[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Jultar »

Theorie vs werkelijkheid ;)
In werkelijkheid wordt de trein gewoon opnieuw ingelegd met de wijziging naar Amsterdam Zuid en in de monitoringssystemen wordt daar gewoon op de treinpunctualiteit van <3 min gelet. Dat geldt zowel voor NS als voor ProRail.
Als machinist word ik dan ook door mijn collega's van de datalogging gebeld als zij zien dat ik op een bepaald dienstregelpunt meer dan 3 minuten te laat was zonder aanwijsbare of al gelogde reden. Zij willen dan graag horen wat er aan de hand was, zodat de 'schuld' van de vertraging bepaald kan worden.

Intern bij NS wordt daarnaast ook gewerkt met punctualiteit op 30 seconden.

SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

reisthijs schreef: za 05 sep 2020, 15:36 Wordt Arnhem-Rotterdam straks niet gewoon een nieuwe corridor?
Het wordt een tijdelijke uitloper, op termijn moet het de corridor Den Haag C - Schiphol - Arnhem C (- Nijmegen) worden, maar dat kan pas als er voldoende nieuwe intercity's zijn ingestroomd (Schiphol-Flevoland wordt dan aan de binnenlandse HSL-diensten vastgemaakt)

Ik geloof dat de andere ETMET-corridors dan worden:
- (Maastricht / Heerlen / Venlo -) Eindhoven C - Amsterdam C - Alkmaar (- Den Helder)
- Rotterdam C - Den Haag HS - Haarlem - Amsterdam C
- Dordrecht - Rotterdam C - [HSL] - Schiphol - Almere Centrum (- Zwolle - Groningen / Leeuwarden)
- (Den Haag C -) Woerden - Houten Castellum (- Tiel / 's-Hertogenbosch) [sprinter]
- Den Haag C - Dordrecht [sprinter]
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

De HSL-corridor begint uiteraard niet in Dordrecht maar in Breda. In de corridor via Den Haag HS gaat Dordrecht wel een rol spelen. Alleen de achterste sporen van Rotterdam Centraal zijn echt ingericht op kerende treinen, maar van/naar Gouda en de HSL Noordtak (de kerende 1000 op spoor 3 is eigenlijk een onhandig geval). Op de andere sporen gaat doorgaand verkeer veel makkelijker en dat is dan ook wat nu alle treinen op de Oude Lijn doen en de meeste treinen op de HSL ook (en voor de treinen die dat niet doen is er dus de keermogelijkheid). Er kan relatief makkelijk tussen de corridors gewisseld worden (dat wordt door de 1100 nu ook al gedaan), maar voor keren is eigenlijk heel erg weinig ruimte.

En daarmee wil ik eigenlijk even terug naar de uitbreiding van PHS in december 2021, want er is iets aan het verhaal wat ik toch niet helemaal passend krijg in de spooropstelling van Rotterdam Centraal: Waar laat je op Rotterdam Centraal eigenlijk een kerende sprinter uit Dordrecht én een kerende intercity uit Schiedam Centrum terwijl je ook nog 8 doorgaande reizigerstreinen per uur/richting, een enkele goederentrein en de HSL-treinen moet verwerken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MdJ »

De extra IC 3200 gaat keren te Rotterdam Stadion.
Op de binnensporen van de Willemspoortunnel krijg je dan IC-SPR-IC-SPR-LM-SPR.
Bij twijfel: gebruik beton.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door 530 »

Waar keert de sprinter uit Dordrecht die eindigt in Rotterdam dan? En als ie keert op Rotterdam Stadion, dan kan die toch ook reizigers meenemen tot Blaak?
Laatst gewijzigd door Gekko123 op zo 06 sep 2020, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Suus schreef: za 05 sep 2020, 22:21De HSL-corridor begint uiteraard niet in Dordrecht maar in Breda.
Maar Rotterdam - Breda is geen ETMET corridor en ik heb ook geen plannen gezien er een van te maken. Er was ooit een variant waarop enkele HSL treinen vanuit Schiphol door zouden gaan naar Dordrecht. Overigens las ik ergens dat ook Rotterdam - Schiphol geen ETMET corridor zou worden, er komen weliswaar 6 HSL treinen per uur in 2023 maar die zouden voorlopig nog niet in een interval van 10 minuten komen te liggen.

Die HSL naar Dordrecht komt voort uit de toekomstvisie van ProRail, daar werden enkele doorkoppelingen in Rotterdam omgewisseld. Juist de HSL treinen vanuit Schiphol zouden doorgaand worden richting Dordrecht, Breda of Antwerpen terwijl treinen vanuit Den Haag kerend werden. Maar dan hebben we het over de verdere toekomst. Vooralsnog is er ook geen ETMET IC gepland naar Dordrecht, alleen een ETMET sprinter. De intercity Arnhem - Rotterdam zal op Rotterdam Centraal of Rotterdam Stadion gaan keren afhankelijk van wat uitkomt in de dienstregeling. Overigens zou Dordrecht die ETMET sprinter in de toekomstvisie van ProRail weer verliezen, want dan zouden er 8 sprinter per uur gaan rijden maar zou de helft maar tot Rotterdam Lombardijen gaan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

530 schreef: za 05 sep 2020, 22:30
MdJ schreef: za 05 sep 2020, 22:29 De extra IC 3200 gaat keren te Rotterdam Stadion.
Op de binnensporen van de Willemspoortunnel krijg je dan IC-SPR-IC-SPR-LM-SPR.
Waar keert de sprinter uit Dordrecht die eindigt in Rotterdam dan? En als ie keert op Rotterdam Stadion, dan kan die toch ook reizigers meenemen tot Blaak?
Er is niet veel tijd voor een stop op Blaak lijkt me, dus een treinserie daar laten eindigen kost te veel tijd (je moet dan immers ook controleren of de trein echt leeg is). Wellicht zou die IC dan wel richting Arnhem er kunnen stoppen (daar dus beginnen), maar dan krijg je wel een verschil per richting en dat wil NS niet zo graag...
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef: za 05 sep 2020, 15:36 Wordt Arnhem-Rotterdam straks niet gewoon een nieuwe corridor? Dat je ver weg nog last kan hebben van een verstoring, hoort juist bij het corridordenken: als er nu een verstoring is op Zaandam, heb je daar ook tot aan Eindhoven last van.


Dat hoeft toch niet altijd het geval te zijn? Er kan uiteraard een trein uitvallen als er een storing is, maar op de cooridor heb je nog andere stations waar je kunt keren. Als er een storing is op de Zaanlijn bijvoorbeeld, keert de 800 wel eens op Zaandam.
SuperGhost schreef: za 05 sep 2020, 22:07
reisthijs schreef: za 05 sep 2020, 15:36 Wordt Arnhem-Rotterdam straks niet gewoon een nieuwe corridor?
Het wordt een tijdelijke uitloper, op termijn moet het de corridor Den Haag C - Schiphol - Arnhem C (- Nijmegen) worden, maar dat kan pas als er voldoende nieuwe intercity's zijn ingestroomd (Schiphol-Flevoland wordt dan aan de binnenlandse HSL-diensten vastgemaakt)

Ik geloof dat de andere ETMET-corridors dan worden:
- (Maastricht / Heerlen / Venlo -) Eindhoven C - Amsterdam C - Alkmaar (- Den Helder)
- Rotterdam C - Den Haag HS - Haarlem - Amsterdam C
- Dordrecht - Rotterdam C - [HSL] - Schiphol - Almere Centrum (- Zwolle - Groningen / Leeuwarden)
- (Den Haag C -) Woerden - Houten Castellum (- Tiel / 's-Hertogenbosch) [sprinter]
- Den Haag C - Dordrecht [sprinter]
Gaat Schiphol - Lelystad dan alleen maar met enkeldeks Intercity's rijden? Is dat een goed idee?

Overigens vraag ik mij af in hoeverre in deze strakke corridors rijden verstandig is. Als je geen Den Haag CS - Flevoland, Amsterdam Centraal - Nijmegen of Delft/Den Haag HS - Haarlem/Amsterdam Centraal rechtstreeks aanbiedt (zoals tweemaal per uur nu het geval is in bijvoorbeeld de 2400, 3000 of 2200), krijg je misschien grotere overstapbewegingen op Leiden Centraal, Schiphol Airport en Utrecht Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef: zo 06 sep 2020, 11:57Dat hoeft toch niet altijd het geval te zijn? Er kan uiteraard een trein uitvallen als er een storing is, maar op de cooridor heb je nog andere stations waar je kunt keren. Als er een storing is op de Zaanlijn bijvoorbeeld, keert de 800 wel eens op Zaandam.
Keren binnen de corridor is inderdaad niet onmogelijk, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Het keren van één treinserie lukt wel. Maar heel vaak wordt bij storingen of werkzaamheden op een groot deel van de corridor een treinserie opgeheven. Met ETMET valt de schade een gelukkig nog mee, dan blijven er tenminste nog vier treinen per uur over.

Corridorrijden zorgt er vooral voor, dat de gevolgen van een verstoring binnen die corridor blijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

530 schreef: za 05 sep 2020, 22:30Waar keert de sprinter uit Dordrecht die eindigt in Rotterdam dan?
Gewoon op Rotterdam spoor 7 of 8. Het ding krijgt een korte kering in Rotterdam.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Meltrain »

Gaat de Sprinter tussen Rotterdam en Dordrecht dagelijks 6x/uur rijden? Nu wordt er 's avonds en in het weekend immers slechts 2x/uur gereden, dus een verdrievoudiging is wellicht wat te veel van het goede.
Een kwartierdienst op zaterdag tussen 11:00 en 19:00 lijkt me wel al een goede aanvulling.

Komt er tussen Den Haag en Rotterdam dan een 10/20-dienst met Sprinters?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Tot de viersporigheid bij Delft af is zou Rotterdam - Den Haag inderdaad 10/20 worden vanwege de perronopvolging op Delft. Als je de 6 intercity's tussen Rotterdam en Leiden in een 10 minuten interval legt moeten de overige treinen daar dus precies in het midden van gaan rijden. Op Delft gaan de 1100, 5000 en 5100 dus een 10 minuten interval vormen.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

Hoe zit het eigenlijk met de spoorbrug bij Zwijndrecht? Is er met 6 sprinters en 6 IC's per uur nog wel ruimte om die te openen?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Er gaan geen 6 intercity's naar Dordrecht, dus mogelijk dat de brugopening in het gat van de missende intercity kan komen. En anders moeten de rijtijden een beetje uitgebogen worden zodat er vier treinen tegelijk op de brug zijn waarna er 10 minuten rust is om de brug te openen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Je moet die tienminutensprinter ook nog keren in Dordrecht wat kruisen op de brug (of net tussen Zwijndrecht en de brug in) eigenlijk best wel voor de hand liggend maakt. Dan heb je immers voldoende tijd om te keren en zou je alle Sprinters op één spoor (3a bijvoorbeeld) kunnen keren.
Bij langere keringen met bijbehorend gebruik van meerdere sporen daarvan is het immers zo makkelijk nog niet om dat qua kruisingen uit te laten komen.

Gelijke binnenkomst/vertrek van de 2200 en twee van de zes Sprinters is trouwens sowieso zo gek niet. Dat zou voor de aansluitingen immers optimaal zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door 530 »

Bemined schreef: zo 06 sep 2020, 16:18 Tot de viersporigheid bij Delft af is zou Rotterdam - Den Haag inderdaad 10/20 worden vanwege de perronopvolging op Delft. Als je de 6 intercity's tussen Rotterdam en Leiden in een 10 minuten interval legt moeten de overige treinen daar dus precies in het midden van gaan rijden. Op Delft gaan de 1100, 5000 en 5100 dus een 10 minuten interval vormen.
Op termijn gaan er toch 4 IC's Den Haag C - Eindhoven C, of is dat allerminst zeker? Blijft er dan nog 6 IC's rijden van Rotterdam naar Leiden of wordt het dan weer verminderd naar 4 IC's?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat waren oude plannen geloof ik, toen zou ETMET vanuit Schiphol naar Den Haag Centraal gaan i.p.v. naar Rotterdam. Dan had je dus 4 intercity's Leiden - Rotterdam en 4 intercity's Den Haag Centraal - Rotterdam. Dat is nu veranderd in 6 intercity's Leiden - Rotterdam en 2 intercity's Den Haag Centraal - Rotterdam.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

530 schreef: zo 06 sep 2020, 18:02 Op termijn gaan er toch 4 IC's Den Haag C - Eindhoven C, of is dat allerminst zeker?
Nee, in de huidige plannen blijft de Intercity Den Haag - Eindhoven 2x/u rijden, en wordt de Intercity direct uit Amsterdam 2x/u vanuit Breda doorgetrokken naar Eindhoven. Op de Brabantroute Breda - Eindhoven ontstaat dan een kwartiersdienst. Zolang de Brabantroute nog een belangrijke goederenroute is, gaat het daar echter niet van komen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Met de twee extra IC's vanaf Den Haag Centraal naar Rotterdam erbij zou dan een kwartierdienst Den Haag - Eindhoven ontstaan. Dat is of was tenminste het plan voor 2024.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

PHS schreef:
530 schreef: zo 06 sep 2020, 18:02 Op termijn gaan er toch 4 IC's Den Haag C - Eindhoven C, of is dat allerminst zeker?
Nee, in de huidige plannen blijft de Intercity Den Haag - Eindhoven 2x/u rijden, en wordt de Intercity direct uit Amsterdam 2x/u vanuit Breda doorgetrokken naar Eindhoven. Op de Brabantroute Breda - Eindhoven ontstaat dan een kwartiersdienst. Zolang de Brabantroute nog een belangrijke goederenroute is, gaat het daar echter niet van komen.
Dan zou de Noordoost uit Groningen of Leeuwarden naar Eindhoven doorgetrokken worden? We zijn wel lekker bezig in dit land :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Niets is zo veranderlijk als de PHS lijnvoeringen, dus alles kan :P Het plan om ICD Breda te verlengen stamt nog uit de tijd voordat men de HSL aan OV-SAAL koppelde. Dat laatste heeft natuurlijk ook invloed op de hoeveelheid stellen ICNG die men nodig heeft, hoe meer je de HSL treindiensten verlengd het normale spoornet op hoe meer ICNG je nodig hebt. Heeft iemand al eens een berekening gemaakt hoeveel ICNG stellen er nodig zijn, uitgaande van dezelfde capaciteit als nu geboden wordt, als straks alle treinseries aan elkaar geknoopt worden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Of de 700/1800 Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam - Breda;
de 900 Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven;
de 1000 Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam (- Breda);
de 1100 Den Haag - Delft - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven;
en de 3600 Zwolle - Wijhe - Olst - Deventer - Zutphen - Dieren - Arnhem - (Elst -) Nijmegen - Oss - Den Bosch - Tilburg - Tilburg Universiteit - Tilburg Reeshof - Gilze-Rijen - Breda - Etten-Leur - Roosendaal;
de 6600 kort je dan in tot Tilburg Universiteit waar je 'm desgewenst verknoopt met de 5200

Al had men bij NS/ProRail al plannen met intercity's richting Utrecht voor de stopstations tussen Tilburg en Breda, meen ik.
Laatst gewijzigd door Hainje op zo 06 sep 2020, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Bemined schreef: zo 06 sep 2020, 21:54 Niets is zo veranderlijk als de PHS lijnvoeringen
Dat valt dus reuze mee. De huidige plannen bouwen voort op de NMCA Spoor 2030-2040, zie p. 51 voor de lijnvoering 2030.

De enige grote* wijziging in de plannen toe nu toe is de Airportsprinter. Eerst was bedacht dat de intercity's uit Leeuwarden/Groningen naar Den Haag Centraal zouden rijden, maar door de Airportsprinter moet er geschoven gaan worden in de lijnvoering rond Schiphol (misschien wel de grootste bottleneck van Nederland). Dus nu wordt het Leeuwarden/Groningen - Breda (en ooit verder naar Eindhoven) en Den Haag - Schiphol - Nijmegen. Dat is in ieder geval logischer voor de reiziger dan Leeuwarden/Groningen - Den Haag en (Eindhoven -) Breda - Schiphol - Nijmegen. Dat laatste zou pas een rondje Nederland zijn :mrgreen:

En @Hainje: zes intercity's per uur tussen Rotterdam en Breda is nogal overkill, zelfs voor corona waren de treinen op dit traject al behoorlijk rustig.

*Er zijn nog wat kleine wijzigingen, maar die laat ik even buiten beschouwing.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Dat noem ik geen kleine wijzigingen. Die tekening waar je naast verwijst is al een aangepaste versie van de oorspronkelijke plannen, ik heb hier nog een versie van PHS liggen waarin de oude sneltrein Breda - Amsterdam voorkwam die tot Dordrecht op alle tussengelegen stations zou stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Hainje schreef: zo 06 sep 2020, 22:05 Of de 700/1800 Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam - Breda;
de 900 Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven;
de 1000 Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam (- Breda);
de 1100 Den Haag - Delft - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven;
en de 3600 Zwolle - Wijhe - Olst - Deventer - Zutphen - Dieren - Arnhem - (Elst -) Nijmegen - Oss - Den Bosch - Tilburg - Tilburg Universiteit - Tilburg Reeshof - Gilze-Rijen - Breda - Etten-Leur - Roosendaal;
de 6600 kort je dan in tot Tilburg Universiteit waar je 'm desgewenst verknoopt met de 5200

Al had men bij NS/ProRail al plannen met intercity's richting Utrecht voor de stopstations tussen Tilburg en Breda, meen ik.
Ja, maar de 900 wordt dus vervangen door de 700 en 1800 en de 1000 gaat de 2400 vervangen ten noorden van Schiphol Airport (de 2400 ten zuiden van Schiphol Airport wordt dan gekoppeld aan de 3500 -> huidige 3700 )

Even op een kladblaadje en de huidige dienstregeling gerekend:
De 700 heeft nu 7 omlopen
De 1800 nu ook 7 omlopen
De 900 heeft nu 6 omlopen
De 1000 heeft nu 4 omlopen
De 2400 heeft op Schiphol - Lelystad nu 4 omlopen

Met wegvallen Schiphol - Den Haag Centraal moeten de 700 en 1800 er elk met twee minder afkunnen. Dan heb je voor de binnenlandse HSL-dienst via Schiphol Airport al 28 omlopen nodig? De 1100 heeft ook nog 8 omlopen. Dan heb je dus al 36 omlopen met elk een los stel. Dan zou uit de bestelling van 79 voor de binnenlandse dienst elke omloop met een dubbel stel gereden kunnen worden? Zelfs een doortrekking van de Noordoost naar Eindhoven lijkt mij dan nog haalbaar?

(Uiteraard gaat niet elke ICNG-omloop met een dubbel stel rijden, er is in de bestelling duidelijk ruimte om elders in het land ICM te vervangen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten