Studenten OV-chipkaart Topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Daantje »

Ik ben er inmiddels achter dat mijn pas het nu ook doet als ik hem gewoon in m'n portomonnee laat zitten, wel zo handig :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Cookie »

Chauf21 schreef: De derde: iemand met een tijdelijk product, nog geen reisproducten 2010 opgehaald.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom sommigen wel en anderen niet kunnen inchecken bij de NS.
Ik heb mijn nieuwe reisproduct nog niet opgehaald, maar kan wel gewoon inchecken bij NS.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Daantje schreef:Ik ben er inmiddels achter dat mijn pas het nu ook doet als ik hem gewoon in m'n portomonnee laat zitten, wel zo handig :)
Dit wist ik dan al wel. Al he bik al meerdere malen gehad dat een chaffeur vroeg of ik me kaartje er uit wou halen. Daarom heb ik hem tegenwoordig gewoon zo in me portomeen zitten dat zodra ik hem open maak je hem meteen ziet zitten. Dan chipt die en hoeft de chaffeur niet te mauwen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Geert »

Vanmorgen in de CXX-bus (50 Zeist -> Utrecht) die zijn dienst halverwege de rit begon, maar waarvan de Infoxx en omroep het wel gewoon deden): kaartlezer kaput.
Arriva (387 Utrecht - Vianen): *bliep* "Welkom - Goede reis" ( :shock: ).
Wederom Connexxion, maar dan nu weer naar huis (50 Driebergen -> Zeist): wederom cico die het niet doet (maar nu met de verhelderende mededeling "BUITEN WERKING 0/124" en ook de achterste cico's buiten werking).

CXX - Arriva: 0 - 1 :P

Nu maar hopen dat die dingen vaak in het weekend stuk zijn ;).
Vanmorgen was het inderdaad erg druk op Utrecht Centraal, en de piepjes van de chipkaart vielen ook mij op. Kennelijk toch veel studenten die probeerden in- en uit te checken? Ik ben overigens blij dat ik mijn producten al geactiveerd heb, als ik zo lees over de lange wachtrijen :)
Joshua schreef:
Cookie-O-Fiel schreef:Heb gisteren met Arriva-trein gereisd tussen Groningen-Zuidbroek: de Studenten-OV-chipkaart was daar helemaal niet geldig volgens de controleur :shock: . Je MOET daar je papieren OV bij je hebben, anders reis je zwart (aangezien Arriva nog geen uitleesapparatuur heeft). Had 'm toevallig nog wel bij me, ben benieuwd of ze daar ook boetes voor gaan uitschrijven...

En in- en uitchecken bij NS ging gisteren bij mij prima :) .
Dit lijkt me grote onzin. Het enige geldige vervoersbewijs is je studenten OV-chipkaart. Het papieren vervoersbewijs wordt nog gedoogd net als het reizen zonder inchecken. Het zou belachelijk zijn als ik die nog steeds moet mee nemen. Als een vervoerder zijn apparatuur niet klaar heeft is dat de fout van de vervoerder en niet van de student.
Precies. Laat Arriva maar lekker een boete uitschrijven, er is geen enkele juridische grond voor: je hebt gewoon een geldig vervoerbewijs. Prutsers :neg:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Justin »

Nog zoiets dus. Zucht.

Bij mij werkt het voorlopig nog wel even. Ik ga vrijdag maar in de bibliotheek dat ding opladen... Mn voorlopige reisproduct staat er in elk geval nog wel op...

Ik vraag me af hoe ze dat in de taxibusjes gaan doen...

Van het weekend moest ik in de bus 143 in Breukelen wezen, en daar hadden ze geen scanapparatuur. Ik had weliswaar een strippenkaart bij me dus dat ging nog wel. De jongen na mij (die heeeeel toevallig op exact hetzelfde adres moest zijn als ik) had geluk, hij mocht voor noppes mee naar de bestemming :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Daniel »

Geert schreef: en de piepjes van de chipkaart vielen ook mij op. Kennelijk toch veel studenten die probeerden in- en uit te checken?
Veel geslaagde pogingen: 't waren veelal de korte piepjes (en vanmorgen 't ook van dichtbij gezien, lezer gaf keurig een groen lampje). Vanmiddag slechts één keer de lange piep in de enorme tijd dat ik in de hal was... nouja, 'tis toch een aardige wandeling van streekbusstation naar Jaarbeursplein, was helaas net te laat voor lijn 81 op de Europalaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Voor onduidelijkheid bij het inchecken bij NS:
Je kan in en uit checken bij NS zodra je je reis product hebt opgehaald.
Als je met kroting reist met een week ov in het weekend bijvoorbeeld moet je wel genoeg saldo op je OV-chipkaart hebben.

NS zegt dat je nog niet hoeft in en uit te checken omdat ze nog niet genoeg paaltjes hebben op de parons.
Het hoeft niet maar het kan dus wel.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door --Stefan-- »

Joshua schreef:Voor onduidelijkheid bij het inchecken bij NS:
Je kan in en uit checken bij NS zodra je je reis product hebt opgehaald.
Je kan ook gewoon inchecken met je 'oude' studentenreisrecht van 2009 ;)
3 0 7 9
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Thijs »

Joshua schreef:Als je met kroting reist met een week ov in het weekend bijvoorbeeld moet je wel genoeg saldo op je OV-chipkaart hebben.
Je kunt toch helemaal niet op saldo reizen met je Studenten-OVC bij de NS?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Ardan »

Op saldo reizen kan inderdaad nog niet.
Ik kon vandaag trouwens wel checken bij de NS, hoewel ik mijn reisrecht nog niet heb opgehaald.
Deventer: veel te lange rij. Ze hebben de AVM maar buiten de Appie togo neergezet.
Amersfoort: idem, alleen stond-ie nu wel binnen. Grote rij door het hele winkeltje.
Utrecht: niet eens geprobeerd. Als er elders al zo'n lange rij staat, dan daar al helemaal.
Rotterdam: ding kapot. Zowel bij de RET-servicewinkel bij CS als in de Happie togo.
Bij de servicewinkels/balies in Rotterdam stonden zooooo'n enorm lange rijen :shock: bij Zuidplein en Beurs-straatniveau stonden de hele winkels vol met mensen. Ook bij Beurs-stationshal was het gigantisch druk.

Wat me wel opviel is dat ik vandaag al twee hc's heb gesproken dat je reisrecht tot 2012 geldig is, en dat het laden bij de AVM puur is om het te verlengen tot 2030. Wie kan dit bevestigen?
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Ardan schreef:Wat me wel opviel is dat ik vandaag al twee hc's heb gesproken dat je reisrecht tot 2012 geldig is, en dat het laden bij de AVM puur is om het te verlengen tot 2030. Wie kan dit bevestigen?
Nu je het zegt. Als je bij het AVM type wat hier onder op de foto staat je kaart inhoud bekijkt stond er idd bij mijn vorige reisproduct inderdaad bij dat deze liep tot 2012. Maar goed of dit in de praktijk zo is weet ik niet.
(De huidige afbeelding is verwijderd, dus post op kort termijn even een nieuwe)
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 05 jan 2010, 17:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote flink ingekort
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Justin »

Hmmm, de algemene website http://www.ov-chipkaart.nl laat het nu ook afweten O.O.

Maar inderdaad is de mijnes ook t/m 2012 geldig. Aan al onze teksten zien weten wij het ook allemaal niet even lekker *bus* -O-. Tja. :O.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Bij de servicewinkels/balies in Rotterdam stonden zooooo'n enorm lange rijen :shock: bij Zuidplein en Beurs-straatniveau stonden de hele winkels vol met mensen. Ook bij Beurs-stationshal was het gigantisch druk.
In Rotterdam zijn er heel veel kaarten met daarop een product geldig tot 31/12/2009. Deze mensen zijn naar een NS-balie gestuurd voor een tijdelijk product :shock: Maar die weten van niets, en sturen de mensen door naar de RET. Daar zitten nu allemaal heel erg boze mensen achter de balie die al die klanten uit het uitfoeteren zijn, zo kreeg ik te horen van iemand die ook dat probleem had. Die kwam binnen en had toen slechts 200 wachtenden voor hem -O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Meltrain »

Ik had gewoon een 'goede' kaart hoor (al kan dat ook komen omdat ik mijn OVC pas begin okltober kreeg).
Gistermiddag gewoon even naar de Primera gegaan en in 2 minuten tijd stond mijn Reisrecht 2010 erop. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:
Ardan schreef:Bij de servicewinkels/balies in Rotterdam stonden zooooo'n enorm lange rijen :shock: bij Zuidplein en Beurs-straatniveau stonden de hele winkels vol met mensen. Ook bij Beurs-stationshal was het gigantisch druk.
In Rotterdam zijn er heel veel kaarten met daarop een product geldig tot 31/12/2009. Deze mensen zijn naar een NS-balie gestuurd voor een tijdelijk product :shock: Maar die weten van niets, en sturen de mensen door naar de RET. Daar zitten nu allemaal heel erg boze mensen achter de balie die al die klanten uit het uitfoeteren zijn, zo kreeg ik te horen van iemand die ook dat probleem had. Die kwam binnen en had toen slechts 200 wachtenden voor hem -O-
Rotterdamse studenten hebben inderdaad al langer een OV-studentenkaart mèt reisrecht tot inderdaad 31/12/2009. De opmerking dat je tot en met 31 januari 2010 kunt blijven reizen met je tijdelijk reisrecht is voor hèn dus niet van toepassing. Degenen die op 4 januari wilden inchecken, mochten heel fijn het volle tarief betalen. En inderdaad is naar hen een brief verstuurd dat je naar een NS-balie moest, maar daar vertellen ze je doodleuk dat ze niks voor je kunnen betekenen en je gewoon kan reizen. Zucht -O-
Als baliemedewerker RET (zij zijn -samen met GVB- vooralsnog de enige die wel een tijdelijk reisrecht op de kaart kunnen zetten) zou ik daar ook niet vrolijk van worden nee...
Zie ook ib-groep.nl:
Rotterdam en omgeving
Woon je in de regio Rotterdam en heb je sinds 2007 al een Studenten OV-chipkaart? Dan staat daarop een tijdelijk abonnement dat op 31 december 2009 afloopt. Wil je in 2010 blijven reizen? Activeer je nieuwe abonnement dan zo snel mogelijk bij een ophaalautomaat. De geadviseerde ophaalperiode op studentenov-chipkaart.nl geldt niet voor jou.
Ardan schreef:Wat me wel opviel is dat ik vandaag al twee hc's heb gesproken dat je reisrecht tot 2012 geldig is, en dat het laden bij de AVM puur is om het te verlengen tot 2030. Wie kan dit bevestigen?
Iedereen maakt er zijn eigen verhaaltje van. De feiten zijn als volgt:
Het tijdelijk reisrecht loop (voor de meeste studenten) tot ergens in 2012.
Het nieuw opgehaalde reisrecht schijnt tot ergens in 2030 te lopen.
Dus ja, de datum verandert van 2012 naar 2030, maar nee, het zijn twee verschillende producten met verschillende voorwaarden. Dus je verlengt niets, je zet er andere producten met een andere geldigheid tegen andere voorwaarden op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Suus »

200 was misschien een beetje overdreven, toen hij bij de RET Servicewinkel binnenkwam trok hij het nummer 794, en op dat moment was klant 677 aan de beurt. Overigens moest hij betalen voor een tijdelijke borgpas totdat DUO de administratie weer op orde heeft. Zijn geld dat hij al kwijt was kreeg hij niet terug, maar het blijkt nu dat ze een fout hebben gemaakt en dat hij dat alsnog terug kan krijgen door vandaag weer terug te gaan naar de Servicewinkel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Bij mij is er een tijdelijk reisproduct op m'n bestaande ov-chipkaart bijgeschreven. Maar misschien scheelde het dat ik ergens op een verloren avond in december langskwam. Ik kreeg bijna spontaan koffie aangeboden in dat winkeltje, zo rustig was het *O*
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door M57 »

Chauf21 schreef:Dus ja, de datum verandert van 2012 naar 2030, maar nee, het zijn twee verschillende producten met verschillende voorwaarden. Dus je verlengt niets, je zet er andere producten met een andere geldigheid tegen andere voorwaarden op.
Weet je toevallig wat dan de 'andere voorwaarden' zijn? Ik vind het vreemd dat je dan een product hebt dat langer geldig is dan je OV-chipkaart.

Straks heb ik weer eens een dienst op de trein, ik zal eens kijken hoe het er voor staat.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Tot en met 2009 was de papieren OV-studentenkaart het enige geldige vervoerbewijs. De ov-chipkaart diende als sleutel, maar was nooit een autonoom/zelfstandig geldig vervoerbewijs. Je had altijd je papieren kaart nodig. In de huidige situatie is die eis dat er een papieren kaart nodig is vervallen en zijn de studentenproducten op de kaart de enige geldige vervoerbewijzen. Andere verschillen vind je bij het wisselen: je mag nu 2x per jaar kostenloos wisselen, voorheen was dat slechts één keer per jaar tegen betaling.

Wat mij nog niet duidelijk is, is of je nu ieder jaar opnieuw een reisproduct moet gaan ophalen of dat je eenmalig het/de product(en) ophaalt en deze kan blijven gebruiken tot het einde van je studie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Suus »

Zover ik mee heb gekregen is het eenmalig, maar wordt het automatisch geblokkeerd wanneer je recht op studiefinanciering wordt stopgezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Jurjen »

Gisteravond mijn reisrecht opgehaald in Amsterdam Amstel, apparaatje stond er daar zielig in z'n eentje te niksen, dus heb 'm maar even gebruikt. ;)

Vanmorgen viel de rij bij AH to go Utrecht trouwens mee, ik schat een man of 10. Apparaat staat nu buiten de winkel ook in Utrecht. Daarna via Baarn - Hilversum - Naarden-Bussum gereisd met 75% controle! o.o In de stoppert Utrecht-Baarn een niet zo goed Nederlands sprekende HC die heel stellig was. Alleen de combinatie van papieren OV en chipkaart was geldig. Gelukkig zaten we er met een aantal studenten, waarvan 1 alleen de papieren had, 1 allebei had en 1 alleen de ov chipkaart liet zien. Toen ik hem zei dat ik m'n papieren ov nog wel bij me had, maar hem volgens mij helemaal niet hoef te laten zien, ging 'ie een stukje uit de railpocket voorlezen. 'Vanaf 1 januari.. dat is 5 dagen geleden, mee eens?' 'Eh, ja, sure.' '...is de papieren SOV niet geldig.' Bladiebla, de ov chip moest ook getoond worden. En dus was alleen de ov chip ook niet geldig, volgens de beste man. Nuja, eigenlijk had ik gewoon moeten weigeren en een boete moeten nemen en kijken wat de NS er over zegt, maar zit op het moment niet heel breed. ;)

De HC in de stopper van Baarn naar Hilversum was blij met mij en een andere student. Zij had nog niks opgeladen, en ik wel, dus nadat hij haar gecontroleerd had, controleerde hij mij, en wilde hij daarna nog een keer die van haar en nog eens die van mij zien om te kijken wat het verschil is in de Railpocket, zodat hij weet hoe hij kan zien of de student zijn reisproduct opgehaald had. Als je een ov chipkaart tegen de Railpocket haalt, verschijnt er, als het reisproduct al is opgehaald, rechtsonderin een pijl waar op gedrukt kan worden, dan zie je het 'tweede product' op de kaart, de SOV geldig van 1-1-2010 tot 31-12-2030.

De controleploeg in de IC van Naarden-Bussum naar Almere C nam gewoon genoegen met mijn ov chipkaart, en deed verder helemaal niet moeilijk. :) De OV chipkaart, tsja, volgens mij weet niemand hoe het nog zit. :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Geert »

Kortom: het is weer een ouderwets rommeltje. -O-
Lord Colchis
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 14:34

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Lord Colchis »

Zijn er nog mensen met ervaringen in de Arriva Qliners 387 en/of 388? Werkt de apparatuur daar een beetje?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Geert »

Gisterochtend werkte het prima tussen Utrecht en Vianen. :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Arriva en Veolia is sowieso ellende ;)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten