Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Decreet 2016-541 van 3 mei 2016 en decreet 2019-726 van 9 juli 2019 verbieden het niet hebben van een geldig vervoersbewijs in treinen en het openbaar vervoer in Frankrijk. De vervoerder is gerechtigd een boordtarief te verkopen, voor de prijzen zie reglement VO0131 deel 5 bijlage 11 van de SNCF.

Online kaartjes geboekt via de regionale sites van de TER (bijvoorbeeld https://ter.sncf.com/grand-est) kunnen goedkoper zijn dan bij de kaartautomaat omdat er speciale online tarieven bestaan. Een beperkt aantal regio’s heeft ook dagkaarten, uit mijn hoofd zijn dat de twee departementen die vroeger de regio Elzas vormden en de regio Centre-Val de Loire, met een variant waarbij je van/naar Parijs mag reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Merci pour tous les informations!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 06 okt 2020, 15:22 Online kaartjes geboekt via de regionale sites van de TER (bijvoorbeeld https://ter.sncf.com/grand-est) kunnen goedkoper zijn dan bij de kaartautomaat omdat er speciale online tarieven bestaan. Een beperkt aantal regio’s heeft ook dagkaarten, uit mijn hoofd zijn dat de twee departementen die vroeger de regio Elzas vormden en de regio Centre-Val de Loire, met een variant waarbij je van/naar Parijs mag reizen.
Van de Elzas kan ik het beamen, dat is het Alsa+ kaartje.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Krijg je er een gratis paarse jurk bij? :trein:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De laatste keer dat ik in de Elzas was naderde het kwik de 30 graden, daar is weinig Frozen aan. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik moet morgen naar Nijmegen en ik twijfel nog of ik via Echt-Roermond-Swalmen zal gaan (met twee treinvervangende bussen; wat waarschijnlijk het makkelijkst is) of via Heerlen-Herzogenrath-Mönchengladbach-Venlo (geen bus, wel een uur langer). Ik heb eens wat zitten neuzen op de websites met regels en volgens mij mag ik dan Duitsland in zonder negatieve test (omdat ik korter dan 24 uur blijf en omdat ik op doorreis ben naar een ander land) en hoef ik mij verder ook nergens te melden. En omdat Duitsland geel is, hoef ik in Nederland verder ook niet in quarantaine. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Zou er ook echt iets of iemand op het grenstraject een ronde door de trein maken om te vragen wat iemand gaat doen en mensen tegenhouden? Ik denk het niet..
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens mij valt dat ontzettend mee, en de vorige keer met de "gesloten grens" was er ook 0 controle op de ICE (die tot Keulen reed)

Maar als je zoiets zegt krijg je meestal boze Coronafanboys over je heen want HOEZO MOEDIG JE DEMENSE AAN OM DE REGELS TE OVERTREDE!!1! HESJTEKBLIJFTHUIS! :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wat is de goedkoopste manier om vanuit NL in Luxemburg te komen, los van zwartrijden?

Ik heb 100%NL en kom volgens mij op een Rail-pass (of 10-enkele-reizen-binnen-gans-belgie-uitgezonderd-grens-punten-ticket of hoe heet dat ding tegenwoordig :roll: ) regel, met een grenskaartje tot Wezet, en dan een kaartje vanaf Arlon of Gouvy een grenskaartje waarvan ik zo snel geen prijzen kan vinden. Iemand die me die kan vertellen?

Via Aachen en Igel lijk ik in ieder geval op minimaal 50 euro enkele reis uit te komen, dus dan is dit volgens mij, ondanks de Belgen die je een poot uitdraaien met hun grensoplichterijpraktijken nog steeds de goedkoopste optie?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik zit in een IC van Utca030ghettokanaleneilandcentraalhbf naar Amersfoort en er komt een groep mannen de coupé in. 'Goedenavond, vervoersbewijs alstublieft!' Ik dacht aan een stel aangeschoten grappenmakers maar ze bleven ook echt staan en hebben een badge met identificatie en een kaartlezer enzo. Verder niet van gemiddeld nachtelijk reisvolk te onderscheiden, waardoor ik de controleur die bij me kwam staan wel wat weifelend aankeek waarop hij zijn identificatie toonde.

Achter deze controleurs kwamen nog een paar mensen aanlopen waarvan er eentje nog met een videocamera aan het filmen was.

Ik ken dergelijke controle in burger eigenlijk alleen uit Berlijn, en het schijnt in Amsterdam eens in de zoveel duizend jaar te gebeuren. Is dit nieuw bij NS? Ik kan me zo voorstellen dat die met de camera het hele gebeuren aan het filmen is voor instructie of evaluatie..
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wollah wat moet je in me hood ah mattie! :evil:

Maar ik weet dat men zegt dat het tegenwoordig voorkomt dat men in burger door een trein/bus/tram heen gaat om te kijken wie er geen mondkapje op heeft, waarna de apenpakkies de boetes uitschrijven op aanwijzen van de stillen.

Ik heb dit zelf echter nog niet zien gebeuren. Ik had hier laatst controle op lijn 11 bij de van Hoornekade (zo'n minibusje in "the middle"of nowhere"), En ik werd laatst aangesproken door een V&S'er in Uniform omdat ik door een poortje heenliep. Hij beweerde dat door te hebben gekregen van iemand in burger, maar het kon ook zijn dat ie gewoon het gepiep hoorde :lol:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Aking schreef: za 17 okt 2020, 00:30 Wat is de goedkoopste manier om vanuit NL in Luxemburg te komen, los van zwartrijden?

Ik heb 100%NL en kom volgens mij op een Rail-pass (of 10-enkele-reizen-binnen-gans-belgie-uitgezonderd-grens-punten-ticket of hoe heet dat ding tegenwoordig :roll: ) regel, met een grenskaartje tot Wezet, en dan een kaartje vanaf Arlon of Gouvy een grenskaartje waarvan ik zo snel geen prijzen kan vinden. Iemand die me die kan vertellen?

Via Aachen en Igel lijk ik in ieder geval op minimaal 50 euro enkele reis uit te komen, dus dan is dit volgens mij, ondanks de Belgen die je een poot uitdraaien met hun grensoplichterijpraktijken nog steeds de goedkoopste optie?
Athus is zowel Belgisch als Luxemburgs tariefpunt, dus als je daarlangs kunt scheelt het je alvast één grenskaartje (al verkopen de Belgen kaartjes voor €1, namelijk een kaartje van €0 met €1 administratiekosten :lol: . Maar dat heb je dus niet nodig.) Mt-Visé met 100%NL is bij NSI €2,60 en een grenskaartje naar Luxemburg (via Gouvy of Arlon) is bij NMBS International €2,50.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik dank u!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Ardan schreef: za 17 okt 2020, 00:48Is dit nieuw bij NS?
Nee, controles in burger gebeuren al zo lang als ik bij het spoor werk. Het wordt alleen niet wijd verbreid ingezet, vaak op trajecten en/of stations waar wat meer aan de hand is en waar de omstandigheden reden geven dat middel in te zetten. Overigens zowel vanuit NS als in samenwerking met de politie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En dat met die videocamera? Dat V&S met bodycams loopt weet ik, maar ik heb niet het idee dat Ardan die bedoelde...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

umbusko schreef: za 17 okt 2020, 01:01
Athus is zowel Belgisch als Luxemburgs tariefpunt, dus als je daarlangs kunt scheelt het je alvast één grenskaartje
Ik was vorig jaar februari in Athus. Toen reden in het weekend alleen treinen naar/van Luxemburg. Tussen Arlon en Athus werd alleen ma-vr gereden. Weet niet hoe de situatie nu is. Verder was het stationsgebouw zeer vervallen. Type Karthaus.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Aking schreef: za 17 okt 2020, 02:21 En dat met die videocamera? Dat V&S met bodycams loopt weet ik, maar ik heb niet het idee dat Ardan die bedoelde...
Wie weet zien we Ardan binnenkort geanonimiseerd in een vlog van Politievlogger Jan-Willem. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Korte vragen

Bericht door Bart »

Aking schreef: za 17 okt 2020, 00:30 Wat is de goedkoopste manier om vanuit NL in Luxemburg te komen, los van zwartrijden?
Ik denk niet dat het goedkoper kan dan met de Rail Pass, maar dat is natuurlijk wel berekend op 5 keer heen en weer. Als je hem één keer gebruikt is het natuurlijk 83 euro heen en weer. Volgens mij is 100%NL gewoon geldig tot Aachen Hbf en vandaar kun je direct bij DB een Sparpreis naar Troisvierges kopen.

Afbeelding
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Interessante route. Maar wel flink om. Wellicht is een sparpreis naar Perl dan ook een optie? Van daar uit loop je naar Schengen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er bestaat een goedkoop dagretour vanaf een aantal Belgische grensstations naar Luxemburg, dat is goedkoper dan de 2 x € 2,50 die NSI en B-Europe willen aanrekenen voor een retourtje Gouvy/Arlon - Luxemburg. Maar dit goedkope dagretour is alleen te koop bij het loket in België en Luxemburg-Stad, kaartautomaten in België en Luxemburg en in de trein.

Op de site van de CFL stond altijd een uitgebreid fiche van dit biljet maar de site van de CFL is nu in onderhoudsmodus. En in het fichesysteem van B-Europe kan ik de prijzen ook niet vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Oh, dat hebben ze veranderd. :D Het was altijd alleen op de betreffende stations bij de grens te verkrijgen, maar dat is nu uitgebreid naar elk station in België. Handig!
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... ard-ticket

Edit: onder "waar kopen" staat wel nog "op de bovenvermelde stations". Feedback is dus welkom. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het productfiche zegt dat het op alle stations te koop is als je het vertrekstation maar aanpast naar een van de stations waar het te koop is. Wellicht dat het door het gratis maken van de tweede klas in Luxemburg veranderd is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

De WINK is eigenlijk een soort FLIRT met een extra bak waarin de motoren zitten.
Maar onder andere in Estland rijdt er al een FLIRT met zo'n extra bak. Is dit dan hetzelfde als de WINK of zijn er nog verschillen met de WINK?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij een FLIRT met zo'n extra bak voor een dieselmotor zitten achter de cabines van de machinisten nog de elektrische installaties. Bij de WINK is die elektrische installatie van achter de cabine verhuisd naar de motorbak. Een bimodale FLIRT zoals die in dienst van de Italiaanse regio Valle d'Aosta heeft de stroomafnemer daarom nog bovenop een bak voor de reizigers zitten, maar een WINK zal die bovenop de motorbak krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten