd dat de provincie wél bereid is te straffen als er een paar DRU weggestopt wordt in matritten, maar dat vervolgens honderden DRU wegstoppen in een HOV verbinding die zeer weinig reizigers zal trekken om zo goedkoop mogelijk de HOV bonus te krijgen over de rug van de reizigers wél geaccepteerd wordt.

Wij vragen dan ook 10 strafpunten voor de excessieve parallelliteit, én 40 strafpunten voor het misbruik van de HOV score. (Dit is evenveel als de hierdoor onterecht gekregen bonus voor het aanbieden van HOV op de lijn.)

Met vriendelijke Groet,
De directie van DAB.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Persbericht Provincie Sint Gallius
Wij willen graag de reactie van andere vervoerders horen op het bezwaar van DAB en wij nodigen met name JVB uit om met een weerwoord te komen.

Daarnaast stelt de provincie Sint Gallius een onafhankelijk onderzoek in naar de vermoedelijk geheime afspraken tussen TraveLink en DAB. Onze vermoedens worden aangewakkerd vanwege het feit dat DAB zijn bezwaar doorzet bij het CBvVB ondanks dat er geen financieel belang te halen valt voor het bedrijf. Bovendien is het verdacht dat DAB de concessie Haringe aan TraveLink heeft gegund ondanks er ernstige gebreken in het bod zitten hetgeen door meerdere vervoerders is onderstreept, waaronder BleuBuzz en DriveGreen. Ondertussen heeft de provincie de procedure bij het CBvVB gestart.

Iets heel anders:
De concessie Tremabergen Tram is definitief gegund aan BleuBuzz. Het bedrijf gaat vanaf 5 september 2020 de versterkingsritten binnen Tremabergen rijden op lijn 1. Wij feliciteren BleuBuzz met het binnenhalen van de tweede concessie.

De startpost is aangepast.

Persbericht PVB
PVB heeft opnieuw bezwaar ingediend tegen de gunning van de concessie Haringe aan TraveLink. Wij zien grote misstanden in de concessie Haringe zowel in de toelichtingsscores als het aanbod van de winnende vervoerder. Wij eisen hierover opheldering van DAB.

PVB biedt een Duits dienstregelingssysteem aan zonder verrassingen. In onze ogen heeft DAB alleen gekeken naar: meer ritten = meer punten. Een onwenselijk gevolg hiervan zijn lege bussen in vrij dunbevolkt gebied. In de bieding van TraveLink worden veel extra ritten aangeboden met klein materieel die niet aansluiten op de boot en dus in onze ogen onwenselijke DRU-verspilling zijn. Wij zien dat er zo veel mogelijk ritten zijn aangeboden zonder dat deze iets toevoegen, een compleet DRU-uitgeperst aanbod. TraveLink wordt niet voor niets de cowboy uit Kanalendijk genoemd en wij eisen dat DAB en de gemeente Haringe nog een keer kritisch naar het bod kijkt voordat ze met deze partij in zee gaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jossevb »

Edelachtbare,
Vanuit de Provincie is onder andere wens uitgesproken om van de verbinding Tremabergen-Klokbekerstad een HOV-verbinding te maken. De Gedeputeerden van de Provincie hebben hierin zijn beleidsafweging gemaakt. Er zullen vanuit dit beleid goede redenen zijn om hier score toe te kennen zoals deze in het PvE gesteld zijn. In de biedingen moet een afweging worden gemaakt tussen de belangen van (potentiële) reizigers (voor een snel netwerk) en die van de provincie (voor een efficiënt netwerk).

HOV gaat in essentie om een snelle, kwalitatief hoge OV-verbindingen. Hierdoor zijn reizigers bereid om van verdere afstand naar een HOV-halte af te reizen. Tevens door het snellere karakter van HOV wordt ook een efficiëntere dienstuitvoering mogelijk. Hierdoor wordt er efficiënt omgegaan met publieke middelen.

De JVB is er van bewust dat de voorgestelde HOV-verbinding tussen Tremabergen en Klokbekerstad enige parallelliteit vertoont met de treinverbinding tussen deze steden. Echter is enige vorm van parallelliteit tussen bus en trein op deze verbinding onvermijdelijk.
Meerdere vervoerders hebben een snelle HOV verbinding op dit traject aangeboden. Enkele vervoerders hebben de kwestie van parallelliteit trachten te ontlopen door de HOV-lijn een lus door de wijk te maken. Alleen kosten deze ritten extra DRU’s en gaan dergelijke omritten ten koste van de snelheid en efficiëntie. Volgens de door de provincie aangeleverde cijfers wil het overgrote deel van de busreizigers reizen tussen Klokbekerstad en Tremabergen Centrum, of daar voorbij. Hierin faciliteert de JVB door een directe lijn te bieden. Een omweg door Zuidwijk heeft gezien de beperkte vraag geen zin.

De JVB heeft er bewust voor gekozen om het Stadcentrum te meiden. Dit wordt immers al door de tram bediend. Zo wordt het centrum minder belast en vervuild. En ritten door het centrum zorgen juist voor parallelliteit met de tram. Sommige vervoerders (DAB) willen zelfs de volledige Tramlijn tussen Het Ziekenhuis en CS doubleren en concurreren hier rechtstreeks met de tram. Dit onderstreept het feit op deze verbinding net te verbijden valt.

De DAB stelt in het betoog dat de verbinding tussen Tremabergen en Klokbekerstad in veel gevallen via de trein sneller is dan de bus. In de huidige situatie zullen reizigers op deze verbinding over het algemeen al via de trein reizen. Het is geen doel op zich om deze reizigers uit de trein te trekken. Reizigers die wel voor de bus kiezen (vertegenwoordigd in de cijfers) hebben daar hun redenen voor. Daarbij is reistijd niet het enige criterium. Frequente, comfort en een verbinding zonder overstappen kunnen ook belangrijk zijn. Door HOV aan te bieden wordt vooral aan die laatste criteria voldaan. Uit de door de provincie aangeleverde reizigersaantallen blijkt dat er voldoende vraag is voor een HOV-busverbinding.

Verder is de JVB van menig dat een vervoerder niet op de stoel van de provincie moet gaan zitten en bepalen of een provincie een HOV-verbinding mag wensen en welke waarde dier daar aan hecht.

Zodoende heeft de JVB er vertrouwen in om vrijgesproken te worden van de aantijgingen door het hof CBvVb.

Hoogachtend,
Bestuur van de JVB
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Overigens is het belangrijk om te vermelden dat blanco stemmen bij de CBvVB ook mag! Inmiddels heeft de helft van de vervoerders al een stem uitgebracht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persbericht DAB:
Wij hebben geen geheime afspraken met TraveLink. Wij willen tevens eerlijke regels zien die consistent worden nageleefd in toekomstige aanbestedingen waar strafpunten gegeven worden als de regels verbroken worden, en wij vinden ons speelplezier verminderd als biedingen oneerlijk met elkaar concurreren door misbruik van de puntentelling en er vervolgens geen strafpunten gegeven worden. Het afwijzen van ons bezwaar schendt ons vertrouwen in de provincie over de beoordeling van toekomstige concessies omdat bedrijven een voordeel krijgen door inconsistent geven van strafpunten, en zien dat dit een negatief effect heeft voor reizigers en wij willen via het beroep bij het CBvVB zien hoe de andere vervoerders hier tegenover staan, immers wij het sterk oneens zijn met de manier hoe de provincie met ons bezwaar is omgegaan.

Ons aanbestedingsbureau heeft de concessie EilandOV-1 gegund aan TraveLink omdat wij op basis van onze beoordeling zien dat TraveLink het best scoort in de concessie. Wij hebben sindsdien meermaals bezwaar ontvangen en het is duidelijk geworden dat onderdelen van ons proces van beoordeling niet goed zijn gelopen, maar hier is geen doorgestoken kaart in het spel en het valt ons op dat de provincie hier zonder enige vorm van basis verregaande beschuldigingen maakt naar DAB.

Aangezien wij omtrent de beschuldigingen niks te verbergen hebben omdat er helemaal geen geheime afspraken zijn met TraveLink, hebben wij geen oppositie om mee te werken aan het onderzoek van de provincie, al zijn wij erg teleurgesteld in het kinderachtige gedrag van de provincie omtrent deze situatie en de basisloze beschuldigingen die hier gegeven zijn. De provincie heeft naar onze mening een hoop werk te verrichten om ons vertrouwen terug te winnen.

Met vriendelijke groet,
De Directie van DAB.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De provincie blijft van mening dat het niet te verantwoorden aan de werknemers van DAB dat het bedrijf juridische kosten gaat maken, terwijl dit alleen maar verlies oplevert voor het bedrijf zelf. Immers kan DAB zelf niet meer winnen door het toekennen van 50 strafpunten aan JVB. De vervoerders hebben nu een eerlijke kans om te stemmen voor TraveLink, DriveGreen of JVB (zonder directe stem van de provincie). In onze ogen de eerlijkste oplossing.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik gooi even de roleplay het raam uit:

Op de provincie heb ik gereageerd in privé toen ik de stemming te zien kregen waar óók de derde plaats bij zat als mogelijke winnaar dat ik dit oneerlijk vind immers de 3e plaats binnen mijn bezwaar helemaal geen kans heeft van winnen met een korte uitleg.
regenmaker schreef: Nee, dat is niet volledig arbitrair. Door vijftig minpunten aan de nummer 1 te geven (JVB), kunnen alleen nog de vervoerders DriveGreen en TraveLink winnen. Aangezien de de nummers 2 en 3 slechts 7 punten uit elkaar liggen, is het wel zo eerlijk om deze ook erbij te betrekken.
Dat vind ik dus wél arbitrair: Immers de reden voor bezwaar op beide vervoerders op de 2e en 3e plek niet van toepassing is. Dat plaats 2 én 3 slechts 7 punten uit elkaar liggen heeft hier verder natuurlijk absoluut geen invloed op.

Ik wil een eerlijk spel, en dat is ook precies waarom ik überhaupt bezwaar hebben getekend: Omdat ik niet een herhaling van oneerlijk voordeel door dit misbruik wil zien in toekomstige concessies: En door vervolgens dus (wel degelijk arbitrair) de 3e plaats te betrekken gaat dus ook dwars tegen dat doel in.

Door op deze manier oneerlijk te zijn kan ik er niet op vertrouwen dat de provincie omtrent deze zaken eerlijk zal handelen als wij zelf wél kans hebben op winst op winst wanneer wij hypothetisch bezwaar aantekenen op toekomstige concessies: Dat is dan ook de daadwerkelijke reden dat ik bezwaar heb aangetekend: Het boeit mij helemaal niks wie van de andere bedrijven er wint op persoonlijk niveau, maar ik wil wél zien dat het eerlijk gebeurd en binnen de regels van het spel, en ik vind dat dit hier niet gebeurd is in de afwijzing van ons bezwaar, máár daar is het CBvVB vóór. Vervolgens gaat de provincie dus óók daar de mist in in mijn mening.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op vr 04 sep 2020, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Prima, dan gooien we nummer 3 eruit als jij dat zo graag wilt. Dus de vervoerders die op DriveGreen hebben gestemd, moeten dat dan even opnieuw doen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Bedankt.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Maar het is dan niet eerlijk als de vervoerder die het bezwaar zelf heeft ingediend mee mag stemmen. De bezwaarmaker is immers ook bevooroordeeld net zoals de provincie. In dat geval gaat het om de stemmen van: DriveGreen, Delein en BleuBuzz. Want de stem van TraveLink gaat naar voor strafpunten gaat en de stem van JVB naar tegen strafpunten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Eens met Regenmaker dat voor een zo onpartijdig mogelijke stemming de bezwaarmaker en degene tegen wie het bezwaar is aangetekend niet mogen meestemmen.

Overigens heeft Delein in haar antwoord aan de provincie gevraagd de HOV-score voor een volgende concessie te heroverwegen. De wijze waarop deze in Tremabergen is gebruikt leidt naar onze mening tot overbediening en dus discussie over parallelliteit.
Basislijn
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Eerst over hoger beroep bij CBvVB zelf: Het lijkt mij een stuk lastiger probleem om op te lossen met deze methode van hoger beroep: Als de vervoerders samen stemmen kan je daar geen vervoerders uit halen: Het is immers ook mogelijk dat er bezwaar wordt gemaakt tegen alle beoordelingen: Moet je dan niemand laten stemmen?

In dit geval stemt JVB natuurlijk tegen, en TraveLink waarschijnlijk vóór, maar dat plaatje zou natuurlijk anders zijn in zo'n situatie en het systeem moet dan wél blijven werken.

Als je niet iedereen laat stemmen creëer je dus een mogelijk nog groter probleem als je de andere bedrijven überhaupt wil laten stemmen.
Ik zie in ieder geval geen reden om de bezwaarmaker expliciet uit te sluiten: Immers zou die dezelfde mening uiten als iemand anders eenzelfde bezwaar aantekent: maar je hebt gelijk dat dit systeem er voor kan zorgen dat bedrijven voor eigen interesse stemmen in plaats van of het bezwaar wél of niet goed is.

In dit geval vind ik het prima om DriveGreen, Delein en Bluebuzz te laten stemmen en TraveLink, DAB en JVB niet zodat alleen de écht neutrale partijen hier een stem geven, maar dat is geen oplossing voor dit inherente probleem met dit systeem van hoger beroep voor nog komende concessies.

Als jij (regenmaker) of anderen hier nog ideeën hebben over hoe je dat inherente probleem met de publieksstem kan oplossen hoor ik het graag: Want dit is inderdaad niet handig, en het zou handig zijn als we dit met z'n allen kunnen oplossen voordat er nogmaals hoger beroep bij het CBvVB wordt gemaakt door een bedrijf in één van de aanbestedingen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Inderdaad, als er te weinig vervoerders inschrijven dan is dat een probleem of als je minpunten eist tegen alle vervoerders. Misschien kunnen we in dat geval iets met een jury doen, de bezwaarmakende vervoerder kiest twee partijen die eerder hebben meegedaan aan het spel en de provincie doet dat ook. Is dat niet het meest eerlijk? Dan mogen 4 onafhankelijke vervoerders stemmen.

Ik ben het er mee eens dat in dit geval alleen BleuBuzz, Delein en DriveGreen mogen stemmen, dat is het meest eerlijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

BleuBuzz is niet van mening dat de HOV-score hier het probleem is, zoals DeLein stelt. Wel hebben wij bij de provincie aangegeven dat bij volgende aanbestedingen strafpunten voor parallelliteit ook daadwerkelijk toegekend zouden moeten worden als hier in de vragenronde mee wordt gedreigd. Dit is specifiek van toepassing op de lijn naar Tremabergen waarop vele vervoerders HOV aanbieden, maar eigenlijk allemaal (op onszelf na) compleet met parallelliteit met de trein.
Dit terwijl in de vragenronde nog werd aangegeven dat de provincie op deze lijn iets creatiefs verwachtte om geen parallelliteit te bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten