Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

Strengere coronacontroles in openbaar vervoer
PROVINCIE UTRECHT - Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden meer boetes uitgedeeld omdat het waarschijnlijk veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.

"Het doel is in december weer 80 procent van het normale aantal reizigers te vervoeren. Dat ligt nu gemiddeld op iets meer dan de helft, veel te weinig.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door en-es »

Mooi. Maar eerst zien dan geloven!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind beide doelen van de branchevereniging een beetje tegenstrijdig. Enerzijds wil men meer reizigers om het kostendekkend te houden, maar ook strenger gaan controleren op de coronaregels. Volgens mij zijn het juist de mondkapjes en andere maatregelen op scholen en bedrijven, zoals online colleges en thuiswerken, waardoor het resterende deel van de reizigers wegblijft.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door VIRM »

en-es schreef: ma 14 sep 2020, 08:36 Mooi. Maar eerst zien dan geloven!
Yup. Ik maak het vaakst gebruik van de trein, en de conducteurs komen net zo weinig langs als voor de Coronacrisis.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door sirvinniei »

80% lijkt me overigens vrijwel onmogelijk zonder studenten in het OV
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door teun »

Ik vind het ook maar een bijzondere kop, want op de website van OVNL of bij de berichtgeving van de NOS wordt over meer toezicht geen woord gerept, daar gaat het vooral over de campagne zelf.
PHS

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door PHS »

Ik vind de keuze voor een PR-campagne met wat nadruk op meer handhaving vrij opvallend; misschien moeten de vervoerders ook eens wat aan de tarieven doen? Ik denk dan met name aan het aanbieden van goedkope kaartjes (voor incidentele reizigers is het OV hartstikke duur) en het wijzigen van de abonnementen. Veel mensen hebben hun abonnement ook stopgezet. Ik dacht de NS binnenkort ook met nieuwe abonnementen zou gaan komen, maar daar heb ik al even niets meer over gehoord. Zeker nu er eigenlijk geen spits meer is, is het ook niet nodig om het reizen in de daluren te stimuleren en de spits duurder te maken.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door VIRM »

NS zou ergens na de zomer inderdaad met nieuwe of aangepaste abonnementsvormen komen. Overigens heeft de Spoordeelwinkel inmiddels wel weer goedkope dagaanbiedingen.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door PHS »

De Spoordeelwinkel is inderdaad weer aan het opstarten met een beperkt aanbod. Maar, en dat viel mij op: de dagretours zijn alleen in de daluren geldig, zowel de ochtend- als de middagspits zijn uitgesloten. Ik ben toch wel benieuwd wat de gedachte van de NS daarachter.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Selivio »

Strengere (corona)controles in het OV is prima, maar zolang de pakkans nog steeds nagenoeg nihil is omdat de meeste concessies veel te weinig BOA'S hebben(vooral de busconcessies), gaat er op dat terrein weinig veranderen...
Grt. Stefan
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Hendrik »

sirvinniei schreef: ma 14 sep 2020, 08:55 80% lijkt me overigens vrijwel onmogelijk zonder studenten in het OV
...en zolang veel bedrijven en overheidsinstanties nog steeds thuiswerken als uitgangspunt hanteren voor het grootste deel van het personeel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: ma 14 sep 2020, 08:55 80% lijkt me overigens vrijwel onmogelijk zonder studenten in het OV
Studenten zijn er inmiddels deels al weer in het OV. En als ik zie hoe goed mijn bus 's ochtends inmiddels alweer bezet is ondanks de gespreide lestijden en beperkte lesdagen dan is er niet eens heel veel nodig om weer richting de 80% te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door sirvinniei »

Zal misschien per universiteit verschillend, maar bij mijn universiteit hebben we nu 1 ruimte beschikbaar waar 7 personen in passen voor een master van rond de 80 studenten.
Er wordt van uit gegaan dat er vrijwel het volledige schooljaar geen colleges worden gegeven.
Met anderhalve meter afstand kunnen eigenlijk alleen nog maar de grootste collegezalen gebruikt worden voor colleges. De meeste collegezalen zijn gedegradeerd tot werkgroepzalen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door ArrivaBas »

Er is inderdaad geen vast beleid voor de mbo's en hoger vastgesteld. Mijn hogeschool geeft vrijwel alle colleges online. Ik heb slechts elke twee weken een halve dag fysieke bijeenkomsten op school in Tilburg. De introductie was daar weer een uitzondering op, maar die was dan ook goeddeels buiten de school om.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Z2N »

Dat is alsnog veel: ik heb dit blok alleen mijn tentamens op locatie, verder is alles online. Ik moet mijn eerste studiedag op de Uithof nog krijgen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door jelmerrr »

Ik heb 3 dagen stage en 2 dagen school. Van de twee dagen heb ik 1x/2 weken een dag op locatie, de rest thuis. Dus ongeveer 20%
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Hainje »

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik niet meer op school zit zeg (/en ook geen schoolgaande kinderen heb). Jemig, wat een gedoe.
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Tom024 »

Is met zulk weer ook erg warm op zo'n dak hoor!!!1!! :lol:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Hainje »

gtfo
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Wubbo »

80% lijkt me ook lastig, zolang men bij de overheid en grote bedrijven nog thuis werkt. Als ik zie hoe rustig het bij mij op kantoor is... Nog geen 5% van de mensen is aanwezig.

Maar er kunnen inderdaad nog best wat mensen in de trein zonder dat het coronatechnisch niet meer verantwoord is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

Ik heb ook weleens sterkte commercials gezien dan deze...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door ArrivaBas »

Wubbo schreef: ma 14 sep 2020, 19:52 80% lijkt me ook lastig, zolang men bij de overheid en grote bedrijven nog thuis werkt. Als ik zie hoe rustig het bij mij op kantoor is... Nog geen 5% van de mensen is aanwezig.

Maar er kunnen inderdaad nog best wat mensen in de trein zonder dat het coronatechnisch niet meer verantwoord is.
Ja dat kan, zodra NS het afkoppelen tussen de spitsen heeft afgeleerd. Dat werkt uiteraard averechts in een tijd waarin social distancing belangrijk is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Suus »

De gehele dag met zeer lange bijna lege treinen rondrijden is ook niet echt goed voor de winst-/verliesrekening en het milieu...

Overigens heb ik de laatste week al meermaals een mondkapjesinspectieronde waargenomen in de trein, meestal nadat er een omroep is geweest dat een mondkapje over mond én neus moet. De conducteurs die op sommige avonden in de metro's van de RET meerijden deden dit al enige tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door henrivanderweijden »

Inspectie in de trein???
Ik heb sinds 7 maart maar één keer controle gehad en voor de rest niemand gezien. Vandaag in Duitsland en Zwitserland komen ze wel gewoon langs.....

Dus ik zie die mondkapjes controle ook niet snel komen eigenlijk
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Aking »

Ik heb toevallig vandaag op Utrecht - Zwolle een HC gezien die 4 keer langskwam, tussen Utrecht en Amersfoort 2 keer en tussen Amersfoort en Zwolle kwam ze nog 2 keer voorbij. Maar over het algemeen is de trefkans HC zo ongeveer nihil binnen Nederland inderdaad, al is het in het buitenland ook niet altijd 100% momenteel.

Maargoed, ik voel binnenkort een bericht van de vakbonden aankomen dat de agressie in het OV de spuigaten uitloopt :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten