NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Zwolle-Wierden moet verder worden uitgebreid en daar ontbreekt het de provincie aan geld voor. Kortom de IC naar Berlijn is voorlopig geen haalbare kaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Ja, eens per twee uur op de krappe infra van Amsterdam-Almere Almere overslaan. Dat gaat vast goed werken.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Met SAAL zou daar ruimte voor moeten zijn op zich. In ieder geval voor een paar goederenpaden, dus dan lijkt me dat een doorgaande IC ook wel zou kunnen, wellicht wat minder snel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Als je toch geen snel pad kan vinden kan je misschien net zo goed in Almere stoppen? Dat lijkt zou ook handig kunnen zijn voor overstappers uit Amsterdam Centraal of Zuid.
Als de spooruitbreiding een internationaal belang zou krijgen, dankzij de IC naar Berlijn, zijn er misschien wel andere partijen die mee willen betalen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
De inzet van ICNG in de 1600 en de Intercity Berlijn kan je natuurlijk ook inzetten als aanjager om eindelijk eens het spoor tussen Amersfoort en Apeldoorn te versnellen, die lijn lijkt mij als onderdeel van RFC 8 toch ook redelijk vroeg aan de beurt voor ERTMS vanwege het goederenvervoer? Dat er in de onbewoonde wereld slechts 130 km/uur gereden kan worden op een redelijk rechte lijn is ook een beetje vreemd natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Dat kan ook in Lelystad, en vanuit Zuid ook te Zwolle.Als je toch geen snel pad kan vinden kan je misschien net zo goed in Almere stoppen? Dat lijkt zou ook handig kunnen zijn voor overstappers uit Amsterdam Centraal of Zuid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Goed punt, dat lange stuk spoor moet makkelijk geschikt gemaakt kunnen worden voor 160-200 lijkt me. Ik geloof alleen dat de bocht direct ten oosten van Barneveld een snelheidsbeperking heeft en dat je die dus wel moet aanpakken.
Ik vond het destijds jammer dat ze in Barneveld destijds de verkeerde 'weg' in een tunnel gelegd hebben. De spoorweg had in een tunnel gelegd moeten worden, zodat ook meteen de aansluiting daar kruisingsvrij gemaakt had kunnen worden. Het was wellicht iets duurder geweest, maar dan had je wel meteen een 2e probleem weggewerkt. Nu is de Valleilijn immers scheef ingelegd omdat het bij die aansluiting anders niet inpasbaar was.
Ik vond het destijds jammer dat ze in Barneveld destijds de verkeerde 'weg' in een tunnel gelegd hebben. De spoorweg had in een tunnel gelegd moeten worden, zodat ook meteen de aansluiting daar kruisingsvrij gemaakt had kunnen worden. Het was wellicht iets duurder geweest, maar dan had je wel meteen een 2e probleem weggewerkt. Nu is de Valleilijn immers scheef ingelegd omdat het bij die aansluiting anders niet inpasbaar was.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Ik zit even in de dienstregeling te kijken hoe traag die IC Berlijn wel niet is. Reistijd vanaf Amsterdam Centraal tot het eerste station in Duitsland (Bad Bentheim) is 2 uur en 16 minuten. Ter vergelijking, de ICE komt na 1 uur en 49 minuten al aan op zijn eerste stop in Duitsland, terwijl dit enkele kilometers verder is vanaf Amsterdam Centraal.
Als we echt een snelle verbinding willen, zou het dan niet meer kans van slagen hebben om de twee routes te combineren tot één HSL? Dus dat de ICE en de IC Berlijn een uurdienst gaan vormen tot Oberhausen waarbij de IC Berlijn afbuigt en via Dortmund, Hamm en Hannover naar Barlijn gaat. Het zijn weliswaar meer kilometers dan via Bad Bentheim, maar als de route veel sneller is maakt dat niet uit. En het is realistischer om in één HSL-Oost te investeren dan in twee net-niet HSL-Oosten.
Als we echt een snelle verbinding willen, zou het dan niet meer kans van slagen hebben om de twee routes te combineren tot één HSL? Dus dat de ICE en de IC Berlijn een uurdienst gaan vormen tot Oberhausen waarbij de IC Berlijn afbuigt en via Dortmund, Hamm en Hannover naar Barlijn gaat. Het zijn weliswaar meer kilometers dan via Bad Bentheim, maar als de route veel sneller is maakt dat niet uit. En het is realistischer om in één HSL-Oost te investeren dan in twee net-niet HSL-Oosten.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Die rijtijd is wel deels een direct gevolg van de inpassing in de dienstregeling: de rijtijd tot Bad Bentheim kan zonder moeite op bestaande infrastructuur en bestaande route een kwartier verkort worden, met de inzet van het juiste materieel kan de rijtijd naar Rheine wel een half uur korter worden. Een HSL zou hier veel kunnen helpen, maar zal als direct effect hebben dat veel tussenstops geschrapt moeten worden.
Voor de ICE moet echter wel meegenomen worden dat de rijtijd nu ook al langer is dan nodig door inpassingsproblemen. Met doortrappen kan een ICE in 39 minuten van Arnhem naar Oberhausen, terwijl dat nu op zn snelst in 47 minuten gebeurt. De verbouwing van de Hollandstrecke, met bijbehorende snelheidsverhoging naar 200 km/h, moet ervoor zorgen dat deze rijtijd ook in de praktijk planbaar kan worden. Met goede inpassing kom je dan op een rijtijd van minder dan twee uur naar Düsseldorf, en 3,5 uur naar Frankfurt indien via Köln Messe/Deutz gereden wordt (eveneens een rijtijdwinst van 30 minuten).
Voor de ICE moet echter wel meegenomen worden dat de rijtijd nu ook al langer is dan nodig door inpassingsproblemen. Met doortrappen kan een ICE in 39 minuten van Arnhem naar Oberhausen, terwijl dat nu op zn snelst in 47 minuten gebeurt. De verbouwing van de Hollandstrecke, met bijbehorende snelheidsverhoging naar 200 km/h, moet ervoor zorgen dat deze rijtijd ook in de praktijk planbaar kan worden. Met goede inpassing kom je dan op een rijtijd van minder dan twee uur naar Düsseldorf, en 3,5 uur naar Frankfurt indien via Köln Messe/Deutz gereden wordt (eveneens een rijtijdwinst van 30 minuten).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Dat is ook precies het kromme aan de versnelling zoals hij nu door NS wordt aangekondigd: de versnelling zit volledig in het overslaan van stations in Duitsland terwijl het juist het traject door Nederland is wat het traagst aanvoelt.
Van Amersfoort naar Hannover zit Bad Bentheim ongeveer halverwege qua reistijd, maar toch duurt het stuk van Bad Bentheim naar Hannover voor het gevoel een stuk korter dan het eerste stuk naar de grens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Dat is niet wat er staat, er staat dat het gaat om een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland en het overslaan van enkele stations in Duitsland. Dat betekent dat er dus ook in Nederland wat gebeurt.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Volledig inzetten op een HSL/treindienst via Emmerich laat de reistijd naar bijvoorbeeld Hamburg enorm toenemen, omdat de spoorlijn bij Emmerich (dat ongeveer op dezelfde hoogte als Münster ligt) eerst circa 60 kilometer naar het zuiden afzakt. Het eerste serieuze knooppunt Oberhausen ligt net zo zuidelijk als Tilburg.Bemined schreef:Als we echt een snelle verbinding willen, zou het dan niet meer kans van slagen hebben om de twee routes te combineren tot één HSL? Dus dat de ICE en de IC Berlijn een uurdienst gaan vormen tot Oberhausen waarbij de IC Berlijn afbuigt en via Dortmund, Hamm en Hannover naar Barlijn gaat. Het zijn weliswaar meer kilometers dan via Bad Bentheim, maar als de route veel sneller is maakt dat niet uit. En het is realistischer om in één HSL-Oost te investeren dan in twee net-niet HSL-Oosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Dat de snelle trein via Oberhausen gaat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er geen treinen meer via Bad Bentheim gaan. Er is tenslotte meermaals geopperd dat er ook doorgaande intercity's via Heerlen en Maastricht naar Duitsland en België moeten komen. Je moet alleen geen meerdere hogesnelheidslijnen verwachten die de grens over gaan, voor HSL verkeer moet je uitgaan van dat corridors die misschien niet altijd de kortste route nemen (Amsterdam - Londen maakt een omweg bijna 200 kilometer) maar doordat er meerdere treindiensten gebundeld worden wordt het eerder rendabel om HSL spoor aan te leggen waardoor je uiteindelijk toch sneller bent.
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Zie heel veel discussie hier met interessante ideeën, maar eigenlijk is het aan onze nationale spoorwegmaatschappij om eens tot daden te komen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter
Was het idee sowieso niet om naar 'elk uur' een trein te gaan, waarbij de bestaande IC dus blijft en daar dus bovenop 1x p/2u een snellere IC/ICE bij komt. Die extra IC(E) zou natuurlijk niet per se via Twente hoeven, het zou dus prima via Oberhausen kunnen als ze dat graag zouden willen, al denk ik dat ze die ook gewoon via Twente willen laten rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten