Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 07:38
hauptbahnhof schreef: do 17 sep 2020, 23:04 De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
Minder belastinggeld naar het OV en een betere dienstregeling. Waarom zijn we anders met aanbesteden begonnen.
Omdat zoiets gewoon een Europese verplichting is?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door regenmaker »

Nouja, in Duitsland en België wordt nog niet echt veel aanbesteed qua busvervoer. Dus dan is het wel een gefaalde verplichting geweest.

Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door teun »

Je kunt er natuurlijk ook gewoon als vervoerregio winst op gaan maken, beetje zoals met het spoorvervoer in het VK. Of dat nou zo’n goede zaak is weet ik niet per-se, een ding waar het namelijk wel toe lijkt te leiden is dat vervoerders steeds onrealistischere aanbiedingen gaan doen in de hoop te kunnen blijven concurreren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 17:30 Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Aha, ik zie dat jij je helemaal in het Hoofdstedelijk OV verdiept hebt. Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hoe het efficiënter en beter dan nu kan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

De eerste wit/blauwe CAF-tram is op weg naar Amsterdam zie ik net langskomen: https://twitter.com/GVBnieuws/status/13 ... 9466826752
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 17:30 Nouja, in Duitsland en België wordt nog niet echt veel aanbesteed qua busvervoer. Dus dan is het wel een gefaalde verplichting geweest.

Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Streekbusvervoer in Duitsland wordt in hoog tempo aanbesteed. Stadsvervoer zal weinig aanbesteed worden omdat Europees is vastgesteld dat je mag inbesteden aan een vervoerder waarvan je eigenaar bent en die zich niet buiten hun eigen werkgebied begeven. Daarom hebben diverse stadsvervoerders hun aandelen in streekvervoerders en spoorwegmaatschappijen verkocht. De stadsvervoerders van Osnabrück en Oldenburg verkochten hun aandeel in NordWestBahn. NS kocht Abellio ooit van de stadsvervoerder van Essen. De stadsvervoerder in Bielefeld had voorheen een aandeel in Westfalenbahn. De stadsvervoerder van Hamburg verkocht haar aandelen in BeNEX dat (mede-)eigenaar is van Agilis, Cantus, Metronom, Nordbahn en ODEG. Nu hebben al die stadsvervoerders daarvoor een gesloten thuismarkt voor teruggekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: vr 18 sep 2020, 19:28 De eerste wit/blauwe CAF-tram is op weg naar Amsterdam zie ik net langskomen: https://twitter.com/GVBnieuws/status/13 ... 9466826752
Ziet er goed uit zo. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef: vr 18 sep 2020, 19:59Stadsvervoer zal weinig aanbesteed worden omdat Europees is vastgesteld dat je mag inbesteden aan een vervoerder waarvan je eigenaar bent en die zich niet buiten hun eigen werkgebied begeven.
Puur benieuwd: heeft RET niet juist het streekvervoer erbij gekregen? Hoe zit het daarmee?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het stads- en streekbusvervoer in Rotterdam zijn samengevoegd en openbaar aanbesteed omdat dat in die tijd moest, want Nederland hanteerde toen een strengere eis dan Europa voorschreef. RET won die concessie. Omdat er nog steeds sprake is van een gesloten thuismarkt mocht de MRDH daarna de concessie met ingang van de huidige dienstregeling volgens de nieuwe Nederlandse interpretatie van de wet wel inbesteden, zoals na zware onderhandelingen ook geschiedde.

Uiteraard is het wel een licht dubieuze handelswijze, een deel van het vervoer wat nu tot de thuismarkt van de RET beschouwd wordt had wat mij betreft ook aan de openbaar aanbesteed concessie Haaglanden Streek toegevoegd kunnen worden, zoals het vervoer in de gemeente Lansingerland en buslijn 40 Rotterdam - Delft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Thnx
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef: vr 18 sep 2020, 19:12
regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 17:30 Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Aha, ik zie dat jij je helemaal in het Hoofdstedelijk OV verdiept hebt. Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hoe het efficiënter en beter dan nu kan.
Het GVB (en de andere gemeentelijke vervoerbedrijven) zijn de laatste jaren natuurlijk wel enorm verbeterd, het is niet meer de wanpresterende subsidieslurper die het ooit was. Blijft over dat ze natuurlijk profijt hebben van een beschermde thuismarkt terwijl daar geen objectieve reden voor is. Als het GVB de 'beste vervoerder' van de stad is, hoeven ze wat mij betreft niet weg, maar het gemak waarmee de stadsregio de krenten in de pap richting de 'eigen huis' vervoerder schuiven vind ik geen fraai figuur.
Nu hebben al die stadsvervoerders daarvoor een gesloten thuismarkt voor teruggekregen.
Bedrijfsmatig is zo'n beslissing natuurlijk harstikke slim. Zo heb je een onbedreigde positie. Maar wat mij betreft is dat wel degelijk de deur openzetten voor vervelend monopolistisch gedrag en het weggooien van de stok achter de deur.

En Connexxion heeft in het verleden laten zien dat ze ook tramlijnen in Utrecht/Nieuwegein konden exploiteren en zelfs een treinverbinding tussen Amersfoort en Ede. Er is in het geheel geen reden om te veronderstellen dat een Arriva, of een Keolis of EBS dan onoverkomelijke problemen zouden ondervinden als ze de Amsteltram zouden exploiteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De redenen waarom het onwenselijk is om een enkele tramlijn - wat geen eilandbedrijf is - qua exploitatie los te koppelen van de rest zijn al gegeven. Hou het railnetwerk in z'n totaliteit bij GVB of besteedt het in z'n geheel aan, maar ga het niet in losse trajecten opknippen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Het hangt er een beetje vanaf wat het doel van die exercitie is. Als het om ideologische redenen wenselijk geacht wordt om te privatiseren en de onherroepelijke meerkosten en de kwaliteitsvermindering voor de reiziger daarbij voor lief worden genomen, dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Maar puur pragmatisch bekeken is het natuurlijk onzin.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door AlbertPool »

Puur pragmatisch gekeken kan er best een oplossing gevonden worden voor het personeel dat CXX over heeft nadat de tram in dienst gaat, en dat is waar deze discussie mee begon.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Selivio »

Die oplossing had Pier zelf toch al verzonnen van de week? Bezuinigen met mogelijk gedwongen ontslagen was het geloof ik :|
Grt. Stefan
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Zojuist [22.45 bij PTA / CS achter) twee koppelstellen op de 26. Om een uur of 7 zag ik nog losse wagens.

De sluit- en frontverlichting tussen de wagens lijkt uit te zijn?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Volgens de laatste berichten die ik las zouden ze maandag echt beginnen met gekoppeld rijden. Dat hebben ze natuurlijk al vaker gezegd, maar nu echt echt.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

robert1955 schreef: do 24 sep 2020, 23:36 Zojuist [22.45 bij PTA / CS achter) twee koppelstellen op de 26. Om een uur of 7 zag ik nog losse wagens.

De sluit- en frontverlichting tussen de wagens lijkt uit te zijn?
Is dat niet altijd zo bij gekoppelde voertuigen?
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Wat ik me uit Den Haag herinner was dat alleen de grote koplamp bij de PCC's uit was. En bij [vracht]auto's heeft een aanhanger toch ook [kleine] lichtjes?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Heb je het wel over museumtrams. Maar kijk maar naar treinen en metro’s, of de koppelstellen van de RegioCitadis. Of andere buitenlandse steden waar trams gekoppeld rijden (Berlijn, Düsseldorf, Keulen etc)...
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Ik had het over een historische situatie ja, maar ook over wegverkeer en niet over metro's en zo. Het viel me op omdat op CS achter de voorste wagen net in de boog staat en de tweede in recht spoor. Er is ongetwijfeld over nagedacht [althans: het is ooit zo geprogrammeerd]. Misschien geen issue maar ook niet vanzelfsprekend
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Koning Willem-Alexander heeft vandaag een ritje met de Noord/Zuidlijn gemaakt. Wel opvallend dat er vertegenwoordigers van de metropoolregio Rotterdam/Den Haag bij waren.

https://www.at5.nl/artikelen/204622/kon ... rdzuidlijn
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De MRDH heeft recentelijk ook een nieuwe metrolijn geopend? Ik neem aan dat hij een informatief gesprek wilde over de bouw van nieuwe stedelijke OV-infrastructuur ofzoiets, zeker nu dat een van de investeringsdoelen lijkt van het Wobke-Wiebes-Fonds.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Johan
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 sep 2020, 16:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Johan »

Er zijn 13 elektrische gelede bussen besteld voor lijn 369 in de R-net kleuren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Benieuwd hoe een GVB-bus er in R-netkleur uit gaat zien. En welkom op het forum, overigens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten