Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

Afgelopen weekend zag ik naar verhouding ook wel veel meer conducteurs dan in eerdere weekenden. En er is ook wel vaker een omroep over hoe het mondkapje te dragen te horen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
giant
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 19:44

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door giant »

Vorige week ben ik een paar keer met de trein geweest. Geen enkele controle gehad.
Twee keer iemand zonder mondkapje gezien. Maar waarschijnlijk wordt het snel opgezet als de conducteur komt,
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

De spaarzame keren dat ik met de trein heb gereisd afgelopen zomervakantie heb ik iedereen het mondkapje zien dragen, behalve tijdens het consumeren van eten en/of drinken. Volgens de beeldscherminformatie in de trein was dat wel toegestaan. Ik vond dat zelf heel opmerkelijk, want zo hou je het virus natuurlijk niet tegen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
giant
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 19:44

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door giant »

Ja, dat de mondkapjes in de trein af mogen tijden eten en drinken verbaast mij ook.
Toen ik nog dagelijks met de trein naar mijn werk ging waren er altijd mensen aan het eten. Blijkbaar thuis geen tijd gehad voor hun ontbijt.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door waldo79 »

Eh, als ik om 5.30 uur opsta, eet ik toch pas na 7.00 uur omdat dat een prettiger tijdstip voor mij is om te eten.

Je gaat mijn tijdstippen niet voorschrijven , Giant :P

En we moeten nog steeds niet dit tegennatuurlijk gedrag als normaal gaan beschouwen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door trolly »

waldo79 schreef: ma 14 sep 2020, 23:44Je gaat mijn tijdstippen niet voorschrijven , Giant :P
Nou vooruit dan, omdat je het zo lief vraagt, en er zo gebrand op bent dat anderen je niet moeten voorschrijven wat je moet doen of laten.
waldo79 schreef: ma 14 sep 2020, 23:44En we moeten nog steeds niet dit tegennatuurlijk gedrag als normaal gaan beschouwen.
Hoezo? Mogen we dat van jou dan niet zelf beslissen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: ma 14 sep 2020, 12:57
sirvinniei schreef: ma 14 sep 2020, 08:55 80% lijkt me overigens vrijwel onmogelijk zonder studenten in het OV
Studenten zijn er inmiddels deels al weer in het OV. En als ik zie hoe goed mijn bus 's ochtends inmiddels alweer bezet is ondanks de gespreide lestijden en beperkte lesdagen dan is er niet eens heel veel nodig om weer richting de 80% te gaan.
Het was het voor de trein minder rooskleurig dan voor de bus. Vervoerders die busvervoer exploiteren hadden minder harde terugloop van inkomsten dan de NS.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

NS mist natuurlijk ook vooral de inkomsten uit dure trajectkaarten in de spits, die piek is volledig weg. Bij de busvervoerders dekt de vergoeding voor de studentenkaart waarschijnlijk meer de kosten, zeker omdat er tegelijk langer is bezuinigd op de kosten door het rijden van bv. zaterdagsdiensten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
giant
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 19:44

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door giant »

waldo79 schreef: ma 14 sep 2020, 23:44 Eh, als ik om 5.30 uur opsta, eet ik toch pas na 7.00 uur omdat dat een prettiger tijdstip voor mij is om te eten.

Je gaat mijn tijdstippen niet voorschrijven , Giant :P

En we moeten nog steeds niet dit tegennatuurlijk gedrag als normaal gaan beschouwen.
Natuurlijk mag je ontbijten wanneer je wil, ook in de trein. Ik zou niet weten wat daar op tegen is.
Maar volgens mij is het effect van de algehele mondkap plicht weg als er uitzonderingen worden gemaakt voor bijv eten en drinken. Maar ik ben natuurlijk geen mondkapdeskundige. Dat wilde ik aangeven.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door waldo79 »

Ik zette hem even scherp neer. Op dit moment is het voor mij een theoretische discussie aangezien ik voor mijn dagelijkse mobiliteit niet van trein of bus afhankelijk ben.

Dat de OV bedrijven terug willen naar 80% van de reizigersaantallen van 2019 is volstrekt begrijpelijk, maar waar ik stekelig van wordt is dat de discussie zich dan versmalt tot het al dan niet dragen van mondkapjes.
Gebruikersavatar
giant
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 19:44

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door giant »

Ik ben ook niet dagelijks afhankelijk van het OV.

Verder ben ik het met je eens.
De OV-bedrijven moeten kijken hoe ze hun reizigers kunnen terugkrijgen. Ze zullen dus daarvoor creatieve oplossingen moeten bedenken.

De mondkapjes zijn de OV-bedrijven door hogerhand opgelegd en zij hebben daar geen invloed (meer) op.
Laatst gewijzigd door giant op di 15 sep 2020, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Mr-W »

De mondkapjesplicht is er gekomen op vraag van Roger van Boxtel.

Voor wie het interessant vind, hierbij een grafiek met het aantal check ins per dag https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... rona-virus
waldo79 schreef: di 15 sep 2020, 08:19
Dat de OV bedrijven terug willen naar 80% van de reizigersaantallen van 2019 is volstrekt begrijpelijk.
ik denk dat ze vooral de betalende forenzen terugwillen, al merk ik dat veel mensen het wel fijn vinden om 2/3 dagen in de week thuis te werken.
Suus schreef: ma 14 sep 2020, 20:12 De gehele dag met zeer lange bijna lege treinen rondrijden is ook niet echt goed voor de winst-/verliesrekening en het milieu..
Iets ruimer inplannen van het materieel kan geen kwaad op bepaalde trajecten met een fluctuerende vervoersvraag.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door sirvinniei »

En ondertussen studentenOV monnies pakken voor studenten die hun OV hooguit gebruiken voor een retourtje pappie en mammie.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Z2N »

De OV-lening is dit jaar 98,72 per maand, daar kom ik met mijn huidige reisgedrag niet aan als ik op saldo zou reizen. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door PHS »

Daniel schreef: di 15 sep 2020, 07:19 NS mist natuurlijk ook vooral de inkomsten uit dure trajectkaarten in de spits, die piek is volledig weg. Bij de busvervoerders dekt de vergoeding voor de studentenkaart waarschijnlijk meer de kosten, zeker omdat er tegelijk langer is bezuinigd op de kosten door het rijden van bv. zaterdagsdiensten.
Maar de overheid vult toch aan tot 93% of 95% van de kostendekkingsgraad, dus dan maakt het toch niet veel uit hoeveel de vervoerders hebben bespaard of aan inkomsten hebben behouden met de OV-studentenkaart?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door sirvinniei »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 11:04 De OV-lening is dit jaar 98,72 per maand, daar kom ik met mijn huidige reisgedrag niet aan als ik op saldo zou reizen. :)
Vrij dure weekendvrij
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Z2N »

Student Week Vrij, eigenlijk. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Z2N »

Ik zit nu naar Nederland 1 te kijken, zo dadelijk begint de Avondetappe. In de STER kwam de reclame voorbij die bedacht is voor het herfstoffensief, en zonder context is ie nog vreemder: mondkapjes ontbreken, en de tagline is dat het OV je overal kan brengen (wat niet waar is). Wie heeft dit bedacht, en wanneer heeft diegene voor het laatst met het OV gereisd? :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Durashift »

Schandalig.

Nou ja.. dus gewoon zonder mondkap met een zak patat het OV in gaan en die reclame standby op de telefoon houden om te laten zien bij een controle.
Vervolgens een klantenservice lastig vallen met de vraag om een niet rijdende buurtbuslijn te regelen.

:P
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door Z2N »

Kleine asterisk: er zijn geen mondkapjes te zien, omdat je geen enkele daadwerkelijke OV-reiziger ziet. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat dat dan ook niet de mensen zijn die in de dierentuin rondlopen, omdat OV-reizigers wel mondkapjes op moeten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Strengere coronacontroles in openbaar vervoer

Bericht door PHS »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 21:29 en de tagline is dat het OV je overal kan brengen (wat niet waar is). Wie heeft dit bedacht, en wanneer heeft diegene voor het laatst met het OV gereisd? :roll:
Ik vraag mij ook af: waar woont de persoon die dit bedacht heeft?
Niet in Brabant in ieder geval, de halve provincie heeft geen OV meer sinds de buurtbussen niet meer rijden :lol:

De mondkapjes zullen wel zijn weggelaten omdat dat nou juist iets is waar reizigers tegenop zien; "Ik neem liever de auto dan twee uur lang benauwd mijn eigen adem te moeten ruiken."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten