Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IC140 »

Ik denk dat ze Uithoorn - Poortwachter bedoelen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ook dat artikel gelezen.

Inderdaad wat n-evo schrijft. De Uithoornlijnen zouden dan tot Poortwachter rijden en passagiers zullen dan verder moeten met lijn 25. De 357/358 zouden dan vanaf de Sportlaan ri. Amsterdam v.v. Amstelveen-West (incl. busstation) en Buitenveldert-West (incl. VUmc) moeten bedienen. Zal met name in de spitsen krap worden.

Het is wel zo dat de nieuwe spitslijn 274 (Uithoorn - Station Zuid) gaat rijden ter vervanging van de 242. Die zou verdwijnen i.v.m. de 342 die Mijdrecht - Schiphol (via Uithoorn) zou gaan rijden. Als ik nu lees dat de 342 gaat verdwijnen, dan komt die wijziging in de knel.

Ik denk dat CXX beter de Amstelveen bundel intact kan houden, alleen de dienstregeling per lijn uitdunnen.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Natorious »

Snap niet dat ze direct heel Uithoorn willen afsnijden van A'veen Centrum.
Als ik het goed heb is de enige fatsoenlijke verbinding die overblijft dus met de 171.
Ook de verbinding Schiphol - Uithoorn wordt echt een ramp, niet meer rechtstreeks en ook niet meer via A'veen C.
Waarom niet de 348/358 af laten buigen naar respectievelijk Sacharovlaan/Poortwachter en de frequentie inderdaad algeheel verlagen?

Weet iemand trouwens of er meer bezuinigingen gepland staan of dat het hier blijft voor AML?
Zou zo wat nuttigere bezuinigingen op kunnen noemen :roll:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Dit gaat alleen over omgeving Uithoorn dus er wordt nog wel meer gesneden ga ik van uit.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Na opening van de Uithoornlijn zou je lijn 174 kunnen behouden en dan lijn 199 vanaf Westwijk naar Uithoorn laten rijden. Daarmee behoud je een verbinding tussen Uithoorn en Schiphol en tussen Uithoorn en Amstelveen Ziekenhuis. Lijn 242 behouden voor scholieren aan de Startbaan. Lijn 347/348 opheffen. Lijn 357 en 358 behouden; in Aalsmeer doorkoppelen aan lijn 342 naar Schiphol. Lijn 171 naar Kudelstaart. Zoiets?

Op de korte termijn zou je lijn 348 en 357 kunnen opheffen (of 347/358). Dan de frequentie terugbrengen tot 4x per uur overdag en 3x per uur 's avonds en het weekend, waarbij tussen Amstelveen en VU Ziekenhuis in een 7,5 interval of 10' interval gereden wordt. Overstappen op A'veen busstation zijn robuust, maar niet te lang. Interval op het samenlooptraject blijft mooi hoog.

Lijn 356 inkorten tot A'veen - Haarlem. Lijn 255 opheffen. Lijn 244 opheffen.

's avonds en in het weekend lijn 346 via Schiphol Noord; precies in kwartierligging met lijn 356 tussen Haarlem en Schiphol Noord. Lijn 341 inkorten tot Hoofddorp - Schiphol Noord in de avond en het weekend.

Lijn 300 terug in frequentie tot 7,5 overdag, 10 in de avond en het weekend, 15 laat op de avond.

Lijn 397 inkorten tot het Haarlemmermeerstation (zijn nu toch nauwelijks toeristen).

Nachtbussen terug naar 1x per uur.

Volgens mij zijn we dan al aardig wat DRU verder zonder echt veel afbreuk aan het aanbod.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

De verbinding Uithoorn - Schiphol werd vanaf 2011 tot 2017 doordeweeks overdag ook met overstap in Aalsmeer/Schiphol-Rijk geboden. Dat zou op zich weer kunnen, ware het niet dat het nog even duurt voordat Knooppunt Schiphol Zuid gereed zal zijn.
Ook zou de verbinding best via Amstelveen kunnen zoals 's avonds en 's weekends gebeurde, maar dan moet de 347/348 natuurlijk niet ingekort worden tot de Poortwachter. Hoewel, een overstap op de 199 bij de Burgemeester Wiegelweg zou ook wel kunnen. Neemt niet weg dat een eventuele inkorting van de 347/348 op dit moment een behoorlijk gat zou slaan in de verbinding tussen Uithoorn en Amstelveen.
Maar ja, ik snap ook wel dat de OV-sector in de spagaat zit met de laagblijvende reizigersaantallen en de aankomende terugdraaiing van de maatregel om alleen noodzakelijk te reizen. Wellicht zou het helpen als de 1,5 miljard euro overheidssteun uitgekeerd wordt. Zie voor meer informatie het officiële agendavoorstel voor de Regioraad van 20 oktober.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

sneltram schreef: ma 12 okt 2020, 19:38
Volgens mij zijn we dan al aardig wat DRU verder zonder echt veel afbreuk aan het aanbod.
347/348 opheffen/inkorten, 244/255 opheffen, lijn 397 inkorten, lijn 341 inkorten, lijn 356 inkorten? En dat noem jij “zonder veel afbreuk”?
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ja, de reismogelijkheden en reistijden nemen niet zoveel toe dat het reizen onmogelijk wordt of extreem veel onaantrekkelijker. Maar je kan met veel minder DRU toe.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik vraag me eerlijk gezegd af of een zaterdagdienstregeling met wat aanpassingen ook al genoeg zoden aan de dijk zet. Dan denk ik aan de volgende maatregelen:
  • Meeste R-netlijnen en Cirkellijn Schiphol doordeweeks als op zaterdag laten rijden, wel met de bedieningstijden van doordeweeks. In het weekend als op zondag, op zaterdag wel met de bedieningstijden van zaterdag.
  • Zowel lijn 300 als lijn 397 terugbrengen naar 7,5" doordeweeks, 10" op zaterdag en 15" 's avonds en op zondag.
  • Van ontsluitende, beperkt rijdende lijnen reguliere dienstregeling behouden. Lijn 171 wellicht altijd inkorten tot Amstelveen.
  • Lijn 242, 255 en 287 wel opheffen, lijn 244 twijfelgeval.
  • Lijn N30 en N97 terug naar 1x/uur, lijn N47 en N95 alleen van donderdag t/m zaterdag en wellicht terug naar 1x/uur, net als bij lijn N57. Lijn N90 wellicht terug naar 4x/uur.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Met gesloten horeca heeft een nachtbus van donderdag t/m zaterdag weinig nut. Dus ik zou de nachtbus alle avonden behouden of alle avonden niet.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Dat geeft wel aan dat er waarschijnlijk iets aan tijdelijke maatregelen zou kunnen worden genomen, afhankelijk van de situatie. Mocht de horeca in het voorjaar weer opengaan dan kan er juist wel weer een vraag zijn naar nachtbussen in de uitgaansnachten. Wanneer dat niet het geval is zouden de N47/N57 net zo goed helemaal opgeheven kunnen worden lijkt mij.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Het is natuurlijk wel weer best bijzonder dat de verbindingen worden geschrapt wanneer ze weer nodig zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Huh? De reizigersdaling door de coronacrisis is een gegeven en met de huidige situatie is het hoogst onzeker wanneer deze weer gaat stijgen. Ik maak bovendien nergens uit op dat de verlaging niet hersteld zou worden wanneer de reizigersaantallen weer richting normaal gaan. Alleen blijft wel de vraag wanneer dat überhaupt gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Vanaf maart had de lijn geschrapt geweest kunnen zijn. Ik verwacht zelf dat in de loop van 2021 met de sneltesten het vliegverkeer wel redelijk hervat kan worden, en later in het jaar het vaccin. Om dan nu de verbinding met de luchthaven te schrappen voor het het hele dienstregelingjaar 2021 is een beetje vreemd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

Lijn 342 is nooit het succes geworden wat men ervan had verwacht. Het was al langer duidelijk dat deze lijn op het hakblok lag en corona heeft dat proces nu versneld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ik denk dat lijn 342 ook nooit een eerlijke kans heeft gehad. Deze lijn sloeg half Aalsmeer over, terwijl er een 198 bleef rijden die bij de mensen voor de deur stopte. Die 198 is nu eveneens geslacht, maar ik denk dat het eerder heeft geleid tot het de rug toe keren van de bus, dan tot een verschuiving naar lijn 342. Ook het feit dat lijn 342 P30 overslaat, niet echt makkelijke overstappen geeft op lijn 340, cirkellijn, niet aansluit op lijn 357/358 helpt allemaal niet mee.

Ik denk dat ze lijn 198 niet hadden moeten inkorten tot de opening van Knooppunt Schiphol Zuid. En dat ze lijn 342 pas echt een kans hadden kunnen geven na gereedkomen van de nieuwe businfra in Aalsmeer. Maar al die dingen hadden natuurlijk veel eerder opgeleverd moeten zijn.

Ik denk dat als Corona achter ons ligt, Schiphol Zuid geopend is, de nieuwe busbaan met mooie halteverdeling in Aalsmeer klaar is, het busstation van Aalsmeer echt een knoop is waar alle lijnen samenkomen en aansluiten, er een halte bij de bloemenveiling komt, je pas echt een goede lijn hebt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Ik denk zelf dat men gewoon niet helemaal door heeft (gehad) hoe de vervoersstromen lopen. Veel busvervoer is nou eenmaal gericht op scholieren en winkelend publiek. Dat heeft meer aan een verbinding met "funshop" en "onderwijsstad" Hoofddorp dan met Schiphol. Overstappen richting Amsterdam is voor reizigers uit Uithoorn natuurlijk ook weinig zinvol. Voor Aalsmeer zou dat wel zin hebben, maar daar deed de lijn 342 weer weinig voor, omdat deze alleen op halte Zwarteweg/N196 stopte volgens mij. En wellicht ook bij halte Dorpsstraat, maar dat weet ik niet zeker.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door JcJay »

Lijn 341 zou ook in frequentie omlaag kunnen (nu elke 7,5 minuut een bus waarvan elke tweede eindigt op Schiphol of doorrijdt naar Amsterdam Zuid), al dan niet teruggebracht kunnen worden naar de oude situatie a la lijn 168 binnen Hoofddorp al dan niet met een halfuursdienst ipv kwartierdienst. Niet dat ze dat laatste zullen doen aangezien het afgelopen jaar infrastructuur binnen Hoofddorp aangepast is voor die R-Netlijn (maar ja, als ze moeten bezuinigen op DRU's, zou die lijn best in aanmerking kunnen komen; spaart toch een paar busjes/personeel). Die paar reizigers die de hele route tussen Floriande naar Schiphol of Amsterdam Zuid rijden zouden er niets eens zo slecht ervan af komen als de 341 op station Hoofddorp zou eindigen alwaar men kan overstappen op de hoogfrequente 300/397 naar Schiphol of de trein naar Amsterdam Zuid. Tussen Knoop Noord en station Zuid zou men kunnen overwegen om de 346 via Knoop Noord te laten rijden of de 356 naar Station Zuid te verleggen (reizigers voor Amstelveen overstappen op de 300).
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Suus schreef: za 17 okt 2020, 19:15 Lijn 342 is nooit het succes geworden wat men ervan had verwacht. Het was al langer duidelijk dat deze lijn op het hakblok lag en corona heeft dat proces nu versneld.
Waar maak je dat uit op, het oorspronkelijke vervoerplan (pagina 6) laat toch echt een ander beeld zien?
Vinny schreef: za 17 okt 2020, 19:42 Ik denk zelf dat men gewoon niet helemaal door heeft (gehad) hoe de vervoersstromen lopen. Veel busvervoer is nou eenmaal gericht op scholieren en winkelend publiek. Dat heeft meer aan een verbinding met "funshop" en "onderwijsstad" Hoofddorp dan met Schiphol. Overstappen richting Amsterdam is voor reizigers uit Uithoorn natuurlijk ook weinig zinvol. Voor Aalsmeer zou dat wel zin hebben, maar daar deed de lijn 342 weer weinig voor, omdat deze alleen op halte Zwarteweg/N196 stopte volgens mij. En wellicht ook bij halte Dorpsstraat, maar dat weet ik niet zeker.
Hoe bedoel je? Uithoorn en Aalsmeer hebben een verbinding met Hoofddorp door middel van lijn 340 en vanuit Amsterdam/Amstelveen/Haarlem/Nieuw-Vennep zijn er ook rechtstreekse verbindingen daarmee, welke ook via Schiphol rijden. De 342 is inderdaad een achilleshiel voor de verbinding tussen Aalsmeer en Schiphol, maar voor de werkzaamheden stopte deze ook op de Dorpsstraat waar een overstap mogelijk was op de 198/340. Richting Amsterdam ontstaat een missing link als men de 347/348 inderdaad wil inkorten, maar dat moet eerst nog maar definitief vastgesteld worden. Op dit moment zijn die verbindingen in ieder geval gewoon aanwezig, zij het suboptimaal door de verdeling/afstemming tussen de 347/348/357/358.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

Een toename van 8 naar 10 reizigers per rit is ook een groei van 25%, maar daarmee krijg je een gelede bus nog niet vol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Via een berekening op basis van het OV-dashboard en de lijnfolder kom ik uit op (52900 reizigers / 4373 ritten) ≈ 12,1 reizigers per rit in januari 2020 (de meetmaand van vervoerplan 2021). Niet bijster veel, maar volgens mij niet problematisch wanneer je dit afstreept tegen sterkere lijnen als 300/347/357/397. Dat is wat ik althans begrijp uit de vervoerplannen van EBS Waterland, waarin ze als gezonde bezetting minimaal 12-15 reizigers per rit voor een daglijn opgeven en beschrijven maar daarin ook uitschieters aantonen van 10,4 en 19,4 reizigers per rit op het kerntraject van een lijn, zoals geïllustreerd in het vervoerplan 2020 van deze concessie. Ook valt bij lijn 342 de opgegeven groei van 40,3% op ten opzichte van een jaar eerder.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

De vraag is natuurlijk in hoeverre de snelheid een invloed heeft op de kostendekkingsgraad. Ik kan me indenken dat EBS-Waterland een gemiddeld hogere snelheid heeft dan CXX-Amstelland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Hoe bedoel je?
Wat ik bedoel is dat de vervoersvraag zónder corona tussen Uithoorn en Schiphol al zo laag was dat het moeilijk uitkan om een rechtstreekse en frequente busverbinding aan te bieden. Als straks het busstation van Aalsmeer open is moet het naar mijn mening toch wel kunnen lukken om een redelijke buslijn Uithoorn-Aalsmeer-Schiphol te exploiteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik heb begrepen, dat de onbetrouwbaarheid van de 342 een niet onbelangrijke rol speelde in de populariteit. De koppeling met 347/348 (pre-Corona) was niet altijd handig. Zeker de 347 uit de stad kwam regelmatig met flinke vertraging aan op Uithoorn busstation en ging dus ook met vertraging door als 342.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ja, alles wat tegen kon zitten met die lijn, zat tegen. Haltes nog niet op de juiste plek (Aalsmeer, Schiphol Zuid). Overstapmogelijkheden en aansluitingen niet ideaal (171, 357/358, cirkellijn, 340). Doorkoppeling op 347/348 met vertraging. Concurrentie van andere lijnen (198, 340).
Ik zou zeggen: als de infra in Aalsmeer (busbaan, juiste halteverdeling, nieuw busstation) klaar is en Knooppunt Schiphol Zuid af is, gewoon opnieuw proberen. En dan als het even kan, qua vertrektijden tussen Schiphol Zuid en Uithoorn afgestemd met lijn 340, zodat het interval tussen Uithoorn en Aalsmeer zo optimaal mogelijk is. Wellicht zelfs doortrekken naar Mijdrecht in plaats van lijn 340 (dat was zelfs het idee ooit, zodat lijn 340 en 342 allebei een mooie routelengte hadden qua oplaadmogelijkheden voor elektrische bussen). Als er dan nog een halte voor zowel lijn 340 als 342 ter hoogte van de bloemenveiling komt (bij het kruispunt Legmeerdijk / N196), heb je volgens mij best een aardige lijn. Je maakt mij niet wijs dat er geen markt is tussen Uithoorn en Schiphol.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten