Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik dacht dat de aangepaste lichtgrijze kleurstelling ooit alleen voor metro’s bedoeld was, maar gezien die ook op de sneltram gekomen is weet je het natuurlijk nooit zeker.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dabbedoellik.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En welk type elektrische bus is er eigenlijk besteld voor die lijn? Ik ga voor de Citea.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De nummering gaat ook nog intressant worden, want volgens de GVB logica zou dat 20xx moeten worden. Alleen zijn er een paar trammetjes met die nummers.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, dat denk ik ook. Er was nog een optie op 69 bussen.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 sep 2020, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotefix
Reden: Quotefix
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Staat in dat artikel, de reden van zijn bezoek. Gewoon een tegenprestatie / uitnodiging naar aanleiding van W.A. zijn Nieuwjaarsontvangst.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aangezien zelfs de RET, die het niet nodig vond R-net buslijnen te vernummeren, rood-zwarte R-net bussen heeft, zou ik het raar vinden als het GVB voor andere kleuren kiest. Maar niets is onmogelijk, inderdaad.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op wijnemenjemee.nl is door een werknemer gezegd dat de bussen van GVB de standaard R-net kleurstelling krijgen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
't Moet ook niet gekker worden. Straks schaffen ze de A4'tjes ook nog af
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Steunpakket van 235 miljoen voor het OV in de Vervoerregio:
https://www.ad.nl/amsterdam/openbaar-ve ... ~aeddee50/
https://www.ad.nl/amsterdam/openbaar-ve ... ~aeddee50/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Sinds vandaag zijn de voormalige Sternet Citaro’s weer actief bij GVB, al vermoed ik dat het wellicht tijdelijk is wegens de inbouw van kuchschermen in het reguliere materieel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ze hebben daar toch al schermen in de deuren?
In Almere zijn die bij Keolis goedgekeurd als kuchscherm
In Almere zijn die bij Keolis goedgekeurd als kuchscherm
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zou ook de inbouw van het nieuwe ebs-systeem kunnen zijn?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wordt dat hetzelfde systeem zoals RET, HTM en Keolis hebben?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Verre van. Die hebben Copilot van iNit-systems.
Welke GVB nu gaat gebruiken? Met een beetje googlen: een systeem ontwikkeld door van InTraffic.
Sowieso is het wel een systeem met veel maatwerk dan wat RET en HTM gebruiken. Uiteindelijk moet het de huidige papieren tabellen vervangen en is alles digitaal te zien op het scherm.
Onder andere de trams van lijn 26 (2131+) en de ZE-bussen hebben dit systeem (op het PIN-bedienscherm). Dus mocht je in Amsterdam zijn, probeer zo'n voertuig te nemen.
Zie dit en dit
In de FB-groep GVB Vandaag Amsterdam de Dag komen regelmatig foto's van de 15G-trams voorbij en af en toe ook cabinefoto's, ook met een impressie van hoe het nieuwe EBS-systeem getoond wordt.
Welke GVB nu gaat gebruiken? Met een beetje googlen: een systeem ontwikkeld door van InTraffic.
Sowieso is het wel een systeem met veel maatwerk dan wat RET en HTM gebruiken. Uiteindelijk moet het de huidige papieren tabellen vervangen en is alles digitaal te zien op het scherm.
Onder andere de trams van lijn 26 (2131+) en de ZE-bussen hebben dit systeem (op het PIN-bedienscherm). Dus mocht je in Amsterdam zijn, probeer zo'n voertuig te nemen.
Zie dit en dit
In de FB-groep GVB Vandaag Amsterdam de Dag komen regelmatig foto's van de 15G-trams voorbij en af en toe ook cabinefoto's, ook met een impressie van hoe het nieuwe EBS-systeem getoond wordt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aha, het viel me laatst al op dat toen een 22 op CS stond, er op dat scherm een hele grote klok stond af te tellen voor vertrektijd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het zou mooi zijn als GVB dat ook aan de buitenkant op de LED-schermen van voertuigen laat zien. Als er meerdere metro’s, trams of bussen van dezelfde lijn op een eindpunt staan, is het lang niet altijd duidelijk welke als eerste vertrekt en zijn de de displays op de haltes ook niet altijd even behulpzaam.
Andere vervoerders in binnen- en buitenland doen dit al jaren.
Andere vervoerders in binnen- en buitenland doen dit al jaren.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is op geen enkele bus- of trameindpunt toegestaan om in de onbemande tram of bus in te stappen.
Alleen in Amstelveen gebeurt het dat ik weet en daar is het 9 van de 10 keer: de tram die er als eerste staat, gaat ook als eerste weg (en anders let je even op waar de bestuurder naartoe loopt).
Maar het is inderdaad wel handig, maar dan meer op bijvoorbeeld CS, waar het op een afstand al zichtbaar is welke tram als eerste vertrekt. Sta je dichterbij, dan voldoen de DRISsen (op de perrons) ook.
Bij de metro wordt de eerstvolgende metro gewoon getoond op de DRIS.
Alleen in Amstelveen gebeurt het dat ik weet en daar is het 9 van de 10 keer: de tram die er als eerste staat, gaat ook als eerste weg (en anders let je even op waar de bestuurder naartoe loopt).
Maar het is inderdaad wel handig, maar dan meer op bijvoorbeeld CS, waar het op een afstand al zichtbaar is welke tram als eerste vertrekt. Sta je dichterbij, dan voldoen de DRISsen (op de perrons) ook.
Bij de metro wordt de eerstvolgende metro gewoon getoond op de DRIS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Amstelveen Stadshart is inderdaad precies de halte waar die situatie het lastigste is. Vaak genoeg stonden er al lang 2 trams van lijn 5 klaar als ik aan kwam lopen die beiden open zijn. Geen idee welke als eerste was en dus abracadabra welke als eerste weggaat. Alle DRIS-palen op verschillende perrons die exact dezelfde informatie laten zien, dus daar heb je ook niks aan. De bestuurder in de gaten houden is in zo'n geval de enige optie. Met enige regelmaat zie je dan mensen weer de ene tram uit rennen naar de andere.
De laatste keer op Station Noord was het ook niet duidelijk welke metro als eerste vertrok omdat de displays boven beide perrons dezelfde vertrektijden aangaven. Ik weet niet of dat toen een fout was of de normale gang van zaken is daar. In ieder geval had een indicatie op de metro's zelf het probleem opgelost.
Op eindpunten waar meerdere sporen of standplaatsen één abri delen is het ook handig om in één opslag te kunnen zien welk voertuig als eerste vertrekt zonder dat je de hele tijd op de bestuurder moet te letten. Gewoon een klein stukje extra service dat in andere steden al lang gemeengoed is. Ook een mooie back-up als de halte displays problemen geven, stuk of slecht(er) zichtbaar zijn.
De laatste keer op Station Noord was het ook niet duidelijk welke metro als eerste vertrok omdat de displays boven beide perrons dezelfde vertrektijden aangaven. Ik weet niet of dat toen een fout was of de normale gang van zaken is daar. In ieder geval had een indicatie op de metro's zelf het probleem opgelost.
Op eindpunten waar meerdere sporen of standplaatsen één abri delen is het ook handig om in één opslag te kunnen zien welk voertuig als eerste vertrekt zonder dat je de hele tijd op de bestuurder moet te letten. Gewoon een klein stukje extra service dat in andere steden al lang gemeengoed is. Ook een mooie back-up als de halte displays problemen geven, stuk of slecht(er) zichtbaar zijn.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 29 sep 2020, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Geen idee of de oude trams en het EBS (oud of nieuw) dat ook zouden kunnen.
Lijn 52 rijdt onder CBTC dus er is een dienstregeling gekoppeld aan de treinen dus het zou wellicht kunnen. Maar op de andere lijnen is dit met de oude beveiliging niet mogelijk (de metro heeft geen EBS-systeem zoals tram/bus).
Maar jah, ik zou zeggen: stuur de suggestie aan de klantenservice. Wel graag met foto's om je suggestie te ondersteunen want die mensen bij de klantenservice hebben vaak geen notie wat er allemaal op straat of bij andere OV-bedrijven gebeurt.
Lijn 52 rijdt onder CBTC dus er is een dienstregeling gekoppeld aan de treinen dus het zou wellicht kunnen. Maar op de andere lijnen is dit met de oude beveiliging niet mogelijk (de metro heeft geen EBS-systeem zoals tram/bus).
Maar jah, ik zou zeggen: stuur de suggestie aan de klantenservice. Wel graag met foto's om je suggestie te ondersteunen want die mensen bij de klantenservice hebben vaak geen notie wat er allemaal op straat of bij andere OV-bedrijven gebeurt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zoals vaker gezegd wordt: het kan vast allemaal niet, want Amsterdam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op Noord staat op de beide sporen een andere vertrektijd aangegeven, met bij de laatst binnengekomen metro een zwarte balk met 'Ander spoor instappen' daar nog bij.
Én het wordt omgeroepen, maar in zo'n grote galmende stationshal weet je nóg niet van welke kant het bericht komt
Én het wordt omgeroepen, maar in zo'n grote galmende stationshal weet je nóg niet van welke kant het bericht komt
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Oh ja dat was toen niet, maar dus een fout in het systeem of inmiddels aangepast begrijp ik hieruit.
Het omroepbericht was wel te horen, maar galmde inderdaad alle kanten op. Bepalen vanaf welk perron het afkomstig was was geen succes.
Het omroepbericht was wel te horen, maar galmde inderdaad alle kanten op. Bepalen vanaf welk perron het afkomstig was was geen succes.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik kan me herinneren ergens meegekregen te hebben dat de metro's op Noord uiteindelijk automatisch helemaal leeg door moeten rijden van spoor 2 naar de opstelsporen achter het station, en dan weer naar spoor 1 voor vertrek, zodat ze uiteindelijk allemaal van spoor 1 vertrekken en dus niet meer gebruik hoeven maken van de wissel voor het station. Dan heb je dit gebeuren met "welke vertrekt het eerst" natuurlijk helemaal niet meer.
Ondertussen het bericht gevonden, https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -zuidlijn/ onder "Dat is het?", maar dit bericht is al van 2018 toen 'ie net begon te rijden dus of dat ooit nog gaat gebeuren is nog maar de vraag.
Ondertussen het bericht gevonden, https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -zuidlijn/ onder "Dat is het?", maar dit bericht is al van 2018 toen 'ie net begon te rijden dus of dat ooit nog gaat gebeuren is nog maar de vraag.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten