[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als de toeslag op de HSL blijft bestaan, mag de NS trouwens wel een hoop toeslagpaaltjes gaan bestellen.
Vanaf in elk geval Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum, Amersfoort, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Assen, Groningen, Heerenveen en Leeuwarden vertrekt dan een trein die (uiteindelijk) op het noordelijke deel van de HSL komt.
Vanaf in elk geval Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum, Amersfoort, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Assen, Groningen, Heerenveen en Leeuwarden vertrekt dan een trein die (uiteindelijk) op het noordelijke deel van de HSL komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Alleen is dan de vraag of 4/u ICNG voldoende is tussen Almere en Amsterdam/Schiphol? Waar nu in de 2400 VIRM rijdt...
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het zwaartepunt van de drukte in de 700/1800/2400 was altijd Den Haag - Amsterdam Zuid en niet de Flevolijn. De 1600/11600 tussen Hilversum en Duivendrecht lijkt me een groter probleem, daar waren enkele ritten in de ochtendspits dusdanig druk dat enkeldemsmaterieel eigenlijk geen optie was. Wat dat betreft is het te hopen dat de hyperspits niet meer terugkeert na Corona.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Maar op termijn moet ook de verbinding Almere - Amsterdam Zuid naar zes intercity's. Ik ben benieuwd waar dat vervolgens allemaal hen moet dan.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Die moesten toch allen doorgekoppeld worden op de HSL? De ETMET-corridors waren toch Den Haag - Schiphol - Arnhem en Rotterdam - Schiphol - Almere?
Volgens mij de enige treinen op Amsterdam Zuid die niet doorgekoppeld worden over Schiphol heen zijn dan de 2 IC's vanuit Amersfoort?
Volgens mij de enige treinen op Amsterdam Zuid die niet doorgekoppeld worden over Schiphol heen zijn dan de 2 IC's vanuit Amersfoort?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nee, de Intercity vanuit Enschede gaat vanaf 2023 door naar Rotterdam over de HSL.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De HSL krijgt ook 6 treinen per uur maar is geen ETMET corridor want de 6 treinen worden niet gelijkmatig over het uur verdeeld. Ik vraag me echter af wat het voordeel is op deze manier als de 1600 en 1800 vlak achter elkaar aan gaan. De huidige voortrein vlak voor de 9200 kan ik nog begrijpen, maar die moet het straks juist zonder voortrein doen met de huidige tijdliggingen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ongetwijfeld heb ik ergens iets gemist, maar wordt Hoofddorp opstel dan alleen gebruikt voor sprinters richting de Westtak?
Het is een spectrum.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Zorgt enerzijds voor broodnodige extra opstelcapaciteit, en anderzijds kan de kering daardoor net wat korter (wat personeel en materieel scheelt).
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nieuwe voortgangsrapportage: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oorvervoer
Interessant is de passage over OV-SAAL:
Interessant is de passage over OV-SAAL:
Er is een dienstregelingsmodel gevonden dat maakbaar is en aansluit bij de ambitie om hoogfrequent te rijden op de SAAL-corridor. Dat is een innovatief vervoersconcept waarbij op de OV SAAL corridor sprinters en intercity’s deels gescheiden worden. In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner. Het aantal treinen op het spoor kan daardoor in 2029 worden vergroot en daarmee ook het aantal zitplaatsen.
(...)
Door de keuze voor dit model is er geen spooruitbreiding nodig bij Weesp en ook het station Weesp zal niet grootschalig worden verbouwd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Klinkt allemaal leuk.
Hoie gaan ze het doen met de sprinters naar Schiphol en de IC's naar Amsterdam Centraal.
Verdwijnen deze of krijgen die met extra reistijd te maken?
Hoie gaan ze het doen met de sprinters naar Schiphol en de IC's naar Amsterdam Centraal.
Verdwijnen deze of krijgen die met extra reistijd te maken?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De IC van Amersfoort naar Amsterdam Centraal verdwijnt, in plaats daarvan zou een extra IC van Amersfoort naar Amsterdam Zuid komen.
Al is de gemeente Amersfoort het daar nog niet mee eens, hoewel het qua reistijd niet eens noemenswaardig langer is om via Utrecht te reizen: da's ook alleen voor de richting Haarlem een extra overstap.
Al is de gemeente Amersfoort het daar nog niet mee eens, hoewel het qua reistijd niet eens noemenswaardig langer is om via Utrecht te reizen: da's ook alleen voor de richting Haarlem een extra overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als er geen Sprinters meer over de Zuidtak gaan rijden, moeten Amsterdam RAI en Diemen Zuid voortaan door Intercity's bediend worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik neem aan dat de sprinter naar Utrecht toch wel zal blijven rijden? Dan heb je dus sowieso al 2x per uur bediening. Of wordt die ook helemaal veranderd?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vind dit:
Heel moeilijk te rijmen met dit:In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner
Want Meltrain heeft gelijk dat (een deel van) de intercity's straks op Weesp, Diemen Zuid en Amsterdam RAI moeten gaan stoppen. Dat is gewoon extra reistijd.Ook wordt de deur tot deur reis voor het overgrote deel van de reizigers korter en voor een kleine groep is sprake van een langere reistijd.
Ik lees de brief zo dat de sprinters straks allemaal naar Amsterdam Centraal gaan en de intercity's (bijna) allemaal naar Amsterdam Zuid. En een 2x/u bediening op Diemen Zuid en Amsterdam RAI zou wel héél mager zijn.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vermoed dat de kortere reistijd gaat over de sprinters gaan die niet 6 minuten of langer in Weesp stil gaan staan. In het oude plan, met 8-sporig Weesp, zou vermoed ik vrijwel elke sprinter zo'n lange stop gekregen hebben.PHS schreef: ↑do 08 okt 2020, 10:31 Ik vind dit:Heel moeilijk te rijmen met dit:In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleinerOok wordt de deur tot deur reis voor het overgrote deel van de reizigers korter en voor een kleine groep is sprake van een langere reistijd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Toch krijg je dan problemen dat bijvoorbeeld de verbinding Weesp - Diemen Zuid geboden moet worden, dus dan moet er ook een IC op Weesp gaan stoppen. Valt dan amper nog een IC te noemen als ie op Weesp-DZ-Dvd-RAI-Zuid moet stoppen.
Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte?
Tevens dacht ik ook dat het al vast stond dat Weesp 8-sporig zou worden..?
Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte?
Zou me niks verbazen dat ze de Airportsprinter willen koppelen aan Amsterdam - Weesp - Almere/'t Gooi. Sowieso lijkt dit plan niet te focussen op waar de reizigers naartoe willen, maar om de capaciteit te creëren op die horrorvoorspellingen voor 2030 met zo min mogelijke investeringen.
Tevens dacht ik ook dat het al vast stond dat Weesp 8-sporig zou worden..?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
In die laatste alinea zit de crux: dit ballonnetje lijkt gemaakt te zijn om maar zoveel mogelijk treinen te laten rijden, niet om het meest aantrekkelijke treinproduct te creëren. De wachttijd verkorten naar Amsterdam Centraal is natuurlijk leuk, maar als de treinen veel langer onderweg zijn door alle treinen te laten verworden tot stoptreinen zijn de reizigers veel langer onderweg.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Vanuit Twente was naar Amsterdam Centraal reizen via Utrecht of met de metro vanaf Duivendrecht al sneller dan met de 1500. Nu wordt Twente opgerekt tot Amersfoort. Dan wordt het nog drukker op spoor 5 in Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten