Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

BusFreakRotterdam schreef: di 15 sep 2020, 09:16 ... Ik denk zelf zodra de brug open gaat alles trams de lus gaan rijden zodat ze niet de brug over hoeven en de trams aan de centrum kant richting Willemsplein worden gedirigeerd. Zo ontstaat aan beide kant geen vertraging en de reizigers kunnen met de metro van noord naar zuid en v.v.
Je moet niet vergeten dat zo'n tram ook een bestuurder en conducteur aan boord heeft, die er op CS af moeten bijvoorbeeld. Als je onnodig gaat keren omdat een brug even open staat, loopt het hele logistieke proces in de soep (personeel later van hun tram af voor bijv pauze met als gevolg dat de ritten na de pauze ook vertraagd rijden).

Lijkt mij wel het beste als de trams idd wel standaard richting Noord via de keerlus rijden. Inkorten is dan wel een stuk makkelijker als er iets mis is met de brug. En anders staan er enkele trams stil die achteruit getrokken moeten worden, maar de rest kan wel gewoon inkorten via de lus.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Eerste opzet voor een nieuwe interieur van de (R)SG3 metro's: https://www.rijnmond.nl/nieuws/199097/M ... trostellen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:Lijkt mij wel het beste als de trams idd wel standaard richting Noord via de keerlus rijden. Inkorten is dan wel een stuk makkelijker als er iets mis is met de brug. En anders staan er enkele trams stil die achteruit getrokken moeten worden, maar de rest kan wel gewoon inkorten via de lus.
Dat gaat niet gebeuren, want de huidige tramhalte heeft directe toegang tot het metrostation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: di 15 sep 2020, 13:02 Eerste opzet voor een nieuwe interieur van de (R)SG3 metro's: https://www.rijnmond.nl/nieuws/199097/M ... trostellen
Mwah, ik ben niet direct enthousiast. Zeker als elke verloren zitplaats maar 1 leunplaats oplevert, waar het zo wel op lijkt, heeft het geen toegevoegde waarde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Ik vind dit wel een beetje jammer. Meer langsbanken lijkt me beter dan zoveel leunen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Gewoon de stoelen behouden.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Vind het zoals het is bij de laatste serie Bommetjes en type S metro's prima ingedeeld. Ongeveer evenveel langsbanken en coach opstellingen. Voor de langere afstanden is het wel fijn als je even kunt zitten.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door GVBeestje »

Oh, wat vreselijk. Vooral die leunplaatsen midden in het gangpad! Ben ook meer fan van een opstelling langs de ramen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ZO6176 »

Zit er in de voorwaarden van de concessie geen zitplaatseis voor langere afstanden? Want als dat zo is heb je aan deze opstelling helemaal niks.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

In de oude concessie was een maximale sta-tijd van 15 minuten opgenomen, in de nieuwe concessie is de norm volgens mij gebaseerd op reizigersoordeel (minimale beoordeling in de klantenbarometer). Met de brede spits waar de RET op in lijkt te zetten is die tweede manier natuurlijk gunstiger, omdat het dan om een gemiddelde gaat en niet om een norm die ook in de piek gehaald hoeft te worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Zelf reis ik regelmatig van Nesselande naar het centrum de stad. De reistijd hiervan bedraagt een half uur. I.V.M. mijn handicap ben ik blij als ik dan tijdens de reis kan zitten. 8-) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ZO6176 »

Maar hoe komt dat punt tot stand? Wanneer de bus en tram wel hoog scoren dan zou het gemiddelde nog genoeg zijn. Dan zou de RET er mee weg komen.
Maar naar spijkenisse en zevenkamp vanuit het centrum is toch wel een lange rit. Een zitplaats is echt wenselijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

In het AD stond dat er naar verwachting vanaf morgen weer trams over de Erasmusbrug kunnen rijden.
De trams hier rijden overigens zonder lijnnummer en tonen alleen de bestemmingen "Beverwaard" en "Carnisselande".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

ZO6176 schreef: wo 16 sep 2020, 11:42 Maar hoe komt dat punt tot stand? Wanneer de bus en tram wel hoog scoren dan zou het gemiddelde nog genoeg zijn. Dan zou de RET er mee weg komen.
Maar naar spijkenisse en zevenkamp vanuit het centrum is toch wel een lange rit. Een zitplaats is echt wenselijk.
Niet alleen Spijkenisse en Zevenkamp ... je vergeet ook Hoek van Holland (maar dit terzijde).

Hoe die punten tot stand komen wil ik ook wel eens weten?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vanuit de buitenwijken naar het centrum gaat dat wel goed, de metro's zitten aan het begin van de lijn nog niet vol. Maar andersom werkt dat niet, als je op Beurs instapt bestaat dat je dan tot bijvoorbeeld Capelsebrug moet staan. Als ik in de spits vanuit de stad naar oost moest met de metro gaf ik ook altijd de voorkeur aan instappen op Eendrachtsplein, dan kon je meestal wel zitten en anders kon je op Beurs een zitplaats overnemen van iemand die opstaat om uit te stappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

KM46 schreef: wo 16 sep 2020, 11:32 Zelf reis ik regelmatig van Nesselande naar het centrum de stad. De reistijd hiervan bedraagt een half uur. I.V.M. mijn handicap ben ik blij als ik dan tijdens de reis kan zitten. 8-) .
Mensen met een beperking krijgen sowieso voorrang op bepaalde zitplaatsen en Rotterdammers hebben genoeg fatsoen om voor ouderen e.d. op te staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Z2N »

Ook als de handicap niet zichtbaar is?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door teun »

Bijna altijd wel is mijn ervaring, en overigens niet alleen in Rotterdam.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Een paar opvallende bussen vanavond bij de RET. Op de trampendel lijn 723 tussen Wilhelminaplein en Keizerswaard rijden ook touringcars mee. Vanmiddag was dit er in ieder geval eentje van Milot Reizen.

Verder rijdt op dit moment diesel Citea 1135 op de Ridderkerkse (waar op een enkele Citaro na alleen hybrides rijden) lijn 143 van Dordrecht naar het Zuidplein.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: wo 16 sep 2020, 15:36
KM46 schreef: wo 16 sep 2020, 11:32 Zelf reis ik regelmatig van Nesselande naar het centrum de stad. De reistijd hiervan bedraagt een half uur. I.V.M. mijn handicap ben ik blij als ik dan tijdens de reis kan zitten. 8-) .
Mensen met een beperking krijgen sowieso voorrang op bepaalde zitplaatsen en Rotterdammers hebben genoeg fatsoen om voor ouderen e.d. op te staan.
Gelukkig wel ja :P .
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

mb90 schreef: wo 16 sep 2020, 19:00 Een paar opvallende bussen vanavond bij de RET. Op de trampendel lijn 723 tussen Wilhelminaplein en Keizerswaard rijden ook touringcars mee. Vanmiddag was dit er in ieder geval eentje van Milot Reizen.
Die rijden al mee sinds maandagmiddag, Milot, Ringelberg en JL de jong
mb90 schreef: wo 16 sep 2020, 19:00 Verder rijdt op dit moment diesel Citea 1135 op de Ridderkerkse (waar op een enkele Citaro na alleen hybrides rijden) lijn 143 van Dordrecht naar het Zuidplein.
De Ridderkerkse chauffeur had autopech waardoor de reserve van de Sluisjesdijk is opgeroepen om de dienst voorlopig te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik wist al dat Citaro 310 een nieuw bestemmingsdisplay heeft, maar ik zag vandaag dat ook de 313 en 333 dat hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Oa de 376 ook.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

Meltrain schreef: za 19 sep 2020, 18:41 Ik wist al dat Citaro 310 een nieuw bestemmingsdisplay heeft, maar ik zag vandaag dat ook de 313 en 333 dat hebben.
Alle RET 300'en krijgen een nieuwe lijn en bestemmingsdispay.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Van wat ik had gehoord allen 17 maar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten