Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik denk ook niet dat een “lopende” conducteur erg effectief is op lijn 2. Die trams zaten voor de corinacrisis een aardige portie van de dag zo vol dat rondlopen niet echt tot de opties behoorde. Zelfs op werkdagen rond 11 ‘s nachts kwam de 2 nog afgeladen langs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Wievank schreef: wo 14 okt 2020, 17:24 Lopende conducteurs schijnt binnen de cao van het GVB niet eens te mogen...
Waar staat dat dan? De CAO (van 2019, maar kennelijk in 2020 afgesloten dus ik vermoed dat deze nog geldig is) staat hier. Ik heb gezocht op "conducteur" en kwam daarmee niets tegen (wel iets over zwangerschapsverlof maar dat heeft er weinig mee te maken denk ik ;-)).
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Kan ook een interne bedrijfsregel zijn, welke alleen via de OR gewijzigd kan worden.
Ik heb de info dat het niet zou mogen in ieder geval uit de wandelgangen van de Arlandaweg.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Gisteren vertrok tram 4 van het derde spoor op CS vanuit het stationsgebouw gezien, en kwam daar op de terugweg ook weer aan. Normaal gesproken is dit het tweede spoor. Was dit toeval?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Er is niks veranderd aan de spoorindeling op CS.
Wellicht dat er een lijn 14 reed die zich niet uitmeldde bij wissels, en beide keren dus voor jouw lijn 4 heeft gereden. Of misschien is er juist een probleem met het wissel, dat trams zich niet uitmelden. Zo'n wissel kan dan alleen met de hand worden omgegooid.

Met de weinige trams die nu op CS Oostzijde komen is het niet echt een groot probleem lijkt me.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Forse ingrepen in dienstverlening ook bij GVB.

https://www.parool.nl/amsterdam/forse-i ... ~b19403c4/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

De metro is al een pak minder gaan rijden met als basis elke 12 minuten, en 10 in de spits en 15 in de avond. En nog heb je altijd wel een langsbankje voor jezelf.
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

https://twitter.com/gvb_actueel/status/ ... 77281?s=21

Veer 910 vaart niet: oorzaak passagier zonder mondkapje 😷 :o
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

fred1954 schreef: ma 19 okt 2020, 11:31 Forse ingrepen in dienstverlening ook bij GVB.

https://www.parool.nl/amsterdam/forse-i ... ~b19403c4/
Ook wordt opnieuw kritisch gekeken naar lijnen die grotendeels dezelfde routes rijden. Als bijvoorbeeld bij bussen wordt geconstateerd dat dit leidt tot lage bezetting van die buslijnen en er onderbezetting is bij de metro, wordt onderzocht hoe die lijnen beter kunnen aansluiten op de metro dan op dit moment het geval is.
EBS is één van de weinige vervoerders in Nederland die daar kennelijk op letten, zie bijvoorbeeld hoe ze in Waterland hun dienstregeling in allerlei bochten hebben gewrongen voor goede aansluitingen op de Noord/Zuidlijn. Daar kan Connexxion nog wel wat van leren. Aan de andere kant, als lijn 52 de hele dag 8x/uur gaat rijden en de overige metrolijnen 4x/uur of 6x/uur in plaats van soms 5x/uur, dan maakt dat aansluiten van andere modaliteiten ook weer makkelijker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik lees dus dat alle lijnen die nu nog op sommige momenten vaker dan 8x/uur rijden, sowieso niet vaker dan 8x/uur gaan rijden. Maar welke lijn rijdt er op het moment überhaupt nog vaker dan 10x/uur?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

1, 17 en 26
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waar lijnen voor corona nog zeer hoge frequenties reden, wordt uitgegaan van een veel lagere frequentie. Een lijn die buiten de spits nog tot zestien keer per uur reed, gaat de gehele dag maximaal acht keer per uur rijden.
Welke lijn reed hier tot 16x per uur buiten de spits?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Lijn 26 sinds december 2019 als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

BN-stel 64 heeft voorop als grootwagennummer M64 staan, dus met een M ervoor. Betekent dat dat deze is 'verbouwd' tot 'echte metro'? Want de treeplanken en pantografen zouden worden vastgezet en nog wat andere dingetjes toch?
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

TLP schreef: ma 19 okt 2020, 19:34 Lijn 26 sinds december 2019 als ik me niet vergis.
Dat is alleen in de (ochtend)spits.
Ardan schreef: ma 19 okt 2020, 19:38 BN-stel 64 heeft voorop als grootwagennummer M64 staan, dus met een M ervoor. Betekent dat dat deze is 'verbouwd' tot 'echte metro'? Want de treeplanken en pantografen zouden worden vastgezet en nog wat andere dingetjes toch?
Is al sinds deze blauw/wit is, die M. Heeft dus niks met ombouwing te maken dus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Oh, viel me nu ineens op. Kun je nagaan hoe goed ik op nummertjes let :lol:

Ik hoorde ook pas voor het eerst de afroep 'Station Bijlmer - Johan Cruijff Arena'..
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wow, die is er ook heel lang al. Kan geen periode noemen maar ik schat ondertussen toch wel een jaar minimaal al.
Eigenlijk slecht, want het station heet Amsterdam Bijlmer ArenA.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

TLP schreef: ma 19 okt 2020, 19:34 Lijn 26 sinds december 2019 als ik me niet vergis.
In de spits, niet erbuiten.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Ardan schreef: ma 19 okt 2020, 11:41 De metro is al een pak minder gaan rijden met als basis elke 12 minuten, en 10 in de spits en 15 in de avond. En nog heb je altijd wel een langsbankje voor jezelf.
Toen ik afgelopen vrijdagmiddag in de 4 zat, was deze ook echt beduidend rustiger. Als dat zo aanhoudt, verbaast het mij niks dat de frequenties naar beneden worden bijgesteld.

hauptbahnhof schreef: ma 19 okt 2020, 22:27 Wow, die is er ook heel lang al. Kan geen periode noemen maar ik schat ondertussen toch wel een jaar minimaal al.
Eigenlijk slecht, want het station heet Amsterdam Bijlmer ArenA.
als de NS dat zou aanpassen, zou die dan meedingen naar de titel van langste stationsnaam van Nederland? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jurre »

TLP schreef: ma 19 okt 2020, 13:50EBS is één van de weinige vervoerders in Nederland die daar kennelijk op letten, zie bijvoorbeeld hoe ze in Waterland hun dienstregeling in allerlei bochten hebben gewrongen voor goede aansluitingen op de Noord/Zuidlijn. Daar kan Connexxion nog wel wat van leren. Aan de andere kant, als lijn 52 de hele dag 8x/uur gaat rijden en de overige metrolijnen 4x/uur of 6x/uur in plaats van soms 5x/uur, dan maakt dat aansluiten van andere modaliteiten ook weer makkelijker.
Lijn 392 heeft meerdere knooppunten op de route. Het is niet altijd mogelijk om op alle knooppunten naadloos aan te kunnen sluiten. Vooral niet als de aansluitende modaliteiten allen een andere frequentie hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: di 20 okt 2020, 08:07
hauptbahnhof schreef: ma 19 okt 2020, 22:27 Wow, die is er ook heel lang al. Kan geen periode noemen maar ik schat ondertussen toch wel een jaar minimaal al.
Eigenlijk slecht, want het station heet Amsterdam Bijlmer ArenA.
als de NS dat zou aanpassen, zou die dan meedingen naar de titel van langste stationsnaam van Nederland? :)
De huidige stationsnaam is slechts 3 letters korter dan de langste stationsnaam (Leeuwarden Camminghaburen), dus dan zou dat zeker de langste stationsnaam van Nederland zijn. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Jurre schreef: di 20 okt 2020, 09:05 Lijn 392 heeft meerdere knooppunten op de route. Het is niet altijd mogelijk om op alle knooppunten naadloos aan te kunnen sluiten. Vooral niet als de aansluitende modaliteiten allen een andere frequentie hebben.
Ja, maar de aansluiting op Metro Noord is voor reizigers wel veruit de belangrijkste aansluiting van de 392. En die aansluiting mag dan ook wel prevaleren boven de aansluiting op één of andere stadsbus ergens in Zaandam, zou ik zeggen.
En natuurlijk is het wel zo aardig, als de meeste 392-ritten op station Zaandam ook nog redelijk aansluiten op de belangrijkste treinverbindingen.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

M52 rijdt minimaal elke 7,5 minuut. Dat is dus een prima aansluiting op elk moment van de dag.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jurre »

Roeland schreef: di 20 okt 2020, 12:00
Jurre schreef: di 20 okt 2020, 09:05 Lijn 392 heeft meerdere knooppunten op de route. Het is niet altijd mogelijk om op alle knooppunten naadloos aan te kunnen sluiten. Vooral niet als de aansluitende modaliteiten allen een andere frequentie hebben.
Ja, maar de aansluiting op Metro Noord is voor reizigers wel veruit de belangrijkste aansluiting van de 392. En die aansluiting mag dan ook wel prevaleren boven de aansluiting op één of andere stadsbus ergens in Zaandam, zou ik zeggen.
En natuurlijk is het wel zo aardig, als de meeste 392-ritten op station Zaandam ook nog redelijk aansluiten op de belangrijkste treinverbindingen.
Niet alleen de treinverbindingen op Zaandam Station zijn belangrijk, ook de aansluitingen op andere R-netlijnen op knooppunt De Vlinder. Dat neemt natuurlijk niet weg dat veel reizigers bij aankomst op Station Noord de metro induiken. Maar door de hoge frequentie van alle lijnen is er gelukkig altijd wel een aansluiting.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef: ma 19 okt 2020, 22:27 Wow, die is er ook heel lang al. Kan geen periode noemen maar ik schat ondertussen toch wel een jaar minimaal al.
Eigenlijk slecht, want het station heet Amsterdam Bijlmer ArenA.
Dat zal ongeveer met de hernoeming van het stadion zelf ingevoerd zijn. Het meest logisch lijkt mij dat dit gedaan is om het stadion volledig te benoemen, naar gebruik van de stadsvervoerders om belangrijke locaties in de halteafroep te benoemen, zonder hierbij de halteafroep langer dan nodig te maken (Amsterdam Bijlmer ArenA - Johan Cruijff ArenA). Of het wenselijk is - tsja, het achtervoegsel ArenA in de stationsnaam verwijst immers wel naar het stadion dat tegenwoordig toch echt Johan Cruijff ArenA heet. Dat de stationsnaam nooit is aangepast is een tweede.
Jurre schreef: di 20 okt 2020, 13:12 Niet alleen de treinverbindingen op Zaandam Station zijn belangrijk, ook de aansluitingen op andere R-netlijnen op knooppunt De Vlinder. Dat neemt natuurlijk niet weg dat veel reizigers bij aankomst op Station Noord de metro induiken. Maar door de hoge frequentie van alle lijnen is er gelukkig altijd wel een aansluiting.
De aansluiting van lijn M52 op lijn 392 is 's avonds doordeweeks meestal 6 minuten - de andere kant op meestal 1-2, dus in de praktijk al gauw 7-8 minuten. Daarnaast komt/vertrekt de laatste bus van/naar Zaandam om 00:35 vanaf Noord terwijl de laatste metro van/naar Zuid om 00:50 vertrekt en om 01:09 aankomt. Op zich geen ramp - de frequentie van M52 is niet echt prettig om op aan te sluiten en er bestaat tegenwoordig ook zoiets als de coronapandemie - maar omdat EBS op dit soort dingen bewust let creëren ze hiermee wel een stukje voorspelbaarheid en zekerheid naar de reiziger toe wat ik erg waardeer. Zo is bijvoorbeeld ook de overstap op Het Schouw tussen Bizzliner 376 van/naar Holendrecht en R-NET 315 van/naar Monnickendam bijna altijd 5 minuten, waarbij laatstgenoemde lijn op Noord ook nog in beide richtingen een aansluiting geeft van 3 minuten op M52.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten