Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat is zo.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zijdelingse aanrijding tussen lijn 1 en 12 op Leidsebrug vanmorgen:
Lijn 12 komende van het Leidsebosje ri. Leidseplein kwam op de Leidsebrug zijdelings in aanvaring met lijn 1 die op dat moment ook ri. Leidseplein reed. Lijn 12 werd daarbij uit de rails gedrukt.
https://www.at5.nl/artikelen/204395/tra ... leidsebrug
Lijn 12 komende van het Leidsebosje ri. Leidseplein kwam op de Leidsebrug zijdelings in aanvaring met lijn 1 die op dat moment ook ri. Leidseplein reed. Lijn 12 werd daarbij uit de rails gedrukt.
https://www.at5.nl/artikelen/204395/tra ... leidsebrug
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Connexxion heeft er feitelijk weinig over te zeggen: de VRA bepaald zelf welke verbindingen er tot welke concessie horen. De keuze om een nieuwe tramlijn Amsterdam Zuid-UIthoorn in te leggen en die bij de concessie Amsterdam te voegen is op papier wat merkwaardig, maar de vervoersregio kan dat prima doen. Op zichzelf kan Connexxion prima een tramlijn exploiteren, in Utrecht deden ze dat ook, maar de stadsregio is van mening dat de lijn beter door de tram- en metroboer van Amsterdam geëxploiteerd kan worden. Ik ben het er zelf niet mee eens, maar ze hebben wel het volste recht om zo te besluiten.Desalniettemin is CXX van plan hun zienswijze onder de aandacht te brengen van de VRA.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is mij niet duidelijk wat voor voordelen je op gebied van exploitatie en efficiëntie denkt te behalen door een enkele tramlijn weg te halen uit het GVB-netwerk.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als ik het goed lees/zie op AT5 is de lijn 1 vanaf denk ik de 2e truck ontspoort waarna de achterste bakken zijn uitgezwaaid. De 12 was dan een beetje te dicht bij
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
AT5 heeft het verkeerd weergegeven. Lijn 1 is in de rails gebleven en heeft lijn 12 er uit gedrukt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijn 25 wordt een lijn die in eilandbedrijf gereden kan worden. Kortom dat is niet relevant. Wat wel relevant is, zijn busaansluitingen in Uithoorn en Amstelveen. Dan is het handig dat de lijn dezelfde vervoerder heeft. Kunnen overstappen beter met elkaar afgestemd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Puntje bij paaltje is lijn 25 alleen geen eilandbedrijf en die zaken lijken mij wel degelijk relevant. Onderhoud, expertise, uitwisseling van personeel, uitwisseling van materieel, eventuele veranderingen in lijnvoering, samenloop met andere tramlijnen etc. het wordt er allemaal niet makkelijker of efficiënter op als je deze tramlijn onderbrengt bij Connexxion. En voor wat?
Lijn 25 rijdt straks hoogfrequent en niet maar 1 of 2x per uur. Als er überhaupt over afstemming gesproken moet worden is het makkelijker om GVB en Connexxion met elkaar rond de tafel te laten zitten, dan dat je de exploitatie van één enkele tramverbinding onderbrengt bij een andere vervoerder. Helemaal omwille van een amper of niet bestaand probleem.
Lijn 25 rijdt straks hoogfrequent en niet maar 1 of 2x per uur. Als er überhaupt over afstemming gesproken moet worden is het makkelijker om GVB en Connexxion met elkaar rond de tafel te laten zitten, dan dat je de exploitatie van één enkele tramverbinding onderbrengt bij een andere vervoerder. Helemaal omwille van een amper of niet bestaand probleem.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Weet iemand of er dagelijks op tramlijn 25 naar Amstelveen wordt testgereden, of dit ook in de ochtendspits gebeurt en op welk traject deze testritten exact rijden? Alvast bedankt!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is gewoon heel simpel, 80% van de lijn loopt in Amstelland-Meerlanden en dus hoort de lijn gewoon door de concessiehouder van dat gebied te worden geexpoiteerd; bovendien wordt de lijn dan netjes aanbesteed in plaats van in een ondoorzichtige constructie naar een gemeentelijk vervoersbedrijf geschoven. Daar ben ik namelijk principieel tegen.n-evo schreef: ↑wo 16 sep 2020, 10:29 Puntje bij paaltje is lijn 25 alleen geen eilandbedrijf en die zaken lijken mij wel degelijk relevant. Onderhoud, expertise, uitwisseling van personeel, uitwisseling van materieel, eventuele veranderingen in lijnvoering, samenloop met andere tramlijnen etc. het wordt er allemaal niet makkelijker of efficiënter op als je deze tramlijn onderbrengt bij Connexxion. En voor wat?
Lijn 25 rijdt straks hoogfrequent en niet maar 1 of 2x per uur. Als er überhaupt over afstemming gesproken moet worden is het makkelijker om GVB en Connexxion met elkaar rond de tafel te laten zitten, dan dat je de exploitatie van één enkele tramverbinding onderbrengt bij een andere vervoerder. Helemaal omwille van een amper of niet bestaand probleem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het komt dus neer op: "Ik wil gewoon niet dat GVB die lijn exploiteert."
Oké, simpel.
Oké, simpel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het lijkt er op dat er pas vanaf oktober regelmatig proefritten zijn:
wijnemenjemee.nl schreef:Op hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er zo uit. Stap 1 is het mobiliseren van 'de boel'. In circa 2 weken tijd brengen alle betrokken partijen alles in gereedheid en rijdt er af en toe ook een testtram. Stap 2 is het testen van de technische infrasystemen begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In december 2020 wordt tram 25 dan in gebruik genomen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
@Milco Je zou eventueel kunnen informeren op de projectwebsite (https://amstelveenlijn.nl). Ze zijn daar meestal wel bereid om dit soort vragen te beantwoorden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er vinden nu al regelmatig proefritten plaats op de Amstelveenlijn, maar een dienstregeling is mij niet bekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Stel dat je 25 zou aanbesteden: wie zou winnen, het bedrijf dat al tig trams heeft en onderhoudt en tig km baan onderhoudt, of een ander bedrijf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Een ander bedrijf.
Al is het maar om de monopoliepositie te doorbreken.
Al is het maar om de monopoliepositie te doorbreken.
Het is een spectrum.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gewoon dat belachelijke inbesteden afschaffen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Minder belastinggeld naar het OV en een betere dienstregeling. Waarom zijn we anders met aanbesteden begonnen.hauptbahnhof schreef: ↑do 17 sep 2020, 23:04 De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aanbesteden moet een middel zijn om efficiënter en effectiever openbaar vervoer te realiseren, maar is geen doel op zich. Als dat door het maken van goede afspraken gerealiseerd kan worden, is dat ook een oplossing.
Een losse tramlijn loskoppelen van het volledige net staat daar haaks op, dus als er al een aanbesteding komt, Daan graag van het volledige tramnet, inclusief Amsteltram.
Trouwens: minder belastinggeld naar het OV? Van mij mag het wel meer zijn, mits het direct ten goede komt aan de reizigers.
Een losse tramlijn loskoppelen van het volledige net staat daar haaks op, dus als er al een aanbesteding komt, Daan graag van het volledige tramnet, inclusief Amsteltram.
Trouwens: minder belastinggeld naar het OV? Van mij mag het wel meer zijn, mits het direct ten goede komt aan de reizigers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Neen. Het is geen uitgangspunt; het is een verwacht resultaat. Die concessie wordt gekocht omdat de strategische belangen van de cowboys groter zijn dan slechts een tramlijn.
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Sorry, maar dit is voor mij echt abracadabra. Wie bedoel je met "de cowboys", sinds waneer koop je een concessie en waarom zou dat "verwachte resultaat" dan geen uitgangspunt zijn?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Alleen waarom ga je ervan uit dat de huidige stadsvervoerders niet efficiënt zijn?regenmaker schreef: ↑vr 18 sep 2020, 07:38Minder belastinggeld naar het OV en een betere dienstregeling. Waarom zijn we anders met aanbesteden begonnen.hauptbahnhof schreef: ↑do 17 sep 2020, 23:04 De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
Het is namelijk wel een eis die gesteld wordt als ze kans willen maken op inbesteding. Bij een aanbesteding kan een kleine stadsvervoerbedrijf met maar 1 concessie het bijna nooit winnen van een de grote (buitenlandse) bedrijven, maar dat zegt absoluut niet dat het bedrijf niet efficiënt is.
En bijv bij de huidige concessie moet er ook subsidie terugbetaald worden als er een maximaal bedrag aan inkomsten door kaartverkoop (of in- en uitchecks) binnen komt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Totdat de coronacrisis uitbrak behoorde het contract voor de concessie Amsterdam tot de voor de overheden meest gunstige, de exploitatiebijdrage voor het GVB was al met meer dan 70% verlaagd tot ergens rond de 30 miljoen per jaar. De RET rijdt haar railconcessie zelfs zonder exploitatievergoeding maar krijgt nog wel een financiële bijdrage voor de sociale veiligheid. Ik vraag mij af of je daar bij aanbesteding een nog gunstiger aanbod voor de overheid uit kan persen dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 184 gasten