Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

Op internet en in de media hoor je vaak klachten dat reizigers die bellen of luid muziek luisteren irritant wordt gevonden.
Vaker tegen kom ik tegenwoordig mensen die films kijken of TV kijken, dat geflikker voor je of ooghoek vind ik echt zo irritant. maar daar vind ik/je niks over. Ben ik de (enige?) die zich hier aan stoort? Niet in de buurt zitten helpt hier gelukkig dan weer wel beter dan met geluid. Maar dan moet er natuurlijk wel plek zijn.

Het is trouwens te hopen dat deze passagiers het geluid niet zo hard hebben dat je dat ook nog hoort.

Overigens snap ik dat film/TV kijken in die NL treinen sowiezo niet echt. DE gemiddelde Nederlandse treinrit is ook weer niet zo lang dat mij dit nuttig lijkt (zeker niet als je vaak moet overstappen), en lijkt me niet dat je echt goed op kan concentreren. Buiten dat is het ook wel handig de omgeving een klein beetje in de gaten te kunnen te houden en niet helemaal afsluiten. Ik doe het zelf nooit in ieder geval.
Bij een lange afstand trein begrijp ik het wel. Maar dan hoef je ook niet steeds op te letten wanneer je eruit moet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Z2N »

Ik irriteer mij helemaal niet aan mensen die een film kijken in de trein, zolang ze het geluid ervan maar afspelen met oortjes of een koptelefoon ben ik er eigenlijk wel voorstander van. De kans dat mensen dan om andere redenen overlast geven (luid bellen bijvoorbeeld, maar ook conversaties of nodeloze discussies aangaan met andere reizigers of treinpersoneel) is een stuk kleiner. Persoonlijk kijk ik ook graag iets onderweg, je reis gaat er een stuk sneller door.

Overigens: hiervoor hoef je geen topic aan te maken, dit soort meningen kan je prima kwijt in een bericht in 'Mag ik even kwijt', met de helft van de woorden. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb laatst voor het eerste een langere treinrit gemaakt in een SLT (Amsterdam - Rotterdam: ± een uur). De airco was niet denderend, het was best warm en dat i.c.m. een mondkapje, was ik toch blij dat ik wat series op m'n iPad gedownload want voor mijn gedachten waren dus ergens anders en voor ik het wist was ik alweer op de plaats van bestemming.

Maar dan vraag ik mezelf wel af wat er nu wordt verwacht van mensen die films en series op hun telefoon kijken als zelfs dat storend kan zijn? :S
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

Wat is "Mag ik even kwijt?" dan??

@ hauptbahnhof

Privacy filter aanbrengen of scherm wegdraaien (smartphone).

Verder vind ik muziek luisterende reizigers absoluut niet storent zolang ik het niet hoor of meegefluit/gezongen/geneuried etc. wordt.
Op dezelfde manier heb ik ook geen behoefte met iemands anders scherm te kunnen meekijken.

En hoezo films of series? Ik had het zelf gewoon over TV en Video.
Z2N schreef: vr 02 okt 2020, 10:11 Ik irriteer mij helemaal niet aan mensen die een film kijken in de trein, zolang ze het geluid ervan maar afspelen met oortjes of een koptelefoon ben ik er eigenlijk wel voorstander van. De kans dat mensen dan om andere redenen overlast geven (luid bellen bijvoorbeeld, maar ook conversaties of nodeloze discussies aangaan met andere reizigers of treinpersoneel) is een stuk kleiner. Persoonlijk kijk ik ook graag iets onderweg, je reis gaat er een stuk sneller door.

Overigens: hiervoor hoef je geen topic aan te maken, dit soort meningen kan je prima kwijt in een bericht in 'Mag ik even kwijt', met de helft van de woorden. ;)
Als je enkel audio/muziek luisterd doe je dat zeer waarschijnlijk ook niet, dus nee daar is geen scherm voor nodig.
Dus dan kunnen we ook stellen dat we voorstander zijn van muziek/audio luisteren ipv. video kijken.
Niet hip mischien, maar ook puzzelen of het lezen van een boek kan hetzelfde effect hebben.
Er zijn meer opties.

En jij kan je daar op concentreren trouwens? Ik niet, behalve mischien als het muziekvideo's zijn of korte humor filmpjes met weinig inhoud dat zou mij nog wel lukken, maar thuis kijken blijft fijner, maar niet het volgen van een TV programma, film of serie. Dat vereist voor mij rust in de omgeving om mij heen. Die vind ik niet in een trein. Dat kan ik daar echt niet volgen.
Laatst gewijzigd door Olivia29 op vr 02 okt 2020, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door hauptbahnhof »

Tv, video, films, series... poteetoo, potaatoo... Allemaal in ieder geval vanaf een scherm te kijken.

Het kan zijn dat jij dat inderdaad storend vind maar om nou voor iemand te gaan bepalen hoe hij zijn treinreis moet invullen vind ik een beetje vergezocht. Zolang het geen harde geluid produceert, moet gewoon kunnen. Zelfde als eten in de trein. Het mag (huidige mondkapjesplicht niet meegerekend), maar zolang mensen geen broodje döner of patat in een trein gaan eten, is er niks aan de hand.

Soms moeten we maar gewoon de andere kant op kijken (net als we dat ook doen als er wel dingen gebeuren die niet kunnen of mogen) ;)
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

Donor of patat eten in de trein mag anders ook gewoon. Dus dat klopt niet.

En nee ik heb niet gezegt dat ik het verbied of kan verbieden, alleen dat ik het niet begrijp en storent vind.

Daarnaast vind ik het ook vaak nog eens heel onhandig, heb je een TV programma van 45 minuten maar moet je om de kwartier overstappen, kun je het 2 keer pauzeren. Of je zit te veel in je video en mist je station haha!
Ik vind dat eigenlijk alleen iets voor hele lange treinreizen zonder overstappen. Al zou ik het persoonlijk denk ik toch niet doen. TV/Film kijken doe je thuis vind ik. Ook veel mooier op een groot scherm.

Flikkerende schermen zie je ook vaak als je de andere kant opkijkt. Ik vind trouwens stilstaande schermen nog wel meevallen, maar dat geflikker....

Het is trouwens goed te voorkomen dat andere kunnen meekijken met een privacy filter, alleen gebruikt vrijwel niemand die.
Laatst gewijzigd door Olivia29 op vr 02 okt 2020, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Z2N »

Olivia29 schreef: vr 02 okt 2020, 14:50 Als je enkel audio/muziek luisterd doe je dat zeer waarschijnlijk ook niet, dus nee daar is geen scherm voor nodig.
Dus dan kunnen we ook stellen dat we voorstander zijn van muziek/audio luisteren ipv. video kijken.
Niet hip mischien, maar ook puzzelen of het lezen van een boek kan hetzelfde effect hebben.
Er zijn meer opties.
Ik kijk YouTube, Film, TV en zelfs volledige documentaires onderweg. Dat is niet hetzelfde als een beetje muziek luisteren, wat ik zelf vaak combineer met naar buiten kijken of in een krant of studieboek duiken.
Olivia29 schreef: vr 02 okt 2020, 14:50 En jij kan je daar op concentreren trouwens? Ik niet, behalve mischien als het muziekvideo's zijn of korte humor filmpjes met weinig inhoud dat zou mij nog wel lukken, maar thuis kijken blijft fijner, maar niet het volgen van een TV programma, film of serie. Dat vereist voor mij rust in de omgeving om mij heen. Die vind ik niet in een trein. Dat kan ik daar echt niet volgen.
Ik krijg door het kijken juist een rustigere omgeving, mits ik goede oordopjes of een goede koptelefoon gebruik filtert het omgevingsgeluid weg, en kan ik mij volledig concentreren op wat ik aan het bekijken ben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

OK, En hoe weet je dan nog wanneer je eruit moet? (want de omroep mis je dan waarschijnlijk ook) Of kies je content van precies de juiste lengte?

Krant: Reiziger miste brandalarm, was met gedachte te veel verzonken in zijn TV serie.

Ook irritant ols een medereiziger naast je wilt zitten en jouw moet "wakker" maken. Of leg je nooit een tas naast je neer?

Ik vind het ook wel fijn een klein beetje in de gaten te kunnen houden wat om mij heen gebeurd, of heb jij dat niet?
Laatst gewijzigd door Olivia29 op vr 02 okt 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Z2N »

Ik let gewoon op de tijd? En af en toe, zeker op stops, kijk ik om mij heen of er iemand toevallig naast mij wil zitten (buiten de context van deze pandemie natuurlijk). Een tas naast mij neerzetten is asociaal, dat doe ik niet (tenzij het écht rustig is, niveau 22:30 op een dinsdagavond).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

Klink mij als dweilen met de kraan open. Maar als jij dat wilt doe je dat maar.

Het wordt nu wel een beetje offtopic, de uiteindelijk vraag was immers vind je het storent als iemand film/TV kijkt in de trein, niet vind je het fijn om film/TV te kijken in de trein. In de bus doet trouwens volgens mij nooit iemand dat, mischien worden mensen dan misselijk van de bochten?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Z2N »

Ik doe het ook in de bus hoor, na voldoende forenzen ken je elke bocht op de route, en wagenziek wordt ik toch al niet.

Maar, on-topic: Nee, ik stoor mij er niet aan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door waldo79 »

Filmpjes kijken is niet zo aan mij besteed onderweg, maar voor muziek gebruik ik van die mooie grote oren op mijn hoofd. Zeker trajecten die ik vaak bereis weet ik wel waar ik ben zonder actief naar buiten te kijken.

En ik kan me voorstellen dat je stoort aan één of ander, maar laat een ieder alsjeblieft zelf bepalen (binnen redelijke grenzen) wat hij audiovisueel tot zich neemt onderweg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Aking »

Olivia29 schreef: vr 02 okt 2020, 15:29Het wordt nu wel een beetje offtopic, de uiteindelijk vraag was immers vind je het storent als iemand film/TV kijkt in de trein
Nee, boeit me geen reedt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Hainje »

Prima als iemand naast me een filmpje gaat kijken, heb je nog kans dat ik mee ga kijken ook. :mrgreen:
🍉
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door hauptbahnhof »

Olivia29 schreef: vr 02 okt 2020, 15:05 Donor of patat eten in de trein mag anders ook gewoon. Dus dat klopt niet.
Klopt. Daarom zei ik ook. Eten is niet erg maar patat etc is wel storend.
Zelfde als filmpjes kijken, mag gewoon, met geluid erbij is storend.

Maar op je vraag terugkomende: ik stoor me er niet aan want ik bemoei niet met andere mensen.
En als ik zelf kijk, ik weet hoe laat ik eruit moet.
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

Hainje schreef: vr 02 okt 2020, 16:21 Prima als iemand naast me een filmpje gaat kijken, heb je nog kans dat ik mee ga kijken ook. :mrgreen:
Nu maar hopen dat het gekeken ook je smaak is dan.

En met een Periscoop kun je ook met je voorste reiziger meekijken.
Laatst gewijzigd door Olivia29 op vr 02 okt 2020, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Olivia29
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 19:53

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Olivia29 »

hauptbahnhof schreef: vr 02 okt 2020, 16:52
Olivia29 schreef: vr 02 okt 2020, 15:05 Donor of patat eten in de trein mag anders ook gewoon. Dus dat klopt niet.
Klopt. Daarom zei ik ook. Eten is niet erg maar patat etc is wel storend.
Zelfde als filmpjes kijken, mag gewoon, met geluid erbij is storend.

Maar op je vraag terugkomende: ik stoor me er niet aan want ik bemoei niet met andere mensen.
En als ik zelf kijk, ik weet hoe laat ik eruit moet.
Toch mag er patat worden gegeten. Verbrand eten mag niet want dan gaat het brand alarm af :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Aking »

Bron?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door marvinkok »

Döner en patat valt onder de "sterk geurende etenswaren" dus volgens de huisregelstickers niet toegestaan.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Selivio »

Dat is een verschil tussen NS en de regionale vervoerders. Bij NS mag je alles eten zolang je er andere reizigers er niet mee "stoort", bij de regionale vervoerders is het niet toegestaan idd(dit alles buiten Corona en mondkapjes e.d.).
Grt. Stefan
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door VIRM »

Ik stoor mij er niet aan, zolang het geluid van anderen niet hoorbaar is. Zelf doe ik gewoon ook oortjes in, al doe ik vaak slechts één van de twee in zodat ik de omgeving en de omroep een beetje in de gaten kan houden.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Durashift »

hauptbahnhof schreef: vr 02 okt 2020, 15:02 (..) om nou voor iemand te gaan bepalen hoe hij zijn treinreis moet invullen vind ik een beetje vergezocht. (..)
Waar lees jij dan dat TS'ster dat bepaalt? Ze stoort zich eraan, wat ik mij in een bepaalde omgeving, gebrek aan licht, zitpositie, wel kan voorstellen.
Een ander dat kijken verbieden, lees ik nergens.
Olivia29 schreef:Wat is "Mag ik even kwijt?" dan?? (..)
Omdat degene die jou hieromtrent de les las geen uitleg geeft,bij deze:

'Mag ik even kwijt' is een forumdraad in het onderdeel 'OV Ontmoetingspunt" waarin je dingen kan delen vanuit persoonlijke aard wat niet direct verband houdt met een al bestaand onderwerp op dit forum.

viewtopic.php?f=16&t=12879&start=22100

Dat jij ervoor kiest om er een nieuw onderwerp voor aan te maken is je goed recht, vind ik.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door Z2N »

De les lezen zou ik het niet noemen, en ik heb 60 uur gewerkt deze week Durashift dus dan moet ik sommige dingen laten vallen. Maar ik vond het beter passen in MIEK, er wordt hier namelijk geen nieuwsitem besproken zoals gebruikelijk in deze categorie maar een persoonlijke observatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door hauptbahnhof »

Lees even de eerste post van dit topic. :roll:

Maar ik zal het samenvatten: zij heeft last van de flikkerende beelden van medereizigers en kaart dit hier aan met allerlei redenen waarom reizigers geen filmpjes, video’s of wat dan ook moeten kijken.

Dan ben je al voor diegenen aan het bepalen dat ze het niet moeten doen terwijl een ieder vrij is om te doen en laten zonder de ander echt daadwerkelijk te storen.

Er zijn dus dingen die altijd storend zijn in de trein (harde geluiden, geurend eten, masturberen bijv) of zaken die individueel als storend kunnen worden ervaren. En dan vind ik dat degene die er dan last van heeft, zich even moet aanpassen door bijv ergens anders te gaan zitten of andere kant op te kijken want we kunnen niet altijd 100% met anderen rekening houden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Flikkerende beeldschermen van mede treinpassagiers en NS.

Bericht door en-es »

Tja, flikkerende beeldschermen. Het is maar waar je last van hebt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten